Mover met accu plaatsing
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Mover met accu plaatsing
Beste campeerliefhebbbers , ik ben van plan om een mover op mijn caravan te monteren en ook een accu die ik ook noh als noodaccu wil gebruiken . Mijn vraag is of het mogelijk is om met een scheidingsrelais mijn accu dan op te laden als ik met de wagen voor de caravan rij als ik een 7 polige stekker in de auto en op de caravan heb? Alvast bedankt voor de tips
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
Nee, niet goed mogelijk.
Tenzij je een spanningsbooster monteert.bijv.
Je houdt veel te weinig spanning over om een accu in de caravan te laden via de auto accu door de lange bedrading en de hoge stroom die gaat lopen.
Een en ander heeft ook weinig nut.
Laden kan elke avond of na 2 avonden op 230 volt na een lange rit op een camping of thuis.
Tenzij je een spanningsbooster monteert.bijv.
Je houdt veel te weinig spanning over om een accu in de caravan te laden via de auto accu door de lange bedrading en de hoge stroom die gaat lopen.
Een en ander heeft ook weinig nut.
Laden kan elke avond of na 2 avonden op 230 volt na een lange rit op een camping of thuis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover met accu plaatsing
Een andere optie zou een zonnepaneel kunnen zijn.... of daglicht paneel... dan kun je onder een lantaarnpaal gaan staan om je accu op te laden
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Zou ik met een zonnepaneel van 100w en een AGM accu van 75Ah wat kunnen moveren en in noodgeval wat led verlichting of via omvormer bv 600 watt Senseo koffiemachine kunnen gebruiken ?
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
Je zult versteld staan hoeveel Ampere een Senseo na omvormen op 12 volt zal trekken.
Zeg maar 600 watt...op 12 volt is ...
P=U x I... veel dus. (Dik 50 ampere!)
Reken ik de verliezen door de omvormer er nog niet bij..
Maar de Senseo staat maar even aan gelukkig..
De Senseo breekt je dus op.
De moveractie en led kan best.
Zeg maar 600 watt...op 12 volt is ...
P=U x I... veel dus. (Dik 50 ampere!)
Reken ik de verliezen door de omvormer er nog niet bij..
Maar de Senseo staat maar even aan gelukkig..
De Senseo breekt je dus op.
De moveractie en led kan best.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mover met accu plaatsing
Als het alleen om een noodgeval gaat is een zonnepaneel een tikkeltje overdreven. Als je toch aan het klussen slaat, zou ik eerst de stekkerverbinding tussen auto en caravan naar de maatstaven van de 21e eeuw ombouwen en voorzien van een 13 polige verbinding. Dan kun je een constante- en een geschakelde stroomdraad aanleggen waar je onderweg plezier van kunt hebben.
Bedenk dan wat de noodgevallen voor jou als kampeerder inhouden. Wil je lange tijd zonder walstroom kunnen kamperen (wildkamperen zonder ooit een camping te zien) of gaat het om een enkele overnachting onderweg of stroomuitval op de camping? Als je lange tijd zonder walstroom wil kamperen is een zonnepaneel een overweging waard. Als je alleen in noodgevallen over elektra van de accu wil beschikken heb je echt geen zonnepaneel nodig en onderweg de accu laden ook niet. Er zijn veel simpelere en vooral goedkopere oplossingen te bedenken. Als eerste kun je onderweg stroom via de auto pakken en tweede mogelijkheid via de accu van de mover.
Wij leven nu sinds 5 maanden in de caravan, waarvan de laatste 4 maanden op 1 camping. We hebben in die 5 maanden 3 x stroomuitval op de camping gehad. De eerste keer door onszelf veroorzaakt en dat was snel opgelost door even in de kast een knopje om te zetten en de andere 2 x was de stroom er even afgehaald door de campingeigenaar omdat hier wordt verbouwd (uiteraard niet in het hoogseizoen) In die paar minuten had ik niet de behoefte om koffie te zetten, en als dat wel het geval was geweest zou ik dat op de manier doen zoals wij dat onderweg tijdens het reizen doen. Keteltje water op het gasvuur en oploskoffie. De accu staat wel permanent klaar om bij stroomuitval in te schakelen want wij hebben op de dissel een contactdoos (dezelfde die ook op de auto zit) waar we de stekker in doen als we de caravan afkoppelen. Niks extra handeling, want je moet de stekker toch ergens kwijt. Als de caravan op walstroom is aangesloten hoeft de accu niets te doen en wordt geautomatiseerd bijgeladen door een Ctek lader. Zodra de elektra op de camping uitvalt, schakelt er van alles vanzelf in de kast om de caravan van elektra te voorzien. Dat het vanzelf gaat is voor ons alleen prettig zodat de instellingen van de radio worden onthouden en we niet alles opnieuw hoeven in te stellen. Voor de rest heeft het geen enkele meerwaarde dat het automatisch gaat. Je moet immers aan de slag om de koelkast op gas te zetten als de stroomuitval langere tijd duurt. Tenzij de koelkast met AES is uitgerust, dan gaat het automatisch, maar er zijn maar weinig caravans die dit hebben.
