lekstroom bij aansluiten 220 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Paul1502 » za 15 sep 2018 13:31

Goedemiddag,
Ik heb gemerkt dat als ik de 220 volt aansluit ik een [beetje] stroom krijg op mijn chassis. Het begint bij 0,5 volt maar loopt in de loop van de dag op naar een 3 tot 4 volt. Ik weet niet of dit al lang zo is, we hebben de caravan al 15 jaar en de laatste jaren geen zaken veranderd aan de 220 volt
Iemand tips waar te gaan zoeken/wat uit te sluiten. En is dit "gevaarlijk"
Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes en een goed weeeknd

Mirjam & Paul

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » za 15 sep 2018 15:37

Hoi Paul.

Caravan 15 jaar oud... ik vermoed dat er geen aardlekschakelaar in zit, dus geen aardlek beveiliging..

Waar te gaan meten.... dat is de moeilijkste vraag met aardlekken.
Maar mijn 1e vraag..
Hoe meet je dat er spanning ( het is geen stroom) staat op het chassis????
Je zegt 0,5 tot 4 volt.... ik neem dus aan dat je een digitale meter hebt.

Weet je wat OHM's meten is???
Kies de hoogste OHM's schaal.
Hou de ene pen van de meter tegen het massa kontakt van de CEE doos aan de buitenkant v.d. caravan en de andere pen tegen het chassis.
( De massa in de CEE is de dikke pin.)

Nu moet je "Oneindig" meten... dus helemaal niks..
Meet je toch iets, dan is dat het aardlek.
Je zou dan kunnen proberen om een voor een alles in de caravan los te gaan koppelen om te zien wanneer het aardlek verdwijnt.
En dan denk ik als eerste aan het Boiler element, een koelkast element, koffieapparaat, waterkoker...
Die soort dingen kunnen een aardlek veroorzaken.
Ook kan er een kruipspoortje door vochtinwerking tussen de fase en de aarde hier of daar in de caravan zijn ontstaan.
En.. hoe lastig ook, dat is altijd een zoekplaatje... heel veel meten en elimineren van mogelijke oorzaken.

En of het gevaarlijk is...
Nu nog niet... maar als je idd geen aardlekschakelaar hebt kan dat op den duur wel gevaarlijk worden.
Een aardlek wordt nooit vanzelf beter, altijd slechter, en dan komt er steeds meer spanning op het chassis te staan.
En wat is dan gevaarlijk...... beter te stellen: het is zeker niet goed..!!
Niet voor niets worden nu overal aardlekschakelaars gemonteerd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Roland54 » za 15 sep 2018 16:38

Ik ben benieuwd hoe je daar achtergekomen bent?
Wat was de aanleiding om dit te meten? Puur controle, of merkte je het ergens aan?
Zoals Chris al aangaf, mag je tussen chassis en randaarden geen overgangsweerstand meten.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » za 15 sep 2018 22:34

Oef...
Ik heb een fout geschreven..
Tussen de massa pin van de CEE en het chassis moet je juist nul ohm meten.
Tussen de fase en de nul pen, de dunne pennen mag je niks meten...
Let op dus!!!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Roland54 » zo 16 sep 2018 09:33

RE.gif
Oeps, ik dacht dat alleen 230v apparaten en metalen delen (o.a. aanrecht) aan randaarde zitten. Dus de chassis ook.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door scooterandre » zo 16 sep 2018 09:41

RE.gif RE.gif thumbup.gif ( 'niks' is dus 'oneindig veel')

@Paul: Ik ben wel benieuwd tussen welke twee punten je die 4 Volt gemeten hebt.
Tevens ga ik ervan uit, dat jouw verlengkabel in een geaard stopkontakt gestoken wordt.
Misschien is het ook verstandig om de de aarddraad van de aansluit/verlengkabel te controleren.
Het hoeft immers niet altijd 'lekstroom' te zijn. Een ontbrekende aarde zal er voor zorgen, dat het chassis van de caravan gaat 'zweven' tussen nul en fase.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Ivo » zo 16 sep 2018 11:46

