Lithium accu als boordaccu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Emma&Ed
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 12:58

Lithium accu als boordaccu

Bericht door Emma&Ed » ma 13 aug 2018 13:09

heeft iemand er ervaring met een lithium accu als boordaccu?
Ik heb nu een mover laten instaleren met een lithium accu 10. Dit werkt separaat op 220 volt.
In de caravan zit ook een ongebruikte accuaansluiting voor de verlichting etc. momenteel sta ik alleen aan de paal op de camping op 220 volt.
Kan hier ook een lithium accu op of is deze te klein? Ik doe het alleen vanwege het gewicht. Het is voor de Kip 44 TTZ van 2000.

michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Re: Lithium accu als boordaccu

Bericht door michaelb » ma 13 aug 2018 13:50

Het ligt een beetje aan het merk/type accu. Sommigen hebben een aparte aansluiting op de accu voor boordgebruik. Op anderen kan het niet omdat de accu alleen een hoog-vermogen uitgang heeft en de boordinstallatie te weinig verbruikt. Als je de gebruiksaanwijzing van je accu raadpleegt vermoed ik dat er wel iets over in staat...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Lithium accu als boordaccu

Bericht door dennisb » ma 13 aug 2018 13:55

Ook kan de accu niet zomaar aangesloten worden. Als de aansluiting ook voor het opladen van een accu bedoeld dan moet er een sperdiode tussen zodat er geen stroom terug de accu in kan ivm ander laad voltage.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Lithium accu als boordaccu

Bericht door witjesm » ma 13 aug 2018 15:45

Mijn LiFePO4 accu zit direct op de stroom verzorging aangesloten van de caravan en word daar zowel mee opgeladen alsook door de autrak als woon baterij gebruikt. Je kan hem daar dus opaansluiten als de je type accu via de polen mag worden opgeladen. Ik weet dat er verschillende accu's zijn waar een losse lader met eigen aansluiting in omloop zijn maar veel daarvan mogen wel via de polen worden geladen. Dat moet je dus uitzoeken. Is wat mij betreft wel de sjiekste manier. Welke accu betreft het en welk autrak systeem zit er in de caravan?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Lithium accu als boordaccu

Bericht door witjesm » ma 13 aug 2018 15:52

Dit is het datablad van een Pwr Extreme LiFePO4 accu. Zoals je ziet heeft hij een ingebouwde lader die 14.6V levert met een laadstroom van 4.0A. Mara je ziet ook dat de maximale laadstroom (via de polen) 40 en 60A is (model afhankelijk). Als je ingebouwde boord lader deze spanning en stroom niet overstijgt kan je hem zonder de ingbouwde lader aan het net te kopelen door je autrak laten laden en gebruiken.
Bijlagen
power xtreme.PNG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Lithium accu als boordaccu

Bericht door scooterandre » ma 13 aug 2018 21:50

Beste Emma / Ed,

Je hebt het over een lithium accu 10. Als deze '10' de capaciteit (Ah) aanduidt, dan heb je 128Wh aan energie in een volle accu zitten. Als de accu uitsluitend LED-verlichting en pompje moet voeden, moet dit voor een paar dagen toereikend zijn.
Heb je per ongeluk de koelkast op 12V staan, dan is het in een uurtje gedaan.
Je zult ook nog rekening moeten houden, of je de mover na het verblijf nog nodig zult hebben.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”