Hoeveel elektra denk je te verbruiken tijdens stroomuitval? Ga je voornamelijk in de zomer op vakantie en de elektra valt overdag weg dan hoef je hooguit het toilet een keer door te spoelen of een kraan te gebruiken. Als het buiten licht is, hoef je binnen geen licht te gebruiken. Gebeurt het 's nachts, dan slaap je en heb je ook geen verlichting nodig. Blijft de avond over. Je kunt bij het gebruik van een paar ledlampjes heeeeeeeeeeeel veel avonden met een 75 Ah accu doen en dan zonder bijladen nog een rondje over het kampeerveld moveren als het moet.
Zomaar een paar zaken die je misschien mee kunt nemen in je overweging voordat je aan het grote klussen begint.
Bedenk dan wat de noodgevallen voor jou als kampeerder inhouden. Wil je lange tijd zonder walstroom kunnen kamperen (wildkamperen zonder ooit een camping te zien) of gaat het om een enkele overnachting onderweg of stroomuitval op de camping? Als je lange tijd zonder walstroom wil kamperen is een zonnepaneel een overweging waard. Als je alleen in noodgevallen over elektra van de accu wil beschikken heb je echt geen zonnepaneel nodig en onderweg de accu laden ook niet. Er zijn veel simpelere en vooral goedkopere oplossingen te bedenken. Als eerste kun je onderweg stroom via de auto pakken en tweede mogelijkheid via de accu van de mover.
Wij leven nu sinds 5 maanden in de caravan, waarvan de laatste 4 maanden op 1 camping. We hebben in die 5 maanden 3 x stroomuitval op de camping gehad. De eerste keer door onszelf veroorzaakt en dat was snel opgelost door even in de kast een knopje om te zetten en de andere 2 x was de stroom er even afgehaald door de campingeigenaar omdat hier wordt verbouwd (uiteraard niet in het hoogseizoen) In die paar minuten had ik niet de behoefte om koffie te zetten, en als dat wel het geval was geweest zou ik dat op de manier doen zoals wij dat onderweg tijdens het reizen doen. Keteltje water op het gasvuur en oploskoffie. De accu staat wel permanent klaar om bij stroomuitval in te schakelen want wij hebben op de dissel een contactdoos (dezelfde die ook op de auto zit) waar we de stekker in doen als we de caravan afkoppelen. Niks extra handeling, want je moet de stekker toch ergens kwijt. Als de caravan op walstroom is aangesloten hoeft de accu niets te doen en wordt geautomatiseerd bijgeladen door een Ctek lader. Zodra de elektra op de camping uitvalt, schakelt er van alles vanzelf in de kast om de caravan van elektra te voorzien. Dat het vanzelf gaat is voor ons alleen prettig zodat de instellingen van de radio worden onthouden en we niet alles opnieuw hoeven in te stellen. Voor de rest heeft het geen enkele meerwaarde dat het automatisch gaat. Je moet immers aan de slag om de koelkast op gas te zetten als de stroomuitval langere tijd duurt. Tenzij de koelkast met AES is uitgerust, dan gaat het automatisch, maar er zijn maar weinig caravans die dit hebben.
Hoeveel elektra denk je te verbruiken tijdens stroomuitval? Ga je voornamelijk in de zomer op vakantie en de elektra valt overdag weg dan hoef je hooguit het toilet een keer door te spoelen of een kraan te gebruiken. Als het buiten licht is, hoef je binnen geen licht te gebruiken. Gebeurt het 's nachts, dan slaap je en heb je ook geen verlichting nodig. Blijft de avond over. Je kunt bij het gebruik van een paar ledlampjes heeeeeeeeeeeel veel avonden met een 75 Ah accu doen en dan zonder bijladen nog een rondje over het kampeerveld moveren als het moet.
