Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Jan van Vijven » za 24 nov 2018 09:15

Lang verhaal kort.....alhoewel :-)
1) Je vloerverwarming doet het weer, deze is alleen voor warme voeten, is niet geschikt om de hele hut te verwarmen.
2) Sommige airco’s zijn omkeerbaar (ook van caravan’s) en sommige hebben een spiraal. Er zijn er ook die alleen kunnen koelen. Die omkeerbare zijn veel zuiniger in stroom verbruik maar die met een spiraal werken dan weer wel bij -20.
Mocht jij de omkeerbare hebben dan is het normaal dat alleen de ventilator draait, de compressor hoeft nu immers bij dit weer niets te doen.
Wat er op je display of AB staat zegt me niets, die zijn vaak standaard en worden bij verschillende type airco’s geleverd! Ik heb alle modellen in de caravan gehad dus spreek uit gebruikers ervaring.
Zoek eerst eens uit welk model en type je hebt, Fendt levert zelf niets, zij kopen gewoon in wat op dat moment voordelig is. Zonder meer info kan niemand je helpen.
Tipje: stook je caravan op tot 30 graden en probeer die airco dan nog eens!
3) Voor een raam zou ik naar een dealer bellen.

Met een beetje geluk is het allemaal net zo simpel als die stekker, zoals een van onze techniekers altijd zegt: “always go back to the basic”

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door iemand » za 24 nov 2018 12:11

nav ...
"De stekker zat er gewoon niet in, en meet ik 25 volt wisselspanning op de uitgang, dus is dat normaal? Want dat moet toch gelijkstroom zijn? "

Ja het is wisselspanning.... de vloerverwarming is en soort van weerstand ie warm wordt. Dat gaat prima met wisselspanning en hoeft niet eerst gelijkspanning te worden [sintduim.gif]

Mbt warm worden... het opgenomen en daarmee afgenomen vermogen is in ge orde van 50 a 80 watt per vierkante meter.
Dus dat is relatief weinig tbv een straalkachel.

Je kunt het warm worden effect wat sneller voelen als je de vloer gedeeltelijk afdekt; met inloopmat.
Als je na een uurtje daaronder voelt ze je merken dat het daar warmer is dan op de open vloer.

Let op. Nooit de bovenzijde vloer te veel isoleren met bv een matras oid als de vloerverwarming aanstaat; de warmte moet ergens heen kunnen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Hans 555 » za 24 nov 2018 12:13

Ik heb dat nu precies zo met de vloerverwarming. De verwarming werkt wel maar geeft nagenoeg geen warmte af en al helemaal niet als de buitentemperatuur laag is. In onze caravan heb ik een tapijt neergelegd waarna de warmte na enige tijd wel voelbaar was. Maar zonder tapijt merkbaar (nagenoeg) geen verschil. Wel als je wat langer op één plaats blijft staan (op het zeil) dan wordt het warm onder de voeten.
Tijdens de wintervakantie dit jaar in Oostenrijk bleef de vloer wel aangenaam warm, met tapijt. Dus volgende wintervakantie weer het tapijtje meenemen.
Blijft een wonderlijke constructie. Bij de één wordt het lekker warm en bij de ander pas als er een tapijtje op de vloer ligt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Chris » za 24 nov 2018 12:21

retep schreef:
za 24 nov 2018 00:21

De stekker zat er gewoon niet in, en meet ik 25 volt wisselspanning op de uitgang, dus is dat normaal? Want dat moet toch gelijkstroom zijn?
Verder merk ik wel iets van warmte maar het is maar bitter weinig, en zo ver ik weet is het ook niet instelbaar en gaf de display bij de keuken 10 graden
aan, dus is that it?
Een transformator kan alleen maar wisselspanning zijn.... gelijkspanningstransformatoren is onmogelijk... bestaan helemaal niet.

Of 25 volt goed is.... het kan best, maar is alles afhankelijk van de gebruikte materialen ( verwarmingsfolie) in jou Fendt.
Meestal is er op de trafo wel wat informatie te vinden over de uitgangsspanning.
En als daar idd 25 volt op staat kan je aannemen dat de folie voor die spanning is aangepast... die twee horen bij elkaar.

Instelbaar is het geloof ik nooit.... ik kan me niet voorstellen dat er daarvoor regelingen bestaan voor caravans... nog nooit gezien ook en niet nodig lijkt mij.
Dus... aan.... is aan en dat is het..
Het duurt ook wel even voordat je de warmte voelt hoor...maar als ik in het voorjaar op mn blote pootjes of sokken door mijn hutje loop in de ochtend, dan merk je het verschil heel erg goed.
Bij mij is het looppad en onder de tafel verwarmd, bij de deur niet en in het toilet hok al helemaal niet...
O... n.a.v. vorige reactie... wij hebben idd ook een tapijtset.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door retep » zo 25 nov 2018 20:50

