Miko MK375

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AGO
Berichten: 36
Lid geworden op: za 7 jan 2017 23:36
Locatie: Bierbeek

Miko MK375

Bericht door AGO » za 3 nov 2018 22:44

Hallo,
Even een vraag over de Miko MK375. Ik heb er al naar gezocht op het forum, maar geen duidelijk antwoord gevonden.
Op deze miko is een aansluiting "eingang Batt +" Hier zijn zoals op bijgevoegde foto te zien is al kabels aangesloten, volgens ik kan zien komen deze van de 13 polige stekker.
Nu mijn vraag, kan ik hierop de batterij van de mover aansluiten om te gebruiken als leefbatterij zonder verder nog iets te doen ?
Zie ik het te simpel of moet ik nog andere maatregels treffen ?

Groeten,
Gert
Bijlagen
IMG_0607.JPG
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Miko MK375

Bericht door thmeyer » za 3 nov 2018 23:18

Hier een link over de Miko MK375 met jouw vraag:
https://www.datagott.com/279192-aanslui ... p-omvormer Jan (13.01.2004, 23:46)

Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Miko MK375

Bericht door thmeyer » zo 4 nov 2018 11:18

Nog een opmerking:

Ik zou dan als ik jouw was geen schakelaar tussen plaatsen, maar een scheidingsrelais monteren.
Op deze manier gaat alles automatisch en je heb er geen omkijken meer.

Groeten Theo.
Bijlagen
voorbeeld schema voor scheidingsrelais.JPG
schema scheidingsrelais
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Miko MK375

Bericht door Chris » zo 4 nov 2018 11:35

Nog even als "Extra"...

Een Miko MK375 heeft geen speciale battery ( lees accu) laadprogramma's.
Dus geen "Hi-Tech" lader ingebouwd.
Het is een omvormer welke al vrij oud is, en van voor de AGM accu's.
Dus, geen voldoende hoge laadspanning.
Ik denk dan ook dat je een gewone lood accu moet gaan gebruiken, wel een tractie of leef versie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AGO
Berichten: 36
Lid geworden op: za 7 jan 2017 23:36
Locatie: Bierbeek

Re: Miko MK375

Bericht door AGO » zo 4 nov 2018 12:29

Heren,
bedankt reeds voor de antwoorden.
Ik zag het dus iets te simpel. Ik had gedacht van een Truma Optima YT U 4.2 accu te plaatsen voor de mover, en deze eenvoudig met een kabel van 6mm² naar de miko mk375 te verbinden.
Dit gaat dan blijkbaar niet zo eenvoudig zijn als ik in gedachte had.
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Miko MK375

Bericht door Chris » zo 4 nov 2018 13:44

RE.gif
Evengoed is het wel heel simpel te maken hoor.
Maar dan wil ik eerst weten of je de Miko als lader, of de Optima als noodstroom voorziening wil maken.
De eerste optie zou ik niet doen, koop voor een Optima YT 4.2 een computergestuurde lader.
Kost rond 80-90 euro ofzo.
Zelf heb ik deze accu ook en gebruik een Ctek MXS 5.0 T in de caravan, maar een LBC is net zo goed.
Daarmee zal je accu een lang leven hebben en goed geladen worden.
Dat zal de Miko zeker niet doen helaas.

Wil je de mover accu ook als noodstroom gebruiken, dan is er ook een handige "truuk".
Lange kabel met een contra Jaeger 13 polig eraan, en die ( wel gezekerd) op de Yellowtop aansluiten.
Het kan ook rechtstreeks naar de Miko als noodstroom, maar dan moet je met een relais gaan werken... schema'tje hiervoor is ook wel te maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AGO
Berichten: 36
Lid geworden op: za 7 jan 2017 23:36
Locatie: Bierbeek

Re: Miko MK375

Bericht door AGO » zo 4 nov 2018 13:59

RE.gif
Chris,
ik wil de accu gebruiken als noodstroomvoorziening, voor op laden had ik al gedacht aan een ctek. ( Ik wist eerlijk gezegd zelfs niet dat de miko kon laden :oops: )
Kan jij mij een schema bezorgen hoe ik de accu toch kan aansluiten op de miko met een relais ?
Groeten,
Gert
Volvo XC60 T6 recharge en Knaus Sport 500KD

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Miko MK375

Bericht door Chris » zo 4 nov 2018 17:30

RE.gif

Ja hoor..
Nu ben ik geen geweldig tekenaar maar een schetsje zal ik je per PB toesturen.
Gewoon simpel..
zo van: Spanning op de camping uitgevallen.... automatisch overschakelen op de accu... thumbup.gif

Maak ik even voor je...
Ooit al eens een heel mooi en perfect schema gemaakt trouwens..
Dat stond hier: viewtopic.php?f=76&t=21780&p=307430&hil ... ng#p307430
Maar daar zit een tekenfoutje in...
Relais S2 moet dicht getekend zijn... in dit schema is dat verkeerd getekend dus.

Het was zo gemaakt:

Achter de auto is alles zoals het nu ook is, pompjes en wat lampjes werken, KK alleen bij draaiende motor.
Auto los: De moveraccu is noodstroom.
220 volt van de paal: accu uit het 12 volt systeem.
Spanning op de camping weg, accu weer als noodstroom.


Nu heb ik echter een veel simpeler oplossing.
Die kabel aan de accu met een contra Jaeger 13 polig.
Ik heb er wel een aansluiting voor gemaakt in de disselbak.
Dus 12 volt ( gezekerd) naar de disselbak..
Daar zit nu een female connector... daar gaat een male connector in waar een stukkie snoer met de contra Jaeger in geplugd kan worden.
Voordeel is dat er never nooit niet een auto en noodstroomaccu tegelijk aangesloten kan zijn.
Dus de auto kan geen stroom trekken uit de caravan accu of andersom.
En, de 230 volt "walstroom" heeft automatisch prio 1... net als achter de auto... dat zit standaard in bijna elke caravan.

Dit huidige idee komt uit de pet van Jan van Vijven, ik heb het alleen wat anders uitgevoerd...zie hier; viewtopic.php?f=60&t=11163

Zo.. 2 mogelijkheden, eentje met 2 relais en een handje bekabeling en eentje heel simpel maar perfect werkend.
Ik zal een foto van dat kastje in mijn disselbak bijvoegen.. heb je een idee.
En die van de stand alone contourverlichting.. :lol:
( in dat kastje komt dus 12 volt binnen van de accu, staat ook een LEDstrip op met auto bewegings schakelaar voor licht in de disselbak, en ik heb de mogelijkheid om een 12 volt luchtpomp daar aan te sluiten om zwembanden etc. op te pompen.
En.. een dubbele spatwaterdichte WCD RA... )
Omdat de kabel die naar de Jaeger gaat 3 aderig was heb ik als grapje ook de contourverlichting van mijn caravan daar schakelbaar bijgemaakt.
Draadje was er toch.. koud kunstje voor die grap.
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
Contour rezised.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”