3de remlicht probleem
3de remlicht probleem
Vrienden,
Ik heb iets geks voor bij het gebruik van het derde remlicht op mijn tweedehandse caravan. Deze werkt perfect, doch enkel als de motor van de auto draait. Zet je enkel het contact van de auto op dan werken enkel de twee remlichten van de caravan, doch het derde remlicht niet (het derde remlicht van de auto werkt wel). Nu, op zich geen probleem want je remlichten moeten toch maar werken als je rijd met de caravan. Echter, bij de keuring en controle van de lichten vragen de controleurs je om enkel het contact op te zetten. En dan vrees ik dat de caravan afgekeurd wordt. Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb iets geks voor bij het gebruik van het derde remlicht op mijn tweedehandse caravan. Deze werkt perfect, doch enkel als de motor van de auto draait. Zet je enkel het contact van de auto op dan werken enkel de twee remlichten van de caravan, doch het derde remlicht niet (het derde remlicht van de auto werkt wel). Nu, op zich geen probleem want je remlichten moeten toch maar werken als je rijd met de caravan. Echter, bij de keuring en controle van de lichten vragen de controleurs je om enkel het contact op te zetten. En dan vrees ik dat de caravan afgekeurd wordt. Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Re: 3de remlicht probleem
Is een derde remlicht verplicht in Nederland? Bij mijn caravan stond er zelfs geen 3de remlicht op.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: 3de remlicht probleem
Ben een Belg. Bij mijn weten moet het werken als je caravan er mee uitgerust is.
Re: 3de remlicht probleem
Je kan wel aannemen dat het niet klopt.
Een 3e remlicht is verplicht vanaf aanhangers met bouwjaar na 2000 of 2001 dat weet ik effe niet meer.
JE kan wel aannemen dat een origineel 3e remlicht dus na die verplichte datum is.
Bij caravans van daarvoor was het niet verplicht, en is het nu nog steeds niet verplicht.
Tja.. wat was dat jaartal... ik weet het niet meer zeker.
Nu is er in de loop der jaren nogal wat geknutseld om een 3e remlicht erbij te maken.
En.. dat is niet altijd even correct uitgevoerd helaas.
Ik vermoed dan ook dat er een schakelfout is gemaakt bij jou caravan.
Gek dat 2 wel werken en het 3e niet, betekend dat die 3e de geschakelde + gebruikt... en dat hoort niet.
Als je het wilt corrigeren wordt het zoeken.
Makkelijkste lijkt mij dan om van de huidige remlichten bedrading naar het 3e remlicht te trekken.
EDIT ::: hierboven is de situatie in NL... Belgie weet ik echt niet. !!
Een 3e remlicht is verplicht vanaf aanhangers met bouwjaar na 2000 of 2001 dat weet ik effe niet meer.
JE kan wel aannemen dat een origineel 3e remlicht dus na die verplichte datum is.
Bij caravans van daarvoor was het niet verplicht, en is het nu nog steeds niet verplicht.
Tja.. wat was dat jaartal... ik weet het niet meer zeker.
Nu is er in de loop der jaren nogal wat geknutseld om een 3e remlicht erbij te maken.
En.. dat is niet altijd even correct uitgevoerd helaas.
Ik vermoed dan ook dat er een schakelfout is gemaakt bij jou caravan.
Gek dat 2 wel werken en het 3e niet, betekend dat die 3e de geschakelde + gebruikt... en dat hoort niet.
Als je het wilt corrigeren wordt het zoeken.
Makkelijkste lijkt mij dan om van de huidige remlichten bedrading naar het 3e remlicht te trekken.
EDIT ::: hierboven is de situatie in NL... Belgie weet ik echt niet. !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
Je zou de spanning kunnen meten bij het derde remlicht. Ik denk dat het led is, en dat spanning te laag is. Met draaiende motor klaarblijkelijk wel voldoende?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: 3de remlicht probleem
Chris schreef: ↑vr 9 nov 2018 15:19Je kan wel aannemen dat het niet klopt.
Een 3e remlicht is verplicht vanaf aanhangers met bouwjaar na 2000 of 2001 dat weet ik effe niet meer.
JE kan wel aannemen dat een origineel 3e remlicht dus na die verplichte datum is.
Bij caravans van daarvoor was het niet verplicht, en is het nu nog steeds niet verplicht.
Tja.. wat was dat jaartal... ik weet het niet meer zeker.
Nu is er in de loop der jaren nogal wat geknutseld om een 3e remlicht erbij te maken.
En.. dat is niet altijd even correct uitgevoerd helaas.
Ik vermoed dan ook dat er een schakelfout is gemaakt bij jou caravan.
Gek dat 2 wel werken en het 3e niet, betekend dat die 3e de geschakelde + gebruikt... en dat hoort niet.
Als je het wilt corrigeren wordt het zoeken.
Makkelijkste lijkt mij dan om van de huidige remlichten bedrading naar het 3e remlicht te trekken.
