Buitenlamp

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Buitenlamp

Bericht door Unplugged » wo 8 aug 2018 17:04

Mijn buitenlamp heeft een 'autoremlichtfitting'. Ik wil, ook omdat de huidige gloeilamp nogal wat warmte afgeeft, overstappen op led. Daarvoor moet ik een nieuwe fitting plaatsen.
Welke fitting is hiervoor geschikt, hoe deze te plaatsen en welke led-lamp heeft een lichtopbrengst vergelijkbaar met 21 watt gloeilamp (of nog sterker indien mogelijk).
Op de foto de behuizing aan de bovenkastkant van de caravan.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: Buitenlamp

Bericht door Luud » wo 8 aug 2018 17:47

Je hebt voldoende led lampen met deze fitting. Google er maar eens op.
Deze bijvoorbeeld:

https://ledcamperverlichting.nl/ba15s-l ... md-12v-24v
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Buitenlamp

Bericht door Unplugged » wo 8 aug 2018 18:52

RE.gif
Heb ik eerder geprobeerd. Probleem is dat deze lampen gelijkstroom moeten hebben, en uit ervaring weet ik dat er 12V wisselstroom op de caravan zit. Derhalve moet ik 12V AC lampen plaatsen.
Daarnaast zijn deze lampen er niet in warm wit.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Buitenlamp

Bericht door HenkR » wo 8 aug 2018 20:41

RE.gif
De meeste caravans hebben 12v gelijkstroom. Gelijk alsof je caravan achter de auto hangt. Niet altijd van de beste kwaliteit, maar genoeg voor 12v led.
Ik gebruik de 12v zelfs voor mijn satenne besturing en gaat goed.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buitenlamp

Bericht door WillyL » wo 8 aug 2018 21:28

indien testte met een LEDlamp en die niet brandt wanneer je die insteekt dan kan het zijn dat de 2 draden omgewisseld zijn. Voor gewone gloeilampen is dat niet erg, voor LEDs die niet op wisselspanning werken wel.
Je kan het eventueel uitmeten met een multimeterje, de plus moet in het middenste contact zitten, de massa (-) op de rand.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met ledlampjes

Bericht door thmeyer » wo 8 aug 2018 22:02

Ben je een beetje handig, dan heb ik misschien een oplossing voor je buitenverlichting.

De led lampjes die je moet gebruiken werken op beide spanningen, namelijk wissel - en gelijk spanning (AC/DC) 12 volt.
Je kan de links bestaande houder BA15 aansluiting vervangen door een kunststof plaatje met een gat er in voor de G4 houder en aan de andere kant een zelfde soort gat voor de andere G4 houder. Deze beide klemmen of zo nodig vastlijmen. Voorts kunnen de draden parallel met een kroonsteentje aan elkaar doorverbonden worden.

Eventueel met reflector materiaal achter de lampjes afwerken. (plastic plaatje bedekt met aluminium folie)

Led Lamp G4 12 volt AC/DC (2x)
https://nl.aliexpress.com/item/2015-New ... autifyAB=0

G4 houder (2x)
https://nl.aliexpress.com/item/G4-Socke ... c21a1a5-12

zie bijlage:
ivm wat er precies besteld moet worden !!!!

Succes Theo
Bijlagen
Led G4 12 volt AC-DC.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met Ledlampjes

Bericht door thmeyer » wo 8 aug 2018 23:26

Nog een opmerking:

Mijn zoon heeft deze lampjes van 3 watt onder de aanrechtkastjes zitten en die geven al voldoende licht en ze zijn ook nog eens dimbaar !!!!
werken van 10 - 20 volt AC/DC
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Buitenlamp

Bericht door Taan » do 9 aug 2018 09:10

Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Buitenlamp

Bericht door HenkR » do 9 aug 2018 09:48

RE.gif
Met deze ben je in 1 keer klaar. Geen nieuwe fitting nodig enz. Hooguit dat de beide draden verwisseld moeten worden, maar als ik de kleuren van beide draden zie hoeft dat ook niet eens.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Buitenlamp

Bericht door iemand » do 9 aug 2018 12:59

In led de 6 watt is mi wel veel licht whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

koning

Re: Buitenlamp

Bericht door koning » do 9 aug 2018 14:57

Kijk eens bij O te W onder voortent LED voortentlamp Wave, deze heb ik ipv de oude verlichting ook aangebracht. Je wilt een "smak " licht? Dat krijg je met deze, kost wel wat maar deze voldoet aan je eisen.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met Ledlampjes