Zomaar een paar zaken die je misschien mee kunt nemen in je overweging voordat je aan het grote klussen begint.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover met accu plaatsing
Wijze woorden.
Ik kan me herinneren dat ik net begon met kamperen in mijn eerste zelfgebouwde afzetunit.
Dikke accu erin...omvormer, laadmogelijkheid vanaf de auto enz.enz.
Na de eerste de beste lange vakantie eruit gehaald.
Het bleek volslagen overbodig.
Koffie maken gaat uitstekend op gas.
De paar lampjes en pompjes voor een paar minuten werkten ook prima op de autoaccu.
Buiten hadden we een gaslamp . Zee van licht.
Ik kan me herinneren dat ik net begon met kamperen in mijn eerste zelfgebouwde afzetunit.
Dikke accu erin...omvormer, laadmogelijkheid vanaf de auto enz.enz.
Na de eerste de beste lange vakantie eruit gehaald.
Het bleek volslagen overbodig.
Koffie maken gaat uitstekend op gas.
De paar lampjes en pompjes voor een paar minuten werkten ook prima op de autoaccu.
Buiten hadden we een gaslamp . Zee van licht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Ja idd heel wijze woorden . Dank u voor zo'n reacties . Zal ik zeker in mijn plannen opnemen . Wildkamperen is niet direct mijn plan omdat ik 2 kleine kindjes heb en wil toch voornamelijk op de campings staan . Mijn bedoeling is om die mover van stroom te voorzien en in noodgeval de toilet en paar led lampjes te kunnen gebruiken. Zal ik dan mss met een kleinere accu toekomen . Wat zouden jullie aanraden ?
Naar 13 polige stekker ombowen wil ik ook niet direct doen maar ik heb wel zo'n stekker aan de dissel daar kan ik de stekker insteken en op accu als het moet . Maar hoe kan ik dat ook automatiseren zodat het een beetje automatisch gebeurt als de stroom 230v uitvalt en terug opkomt ? Alvast bedankt
Naar 13 polige stekker ombowen wil ik ook niet direct doen maar ik heb wel zo'n stekker aan de dissel daar kan ik de stekker insteken en op accu als het moet . Maar hoe kan ik dat ook automatiseren zodat het een beetje automatisch gebeurt als de stroom 230v uitvalt en terug opkomt ? Alvast bedankt
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Hoe een en ander het beste aangesloten kan worden kunnen de techneuten op het forum je veel beter (en hopelijk simpel) uitleggen. Ik weet alleen dat onze (mover)accu met 2 draadjes aan de contactdoos op de dissel is aangesloten en dat is voldoende om alles automatisch te laten verlopen. De caravan pakt altijd 230V als dit beschikbaar is en schakelt dus automatisch heen en terug als dit nodig is.
Het ombouwen naar 13 polig is, als ik de berichten hier op het forum mag geloven, niet zo moeilijk en is de basis om al jouw plannen ten uitvoer te brengen. Waarom wel moeilijke oplossingen zoals een zonnepaneel en omvormer willen maken maar de noodzakelijke basis niet aanpakken?
Hoe een en ander het beste aangesloten kan worden kunnen de techneuten op het forum je veel beter (en hopelijk simpel) uitleggen. Ik weet alleen dat onze (mover)accu met 2 draadjes aan de contactdoos op de dissel is aangesloten en dat is voldoende om alles automatisch te laten verlopen. De caravan pakt altijd 230V als dit beschikbaar is en schakelt dus automatisch heen en terug als dit nodig is.
Het ombouwen naar 13 polig is, als ik de berichten hier op het forum mag geloven, niet zo moeilijk en is de basis om al jouw plannen ten uitvoer te brengen. Waarom wel moeilijke oplossingen zoals een zonnepaneel en omvormer willen maken maar de noodzakelijke basis niet aanpakken?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Bedankt voor de info . Ik zal er eens goed over nadenken .
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Zou ik toekomen met een Beaut AGM 40Ah accu voor movergebruik van mijn hobby 470 1200 mtm en noodgebruik van led verlichting en pompjes ? Alvast bedankt
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
Dat ligt aan de mover.