Ik heb hetzelfde aan de hand als Paul1502. En bij mij is er een aardlekschakelaar die niet in werking treedt. Thuis niet en ook niet op de camping. Ik heb het gemerkt toen ik een mover aan het plaatsen was en met mijn hand aan het chassis raakte. Ik ga de meting eens doen die Chris beschrijft.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door eurotrotter » zo 16 sep 2018 12:04

IK ben een leek op het gebied van electra,en vraag me af hoe t mogelijk is dat er een verbinding tot stand kan komen tussen het 220 volt circuit en het caravanchassis.
Alle stroomverbruikers staan toch volkomen ge-isoleerd in/op de caravan en maken toch nergens contact met dit chassis?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door eurotrotter » zo 16 sep 2018 12:05

IK ben een leek op het gebied van electra,en vraag me af hoe t mogelijk is dat er een verbinding tot stand kan komen tussen het 220 volt circuit en het caravanchassis.
Alle stroomverbruikers staan toch volkomen ge-isoleerd in/op de caravan en maken toch nergens contact met dit chassis?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door scooterandre » zo 16 sep 2018 12:23

RE.gif
De aardpen van de caravansteker is altijd met de aarding van de apparaten en het chassis verbonden.

Een chassis dat onder spanning staat duidt op een slechte of ontbrekende aardaansluiting.

Bij een ontbrekende aardaansluiting zal het chassis, indien perfect geisoleerd van de grond, in theorie op ongeveer 115V komen te staan. Wordt op het chassis gemeten of wordt deze aangeraakt zal deze spanning direkt zakken.
Gevaarlijk is deze spanning dus niet, maar het gevaar zit hem in het feit dat bij een defekt apparaat met een aardsluiting (dus een verbinding van het 230V-circuit met aarde) ervoor zorgt dat het chassis eventueel hard aan de 230V komt te hangen, terwijl een aardlekautomaat daar niets van merkt.
De aardlekautomaat zal pas dan reageren indien de weerstand tussen chassis en de grond weer kleiner wordt (regen of een persoon die de caravan aanraakt).

Kortom, een tintelend chassis is een gevaarlijke situatie.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Ab » zo 16 sep 2018 12:37

Dat snap ik even niet.
Als er geen verbinding tussen de aardpen en het chassis is kan er toch ook geen harde 230 volt op het chassis komen bij een defect apparaat, of vergis ik me daarin?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

martijn v o

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door martijn v o » zo 16 sep 2018 14:09

Of zoals ik heb ervaren er staat al iets spanning op de aarde door een apparaat van een ander.
Heb op de camping aan de paal een spanning gemeten van 53 Volt op de aarde.
Haring genomen, draad eraan gemaakt , aan het chassis geknoopt en in de grond geslagen.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door scooterandre » zo 16 sep 2018 14:37

@Ab,
Ok, met 'defekt' bedoel ik dus ' ondeugdelijk'.
Als er dus intern een aardfout zit in een apparaat, gaat er stroom lopen naar de aangesloten aarde, met als gevolg dat de aardlekautomaat eruit klapt.
Als dan ook nog geen aarde aangesloten is, komt er op de behuizing van het ondeugdelijke apparaat èn het chassis van de caravan spanning te staan.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018 15:10

misschien ter aanvulling nog dit.

Als er een lekspanning op een chassis wordt gemeten is er dus een aardfout.
( Met een ingebouwde aardlekschakelaar was dat dus niet gebeurt, die was eruit geklapt)
De weerstand van dat "lek", ook we de "doorslag" genaamd zal die spanning bepalen.
Hele grote lekweerstand ( mega ohms) is een klein spanninkje.... hele kleine lekweerstand is dus een grote spanning, tot aan de max van 230V
En..
Dan hou je de deur van de hut (metaal) vast terwijl je met je blote pootjes op het natte gras stapt....... dat doet zeer hoor.
Dus..
Een Aardlek schakelaar is een zeer goede beveiliging en zit gelukkig in alle redelijk moderne caravans.

