aansluiten omvormer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
avos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 mei 2018 22:26

aansluiten omvormer

Bericht door avos » za 8 sep 2018 15:12

Goedendag, ik lees al enkele maanden mee op dit forum. Al nuttig kennis opgedaan, dank daarvoor. Al heel wat jaren hebben wij een caravan, met een jong gezin trekken we er zo op uit rond. Ik klus regelmatig wat aan de caravan.

In het voorjaar hebben wij een andere caravan gekocht. Tabbert DaVinci 540DM. (uit 2005)

De omvormer (Dometic MK140) in de caravan die bromt, dat is niet heel storend, maar niet zoals het hoort. Daarnaast wil ik een tweetal USB aansluitingen maken en indien ik een nette 12v DC spanning op de lampjes heb kan ik die op twee plekken makkelijk vanaf kroonsteen verlichting aftakken. Echter is dat nu niet het geval, de spanning is wel DC, maar niet echt een "nette" spanning. Dus de USB aansluiting bromt ook en werkt niet goed.

Nu heb ik met de tips hier op het forum een LED voeding gekocht die ik wil gebruiken om spanning te geven aan het 12v systeem. De vraag is alleen of iemand mij kan adviseren hoe dit het beste aan te sluiten? Ik zou natuurlijk de gehele 12v kant van de dometic omvormer over kunnen slaan, maar ik dacht dat het wel wenselijk is om de zekeringen te blijven gebruiken. Of kan ik er beter nieuwe zekeringen tussen zetten? Willen jullie eens met me meekijken? Mijn kennis op dit vlak is beperkt...
IMG_1123.jpg
bestaande dometic omvormer
IMG_1125.jpg
nieuwe omvormer
IMG_1126.jpg
binnenkant nieuwe omvormer, wel een zekering aanwezig?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » za 8 sep 2018 15:24

RE.gif

Alles wat je wilt kan... op de USB na..misschien wel/niet.
Het is alleen even werk...

Heel toevallig heb ik net voor een ander forumlid exact dezelfde omvormer gerepareerd.. dus ik weet hoe die werkt.

Uit de zekeringautomaat/aardlekschakelaar Rechts boven komen 2 draden... Zwart en Blauw.
Blauw gaat direct naar de trafo... da's de 230 Volt nul draad.
Zwart gaat naar de print, die gaat via een klein zekering automaatje (dat zwarte ding met ronde knopje rechts onder op de print) en komt dan via de Witte draad daar weer uit. Dat is dus de FASE fraad van de 230 Volt.
Die twee draden bovenop de trafo ( Blauw en Wit) moeten dus op de nieuwe omvormer komen... de klemmen N en L
N staat voor Neutral... onze blauwe, en L staat voor LEAD... onze witte.
Daar zie je ook nog een massa of aarde tekentje bij staan... die kan je aansluiten op de massastrip waar alle groen/gele draden inzitten.

Maar toen. !!!

Rechtsonder komen een hele berg draden van de omvormer.
Uit jou omvormer komen 3 verschillende spanningen.
N.L. 12 volt wisselspanning... die zitten op de 6 klemmen aan de linkerkant van die print.
3 sets van 2 draden dus...
Al die wisselspanning wordt gebruikt voor de verlichting (vermoedelijk Halogeen) in de caravan.
Dat heeft veel vermogen, komt ook rechtstreeks uit de trafo.

Blijven er 4 klemmen over... en da's ook een leuke..
Klem 7 en 8 is een simpel afgevlakte gelijkspanning, iets van 2 ampere denk ik.
Is in gebruik voor de waterpomp.
en klem 9 en 10 is een prachtig afgevlakte gelijkspanning... kan b.v. voor een radio/TV gebruikt worden.

Al deze wissel en gelijkspannigen kan je combineren op de nieuwe voeding die je hebt gekocht.
Daar komt alleen maar prachtige gelijkspanning uit n.l.
En lampjes werken ook perfect op gelijkspanning.. dus dat zal allemaal lukken.