Daar zit best verschil in voor wat betreft het max aantal Amps dat de mover trekt in de allerzwaarste omstandigheden.
Als de accu die stroom kan leveren gedurende een paar minuten ishet ok.
Ik verwacht wel dat de Beaut dat kan..zonder de gegevens van die accu te kennen.
40 Ah niet te verwarren met A.
Sommige movers trekken 200 A weg..dat kan een AGM accu meestal makkelijk leveren.
De meeste movers gebruiken minder.
Stel: je gebruikt 50 A. met de mover ( gemiddeld, ik hou het al hoog aan)
Dan kan je met 40 Ah makkelijk 20 minuten achter elkaar moveren. Dat gebeurt nooit.
Daar zit best verschil in voor wat betreft het max aantal Amps dat de mover trekt in de allerzwaarste omstandigheden.
Als de accu die stroom kan leveren gedurende een paar minuten ishet ok.
Ik verwacht wel dat de Beaut dat kan..zonder de gegevens van die accu te kennen.
40 Ah niet te verwarren met A.
Sommige movers trekken 200 A weg..dat kan een AGM accu meestal makkelijk leveren.
De meeste movers gebruiken minder.
Stel: je gebruikt 50 A. met de mover ( gemiddeld, ik hou het al hoog aan)
Dan kan je met 40 Ah makkelijk 20 minuten achter elkaar moveren. Dat gebeurt nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Lukt vast wel.
Hoe lang je daarmee kan moveren is echter niet te schatten..
Dat is sterk afhankelijk van veel verschillende factoren.
Lukt vast wel.
Hoe lang je daarmee kan moveren is echter niet te schatten..
Dat is sterk afhankelijk van veel verschillende factoren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Ik ben van plan om obelink prestige 2 mover te kopen .In de handleiding staat dat die gemiddeld 20A verbruikt en max 100A .
Ik zou ook nog extra zekering willen plaatsen na de accu voor naar de extra stekker te gaan aan de dissel voor noodgebruik van de accu . Hoe zwaar zou die zekering moeten zijn dan ? Ik zou enkel led licht en pompjes gebruiken in nood.
Ik zou ook nog extra zekering willen plaatsen na de accu voor naar de extra stekker te gaan aan de dissel voor noodgebruik van de accu . Hoe zwaar zou die zekering moeten zijn dan ? Ik zou enkel led licht en pompjes gebruiken in nood.
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Dan is 5 ampere al zat.
Ik heb ook zoiets gemaakt bij mijn moveraccu... beetje uitgebreider, heel zekeringenblok met 8 aansluitingen voor 12 volt.
Voor "vanalles"..
Effe zoeken maar rechts naast de afvoerpijp, dat ding met transparante dekseltje
.
Dan is 5 ampere al zat.
Ik heb ook zoiets gemaakt bij mijn moveraccu... beetje uitgebreider, heel zekeringenblok met 8 aansluitingen voor 12 volt.
Voor "vanalles"..
Effe zoeken maar rechts naast de afvoerpijp, dat ding met transparante dekseltje
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Top gedaan . Zou je mij kunnen uitleggen hoe jij dit allemaal aangesloten hebt . Mover lader aan een ,hoe schakelt dat tussen mekaar .
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Nou... ga dan maar effe zitten..
Kijk, de mover heb ik eerst onder mijn vorige caravan gemaakt... dat was dus versie 1.0
Toen wilde ik de hoofdschakelaar binnen bij de deur hebben, zo dat ik hem kon bedienen als ik buiten de caravan stond.
Dat had ik toen met hele dikke kabel gemaakt.. 25 mm2 getrokken van de accu naar de hoofdschakelaar.... was al versie 1.5
Toen ik de huidige hut bestelde was het gelijk al de bedoeling om de mover over te bouwen.. maar dan versie 2.0.
Daar heb ik een wintertje over liggen mijmeren en het is nu ondertussen versie 4.1 zeg maar.... we zijn een jaartje verder n.l.
De mover stuurkast en de accu staan helemaal aan de andere kant van de caravan.. ( beter voor de gewichtsverdeling)
De hoofdschakelaar is vervallen en daarvoor is nu een 200 Ampere relais gemonteerd.
Die wordt gestuurd met een sleutelschakelaar achter het serviceluik waar ook de AB van de mover, de opzetsleutel en de accuboor voor de pootjes ligt.
