Stopcontact buitenkant caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door iemand » ma 30 jul 2018 21:36

ook een idee thumbup.gif
maar vast tegen de voorschriften ivm gastank scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Chris » ma 30 jul 2018 21:47

Ik heb een officiële in de zijwand..met klep..fabrieksmontage.
In de disselbak heb ik ook hoog een dubbele waterdichte wcd ra gemaakt.
Vonken...hooguit bij insteken van een stekker...gas is ook maar een keer aansluiten.
scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Ik weet het...niet schieten...
Effe opletten en een goede installatie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door thmeyer » ma 30 jul 2018 23:06

Voor dat ik op vakantie ga heb ik het altijd druk voor kleine aanpassingen in de caravan. 1 van die aanpassingen was verlichting in de disselbak. Dat is een strip van ± 60 cm met ledjes van het Kruitvat geworden met een reedcontact van “Ali” werkt op de 12 volt van de caravan. Wanneer ik de klep op doen heb ik een zee van licht in de disselbak. Nog 1 van die aanpassingen was een 3-voudig geaarde stekkerdoos in de disselbak, deze schakel ik via een lange kabel met een stekker. Deze stekker zit weer met een klik aan Klik uit in een WCD achter de kachel die ik nog over had. Op deze manier kan ik veilig op afstand spanning aan of uit op de bovengenoemde stekkerdoos zetten.

Opmerking:
Ik heb een Kip caravan gehad en daar zat gewoon standaard verlichting met schakelaar in de disselbak !!!!!
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 30 jul 2018 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Micky » ma 30 jul 2018 23:13

Chris schreef:
zo 29 jul 2018 23:05
En...
Niet een fabrikant of dealer zal een WCD onder een caravan plaatsen...
Waarom? scratch.gif
VOCHT!!
Dus een inbouw in de wand is veel veiliger...
Zo simpel is het gewoon.
Het ding van mijn foto is ook af-fabriek...dat zegt iets...
Veiligheid ...camping .... kan gewoon...
Ik snap persoonlijk die knullige oplossing onder de caravan (ook) echt niet, je moet zagen/boren, waarom in hemelsnaam onder de caravan op een onbereikbare plek, terwijl de oplossingen voor in de zijwand direct te bestellen zijn scratch.gif

voor TS, hier de link naar het draadje waar ik mijn buiten gasaansluiting geplaatst heb, dit is vergelijkbaar op het aansluiten van het te monteren deel na mrgreen.gif
ik hoop dat je er iets mee kunt:

viewtopic.php?f=77&t=14140&hilit=buiten+gasaansluiting
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Chris » ma 30 jul 2018 23:20

thmeyer schreef:
ma 30 jul 2018 23:06
Voor dat ik op vakantie ga heb ik het altijd druk voor kleine aanpassingen in de caravan. 1 van die aanpassingen was verlichting in de disselbak. Dat is een strip van ± 60 cm met ledjes van het Kruitvat geworden met een reedcontact van “Ali” ( €1,95 voor 5 stuks) werkt op de 12 volt van de caravan. Wanneer ik de klep op doen heb ik een zee van licht in de disselbak. Nog 1 van die aanpassingen was een 3-voudig geaarde stekkerdoos in de disselbak, deze schakel ik via een lange kabel met een stekker. Deze stekker zit weer met een klik aan Klik uit in een WCD achter de kachel die ik nog over had. Op deze manier kan ik veilig op afstand spanning aan of uit op de bovengenoemde stekkerdoos zetten.

Opmerking:
Ik heb een Kip caravan gehad en daar zat gewoon standaard verlichting met schakelaar in de disselbak !!!!!
Die LEDstrip in de disselbak heb ik ook gemaakt..12 volt van de moveraccu..
Maar ik heb daar een PIR van Aliexpress tussengemaakt.
Kleppie open..lichie aan..kleppie dicht..lichie uit na een paar minuten..
En..omdat ik daar toch 12 volt had gelijjk maar een noodstroomkabel gemaakt die op de Jaeger 13 polige kan..en contour verlichting van de solo hut.. mrgreen.gif
Ook kan ik daar een 12 volt luchbedpomp aansluiten..
Multifunctie dus.
Was een geintje ..gemaakt op een koude winteravond..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door graaf » di 31 jul 2018 02:15

“En een WCD DA spatwaterdicht ONDER de caravan schroeven....dat vraagt om aardlekproblemen...niet doen!”

