Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
sikkie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 aug 2018 15:10

Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Bericht door sikkie » ma 6 aug 2018 08:27

Hallo, we zijn sinds kort trotse eigenaar van een caravan en hebben deze al goed kunnen gebruiken tijdens onze vakantie in Italie. We liepen echter na een weekje plotseling tegen een probleempje aan. De (3) lampen die aan het plafond hangen konden op een gegeven moment niet meer aangezet worden middels de schakelaars op de lampen.
Omdat ze het alle 3 die niet deden dacht ik al snel dat de zekering vervangen moest worden in de zekeringautomaat, maar dat had geen effect. Toen de lampjes maar gaan vervangen, maar dit had ook geen effect.

Daarbij moet ik het volgende er bij vermelden wat ik zelf opvallend vond. Zodra ik de kraan van het wasbakje open draai, dan gingen de lampen schijnen. Hoe meer ik de kraan open draai, hoe feller de lampen schenen.

We hebben nu een losse lamp in de stekkerdoos gebruikt, dus we hadden een goed alternatief. Zelf heb ik nog niet veel ervaring met dit soort zaken, heeft iemand suggesties voor mij wat ik zou kunnen proberen om dit te verhelpen?
Bijlagen
01.JPG
01.JPG (76.73 KiB) 673 keer bekeken

sikkie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 aug 2018 15:10

Re: Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Bericht door sikkie » ma 6 aug 2018 08:29

Nog wat overige beeldmateriaal.
Bijlagen
04.JPG
04.JPG (45.82 KiB) 672 keer bekeken
03.JPG
03.JPG (63.19 KiB) 672 keer bekeken
02.JPG
02.JPG (66.79 KiB) 672 keer bekeken

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Bericht door iemand » ma 6 aug 2018 10:07

dat effect zie ik soms ook bij aanhangers.... scratch.gif

oorzaak is dan de gemeenschappelijke massa die ergens onderbroken is. scratch.gif

de meest waarschijnlijke plek is daar waar de bedrading samenkomt; een verdeelblokje in de caravan of bij de zekeringen/trafobox.

ik zie schuifstekkertjes of verdeelblokjes, maak de caravan eens spanningsloos en meet met een ohmmeter tussen dezelfde onderlinge kleur of er wel contact is.

mogelijk is dan wat aanknijpen van het bewuste stekkertje de oplossing; suc6

p.s. mocht je nog op de camping staan en zelf geen avo-meter hebben; ff rondje op de camping en hulp is vaak dichterbij dan je had verwacht zwaaien.gif
Laatst gewijzigd door iemand op ma 6 aug 2018 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Bericht door p_vingerhoets » ma 6 aug 2018 10:16

Klinkt mij ook als een probleem in de massa of - draad, maar het kan ook in de omvormer zitten. Dus beste is een spanningzoeker nemen en gaan zoeken

Lampjes aan zetten en met de spanningzoeker gaan kijken waar je spanning krijgt na de lamp. Op het punt waar je geen spanning meer krijgt zit het probleem (of net daarvoor )
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Electriciteitsprobleempje Caravelair Silver 436

Bericht door iemand » ma 6 aug 2018 10:29

nog een tip.
De continue spanning voor je koelkast vanaf de auto naar de caravan loopt ook via een blokje met schuifstekkers.
Die zat bij de Caravelair die ik onderhanden heb gehad midden achter onder de caravan.
Ook die schuifstekkers hadden matig contact (0,5 Ohm)waardoor de koelkast in bedrijf maar 8 van de 12 volt kreeg; oftewel niet koelde.

Schuifstekkersjes schoongemaakt en alles vastgesoldeerd.
Die stekkertjes zijn eigenlijk alleen maar handig voor de montage vd caravan.
Daarna scratch.gif ...... alleen maar bron van storing.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”