De bedrading daarvoor is dan ook helemaal rond getrokken, de spanning komt van dat zekeringblokje.
Ook is er een voltmeter op de accu aangesloten, ook vanaf dat zekeringblokje.
En, er is 12 volt naar de disselkast gebracht, daar is de noodstroom gerealiseerd d.m.v. een kabel die in de Jaegerstekker op de dissel past.
Omdat het kabeltje wat ik had liggen een 3 aderige was heb ik voor de lol gelijk maar ( schakelbaar) een contour verlichting van de caravan erbij gefreubelt.. grapje.
Van die 12 volt in de disselbak heb ik ook een LED strip via een PIR ( bewegings sensor) aangesloten.
Disselbak open.. automatisch licht aan daar... en kleppie dicht.. effe later licht uit.. geheel autonoom.
Ook heb ik daar 12 volt beschikbaar voor een luchtpompje, voor de zwembandjes, luchtbedden en dat soort zooi.
Aansluiten is allemaal niet zo moeilijk...
Op de accuklemmen zitten 3 draden, de dikke voor de mover, een dunne welke vanaf de Ctek lader komen en nog een 2.5 mm2 welke naar de 12 volt zekeringkast gaat en naar een massastrip.
die massastrip en zekeringkast is allemaal AMP spul, die schuifstekkertjes... kan ik simpel uitbreiden en veranderen, net hoe de pet staat..
Om de status van mijn " 12 volt centrale" te kunnen zien heb ik ook 2 leds ingebouwd.
Die zitten niet in het zicht, maar als ik de mover vergeet uit te schakelen blijft er een erg felle Rode LED branden, die verblind bijna.. valt echt op dus.
Daarnaast zit een zwakke groene led, die verteld mij dat de accu is aangesloten en het hele 12 volt systeem spanning heeft.
Op de voltmeter kan ik zien of de lader werkt, en zo niet ( als ik zonder "walstroom" zit... wat de rest spanning van de accu is.
Daarnaast heb ik in het kastje van die accu voltmeter ook een waterniveau meter en een walstroom meter gemaakt.
Ook die bekabeling loopt door de hele caravan heen, gelukkig kan ik overal de kabelgootjes die de fabriek gebruikt heeft openen en naar believen kabel er bij in stoppen.
Dus..... we hebben al een en ander geknutseld.
En.. ik heb nog steeds een plan om de "sfeer" verlichting ( Knaus noemt dat Ambiente verlichting) in mijn hutje dimbaar te maken.
Dat is echter een lastige.. heb nu wel een plan, ondertussen ook de onderdelen daarvoor, maar het moet nog..
Eerdere pogingen om dat LED licht te dimmen zijn door technische problemen nog niet gelukt..
Ik heb nog wel meer aan mn hutje geknutseld, maar dat komt nog wel eens... automatische koelkast ventilatie b.v....ook autonoom werkend... nog meer draadjes..
Ik heb er ook foto's van.. mocht je dat willen zien..
Nou... ga dan maar effe zitten..
Kijk, de mover heb ik eerst onder mijn vorige caravan gemaakt... dat was dus versie 1.0
Toen wilde ik de hoofdschakelaar binnen bij de deur hebben, zo dat ik hem kon bedienen als ik buiten de caravan stond.
Dat had ik toen met hele dikke kabel gemaakt.. 25 mm2 getrokken van de accu naar de hoofdschakelaar.... was al versie 1.5
Toen ik de huidige hut bestelde was het gelijk al de bedoeling om de mover over te bouwen.. maar dan versie 2.0.
Daar heb ik een wintertje over liggen mijmeren en het is nu ondertussen versie 4.1 zeg maar.... we zijn een jaartje verder n.l.
De mover stuurkast en de accu staan helemaal aan de andere kant van de caravan.. ( beter voor de gewichtsverdeling)
De hoofdschakelaar is vervallen en daarvoor is nu een 200 Ampere relais gemonteerd.
Die wordt gestuurd met een sleutelschakelaar achter het serviceluik waar ook de AB van de mover, de opzetsleutel en de accuboor voor de pootjes ligt.
De bedrading daarvoor is dan ook helemaal rond getrokken, de spanning komt van dat zekeringblokje.
Ook is er een voltmeter op de accu aangesloten, ook vanaf dat zekeringblokje.