Jammer is dan weer wel dat wij dat goed en veilig voor elkaar willen hebben.
Maar op sommige campings, veelal richting het zuiden en zuidoosten het soms een heel ander verhaal is..
Zeg maar een zooitje....
Pas nog foto's gezien op het forum van een franse en een kroatische aansluitkast... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Ab » zo 16 sep 2018 15:20

scooterandre schreef:
zo 16 sep 2018 14:37
@Ab,
Ok, met 'defekt' bedoel ik dus ' ondeugdelijk'.
Als er dus intern een aardfout zit in een apparaat, gaat er stroom lopen naar de aangesloten aarde, met als gevolg dat de aardlekautomaat eruit klapt.
Als dan ook nog geen aarde aangesloten is, komt er op de behuizing van het ondeugdelijke apparaat èn het chassis van de caravan spanning te staan.
Snap ik nog steeds niet.
Als er geen aarde aan het chassis zit, kan vanaf de behuizing van het ondeugdelijke apparaat toch ook geen spanning op het chassis komen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

martijn v o

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door martijn v o » zo 16 sep 2018 16:41

Als het apparaat wat lekt wel een aarde verbinding heeft met het chassis dan kan het wel.Ik heb thuis een oranje kabel met twee aders liggen en dan is de caravan dus niet geaard.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door scooterandre » zo 16 sep 2018 17:14

RE.gif RE.gif
De aardpen van de caravansteker is verbonden met het chassis èn de aardlippen van de stopkontakten in de caravan.

Een ondeugdelijk apparaat met een aardfout probeert dan spanning op de aarding te krijgen, wat normaal niet lukt als de caravan juist geaard is. Er vloeit dan een fikse lekstroom waardoor een aanwezige aardlekautomaat eruit klapt.

Bij ontbrekende aarding van de caravan zal het ondeugdelijke apparaat chassis en alle aangesloten apparaten met randaarde onder spanning zetten en is de grootte van de lekstroom afhankelijk van de banden, uitgedraaide pootjes of de interne weerstand van het slachtoffer, die de caravan aan de buitenkant aanraakt.
Buien vallen niet.

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Paul1502 » ma 17 sep 2018 07:28

Goedemorgen,
Door omstandigheden niet eerder kunnen reageren, iedereen bedankt voor de reacties!! kus.gif
Zowel de stekker waar de stroom uitkomt is geaard als de stekker op de caravan. Voor wat betreft de oorzaak ga ik de suggestie van Chris volgen, namelijk een voor een alle elektrische apparaten in de caravan "stroomloos" zetten, ik ga ervan uit dat hier ook de stopcontacten in de caravan vallen??.

@ Chris Voor wat betreft het meten, daar kom ik niet helemaal uit, zou je nog eens willen zeggen wat ik waar precies moet meten. Want:
Oef...
Ik heb een fout geschreven..
Tussen de massa pin van de CEE en het chassis moet je juist nul ohm meten.
Tussen de fase en de nul pen, de dunne pennen mag je niks meten...
Let op dus!!!!

Ik begrijp dat je dit moet meten op de CEE ingang van de caravan zonder dat er stroom op staat? scratch.gif
En als ik dan wel wat meet, wat zegt dat dan precies? Je had al begrepen dat ik GEEN elektro monteur ben stom.gif stom.gif

Alvst bedankt,

Paul

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door knaapios » ma 17 sep 2018 10:42

Meet ook eens tussen de NUL en de aard pen van de camping aansluiting ,wel meter op wisselspanning zetten. De gemeten waarde moet theoretisch 0 Volt zijn maar in werkelijk meer. Deze spanning komt dus op caravan frame te staan.De NUL en AARDE zijn aan elkaar gekoppeld enkele KM verder.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 17 sep 2018 12:01

RE.gif
knaapios schreef:
ma 17 sep 2018 10:42
De NUL en AARDE zijn aan elkaar gekoppeld enkele KM verder.
Echt? Fase en nul vormen toch één stroomkring? Daar heeft de aarde (in de betekenis van planeet) niets mee te maken, zou ik zeggen. Pas als er uit de stroomkring stroom weglekt naar de aarde (in de betekenis van planeet) door de aarding (in de betekenis van groengeel, zeg maar) doet de aarding zijn werk. Maar NUL en AARDE aan elkaar gekoppeld? Nog nooit van gehoord. De aarding gaat met een aardpen de grond in.