Bericht door thmeyer » do 9 aug 2018 17:06

Mijn oplossing met de 2 G4 ledlampen is een goedkope oplossing met veel licht (een klein bouwlampje), vandaar de opmerking van de 3 watt led-lampjes van mijn zoon. Het probleem bij led-lampen welke wattage gebruik je, het is vaak een beetje uitproberen. Het led-lampje van Taan werkt wel prima ook op AC en DC 10 tot 30 volt, maar het hoeveelheid licht moet je maar afwachten en het lampje kost ook nog eens € 7,95 exclusief verzendkosten. De buitenlamp van de caravan heeft zelf heel veel inbouw mogelijke heden. Je zou ook een kunststof plaatje met een paar korte stripjes led-lampjes kunnen maken, maar dat werkt alleen op DC 12 volt en niet op AC 12 volt. Misschien zijn er nog andere forumleden met nog andere ideeën, we wachten maar af.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Buitenlamp

Bericht door Unplugged » do 9 aug 2018 23:07

HenkR schreef:
do 9 aug 2018 09:48
RE.gif
Met deze ben je in 1 keer klaar. Geen nieuwe fitting nodig enz. Hooguit dat de beide draden verwisseld moeten worden, maar als ik de kleuren van beide draden zie hoeft dat ook niet eens.
Ik heb al een ledlamp met bajonetfitting; die deed het niet. Dacht zelf dat het kwam door AC <> DC. Maar polen omdraaien kan natuurlijk ook. Inderdaad, dat werkt. Lamp lag al een paar jaar in de kast ;) Maar het blijkt een oranje lampje te zijn. Niet handig...
iemand schreef:
do 9 aug 2018 12:59
In led de 6 watt is mi wel veel licht whistle.gif
Wat betreft de lichtopbrengst: het is een buitenlamp. Nu zit er een 21W gloeilamp in. Als je 's avonds buiten zit te lezen, is dat net te weinig. Dus iets hogere lichtopbrengst zou mooi zijn!
thmeyer schreef:
wo 8 aug 2018 22:02
Ben je een beetje handig, dan heb ik misschien een oplossing voor je buitenverlichting.

De led lampjes die je moet gebruiken werken op beide spanningen, namelijk wissel - en gelijk spanning (AC/DC) 12 volt.
Je kan de links bestaande houder BA15 aansluiting vervangen door een kunststof plaatje met een gat er in voor de G4 houder en aan de andere kant een zelfde soort gat voor de andere G4 houder. Deze beide klemmen of zo nodig vastlijmen. Voorts kunnen de draden parallel met een kroonsteentje aan elkaar doorverbonden worden.

Eventueel met reflector materiaal achter de lampjes afwerken. (plastic plaatje bedekt met aluminium folie)
De mogelijkheid om een G4 fitting erbij te zetten kan natuurlijk ook. Dat lijkt me niet zo'n probleem.
Dus even aan de slag geweest.
Heb overigens een ander soort G4-fitting gebruikt. Zie foto. Deze kon ik vastschroeven op de behuizing. Zit toch wat steviger.
Het raampje wat je ziet ga ik niet afsluiten met alufolie of -plakband. Het zorgt er namelijk voor dat er licht in het kastje zit.
Bijlagen
HALG4.png

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buitenlamp

Bericht door WillyL » do 9 aug 2018 23:21

Even een aanvulling bij mijn vorige reply.
Ik heb er lang geleden 2 platte ledlampjes in gestoken, 1 aan het andere gesoldeerd. 2 is niet echt nodig, de 3watt versies geven al behoorlijk veel licht.

Voor de gezelligheid, probeer warm wit te gebruiken, dat benadert halogeen.

De platte uitvoering, op een plaatje en ledjes aan een kant en met de pinnen naar opzij geven licht naar buiten toe, maar er is nog voldoende reflectie dat er in de kast ook nog strooilicht is.
Het zijn dan natuurlijk niet de de lampjes met de fitting van remlichten en je moet dan dus wat knutselen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Buitenlamp

Bericht door HenkR » do 9 aug 2018 23:43

Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met ledlampjes

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 11:13

Beste Unplugged,

Zelf had ik die G4 fitting van jouw ook al ingedachte, maar die vond ik voor iemand anders te bewerkelijk en de draadjes waren bij mijn voorbeeld te kort. Als je deze zelf kan aansluiten, zou ik dit zeker doen. Je begint dan eerst met eentje en als dat te weinig licht oplevert, kan je er altijd nog aan de andere kant er 1 bij plaatsen. Dat idee van een platte led is trouwens ook een mooie oplossing. Nogmaals: Die buitenlamp van jouw heeft genoeg mogelijkheden.
En mocht dit allemaal te veel werk zijn, dat is die adapter van BA15C naar G4 ook een goed alternatief .