En, er is 12 volt naar de disselkast gebracht, daar is de noodstroom gerealiseerd d.m.v. een kabel die in de Jaegerstekker op de dissel past.
Omdat het kabeltje wat ik had liggen een 3 aderige was heb ik voor de lol gelijk maar ( schakelbaar) een contour verlichting van de caravan erbij gefreubelt.. grapje.
Van die 12 volt in de disselbak heb ik ook een LED strip via een PIR ( bewegings sensor) aangesloten.
Disselbak open.. automatisch licht aan daar... en kleppie dicht.. effe later licht uit.. geheel autonoom.
Ook heb ik daar 12 volt beschikbaar voor een luchtpompje, voor de zwembandjes, luchtbedden en dat soort zooi.
Aansluiten is allemaal niet zo moeilijk...
Op de accuklemmen zitten 3 draden, de dikke voor de mover, een dunne welke vanaf de Ctek lader komen en nog een 2.5 mm2 welke naar de 12 volt zekeringkast gaat en naar een massastrip.
die massastrip en zekeringkast is allemaal AMP spul, die schuifstekkertjes... kan ik simpel uitbreiden en veranderen, net hoe de pet staat..
Om de status van mijn " 12 volt centrale" te kunnen zien heb ik ook 2 leds ingebouwd.
Die zitten niet in het zicht, maar als ik de mover vergeet uit te schakelen blijft er een erg felle Rode LED branden, die verblind bijna.. valt echt op dus.
Daarnaast zit een zwakke groene led, die verteld mij dat de accu is aangesloten en het hele 12 volt systeem spanning heeft.
Op de voltmeter kan ik zien of de lader werkt, en zo niet ( als ik zonder "walstroom" zit... wat de rest spanning van de accu is.
Daarnaast heb ik in het kastje van die accu voltmeter ook een waterniveau meter en een walstroom meter gemaakt.
Ook die bekabeling loopt door de hele caravan heen, gelukkig kan ik overal de kabelgootjes die de fabriek gebruikt heeft openen en naar believen kabel er bij in stoppen.
Dus..... we hebben al een en ander geknutseld.
En.. ik heb nog steeds een plan om de "sfeer" verlichting ( Knaus noemt dat Ambiente verlichting) in mijn hutje dimbaar te maken.
Dat is echter een lastige.. heb nu wel een plan, ondertussen ook de onderdelen daarvoor, maar het moet nog..
Eerdere pogingen om dat LED licht te dimmen zijn door technische problemen nog niet gelukt..
Ik heb nog wel meer aan mn hutje geknutseld, maar dat komt nog wel eens... automatische koelkast ventilatie b.v....ook autonoom werkend... nog meer draadjes..
Ik heb er ook foto's van.. mocht je dat willen zien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mover met accu plaatsing
Probeer Chris niet na te doen. Hij is een vergevorderde gadget-fanaat met een technische achtergrond. Met alle respect, het kan echt veel simpeler voor die enkele keer dat je echt noodstroom nodig hebt.AleksHobby schreef: ↑di 6 nov 2018 15:46Top gedaan . Zou je mij kunnen uitleggen hoe jij dit allemaal aangesloten hebt . Mover lader aan een ,hoe schakelt dat tussen mekaar .
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Bedankt Chris, echt heel fijn gedaan . Krijg ik allemaal niet voor mekaar denk ik maar ik kan er wel wat van gebruiken . Moest ik er nog vragen over hebben mag ik ze dan stellen aan jou ? Bedanot voor de uitleg heel fijn dat er zon mensen zijn en zon forum
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Chris heeft hier op het forum al veel mensen aardig op weg geholpen, en staat altijd met een heel grondige en duidelijke uitleg klaar.
Mij heeft hij ook al aardig geholpen met ongeveer dezelfde vraag, waarvoor dank Chris.
Groeten,
Gert
Chris heeft hier op het forum al veel mensen aardig op weg geholpen, en staat altijd met een heel grondige en duidelijke uitleg klaar.
Mij heeft hij ook al aardig geholpen met ongeveer dezelfde vraag, waarvoor dank Chris.
