Ik heb een Sprite caravan die zo'n apart systeem heeft voor de stroomvoorziening. Alles werkt zo'n beetje op het 12v systeem. Er zit een 3 standen schakelaar in die je op caravan, auto of neutraal kan zetten. Daarmee kies je de stroombron. Neutraal werkt aan "de paal" (230v). Dan moet je ook de schakelaar "battery charger" omzetten. Dan laadt je de accu of regelt boordstroom (12v).
Er zit ook een display bij. Normaal loopt die tot 14v als je de charger aanzet. Vanmiddag, na onze eerste vakantierit, schakelde ik hem in en zag tot mijn schrik het display oplopen tot 18,7v! En natúúrlijk heb ik uitgerekend deze keer het advies van mijn vrouw gevolgd om minder gereedschap mee te nemen. Dus de multimeter ligt thuis. Meten kan dus niet. Maar ik ga er van uit dat de waarde klopt, als ik hem op de boordaccu zet geeft hij netjes 13,8v aan (nu teruggelopen naar 13,6v)
Iemand een idee waar het aan kan liggen? En of er bedrijven zijn die zoiets kunnen herstellen? Een nieuwe unit is 700 ex btw en arbeidsloon. Waarschijnlijk is het niet zoiets simpels als een potmetertje verdraaien.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
12v wordt 18,5v
12v wordt 18,5v
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: 12v wordt 18,5v
Hoe oud/jong is jou Sprite?
Het zouden zomaar de elco's van de voeding kunnen zijn.
Dan wordt de afvlakking slechter en gaat de meter misschien wel het AC potentiaal mee meten.... dus de rimpel op de gelijkspanning.
Ik denk maar even hardop hoor...
Ook zou er een slechte soldeerverbinding in kunnen zitten, krijg je ook gekke dingen.
Een potmetertje verdraaien is dit nou net niet, da's zeker.
Er is wel een bedrijf die van deze materie vrij veel weet...: https://www.bbatechniek.nl/categorie/in ... /omvormers
Het zouden zomaar de elco's van de voeding kunnen zijn.
Dan wordt de afvlakking slechter en gaat de meter misschien wel het AC potentiaal mee meten.... dus de rimpel op de gelijkspanning.
Ik denk maar even hardop hoor...
Ook zou er een slechte soldeerverbinding in kunnen zitten, krijg je ook gekke dingen.
Een potmetertje verdraaien is dit nou net niet, da's zeker.
Er is wel een bedrijf die van deze materie vrij veel weet...: https://www.bbatechniek.nl/categorie/in ... /omvormers
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12v wordt 18,5v
branden de lampje veel harder dan normaal?
en indien er een verbruiker is, daalt de spanning dan tot aanneembare waardes?
Allicht toch iets fout in de unit...
en indien er een verbruiker is, daalt de spanning dan tot aanneembare waardes?
Allicht toch iets fout in de unit...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 12v wordt 18,5v
Kan een led lampje die spanning aan ? Dan zou ik dat kunnen proberen....
En hoe kan ik dat meteen Chris? Of is dat voor de professionals. De Sprite viert dit jaar zijn 10e verjaardag trouwens
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
En hoe kan ik dat meteen Chris? Of is dat voor de professionals. De Sprite viert dit jaar zijn 10e verjaardag trouwens
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: 12v wordt 18,5v
Een Ledje kan echt GEEN 18V aan hoor. Is hij meteen dood.
Waarschijnlijk een onbelaste meting. Veel tranformatortjes heven ook onbelast 15/16 volt Maar zodra er eenverbruiker ia zakt deze naar 12/13v in. Is dus normaal in dat geval.
Dus ff een verbruiker aanzetten zoals waterkraan openen zodat waterpompje gaat lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarschijnlijk een onbelaste meting. Veel tranformatortjes heven ook onbelast 15/16 volt Maar zodra er eenverbruiker ia zakt deze naar 12/13v in. Is dus normaal in dat geval.
Dus ff een verbruiker aanzetten zoals waterkraan openen zodat waterpompje gaat lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: 12v wordt 18,5v
Hij geeft inmiddels 20v aan. En dan laadt hij ook de accu. De pomp is een beetje duur om het op te testen. Of zou de zekering die er tussen zit er eerst uit ploffen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: 12v wordt 18,5v
Caravan staat trouwens al lange tijd stil voor de deur. Vakantie moest worden afgebroken en had geen tijd om hiermee verder te gaan. Maar ik kom daar later op terug in een ander draadje.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.