Zelf plafond ventilator maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Zelf plafond ventilator maken

Bericht door daviddh » wo 18 jul 2018 22:12

Ik lees diverse mensen enthousiast zijn over de Maxxfan. En die ziet er inderdaad knap uit, maar wel met een erg fors prijskaartje. Bij O te W zie ik dat de Maxxfan een maximale capaciteit heeft van 'slechts' 26 m³/uur .

Een stille PC ventilator als bijvoorbeeld de Cooltek Silent Fan 140 Red LED case fan heeft een luchtverplaatsing van 108,4 m³/h (bij een geluidsniveau van 13,9 dB). Uiteraard zonder alle regelopties, maar wel meer dan 4x zoveel capaciteit als de Maxxfan.

Zo moeilijk zal het niet zijn om zo'n PC ventilator met afdichting rondom in een dakluik te bevestigen. Even hardop denkend: zou dit niet net zo goed (of misschien zelfs beter) werken?
Bürstner 1992

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door Micky » wo 18 jul 2018 22:17

Goed idee, misschien zelfs 2 of 4 plaatsen! Ik ga er ook eens over nadenken


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door deemster07 » wo 18 jul 2018 22:25

Sjonge ik leg gewoon de ventilator op t dak.... trouwens tegenwoordig gebruiken we de airco.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Wesley2004
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 15 jan 2017 13:26
Locatie: Utrecht

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door Wesley2004 » zo 29 jul 2018 01:07

Mooi idee die fans!
Iemand al geprobeerd?
Maar blaas je lucht naar binnen of warme naar buiten?
Of bij twee dakluiken eentje blazen en eentje afzuigen?
Moet je dan de rest van het dakluikgat dichtmaken of mag hij gewoon in je dakluikt zitten.
Scheelt anders in licht lijkt me.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door JPGeetje » zo 29 jul 2018 07:46

daviddh schreef:
wo 18 jul 2018 22:12
Ik lees diverse mensen enthousiast zijn over de Maxxfan. En die ziet er inderdaad knap uit, maar wel met een erg fors prijskaartje. Bij O te W zie ik dat de Maxxfan een maximale capaciteit heeft van 'slechts' 26 m³/uur .

Een stille PC ventilator als bijvoorbeeld de Cooltek Silent Fan 140 Red LED case fan heeft een luchtverplaatsing van 108,4 m³/h (bij een geluidsniveau van 13,9 dB). Uiteraard zonder alle regelopties, maar wel meer dan 4x zoveel capaciteit als de Maxxfan.

Zo moeilijk zal het niet zijn om zo'n PC ventilator met afdichting rondom in een dakluik te bevestigen. Even hardop denkend: zou dit niet net zo goed (of misschien zelfs beter) werken?
Je moet wel de juiste gegevens hanteren.
De Maxxfan heeft inderdaad een capaciteit van 26 m3, maar dan wel per minuut!!
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door daviddh » zo 29 jul 2018 14:16

De Maxxfan heeft inderdaad een capaciteit van 26 m3, maar dan wel per minuut!!
Ah, dat verklaart een hoop. Ik was uitgegaan van Obelink, die vermeldt dat dit de uurcapaciteit is. Twee dagen geleden heb ik een proefopstelling in het dakluik geplaatst met twee fans die samen 340m3/uur kunnen verplaatsen, maar het effect viel me eigenlijk nogal tegen. Maar het verschil is dan dus 26 m3 (maxxfan) vs 5.6 m3 (bij mij) per minuut.

Naar beneden blazen deed gevoelsmatig iets meer dan afzuigen. Maar voor nu vrees ik dat deze fans te weinig capaciteit hebben om in de buurt van de maxxfan te komen.
Bürstner 1992

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Zelf plafond ventilator maken

Bericht door HansHobby » zo 29 jul 2018 14:59

Het ventileert, maar koelt natuurlijk niet. Daarvoor zou je eigenlijk een ventilator moeten in de vloer die koude lucht van onder de caravan de ruimte in blaast (uiteraard wel dakluik open om warme lucht te laten ontsnappen). Je zou in mijn ogen dan ook beter kunnen overwegen om een airmix in je Truma vent te plaatsen.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”