Dan zou dus de hele handel van pen 1 tot 10 op de nieuwe omvormer bij V+ en V- moeten komen.
Alleen nu wordt het lastig.
Ik ben niet 100% zeker van de polariteit van die laatste 4 pennen dus..
Dacht... ( dacht dus..) 7 + en 8 - van de gelijkgerichte... 9+ en 10- van de gestabiliseerde 12 volt.
Als ik de omvormer in mijn handen zou hebben sluit ik zo voor je aan, dan kan ik het gewoon even meten n.l.

Blijf je met het probleem van de zekering zitten....
Ik denk dat je beter dus de hele trafo met print er uit kan halen.
Op die plek een nieuwe zekeringhouder maken... en dan alle bedrading netjes netjes op die zekeringhouder aansluiten.

En toen..
USB..
USB laadspanning is 5 Volt....
Dan heb je niks aan een 12 volt dus... verkeerde spanning, veel te hoog dus dat gaat stuk...

En mijn laatste opmerking..
Jammer dat je net deze omvormer hebt gekocht.
Wel een bere sterk ding, bijna 30 ampere bij 12 volt... maar er zit een fannetje in.
Zelf kies ik voor deze ombouwen altijd de grootste Zonder fan... je zal hem helaas horen..
Want de omvormer moet wel kunnen ademen, dus niet verstopt achter een deken ofzo..

Voor een USB spanning moeten we wellicht apart overleggen, er zijn n.l. wel mogelijkheden om dit van de 12 volt af te tappen.
Heb je daar al iets voor misschien???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » za 8 sep 2018 16:26

Oef... foutje..

Ik schreef Zwart gaat naar de print, die gaat via een klein zekering automaatje (dat zwarte ding met ronde knopje rechts onder op de print) en komt dan via de Witte draad daar weer uit. Dat is dus de FASE fraad van de 230 Volt.

Dat zwarte ding met knoppie zit links onder op de print..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

avos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 mei 2018 22:26

Re: aansluiten omvormer

Bericht door avos » za 8 sep 2018 16:37

dank voor je reactie! Erg fijn.

Het 230v deel is me opzich duidelijk. Ik zou dus ook die kleine zekeringsautomaat kunnen laten vervallen of beter in een nieuwe zekeringsautomaat verwerken?

Voor de USB heb ik onderstaande. Die kunnen dus aangesloten worden op 12v en gaan dan idd naar 5v.
https://www.conrad.nl/p/procar-usb-aans ... -a-1172666

Hier nog even een close up dan de huidige 12v aansluitingen. Het lijkt me dat links de 12v voeding binnenkomt van de auto? En dan zie ik 4x min en 4x plus waarbij die laatste een 1A gestabiliseerde plus is.
IMG_1124.jpg
de 12v aansluitingen.
Om wat bij te leren heb ik mezelf een multimeter gekocht (Brymen 805s). Voor zover ik kan meten levert de trafo op de verlichting ook 12v gelijkspanning DC, maar niet echt nette spanning vermoed ik. Maar goed dat is ook niet zo relevant verder, want deze gaat er toch uit...;)

Ik kan me voorstellen dat ik idd gehele omvormer gedeelte eruit haal. Heb je een voorbeeld van hoe ik een zekeringhouder aansluit? En wat voor zekeringhouder zou dat moeten zijn?

Voor wat betreft de nieuwe omvormer was ik ook verrast over de ventilator, dat stond niet op de afbeelding toen ik hem bestelde. Maar heb even gestest met spanning erop en de USB aansluiting er ook op aangesloten en toen blijf de ventilator stil. Ik vermoed dat deze alleen gaat draaien als dat ding echt warm wordt. En gezien de 30A kan hij flink wat hebben en zal dat niet snel gebeuren lijkt me.

Overigens ik woon bij Haarlem, dus als ik het echt verpruts dan is Hillegom niet al te ver... :oops: mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » za 8 sep 2018 16:50

Klopt..
Die 2 linkse komen van de auto 12 volt af.
En die zitten met dat relais in het 12 volt circuit.
Daar moet je dus ook iets mee doen...

Nou ben ik niet helemaal zeker meer van de printlayout.
Dus welke aansluiting wat is... tja.. out of memory he..