Ik heb even op google gezocht en vond de airco die op mijn caravan zit, en dat is een dometic B2100.
Bij de mogelijke storingen staat dat wellicht een condensator kapot kan zijn. Dan hoop ik maar dat de elektromotor vd compressor niet blijft plakken,
want dat heb ik al een keer gehad met een hogedrukreiniger en een wasdroger, en die waren niet meer te redden met een nieuwe condensator.
Verder is het mij wel onduidelijk of er nou een apart verwarmingselement inzit of niet, want er word wel gesproken over een weerstand van 1100w
en een verwarmingselement.
https://www.gebruikershandleiding.com/D ... ?page=0002
De airco ga ik nu verder niet meer repareren, want daar heb ik geen tijd voor want ik moet over 2,5 week weg met de caravan,
en in de winter hoeft die het niet te doen, dus dat doe ik in het nieuwe jaar wel even afwerken.

Dan de vloerverwarming, die stond op 8 graden toen ik de stroom op de caravan aansloot en na een tijdje geeft die 10 graden
aan en that's it. Ik snap wel dat het geen verwarming is om de hele wagen mee te verwarmen, maar is 10 graden niet
een beetje erg weinig? Want dat is maar 3-4 graden meer dan een koud biertje uit de koelkast.
En instellen gaat niet, want de display op de keuken schakelt alleen het stopcontact onder in de bank aan en uit, en waar dus de trafo op zit.

Dan nog de boiler en de watertank. De watertank stond nog vol met water dus niet echt slim van de vorige eigenaar, en zo smerig al de pest
want het ziet gewoon bruin, dus die heb ik beide er uit gehaald en de tank even schoongemaakt, en die krijgt nog
een 2e schoonmaakbeurt, maar dan moet ik even het kind van een maat van mij erbij halen, want die heeft kleine dunne armen
en kan er dus beter even met een sponsje doorheen dan ik.
Verder zit er ook een soort filtertje na de 12v waterpomp en daar zitten dus metalen schroefjes op en die waren dus een bonk roest,
dus geen wonder dat die tank zo smerig was. Ik heb het filtertje schoongemaakt en van nieuwe rvs schroefjes voorzien.
Ik snap niet dat de fabrikant dat niet gedaan heeft, want die moeten toch snappen dat dat op een gegeven moment gaat roesten,
en een paar rvs schroefjes kosten nou niet de wereld, dus afdeling verkeerde bezuinigen.

Ook de boiler was gruwelijk verkalkt, ik denk dat er wel dik 2-3 ons kalk uit is komen vallen, en nu heb ik er een ontkalkingsmiddel ingegooid
en laat dat even een nachtje trekken en dan haal ik morgen nog wat extra ontkalkingsmiddel en wellicht soda, bruistabletten
en citroenzuur, want ik wil het gewoon brandschoon hebben.
En ga ik de waterleidingen en kranen ook vervangen want de kranen zijn stuk, alleen die van de douche niet, maar die gaat er ook af
en in een antikalk badje, en dan vervang ik de waterleidingen, want dat is maar gewapende tuinslang, dus 2-3 tientjes,
want ik wil niet het risico lopen dat de kalk die daar in zit de nieuwe kranen naar de donder helpen.

Dan nog de verduistering en vliegen rollo's. De vliegen rollo's zitten boven in de cassette en die rollen dus niet helemaal op,
en dat komt omdat die cassette in het midden niet ondersteund word en gaat doorhangen en het gaas daar dan tegenaan gaat lopen.
Ik heb een eenvoudige oplossing bedacht door de hele boel er af te halen en dan even 2 spaanplaat schroefjes in de wand te draaien
en daar dan de cassette met het randje er overheen hangen en ze zo dus wel ondersteund worden en weer kaarsrecht zijn
en de rollo's weer soepel lopen. En en beetje WD40 met een doekje over de geleiders gegaan en de touwtjes van de verduisteringsrollo's
ingespoten, en dat maak dag en nacht verschil.

Dan zit er nog een kapot zijraam in met een gatmaat van 88x82 cm dus zo'n frans raam, dus weet iemand toevallig ergens een gebruikte te koop
van een schade caravan?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Chris » zo 25 nov 2018 21:42

Hierboven, onder Forumoverzicht, staan 4 "supporters" van het forum.
Probeer eens bij de meest Rechtse... Willemsen..
Misschien dat die een raam voor je heeft... of niet...

Maar.. over de vloerverwarming..
Je schijft: Die stond op 8 graden..
Wat???? stond er op 8 graden...???????

