lekstroom bij aansluiten 220 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019 18:54

LOS die handel...

Zit denk ik een beschadiging in die kabel, of doorslag tussen de binnenkabels....
Je zou de beide (contra) stekers even open kunnen schroeven en kijken of alles droog en schoon is..
Goed kijken of er geen kruipspoortjes tussen de polen zitten.
( trouwens.... vreemd dat de aardlekschakelaar in de aansluitkast van de camping er niet uitfloept.))) of zit die er niet in ????

Met een multimeter zou je al meer kunnen proberen... heb je die??

Kabel helemaal losnemen... beide stekers op de tafel dus.
Dan op een van de stekers meten of er weerstand tussen de pennen zit..
Hoge weertandwaarde's instellen als je geen automatische meter hebt.
Je mag totaal niets meten tussen 2 polen in dezelfde steker.... probeer ook alle combinaties en aan beide kanten.
Als je werkelijk helemaal niets meet... geen mega ohms dus...
Dan kan je ook nog meten of alle bedrading in die stekers wel goed aangesloten zijn... dus goed doorvoeren...

Succes....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 22 jul 2019 19:06

Ik heb een multimeter.
Tussen fase en nul, nul en aarde, en aarde en fase is de weerstand oneindig.
Althans van mijn kabel tussen caravan en stroompunt.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 22 jul 2019 19:08

Ja er zit een aardlek in de kast. Dat die er niet uitvliegt verbaast mij ook.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door dieseltijger » ma 22 jul 2019 19:17

Mij lijkt het - dat als je een hoog-ohmige voltmeter gebruikt - dat er zelfs 230V op jouw caravan staat. Zou je de stroom meten tussen het chassis en jouw vingertopje - of de aarde dan is het stroompje minimaal. Sterker: de aardlek schakelaar slaat niet aan. Ik merk het als ik een ongeaard stopcontact gebruik. Gebruik ik een stopcontact met aarde, dan is het feestje over en dan is er geen prik.

Ik zou niet weten wat de oorzaak is. Eeen aardlus in combinatie met een slecht functionerende aarde op de camping? Ik zou het thuis ook uitproberen, maar vooral: geen zorgen maken. Met dergelijke kleine stroompjes wordt je nog lang niet getoast. Ik zou alleen niet met voeten in het natte gras jouw caravan zoenen of likken - dan is het kleine stroompje - maar vooral de spanning ehhhh.... pijnlijk..
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

martijn v o

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door martijn v o » ma 22 jul 2019 19:20

Ik heb het ook wel eens gehad.
wat je kunt doen is een stukje kabel nemen en die om een haring heen frummelen, dan de haring in de grond en het andere eind op chassis vastmaken.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door iemand » ma 22 jul 2019 19:51

Unplugged schreef:
ma 22 jul 2019 19:06
Ik heb een multimeter.
Tussen fase en nul, nul en aarde, en aarde en fase is de weerstand oneindig.
Althans van mijn kabel tussen caravan en stroompunt.
goed dat je dit hebt gemeten, maar er is nog meer te meten aan de haspel.
ik vermoed dat de aarde los ligt

geleiden de 3 pennen wel van de stekker van de haspel, naar de stopcontacten in de haspel.
fase en nul wel, want jullie hebben allemaal stroom.
maar ik denk dat de randaarde onderbroken is......zo even te meten.
uiteraard met de netspanning eraf.

en de campingeigenaar maakt zich er wel makkelijk af scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door thmeyer » ma 22 jul 2019 20:26

RE.gif -en

Ik wil nog reageren op voorgaande berichten betreft dit onderwerp. Een meting op de hoogste ohmse weerstand met een multimeter voor een isolatiemeting geeft niet de juiste meetresultaten, daar is een megger voor ontworpen. Een megger is een isolatieweerstandmeter.

Link 1: Wat is meggeren

@martijn v o
Ik ben het met je eens om dan zelf een aarde te slaan, maar met een simpel haring-je zal dat niet lukken. Om een goede aarde te hebben, moet de pen tot in het grondwater komen en dat zal een heel groot probleem zijn. Bij “Defensie” gebruiken ze in het veld lange aardpennen van 1 ½ meter, waarbij via een soort trechter zoutwater voor een beter geleiding aan toegevoegd kan worden.

Link 2: Uitleg aarding

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 22 jul 2019 20:30

Als ik wil gaan meten in de spullen van de camping, moet ik ook andere gebruikers eraf gooien. Daar heb ik ff geen zin in.
Het ontbreken van RA levert toch geen prik op het chassis?

De campingbaas is natuurlijk nog niet van ons af.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 22 jul 2019 20:32

Theo, ik zal het met een multimeter moeten doen.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door iemand » ma 22 jul 2019 21:03

Door netfilters komt er juist wel een lekstroom naar de randaarde.
Is de randaarde niet echt doorverbonden met aarde, dan meet je het potentiaalverschil.

Boven de 42 volt wordt het gevaarlijk.
Daaronder is het als tinteling ook best wel hinderlijk voelbaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019 21:08

Nog 1 meting...

Sluit de kabel eens aan op de caravan, niet aan de " paal".

Meet nu eens de weerstand tussen de massa/aarde pool aan de paalkant steker en het chassis van jou caravan... dat moet ontzettend laag zijn... 0,0 Ohm lukt niet maar daar niet ver vanaf zou mooi zijn...
De fase of de nul draad mag juist niets meten, oneindig dus...
( Ik snap dat je geen megger mee hebt, wie wel, ik ook niet, maar een multimeter is al heel wat hoor.... top !!)