De nieuw voeding zou ik idd ook nog apart zekeren...
Er zit wel de combi automaat voor, maar toch.. kan geen kwaad.
En uit de nieuwe voeding via zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/12V-24V- ... autifyAB=0
Of een grotere met meer aansluitingen als je ook de USB's apart wilt zekeren.

Die USB aansluitingen die je hebt zijn trouwens prima.
Idd van 12 of 24 volt naar 5 volt...
Wist niet dat je deze had.

Als je wat "samen" wilt denken over de 12 volt uit de auto met een relais, en welke klemmen hoe aansluiten...
Stuur dan even een PB..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

avos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 mei 2018 22:26

Re: aansluiten omvormer

Bericht door avos » za 8 sep 2018 20:31

IK ga je een PB sturen!

Demegens
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 19:57

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Demegens » zo 9 sep 2018 20:29

Het brommen komt waarschijnlijk van je lamellen pakket van de trafo in je omvormer. Op de foto zie ik kruiskopschroeven. Kan je die vaster draaien?

Zo niet los draaien, dan onderste of bovenste beetje naar boven buigen ( open buigen) en dan alles weer vastdraaien. Hierdoor drukken lamellen beter op elkaar en zal het trillen ( rammelen) verminderen of zelfs verdwijnen.

Het kan zelfs zo zijn dat de mate van belasting verschil kan maken in hoe hard je omvormer ‘ rammelt ’.

iig geen prettig geluid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: aansluiten omvormer

Bericht door rsjab » zo 9 sep 2018 20:34

Omvormer bromt omdat de blikdelen binnenin de trafo (op foto 1) loszitten. Dat geeft die brom toon.
Je kan ze verbuigen, maar normaal worden ze verlijmd en geimpregneerd.
Laatst gewijzigd door rsjab op zo 9 sep 2018 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Demegens
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 19:57

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Demegens » zo 9 sep 2018 20:36

rsjab schreef:Omvormer bromt omdat de blikdelen binnenin de trafo (op foto 1) loszitten. Dat geeft die brom toon.
Dat is wat ik al zei, een rammelend lamellenpakket Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » zo 9 sep 2018 20:38

RE.gif en RE.gif

Of omdat er condensatoren inzitten die slecht worden.
En losse componenten is ook regelmatig een oorzaak.
Tin, waarmee de componenten vast zitten op de print is nou niet en lekker stevig montage materiaal.
Ik heb pas zo'n voeding nog helemaal doorgesoldeerd, bijna alles zat los of bijna los..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: aansluiten omvormer

Bericht door rsjab » zo 9 sep 2018 20:42

Als je een nieuwe wilt, ik weet wel een bedrijf die ze produceerd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Conradi » zo 9 sep 2018 20:43

De omvormer is eigenlijk niets meer dan een trafo en een bruggelijkrichter en een afvlak elco. Het uitgangssignaal is dan ook geen keurige 12 Volt =, maar een afgevlakte gelijkgerichte sinus. Lampjes en de koelkast werken er goed op, maar dimmers, USB-poorten of LED's vaak niet. Het printje heeft nog een functie, het schakelen van de voeding van de auto. Als er geen voeding is aangesloten, is het relais af en wordt de boel gevoed vanuit de autostekker. Zodra de 220 voeding werkt, trekt het relais aan en wordt alles vanuit de 220 voeding verzorgd.

Wat ik ooit gedaan heb in een Dettleffs - ander merk omvormer maar dezelfde functie - is de trafo en bruggelijkrichter verwijderd en de nieuwe 12 Volt= voeding direct op de uitgang van de bruggelijkrichter aangesloten. Het relais behoudt zo zijn functie.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Leo45 » ma 10 sep 2018 18:00

In het verre verleden loste ik een rammel van de lamellen in een trafo wel op door er op elke kant waar je bij kan een stevige klodder bisonkit op te smeren.

Goed laten drogen en klaar is kees.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » ma 10 sep 2018 21:38

Conradi schreef:
zo 9 sep 2018 20:43
De omvormer is eigenlijk niets meer dan een trafo en een bruggelijkrichter en een afvlak elco. Het uitgangssignaal is dan ook geen keurige 12 Volt =, maar een afgevlakte gelijkgerichte sinus. Lampjes en de koelkast werken er goed op, maar dimmers, USB-poorten of LED's vaak niet. Het printje heeft nog een functie, het schakelen van de voeding van de auto. Als er geen voeding is aangesloten, is het relais af en wordt de boel gevoed vanuit de autostekker. Zodra de 220 voeding werkt, trekt het relais aan en wordt alles vanuit de 220 voeding verzorgd.