EDIT ::: hierboven is de situatie in NL... Belgie weet ik echt niet. !!
Sorry Chris, maar een 3de remlicht op een caravan/aanhangwagen is NIET verplicht.
Porsche + Tabbert
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: 3de remlicht probleem
Hoi Vip, dit is een vraag uit Belgie en bij ons is dit wel verplicht.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: 3de remlicht probleem
RE.gif van VIP
Echt????
Dan zit ik er sinds 2000 of 2001 dus helemaal naast....
Eens effe zoeken op het o zo grote WWW... kan het bijna niet geloven..
Wel is dit correct voor caravans en aanhangers tot 750 Kg voor zover ik weet..
Maar.. van jou neem ik veel voor waar aan...
Echt????
Dan zit ik er sinds 2000 of 2001 dus helemaal naast....
Eens effe zoeken op het o zo grote WWW... kan het bijna niet geloven..
Wel is dit correct voor caravans en aanhangers tot 750 Kg voor zover ik weet..
Maar.. van jou neem ik veel voor waar aan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
RE.gif
Je bent denk ik in de war met het mistachterlicht
Je bent denk ik in de war met het mistachterlicht
Porsche + Tabbert
Re: 3de remlicht probleem
Dat trek in voor 99,9% procent in twijfel, omdat het geen EU regel is. (tenzij het er op zit, dan moet het wel werken om aanrijdingen/ongelukken te voorkomen als het niet werkt).
Porsche + Tabbert
Re: 3de remlicht probleem
En dus heeft ts niets aan deze stellinghoboken schreef:Hoi Vip, dit is een vraag uit Belgie en bij ons is dit wel verplicht.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: 3de remlicht probleem
In de war of niet..
TS heeft een vreemde situatie..
Los dat maar eens op... Want...
Als er een 3e remplicht op zit moet dat ook werken... zoals het hoort te werken.
Dus denk ik simpel: bekabeling juist aan gaan sluiten... parallel aan de bestaande remlichten.
Elke beetje techneut kan dat fixen denk ik.... twee draadjes.
TS heeft een vreemde situatie..
Los dat maar eens op... Want...
Als er een 3e remplicht op zit moet dat ook werken... zoals het hoort te werken.
Dus denk ik simpel: bekabeling juist aan gaan sluiten... parallel aan de bestaande remlichten.
Elke beetje techneut kan dat fixen denk ik.... twee draadjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
Een derde remlicht is niet verplicht! Maaaarrrr... alle verlichting wat aan de buitenkant gemonteerd is moet wel werken!
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS
Re: 3de remlicht probleem
verplicht of niet verplicht. Ik heb er een bijgezet met leds.
Er lag bij ons al een draad die gewoon afgetakt was van de voeding van één der andere stoplichten; diot is het meest eenvoudige.
Wat iemand suggereert dat het aangesloten is aan de permanente +, kan niet want het werkt bij TS niet als het contact gewoon aanstaat.
Is het een oude caravan waar een vorige eigenaar er eentje bijgezet heeft heeft of stond het 3de remlicht er al origineel op?
Het zal wel ergens een slecht contact zijn waardoor er te weinig stroom doorkomt met alleen contact op te zetten.
Je zal moeten zoeken waar de aansluitingen gebeurd zijn (kleur van draden volgen.) en deze controleren. Dat zal we leen aftakking zijn van één van de andere remlichten.
Er lag bij ons al een draad die gewoon afgetakt was van de voeding van één der andere stoplichten; diot is het meest eenvoudige.
Wat iemand suggereert dat het aangesloten is aan de permanente +, kan niet want het werkt bij TS niet als het contact gewoon aanstaat.
Is het een oude caravan waar een vorige eigenaar er eentje bijgezet heeft heeft of stond het 3de remlicht er al origineel op?
Het zal wel ergens een slecht contact zijn waardoor er te weinig stroom doorkomt met alleen contact op te zetten.
Je zal moeten zoeken waar de aansluitingen gebeurd zijn (kleur van draden volgen.) en deze controleren. Dat zal we leen aftakking zijn van één van de andere remlichten.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: 3de remlicht probleem
Als je contact gewoon aanstaat heb je geen spanning op de geschakelde ( dat schreef ik ) plus in de Jaeger 13 polige steker.wolf schreef: ↑za 10 nov 2018 11:47
Wat iemand suggereert dat het aangesloten is aan de permanente +, kan niet want het werkt bij TS niet als het contact gewoon aanstaat.
Is het een oude caravan waar een vorige eigenaar er eentje bijgezet heeft heeft of stond het 3de remlicht er al origineel op?
Het zal wel ergens een slecht contact zijn waardoor er te weinig stroom doorkomt met alleen contact op te zetten.
Die spanning is er WEL als de motor draait...
Er wel van uitgaande dat de handel in de auto correct is aangesloten.