Voor zover ik weet is er geen geregelde vloerverwarming in caravans n.l.
Dus, als het een thermometer is die hier of daar in de caravan gemonteerd is, dan klopt dat vast wel.
Want die vloerverwarming kan alleen maar AAN... ( by hand) en UIT... ( ook al by hand)
Niets geregeld dus.
En... omdat een vloerverwarming helemaal niet bedoeld is om de ruimte ook te verwarmen... doet ie dat ook niet.
Alleen contactwarmte dus..... geen kouwe pootjes op het zeil..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door retep » ma 26 nov 2018 02:00

RE.gif

Bij de keuken zit een display waarop je de vloerverwarming mee aan of uit zet, en daar lees ik een temperatuur af van 8 graden,
en na een tijdje is dat 10 graden, dus wellicht dat er elders een temperatuurmeter verwerkt zit? Want ik zou anders niet weten
wat voor temperatuur die display aangeeft. De binnenruimte is het niet, want die is dik 16 graden.
En wat die contactwarmte betreft, ik ben met allerhand klusjes bezig en zit vaak op de grond
en heb niet het gevoel dat er warmte af komt. Het voelt ook niet steenkoud aan of zo, maar ik heb ook niet het idee dat er enige
warmte afkomt. Ik weet heel niet hoe het moet, maar is de vloerverwarming niet met een multimeter op de ohm stand te meten?
Dus stroom er af, de 2 draden vd verwarmingmat uit de transformator halen en daar dan de weerstand meten of zo? Veel weerstand betekend kapot
en geen weerstand of zeer geringe weerstand is in orde, toch?
En nog bedankt voor de tip van de supporters, maar die heb ik al gebeld en helaas geen gebruikt raam, dus dat word een nieuwe,
en die zijn duur, zoals alles duur is aan een caravan :(
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 26 nov 2018 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Daphne » ma 26 nov 2018 08:17

retep schreef:
ma 26 nov 2018 02:00
En wat die contactwarmte betreft, ik ben met allerhand klusjes bezig en zit vaak op de grond
en heb niet het gevoel dat er warmte af komt. Het voelt ook niet steenkoud aan of zo, maar ik heb ook niet het idee dat er enige
warmte afkomt.
Als de vloer niet steenkoud aanvoelt, werkt de vloerverwarming. Er komt geen (stralings)warmte af. De caravan voelt minder kil en koud dan zonder vloerverwarming. Maar dat merk je pas als je van een caravan met vloerverwarming kunt overstappen naar een caravan zonder vloerverwarming.
Leg maar eens een paar uur een reep chocolade op de vloer en hij zal smelten. (Toevallig een paar weken geleden nog gehad toen onderin de boodschappentas nog een reep Tony Chocolonely lag :( )

@Chris
Chris schreef:
za 24 nov 2018 12:21

Instelbaar is het geloof ik nooit.... ik kan me niet voorstellen dat er daarvoor regelingen bestaan voor caravans... nog nooit gezien ook en niet nodig lijkt mij.
In de Eriba hadden we 3 standen op de vloerverwarming.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door RichTrip » ma 26 nov 2018 08:28

Plaats maar eens een kartonnen doos o.i.d. met wat gewicht er in op de vloer. Als je dan 1-2 uur later onder de doos de vloer voelt, dan weet je wel zeker of de vloerverwarming werkt ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door Chris » ma 26 nov 2018 15:20

Daphne schreef:
ma 26 nov 2018 08:17

@Chris
Chris schreef:
za 24 nov 2018 12:21
Instelbaar is het geloof ik nooit.... ik kan me niet voorstellen dat er daarvoor regelingen bestaan voor caravans... nog nooit gezien ook en niet nodig lijkt mij.
In de Eriba hadden we 3 standen op de vloerverwarming.
Kijk... nooit te oud om te leren dus...
Ik wist dat echt niet.
Technisch ook niet heel lastig, gewoon een trafo met aftakkingen... draait de VV op een lagere spanning en wordt minder warm...
Thanx voor je input...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

retep
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 11 nov 2018 16:46

Re: Vragen over fendt Diamant 650 2005 met diverse mankementen

Bericht door retep » ma 25 feb 2019 19:20

Daphne schreef:
ma 26 nov 2018 08:17
retep schreef:
ma 26 nov 2018 02:00
En wat die contactwarmte betreft, ik ben met allerhand klusjes bezig en zit vaak op de grond
en heb niet het gevoel dat er warmte af komt. Het voelt ook niet steenkoud aan of zo, maar ik heb ook niet het idee dat er enige
warmte afkomt.
Als de vloer niet steenkoud aanvoelt, werkt de vloerverwarming. Er komt geen (stralings)warmte af. De caravan voelt minder kil en koud dan zonder vloerverwarming. Maar dat merk je pas als je van een caravan met vloerverwarming kunt overstappen naar een caravan zonder vloerverwarming.
Leg maar eens een paar uur een reep chocolade op de vloer en hij zal smelten. (Toevallig een paar weken geleden nog gehad toen onderin de boodschappentas nog een reep Tony Chocolonely lag :( )

@Chris
Chris schreef:
za 24 nov 2018 12:21

Instelbaar is het geloof ik nooit.... ik kan me niet voorstellen dat er daarvoor regelingen bestaan voor caravans... nog nooit gezien ook en niet nodig lijkt mij.
In de Eriba hadden we 3 standen op de vloerverwarming.
Een beetje laat, maar beter dan nooit. De vloerverwarming werkt dus idd, want als ik de tafel verzet, dan is het flink warm op de
plek waar hij gestaan heeft. thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”