Dat dacht ik gelijk ook toen ik deze post van las ......IP44 (?) Onder een afdak of in een tent ok, maar tegen het opspattende water tijdens een rit in de regen ontoereikend
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ferdi

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Ferdi » di 31 jul 2018 04:47

Micky schreef:
Chris schreef:
zo 29 jul 2018 23:05
En...
Niet een fabrikant of dealer zal een WCD onder een caravan plaatsen...
Waarom? scratch.gif
VOCHT!!
Dus een inbouw in de wand is veel veiliger...
Zo simpel is het gewoon.
Het ding van mijn foto is ook af-fabriek...dat zegt iets...
Veiligheid ...camping .... kan gewoon...
Ik snap persoonlijk die knullige oplossing onder de caravan (ook) echt niet, je moet zagen/boren, waarom in hemelsnaam onder de caravan op een onbereikbare plek, terwijl de oplossingen voor in de zijwand direct te bestellen zijn scratch.gif

voor TS, hier de link naar het draadje waar ik mijn buiten gasaansluiting geplaatst heb, dit is vergelijkbaar op het aansluiten van het te monteren deel na mrgreen.gif
ik hoop dat je er iets mee kunt:

viewtopic.php?f=77&t=14140&hilit=buiten+gasaansluiting
Hé, dat is een foto van mijn disselbak Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Daphne » di 31 jul 2018 07:35

Chris schreef:En...
Niet een fabrikant of dealer zal een WCD onder een caravan plaatsen...
Toch wel. Hoewel lang geleden, 1997. Gloednieuwe caravan gekocht en het gevraagde buitenstopcontact zat onder de caravan Afbeelding ook nog eens vrijwel onbereikbaar bij gebruik van tochtstrook.
Ze hebben daarna een wandcontactdoos gemaakt maar het gat in de vloer zat daar voor altijd Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 10:03

Ferdi schreef:
Micky schreef:
Chris schreef:
zo 29 jul 2018 23:05
En...
Niet een fabrikant of dealer zal een WCD onder een caravan plaatsen...
Waarom? scratch.gif
VOCHT!!
Dus een inbouw in de wand is veel veiliger...
Zo simpel is het gewoon.
Het ding van mijn foto is ook af-fabriek...dat zegt iets...
Veiligheid ...camping .... kan gewoon...
Ik snap persoonlijk die knullige oplossing onder de caravan (ook) echt niet, je moet zagen/boren, waarom in hemelsnaam onder de caravan op een onbereikbare plek, terwijl de oplossingen voor in de zijwand direct te bestellen zijn scratch.gif

voor TS, hier de link naar het draadje waar ik mijn buiten gasaansluiting geplaatst heb, dit is vergelijkbaar op het aansluiten van het te monteren deel na mrgreen.gif
ik hoop dat je er iets mee kunt:

viewtopic.php?f=77&t=14140&hilit=buiten+gasaansluiting
Hé, dat is een foto van mijn disselbak Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat komt omdat je die zelf in mijn draadje hebt gezet, je zit waarschijnlijk op Tapatalk en dat laat hij een willekeurige foto uit het draadje van de link zien


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk

Hier je post:
Ferdi schreef:Dit is de minst ingrijpende oplossing en je kunt de slang eenvoudig via een ventilatiegat van de bodem in de disselbak laten lopen. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door dennisb » di 31 jul 2018 12:15

Ook is een wcd onder de caravan niet praktisch als je een tochtflap gebruikt.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Dirk knaus
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 17:18
Locatie: Kop NH AP

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Dirk knaus » di 31 jul 2018 12:39

Simpeler kan bijna niet, geen gehannes met kabel onder de hut of de tochtflap.
Is droog in de tent/luifel.
Is gemonteerd door de dealer.

whistle.gif weenie.gif thumbup.gif
Bijlagen
Buiten contact.jpg
Buiten contact.jpg (77.82 KiB) 3923 keer bekeken

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door deusjevo » di 31 jul 2018 13:01

Zit er al minimaal 10 jaar dus ca 35000 km, prima te bereiken en buiten bereik van spatwater omdat er een chassisbalk voor zit.
Komt een randaarde contactdoos in en die ligt van de grond op de reservewiel beugel.
Extra gat in de bodem niet nodig, gewoon een bestaand gat benut en weer dichtgekit.
Ook achter mijn eigen aardlekschakelaar waarvan ik weet dat die werkt in tegenstelling tot de aardlekschakelaar van de camping waarvan je hoopt dat die werkt.
Bijlagen
2782DBB1-F611-49AB-A80A-A748B9E541C6.jpeg
F0EEA11F-EA3D-43F1-A624-B0DED8D6D2B1.jpeg
912AA341-A29E-4C53-84D7-6781365FCCC0.jpeg
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 31 jul 2018 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door CNB » di 31 jul 2018 13:14

Hier ook een opbouw wcd onder de caravan. IP55. Ik controleer de wcd's altijd na een vochtige rit. Nog nooit vocht in de wcd aangetroffen.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door janoniem » di 31 jul 2018 13:57

RE.gif
Iets dergelijks heb ik op de buitenmuur van mijn garage gemonteerd om o.a. de grasmaaier van stroom te voorzien.
De zwakke schakel is hier het klepje dat wel eens afbreekt. En bij montage met klep naar beneden is de kans op beschadiging nog groter. Ik zou deze oplossing niet kiezen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door deusjevo » di 31 jul 2018 16:01