Maar goed, ik ben benieuwd.

Citrorob

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Citrorob » ma 17 sep 2018 12:09

Je hebt daarin twee systemen het TT en TN systeem.

Bij het TT is aarde (Terre) alleen aan de T (terre = aarde) verbonden. Situatie gebruikelijk in NL.
In BE naar vooral in FR kom je ook het TN systeem tegen. Terre - Neuter of wel neutaal / Nul.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door scooterandre » ma 17 sep 2018 12:51

Knaapios heeft gedeeltelijk gelijk.

De Nul (blauw) en Aarde (geel/groen) zitten ergens aan elkaar. De energieleverancier in NL slaat bij de laatste transformator (naar 440/230) een grote pen in de grond en sluit dit aan aan op het sterpunt van de secundaire zijde. Dit is dan Nul èn Aarde. Van daaruit gaan dan de blauwe en geel/groene draden naar de verbruikers.
Blijven nog drie draden over en dit zijn uiteraard de drie Fasen (Bruin, grijs of zwart)

De eventuele spanning tussen Nul en Aarde bij de eindverbruiker komt NIET op het chassis van de caravan te staan.

Goed, nu naar de vraag van Paul:
Je hebt uitsluitend een Ohm-meter nodig.
Je hoeft in de caravan niets uit te zetten of uit het stopcontact te halen.
Je gebruikelijke kabel voor paal-caravan steek je alleen in je caravan. Aan de andere kant (steker) ga je dus meten. Hier staat dus geen spanning op.

Tussen de randaarde van de steker en het chassis van de caravan moet er een verbinding zijn (0-1 Ohm)
Tussen de randaarde van de steker en de eerste pen van de steker moet een isolatie zitten (in de orde van MOhm of zelfs 'OL')
Tussen de randaarde van de steker en de tweede pen van de steker moet een isolatie zitten (in de orde van MOhm of zelfs 'OL')

Als dit alles in orde is, hoef je je absoluut niet druk te maken over die paar voltjes die op je caravan staan.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018 12:58

Hoi Paul.

Ik begrijp dat je niet weet wat je gaat meten.
Dan is een spoedcursus elektrotechniek ook niet de oplossing.
Is er in je kennissenkring geen techneut beschikbaar???
Is denken ik een betere oplossing...
Caravan techniek is niet echt lastig...maar enige kennis is voor zoiets wel belangrijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door thmeyer » ma 17 sep 2018 20:45

Hier een link met een duidelijke uitleg betreffende de werking van een aardlekschakelaar:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lekstroom bij aansluiten 220 volt

Bericht door Unplugged » ma 22 jul 2019 18:44

Ik zit hier in Duitsland op een camping en ik heb prik op het chassis. Mijn buurman ook. Onze kabels zitten op een CEE-haspel van de camping. Die haspel zit aangesloten in de kast waar ook andere caravans op aangesloten zitten.
Als ik de spanningzoeker tegen de uitdraaipoten houd, licht hij op. Dat doet hij ook op de fase én de nul in een willekeurig stopcontact in de caravan.

Om te testen heb ik mijn kabel even rechtstreeks aangesloten op de kast, dus buiten die haspel om.
Resultaat: prik op één pool in het stopcontact, niet op het chassis.
Bij mijn buurman gebeurt hetzelfde.
Het probleem zou dan volgens in die haspel van de camping moeten zitten. Daar zitten overigens nog vier anderen op. Die zijn er niet op dit moment.
Maar hoe en waar en waarom en wat is er aan de hand?

De campingbeheerder heeft er naar eigen zeggen geen verstand van. Maar ik vind spanning op mijn chassis niet zo'n veilig idee. Wie heeft tips?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”