Groeten,
Gert
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD
Re: Mover met accu plaatsing
He... jij verklapt ook alles he....Daphne schreef: ↑di 6 nov 2018 16:36Probeer Chris niet na te doen. Hij is een vergevorderde gadget-fanaat met een technische achtergrond. Met alle respect, het kan echt veel simpeler voor die enkele keer dat je echt noodstroom nodig hebt.AleksHobby schreef: ↑di 6 nov 2018 15:46Top gedaan . Zou je mij kunnen uitleggen hoe jij dit allemaal aangesloten hebt . Mover lader aan een ,hoe schakelt dat tussen mekaar .
Maar die noodstroom had ik net ook al ergens geschreven..
Gewoon een 2 aderig kabeltje met een contra Jaeger 13 polig er aan.... zekeringetje... klemmetje op de accu en klaar... ( let wel op de + en de - )
Jullie hebben het al heel fraai met een opbouw Jaeger op de chassisbalk.. zeg maar versie 2.0 dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mover met accu plaatsing
RE.gif
Hahaha niks ten nadele van jou hoor, voor jou is het een hobby maar way too much voor de rest van ons die een enkele keer in hun kampeerleven meemaakt dat de stroom uitvalt. Meestal heb je het niet eens in de gaten en overleef je een kleine stroomstoring wel, die overigens in de meeste gevallen maar enkele minuten duurt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hahaha niks ten nadele van jou hoor, voor jou is het een hobby maar way too much voor de rest van ons die een enkele keer in hun kampeerleven meemaakt dat de stroom uitvalt. Meestal heb je het niet eens in de gaten en overleef je een kleine stroomstoring wel, die overigens in de meeste gevallen maar enkele minuten duurt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Mover met accu plaatsing
RE.gif
Ik zat ook te lachen toen ik jou post zag....
Dat ik "erg' ben weet ik al lang...
maar nu..
Back on topic..
Ik zat ook te lachen toen ik jou post zag....
Dat ik "erg' ben weet ik al lang...
maar nu..
Back on topic..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover met accu plaatsing
Trouwens...
Die 13 polige contra jaeger in kabel uitvoering vind je hier voor een prikkie: https://www.obelink.nl/intramco-jeager- ... aEEALw_wcB
€ 4,50.
Stukkie Vinyl kabel 3x 1,5 mm2 ... ook niet veel
Zweefzekering: https://www.obelink.nl/ato-standaardste ... r=zekering&
Ook € 4,50
En een paar oogjes om op de accuklemmen aan te sluiten.
en dan het kabeltje van de accu naar de disselbak leggen, met ruimte om hem op de caravan Jaeger aan te sluiten.
Kom je op de camping kan je die Jaegers gelijk in elkaar steken... heb je altijd spanning...ook als de 230 volt wegvalt.
( 3x 1,5 mm2 kabel omdat 2x 1,5 bijna niet te vinden is.)
Die 13 polige contra jaeger in kabel uitvoering vind je hier voor een prikkie: https://www.obelink.nl/intramco-jeager- ... aEEALw_wcB
€ 4,50.
Stukkie Vinyl kabel 3x 1,5 mm2 ... ook niet veel
Zweefzekering: https://www.obelink.nl/ato-standaardste ... r=zekering&
Ook € 4,50
En een paar oogjes om op de accuklemmen aan te sluiten.
en dan het kabeltje van de accu naar de disselbak leggen, met ruimte om hem op de caravan Jaeger aan te sluiten.
Kom je op de camping kan je die Jaegers gelijk in elkaar steken... heb je altijd spanning...ook als de 230 volt wegvalt.
( 3x 1,5 mm2 kabel omdat 2x 1,5 bijna niet te vinden is.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- AleksHobby
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 27 okt 2018 20:06
- Locatie: Antwerpen
Re: Mover met accu plaatsing
Die jaeger contra stekker heb ik al op de chassisbalk hangen ik moet enkel een nieuwe kabel naar binnen trekken waar de accu komt te staan . Ik kan voorlopig nog niet aan uit hoe ik de pompjes zowel op 230v en op 12v kan aansluiten . Voorlopig werken ze enkel op 230v. Ik heb een schakelaar die tussen de 230 en 12 schakeld. Voorlopig is enkel een paar lampjes en de radio die op 12v werken
Ik ben wel handig maar als het op elektriek aankomt dan kan ik het enkel als ik een duidelijke schema heb .
Ik ben wel handig maar als het op elektriek aankomt dan kan ik het enkel als ik een duidelijke schema heb .
Laatst gewijzigd door AleksHobby op di 6 nov 2018 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A6 2.0TDI - Hobby Classic 470