Ach, zoals bij alles in de caravan gaan wij er behoedzaam mee om, klepje werkt nog steeds en sluit nog prima af.
Vorig jaar het stopcontact eraf gehaald en ziet er van binnen uit als nieuw.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Aviva » di 31 jul 2018 16:19

Wat ik een dingetje vind met zo'n stopcontact aan de buitenwand van de caravan is dat de klepjes vaak vergelen en anders zijn dan de andere klepjes van de caravan scratch.gif Ik zou het ook best handig vinden maar dit houd mij een beetje tegen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door hansi » di 31 jul 2018 17:09

iemand schreef:
ma 30 jul 2018 21:36
ook een idee thumbup.gif
maar vast tegen de voorschriften ivm gastank scratch.gif
ik denk dat het niet veel kwaad kan gas staat rechts, stopcontact links , moest er al een lek zijn gas is langs onder weg.
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 21:20

Caravanner12 schreef:Wat ik een dingetje vind met zo'n stopcontact aan de buitenwand van de caravan is dat de klepjes vaak vergelen en anders zijn dan de andere klepjes van de caravan scratch.gif Ik zou het ook best handig vinden maar dit houd mij een beetje tegen.
Ik heb dat probleem niet, ik heb een gele gekocht, die past bij het geel van de caravan :)


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Bart-P » vr 3 aug 2018 10:56

Ik had in de vouwwagen op deze positie 2 stopcontacten geplaatst. Dus toen de caravan kwam, hier onmiddellijk ook weer 2 geplaatst.

Afbeelding

En na een weekend proefcamperen kwamen we erachter dat het ideaal was de koelbox in de hoek te plaatsen. Dus snel nog één geplaatst.
Afbeelding


In een eventuele volgende caravan is dit het eerste wat ik weer maak.

En ja, ze vergelen iets. (op de foto zijn ze 5 jaar oud) Maar zo gaan ze steeds beter bij de rest vd caravan passen. :D

Liefst had ik wat gelere gekocht. Maar niet te vinden. Het was strak wit of beige. Beige kleur paste sowieso niet. Dus de helder witte genomen. Geen spijt van.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door thmeyer » vr 3 aug 2018 12:13

IK wil nog 1 keer reageren op dit onderwerp. Chris heeft het eerder genoemd, bij zo’n aansluiting 230 volt heb je vaak een TV – en een 12 volt aansluiting.
Zelf heb ik een 230 volt buitensluiting vanaf fabriek met een TV – , een Satelliet – en een 12 volt aansluiting (van max. 120 watt).

Je heb het niet altijd nodig, maar het is altijd handig als je het wel heb!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Ad » vr 3 aug 2018 19:08

Ik heb zo'n blauwe stekker die in de caravan gaat met een ingebouwd stekkeraansluiting, bij iedere dealer te koop. Als ik die gebruik, b.v. voor mijn partygrill. Omdat deze aansluiting geen aardlekbeveiliging vanuit de camper/caravan heeft, gaat er eerst een losse Brennenstuhl aardlekschakelaar in. Die heb ik een tijdje geleden bij Conrad gekocht. https://www.conrad.nl/p/brennenstuhl-12 ... el-1527730
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door thmeyer » vr 3 aug 2018 20:11

Ad schreef:
vr 3 aug 2018 19:08
Ik heb zo'n blauwe stekker die in de caravan gaat met een ingebouwd stekkeraansluiting, bij iedere dealer te koop. Als ik die gebruik, b.v. voor mijn partygrill. Omdat deze aansluiting geen aardlekbeveiliging vanuit de camper/caravan heeft, gaat er eerst een losse Brennenstuhl aardlekschakelaar in.

Gelukkig zijn er mensen die weten hoe het werkt en die ook nog met prachtige oplossing komt !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Micky » vr 3 aug 2018 23:47

RE.gif

Ik vind het maar omslachtig, waarom niet gewoon vanuit de caravan aanleggen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door thmeyer » za 4 aug 2018 11:17

Beste Micky,

Ik ben met je eens dat een vaste 230 volt zij-aansluiting de beste - , veilige - en de meest gebruiksvriendelijke oplossing is. Mensen die dit al hebben gehad zullen zeker weer kiezen voor deze aansluiting. Maar er zijn altijd nog mensen die geen gat in de caravan /camper willen, kunnen of durven maken voor deze 230 volt aansluiting. Gelukkig zijn er forumleden die meedenken wat betreft de veiligheid (zie voorgaande oplossing) Ik ben het met je eens het omslachtig is, maar wel veilig. Wel ben ik van menig dat caravan of camper ook een meerwaarde krijgt bij vaste 230 volt met wel of niet 12 volt zij-aansluiting.

Mvgr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Stopcontact buitenkant caravan

Bericht door Nimma » za 4 aug 2018 11:39

Meerwaarde? Je laat hem toch niet staan als het er niet op zit?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gesloten

Terug naar “Elektra”