Mvgr Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met ledlampjes

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 14:12

Sorry ik was vergeten dat je een opmerking had gemaakt "Dat het licht ook naar achter moest schijnen.
Kennissen van ons hebben deze buitenlamp ook en hebben hierdoor ook verlichting in de hangkast,
dus de platte led valt af of er 1 andersom erop solderen zoals eerder gezegd is!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Buitenlamp

Bericht door Nimma » vr 10 aug 2018 15:09

Mag ik even aanhaken: waar koop ik een led lamp (armatuur mét lamp) een voor binnen die dimbaar is én DC/AC. Voor boven de trein zit. Zie mooie lamp met touch bediening 3 standen én aan/uit maar alleen DC en die was snel kapot :(
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met led lampen

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 17:02

Een elektronische dimmer voor ledverlichting 12 volt werkt alleen op gelijkspanning, dus DC. Als je AC/DC spanning in je caravan heb, zou ik eerst proberen een goede gelijkspanning van 12 volt DC creëren. Een simpele burggelijkrichter is naar mijn mening niet voldoende.

link Info:

http://www.topledshop.nl/LED-verlichting-dimmers.html

Heb je meer gegevens van de dimmer die nu defect is ??

Mvgr Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Buitenlamp

Bericht door Nimma » vr 10 aug 2018 17:27

Er is geen dimmer defect, een complete unit die dimbaar is in 3 standen. Dit ter vervanging van een standaard niet dimbaar ledlampje wat te veel licht geeft.
Zoiets maar dan in DC/AC
https://www.letsleds.nl/product/led-bar ... m-dimbaar/
Laatst gewijzigd door Nimma op vr 10 aug 2018 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met ledlampjes

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 17:39

Hoe zit het dan met de AC/DC spanning ? Een led dimmer van 12 volt werkt alleen op gelijkspanning.

Heb je wel gelijkspanning DC dan is dit een mooie oplossing:

http://www.topledshop.nl/Dimmers-voor-L ... touch.html

zie bijlage:
Bijlagen
LED dimmer 12V - 24V DC touch.JPG
LED dimmer 12V - 24V DC touch.JPG (10.19 KiB) 2037 keer bekeken
Laatst gewijzigd door thmeyer op vr 10 aug 2018 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Buitenlamp

Bericht door Nimma » vr 10 aug 2018 17:43

Al mijn andere lampen zijn AC en een aantal vervangen door led. Voor de laatste vind ik geen plug-and-play led alternatief als hierboven scratch.gif

Deze dus ging kapot omdat het DC is. Ik wil AC of DC/AC maar vind het nergens :(
https://www.camperencaravanonderdelen.nl/LEDstrip3
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met ledlampjes

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 18:09

In mijn Avento zat een plafonlamp met een klein wisselschakelaartje. In deze plafonlamp zat een halogeenlampje van 10 watt, waarvan in stand 1 in een serie diode stond (deze kreeg dus minder spanning) dus minder licht en stand 3 niet. Op deze manier had ik weinig - of meer licht.

Tussen oplossing:
Nu heb ik de diode verwijderd en 2 verschillende led lampjes van verschillend vermogen geïnstalleerd.

"Touch dimmer"
Mijn caravanverlichting werkt volledig op 12 volt DC. Met de dimmer die ik als voorbeeld heb aangegeven, zou ik 1 led kunnen verwijderen en ik kan volledige met die “touch dimmer” de overgebleven led kunnen dimmen.

Mijn advies is voor mijn bovenstaande tussenoplossing te kiezen.
Of anders dat je op dat punt toch DC-spanning regel.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Buitenlamp

Bericht door Nimma » vr 10 aug 2018 21:41

Dankje voor het meedenken. Maar hoezo gaan knutselen? Heb ik dan zo'n bijzondere caravan waar geen kant-en-klare led-verlichting voor te koop is? Waarom wél DC en geen AC/DC?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Buitenlamp met Ledlampjes

Bericht door thmeyer » vr 10 aug 2018 23:09

Led lampen van 12 volt werken alleen op gelijkspanning (DC), door inwendig nog gelijkrichter (de naam zeg het al) in de led toe toevoegen is hij ook geschikt gemaakt voor wisselspanning (AC) Dus alles nog samengevat: Met de ingebouwde gelijkrichter is hij geschikt voor gelijkspanning en wisselspanning dus AC/DC. De dimmer voor een led van 12 volt werkt alleen op gelijkspanning. Omdat dit soort dimmers elektronisch dimmen, werken ze niet op een wisselspanning (AC).
Als je dit soort dimmers toch wilt gebruiken, moet je toch een gestabiliseerde voeding van 12 volt aanschaffen. Een gestabiliseerde voeding van 12 volt kost bij “Alixpress” hoogstens 2 tientjes.

Zie link:
https://nl.aliexpress.com/item/DC12V-1A ... autifyAB=0

En anders moet je meerdere led lampen (AC/DC) van verschillende wattages en deze apart schakelen, zoals ik het nu gedaan heb en dat gebeurt gewoon met een klein wipschakelaartje (bij 2 led lampen). Stand 1 = led 3 watt, midden stand = uit, stand 3 = led 5 watt !!!!

Mvgr Theo

link werking Led dimmer:
http://www.topledshop.nl/zijn-led-lampen-dimbaar.html
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”