Is dat goed, dan heeft de campingbaas een slecht aansluitpunt....vermoedelijk met een aarde probleem.
denk ik...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door thmeyer » ma 22 jul 2019 21:11

Dat begrijp ik: Niet iedereen een megger heeft, zelfs ik heb thuis geen 1 !!

Mijn advies is: Gooi alles los en meet eerst met een haspeltje op de camping-aansluiting of je die lek-spanning ook daar nog meet. Als je daar geen lek-spanning meet, dan ligt het aan de caravan. Ga je de caravan controleren, gooi alles in de caravan wat op 230 volt werkt los en ga met iedere goede meting verder en sluit je om de beurt apparaten van 230 volt opnieuw aan. Dan moet je naar mijn mening uiteindelijk bij de boosdoener komen. Mocht toch de lek-spanning bij de camping zitten, dan zou ik de ACSI of de ANWB informeren.

Opmerking: Sorry, Ik heb het begin van dit onderwerp half gelezen. dus zou ik het echt in de haspel van de camping zoeken !!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » wo 24 jul 2019 09:47

De kast heeft zes aansluitpunten, alle apart gezekerd.
Aan een van die zes zitten twee haspels. Aan iedere haspel zitten drie kampeerplekken.
Als één van die zes kampeerplekken last heeft van een lek, is het dan niet zo dat alle zes die plekken dat merken?

Ik meet overigens geen spanning op de aarding, maar wel op de fase én de nul. Het potentiaalverschil tussen beide is 218 V.

De meting die Chris voorstelt ga ik nog doen.

Met de beheerder hebben we het een beetje gehad. Het probleem kan niet bij hem liggen. Misschien komt er nog een elektricien kijken...

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » vr 26 jul 2019 23:23

Voor mij is het probleem opgelost. Buren gingen weg. Zaten rechtstreeks op de kast. Daar zit ik nu in. Geen prik meer op de caravan.
Mijn buurman zit noodgedwongen nog steeds op de haspel. Vanmiddag pakte zijn dochter de deurpost vast. Schok. En de campingbaas blijft erbij dat het niet zijn probleem is. Het is echt de caravan volgens hem. Terwijl ook die caravan geen prik meer heeft als hij rechtstreeks op de kast wordt aangesloten. Al onze argumenten laten hem koud, zo lijkt het.

Citaat van de dag: 'Die haspel is goed, nieuw, 3x 2,5 mm2 neopreen. Ik ga zelf niet aan de installatie zitten want dat mag niet van de verzekering. Daarom heb ik een elektricien die dit doet.'

Dreigen met weggaan heeft geen zin. Geboekte periode móet betaald worden. Anders blijft de slagboom dicht voor de caravan.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door iemand » za 27 jul 2019 08:48

welke camping is dit ?
een toch niet in NL ?

Nu jij de aarde in orde hebt, zou je die kunnen delen met de buren.
Kwestie van draadje trekken tussen beide caravans scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Knaus440
Berichten: 3714
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Knaus440 » za 27 jul 2019 09:01

Andere plek maar soortgelijke ervaring: "prik" op metalen aanrecht met elektrische kookplaat van vakantiehuisje. Verhuurder deed niks, wilde niks, alles was veilig. Ook verzekering verhaal hetzelfde. Verzekering gedreigd te bellen met opmerking wat ze deden als verzekering nemer weigerde gemelde onveilige situatie te veranderen of in behandeling te nemen.
Binnen 1 uur was het geregeld! Bleek aansluiting kookplaat los te liggen. Gedreigd met auto anders voor de ingang te zetten en alles te blokkeren. "Bel maar vast de politie" gaf ik aan. Wat ik bedoel is verzekerings zaak van dreigen te maken.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door evr66 » za 27 jul 2019 09:17

Niet alles gelezen, maar als de camping niet meewerkt, kun je niet een haring in de grond meppen en aan chassis verbinding? Benieuwd wat er gebeurd, staat dan iig geen spanning meer op. Issue lijkt idd in de haspel te zitten. Meer haspels daar in gebruik? Wissel eens en kijk wat er gebeurd. Als je royale aansluitingen hebt, zou je cvan per 2 door kunnen lussen en dan direct aan de kast. Bv 10 gebruiken als 2*5A. Even overleggen mbt gebruik oven, koffiezet enzovoorts ;)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » zo 28 jul 2019 19:42

De campingbeheerder heeft ten langen leste een elektricien laten komen. Die had, zo vermoed ik, een megger. Aangesloten, gekeken, stekker omgedraaid, nog een keer gekeken. Klopte niet!
Bleek in de kast dat de verloop van haspel naar kast (Schuko vrouwtje, CEE mannetje) niet goed: de aarde zat maar met één koperdraadje vast. En dát veroorzaakte het probleem. Wat hier al gezegd is, klopte dus. Ons onvolprezen forum!
Problem solved!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019 19:47

RE.gif C forum4.gif C forum4.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door dieseltijger » zo 28 jul 2019 20:04

Ok, dus geen aarding. Oeps.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door linda » zo 4 aug 2019 12:58

ik voelde ook zoiets en heb met een haring extra aarde gemaakt. toen was het over. je snapt ook ik ben een leek.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”