Het wordt nog gekker denk ik... want heeft TS wel een 13 polige Jaeger... ik begin te proeven dat het een oudere caravan is.. misschien nog 7 polig??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: 3de remlicht probleem
7 of 13 polig mag toch niets met het derde remlicht fenomeen te maken hebben? De schakelaar van je rempedaal wordt er niets anders van...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: 3de remlicht probleem
Tiens! dat verwondert mij ten zeerste, ik denk dat dit bij mij wel is (Multicon West), maar ben nu niet zeker meer. Sorry dan, maar kan tch niets met he probleem te maken hebben?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: 3de remlicht probleem
RE.gif
En daarom is het verreweg het meest eenvoudige om het 2e remlicht parallel aan te sluiten aan een van de bestaande remlichten.
Dan ben je van alle gekheid in 1 keer af... simpel omdat het zo origineel ook zit.
En daarom is het verreweg het meest eenvoudige om het 2e remlicht parallel aan te sluiten aan een van de bestaande remlichten.
Dan ben je van alle gekheid in 1 keer af... simpel omdat het zo origineel ook zit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
Het werkt NU niet goed.
Dan zit er dus of een fout, of een sluiting in het circuit van dat 3e remlicht.
Het werkt alleen met een draaiende motor ... enige verschil in de caravan is dan dat de geschakelde plus een 12 volt aan de caravan doorgeeft.
Eigenlijk bedoeld om de koelkast alleen te voeden als de motor van de auto werkt.
Beveiliging tegen lege accu's..
Dus... leuk stukje storing zoeken of simpel origineel maken...
Ik ga voor het laatste denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
Nee.. zeker niet..Jan van Vijven schreef: ↑za 10 nov 2018 12:417 of 13 polig mag toch niets met het derde remlicht fenomeen te maken hebben? De schakelaar van je rempedaal wordt er niets anders van...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij 7 polig veranderd er eigenlijk niets bij wel of niet draaiende motor..
Conclusie... een gekke storing... zoekplaatje.
Meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.
Ander wordt er met al dat meten een hoop tijd versleten...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3de remlicht probleem
Zo gek is het niet.
De verklaring voor dit fenomeen is, dat ter omzeiling van canbus problemen er een relais geplaatst is wat de stuurstroom krijgt van het remlicht.
De hoofdstroom van de remlichten komt direkt van de accu via de geschakelde plus.
Dit wordt vaker gedaan, omdat de draadjes van de auto te dun zijn om daar teveel stroom van af te takken voor de 2 x 20 of 30 watt lampen van het remlicht.
Eenvoudig op te lossen door het relais van de geschakelde draad niet door de dynamo te bekrachtigen maar door een draadje vanaf het contactslot.
De verklaring voor dit fenomeen is, dat ter omzeiling van canbus problemen er een relais geplaatst is wat de stuurstroom krijgt van het remlicht.
De hoofdstroom van de remlichten komt direkt van de accu via de geschakelde plus.
Dit wordt vaker gedaan, omdat de draadjes van de auto te dun zijn om daar teveel stroom van af te takken voor de 2 x 20 of 30 watt lampen van het remlicht.
Eenvoudig op te lossen door het relais van de geschakelde draad niet door de dynamo te bekrachtigen maar door een draadje vanaf het contactslot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
3de remlicht probleem
Ik ben het met Gemineye eens,
Een 3e remlicht van de caravan is altijd parallel geschakeld met 1 van de andere remlichten. Het 3e remlicht is vaak met leds uitgevoerd. Ik vermoed dat dit 3e remlicht vanaf een bepaald nivo spanning dus een drempelspanning werkt. Als de auto gestart is, levert de dynamo een hogere spanning en dan werkt deze 3e remlicht wel.
Link ANWB verplichte verlichting op de caravan:
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereid ... erlichting
Opmerking: 3e remlicht voor de caravan is dus niet verplicht !!!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: 3de remlicht probleem
Ben ook een Belg. Ik had een draadloos derde remlicht op mijn caravan, zonder dat ik dat wist (pas toen ik het demonteerde en uit elkaar haalde ontdekte ik de draadloosheid). Ik ben hiermee 3 keer op de keuring geweest (1ste keer een keuring voor verkoop na invoering in BE) en dan nog 2 keer, zonder eenenkel probleem. Zelfs voor een niet werkende mistlamp (de eerste keer) werd enkel een vermelding van 'gebreken in het oog te houden' gemaakt. (ik had die mistlamp thuis daarentegen ècht wel gecontroleerd en nadien onmiddellijk hersteld)
Dit is dus geenenkel probleem op de keuring, als uw gewone lichten links en rechts maar gewoon werken (richtingaanwijzers, standlichten en remlichten)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: 3de remlicht probleem
Dat is dan al een hele geruststelling. Het is inderdaad een raar probleem. Het remlicht is het originele, caravan van 2010 dus nog vrij recent. Volgens de handelaar waar ik de caravan kocht werkte het remlicht wel met zijn auto. Dus ik vermoed inderdaad dat de spanning van de auto er voor iets tussen zit. Bedankt allemaal voor het meedenken.