Wat ik ooit gedaan heb in een Dettleffs - ander merk omvormer maar dezelfde functie - is de trafo en bruggelijkrichter verwijderd en de nieuwe 12 Volt= voeding direct op de uitgang van de bruggelijkrichter aangesloten. Het relais behoudt zo zijn functie.
Hoi Conradi.

Deze omvormer is toch "iets moderner".... iets dan..
Er zit een spanningsregelaar in zelfs, dus een nette 12 volt geregeld... voor de pomp.
Dan is er nog een systeem met alleen een diode en een condensator, dus 1 fase gelijkgericht.. dat is voor de truma fan..
Verder idd een systeem aap...
Lijkt heel wat maar de grootste berg van het vermogen gaat als AC naar de verlichting... niks gelijkgericht..

Hier gaat ook zoiets gebeuren... hele bende eruit en een dikke LED voeding erin.... alles DC.
Een brommende trafo kan je doen wat je wilt, maar stil krijgen is een utopie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

avos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 mei 2018 22:26

Re: aansluiten omvormer

Bericht door avos » za 15 sep 2018 15:34

Dank voor alle input. Ben inderdaad met Chris bezig om de nieuwe omvormer te plaatsen, inclusief nieuwe zekeringhouder en relais voor de 12v voeding vanuit auto.
Zodra e.e.a gemonteerd is zal ik daar wat foto’s van plaatsen.

avos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 mei 2018 22:26

Re: aansluiten omvormer

Bericht door avos » ma 15 okt 2018 20:48

Ik bedacht me dat ik nog had beloofd de eind situatie te laten zien.

Hier de nieuwe zekeringen en aangebracht relais tbv schakeling auto/paal. In de bestaande omvormerkast weggewerkt.
IMG_1192.jpg
Rechts de nieuwe omvormer weggewerkt.
IMG_1193.jpg
En kast weer gesloten.
IMG_1196.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » ma 15 okt 2018 21:01

Goh...

Ik ken dat ergens van..... mrgreen.gif
Caravan is een stuk lichter geworden nu die dikke trafo eruit is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

aansluiten omvormer

Bericht door thmeyer » di 16 okt 2018 12:13

Ik kan alleen maar zeggen, dat jullie dit super mooi hebben opgelost !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Marcel78
Berichten: 6
Lid geworden op: di 3 mei 2016 15:01

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Marcel78 » di 3 sep 2019 22:35

Hallo! Met belangstelling heb ik dit draadje gelezen! Geweldig dat het met elkaars hulp gelukt is! Nu heb ik dezelfde omvormer (Miko MK140 / 2002) die ik graag op dezelfde manier wil vervangen. Is het mogelijk om hier een schemaatje te plaatsen en de linkjes naar de gebruikte materialen (relais en zekeringen)? Hartelijk dank alvast!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Gemineye » wo 4 sep 2019 08:00

Nu ik dit zo lees ben ik wel geïnteresseerd in het nut van dat relais. Zit die bij mijn huidige omvormer ingebouwd ofzo? Want die heeft dat niet volgens mij.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Megano81 » wo 4 sep 2019 08:58

Ik heb het zelfde probleem met mijn omvormer.... hoorde afgelopen vakantie ook een lichte brom. Ik heb dit topic met belangstelling gelezen en zie of hoor graag ook graag hoe je het een en ander precies gedaan hebt, Heb al een dikke led voeding liggen, namelijk deze;
mean-well-geschakelde-voeding-12v-350w-voor-led-uh.jpg
350W en geen fan haphop.gif beetje overkill maar dan hoeft ie niet zo hard te werken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » wo 4 sep 2019 09:36

RE.gif RE.gif RE.gif

Wat ik probeer te doen is de oude trafo en gelijkrichter te laten vervallen.
En daarvoor in de plaats zo'n dikke LED voeding aan te sluiten.
3 voordelen.
1e de zekeringautomaat/aardlek combinatie blijft gewoon in dienst.
2e de huidige zekeringen en bedrading aan het 12 volt deel blijven in gebruik.
3e de omschakelfunctie walstroom/auto blijft gehandhaafd.

