koelkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
reizenmet-kip1993
Berichten: 11
Lid geworden op: do 10 aug 2017 08:50

koelkast

Bericht door reizenmet-kip1993 » za 11 aug 2018 21:35

Wat is wijsheid?
De koelkast van onze KK 37 uit 93 koelt niet goed op gas. Op stroom wel. Nu hebben we onlangs een zonnepaneel 100Kw aangeschaft en aangesloten. Overgaan op compressorkoelkast 12v of toch weer een absorptiekoelkast aanschaffen. Gebruiken weinig stroom alleen om ledlampen evt te gebruiken en mobiel op te laden.
Graag ervaringen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast

Bericht door Chris » za 11 aug 2018 21:48

Nou..als je een 100Kw zonnepaneel hebt kan de hele camping wel meeliften op jou voorzieningen denk ik.
Vermoedelijk bedoel je 100 WATT
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: koelkast

Bericht door scooterandre » za 11 aug 2018 21:58

Met 100 kW heb je meer dan genoeg, maar ik denk dat je 100W bedoeld.
Zelfs op een zonnig plekje, een meedraaiend paneel, een MPPT- regelaar en een flinke accu heeft mijn 100W paneel op warme dagen net iets te weinig vermogen om mijn compressor koelbox het hele etmaal te laten draaien.
Compressorkoelkasten voor 12V zijn best wel prijzig. Voor hetzelfde geld kun je ook een 220V compressorkoelkast samen met een inverter (1000W pure sine) kopen. Dan heb je, indien los van de paal, nog steeds 220V.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: koelkast

Bericht door Jaco1 » za 11 aug 2018 23:13

Wij hebben een 85 liter INDEL-B compressor koelkast. Ook bij de laatste hittegolf geen enkel probleem met koelen (standje 4 van de 6 of 7). Ik neem aan dat je een accu heb ivm de opslag van je zonnestroom en dan is het met 100Wp geen enkel probleem, 48W voor de kk en je heb koud bier!
Enige nadeel is dat je in de nacht de ventilator hoort. maar velen hebben die ook op hun absorptie kk gemonteerd begrijp ik uit de verhalen hier op het forum.
De compressor zelf is nagenoeg geruisloos en de inbouwmaten komen overeen.
De prijs weet je zelf denk ik al en voor een 220 zou ik niet gaan ivm inbouwen en als je dat via een inverter moet doen heb je erg veel verliezen en het is de vraag of de koelkast dan tijden het rijden aan kan blijven.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: koelkast

Bericht door iemand » zo 12 aug 2018 08:15

kzou de koelkast eens en onderhoudsbeurt geven.
op gas zou die prima moeten kunnen koelen

quick fix
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... er-op-gas/

geheel onderhoud
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... ?fromsso=1

en wat tips
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... ?fromsso=1


tip: MAAK DE TITEL/ONDERWERP altijd duideijk... Koelkast koelt slecht op gas. Graag alternatieven
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”