De aansluiting in de "oude" omvormers is per model uitgedacht.
Geen standaard truukje dus.

Als je me goede foto's stuurt van de huidige omvormer, de print etc. komen we vaak al een heel eind.
Ik heb er al vele zo aangepakt en weet ondertussen wat slimme truukjes daarvoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Gerardo » wo 4 sep 2019 11:36

Deze uitleg gaat over specifiek deze omvormer (Miko MK 140 van Inge Herrmann GmBh) en is inmiddels misschien mosterd na de maaltijd, maar misschien toch bruikbaar voor anderen. Het gaat iets verder dan het combineren van de bestaande omvormer met een nieuwe 12 Vdc bron. Maar een klusser met soldeerbout ervaring kan hier vast wel wat mee. En oh ja vergeet niet voorzichtig te zijn met 220 Volt. néh néh.gif

De transformator in deze omvormer is er een van het type met middenaftakking (belangrijk in dit verhaal) De geleverde spanningen zijn 12Vdc max 1 Ampere. dit komt uit een 7812 spanninstabilisator en is nauwelijks afgevlakt. je ziet hem op de foto van TS gemonteerd op het rechter koelblokje.

De hoofdspanning, voor bijna alle laagspanning verbruikers in de caravan, is een volledig gelijkgerichte maar ongestabiliseerde spanning. En ook hier zonder enige afvlakking van betekenis. nu het bijzondere (valt wel mee) Je ziet op deze print geen gebruikelijke gelijkrichter met vier, maar wel een type met drie aansluitingen (twee dioden in 1 behuizing) Op het linker koelblokje op de foto van TS. Dat komt door de transformator die is toegepast, een trafo met middenaftakking. In deze transformator is de secundaire spoel in exact twee gelijke delen opgesplits. 1 aansluiting van beide spoelen zijn aan elkaar verbonden en vormen de negatieve aansluiting van de output.
centertap.jpg
centertap.jpg (16.68 KiB) 1999 keer bekeken
Middels deze schakeling word met minder componenten toch een volledige gelijkrichting verkregen. Zoals gezegd wordt er in deze omvormer verder weinig gedaan om de spanning op te schonen, maar dat kun je wel zelf aan de bestaande schakeling toevoegen. Gebruik hiervoor parallel geschakelde elco's (electrolitysche condensator) parallel over de uitgang van de gelijkricht schakeling. Houd ongeveer 1500 MicroFarad per Ampere aan. De uitgang spanning is daarmee niet gestabiliseerd op 12vdc maar wel lekker schoon. het is nu prima geschikt voor LED verlichting. Is een gestabiliseerde spanning noodzakelijk omdat je electronica rechtstreeks vanaf de caravan omvormer wilt voeden, dan kun je een spanningstabilisator toevoegen tussen de uitgang van de omvormer en de gebruiker. Zoiets als in onderstaande afbeelding. via de chinese groothandel voor ongeveer 16 euro's.
daygreen.jpg
daygreen.jpg (48.9 KiB) 1999 keer bekeken
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Chris » wo 4 sep 2019 12:40

RE.gif

Leuke mogelijkheid maar met gebruikmaking van de "oude" trafo.
Vaak is de brom van een oude trafo de ombouw reden....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: aansluiten omvormer

Bericht door Gerardo » wo 4 sep 2019 18:21

Och die brom, als zendamateur zou ik willen dat alle apparaten nog met zo een lekker brommende maar niet op de radio storende transformator waren uitgerust. Die led drivers en andere schakelende voedingen zijn een vloek op aarde. Maar wel licht, en uit china en helaas niet zonder reden spotgoedkoop. dat is de pest en zo verspreid die troep zich ook. Ik doe er zelf ook aan mee met die Dc to Dc converter. Maar dat is anders want die is van mij mrgreen.gif en overigens wel ontstoord
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”