Probleem met 12 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » do 14 jun 2018 15:19

Zijn nu heerlijk op vakantie in Kroatië, merken nu in 1 keer dat als we of de waterpomp gebruiken of de pomp van het toilet dat de verlichting gaat dimmen en de twee pompjes verzetten minder water.

Nu ben ik totaal onbekend met elektra. Heb de elektra van de paal gehad en dan werkt het 12 v via de accu maar ook dan nog steeds hetzelfde probleem. Zekeringen gechecked in de omvormer zijn ook heel. Alle stroom vragen apparaten uit de stopcontacten gehaald ( wellicht geeft een van de spullen het probleem) helaas niets gevonden .

Onderkant van de omvormer (dometic sku 9106502155 ) losgehad en gekeken of de stekers nog goed vastzitten die zitten volgens mij goed vast.

Wat zou ik nog meer kunnen checken als leek.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » do 14 jun 2018 15:42

Dat een belasting de verlichting dimt zou iets kunnen... niet logisch met deze omvormer alleen.
Dit is een geschakelde voeding/omvormer en die zou best een flinke belasting moet kunnen hebben.
Ook vreemd dat dit fenomeen zich dus ook op 12 volt van de auto zich voordoet...

Om even te testen..en echt uit te sluiten..
Trek de CEE steker van de caravan eens uit de 230 Volt en sluit de caravan dan op de auto aan.
Dus niet op de accu... die denk ik zowel Mover als huishoud / Noodstroom accu is..
Dus een echt andere voeding.
Is het effect/dimmen dan gelijk???
( door een event. onderspanning wat niet onbekend is in Kroatie zou de accu ook wel eens niet echt vol kunnen zijn.... de autoaccu is bijna altijd vol)

Zo ja.. dan wordt het zoeken en meten..
Zo nee... dan zit er toch een probleem in de omvormer/caravanaccu of bedrading wellicht.
Dat wordt ook meten en storing zoeken helaas.

Ik hoor wel.

Groet en fijne vakantie..
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op do 14 jun 2018 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door evr66 » do 14 jun 2018 15:46

Pompjes nog in orde?wellicht draaien ze wat zwaar, waardoor ze meer stroom trekken wat een spanningsdaling zou kunnen geven. Maar als het 2 aparte pompjes zijn, die hetzelfde effect hebben, lijkt me die kans eigenlijk ook vrij klein.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » do 14 jun 2018 15:54

RE.gif

Mij ook, en TS heeft geen oude caravan.
Een best recente Fendt zo te zien op zijn Avatar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » do 14 jun 2018 15:56

Wellicht verkeerd verwoord maar ik heb een accu in de caravan voor de mover die ook als “ leefaccu” gebruikt kan worden.

Ik heb de cee stekker uit de caravan gehad en dan werkt de verlichting en beide pompjes het via de accu in de caravan. Maar toen nog steeds dit probleem.

Goede tip van het aansluiten op de auto maar dat gaat nu lastig , krijg de auto niet bij de dissel nu ( boom ) en om nu de hele tent en alles af te breken en de caravan om te zetten dat gaat nu even te ver.

Het werkt nog nog wel, dus er is wel een week mee te leven. Mits de beide pompjes het blijven doen, water is hier nogal kalkrijk. Overigens heb ik waterpomp even uit de watertank gehaald en even kort laten draaien , licht bleef dimmen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » do 14 jun 2018 16:02

RE.gif
Jammer dat je idd niet even op de auto kunt testen.
HEt gebeurt wel eens dat de spanning echt laag is in Kroatie.... daar zou de oorzaak kunnen liggen.
Je moet officieel 230V wisselspanning hebben, het gebeurt daar wel eens dat het onder 200 volt zakt...
Dat is ong. 15% minder, en dat kan wel eens gekke dingen doen/opleveren.

Voor dit soort situatie's is toch zo'n goedkoop flut digitaal metertje van de Action een handig hebbedingetje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door p_vingerhoets » do 14 jun 2018 16:10

Ald het op de mover accu ook slecht is verdenk ik ergens een kabel aansluiting dan zal het probleem ook zijn als de auto ervoor staat die geeft dezwlfde spanning als je accu en op dezelfde draden.

Ik weey niet hoeveel slechter een omvormer naar 12v het gaat doen als de 230v spanning daalt , maar meten is weten

Dus meten aan de uitgangen van de omvormer in rust sn tijdens belasting en ook bij de pompen meten

Wat doen de pompen als je het licht uit doet ? Gaan ze dan harder draaien ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Ab » do 14 jun 2018 17:45

rambocus schreef:
do 14 jun 2018 15:56
Wellicht verkeerd verwoord maar ik heb een accu in de caravan voor de mover die ook als “ leefaccu” gebruikt kan worden.

Ik heb de cee stekker uit de caravan gehad en dan werkt de verlichting en beide pompjes het via de accu in de caravan. Maar toen nog steeds dit probleem.

Goede tip van het aansluiten op de auto maar dat gaat nu lastig , krijg de auto niet bij de dissel nu ( boom ) en om nu de hele tent en alles af te breken en de caravan om te zetten dat gaat nu even te ver.

Het werkt nog nog wel, dus er is wel een week mee te leven. Mits de beide pompjes het blijven doen, water is hier nogal kalkrijk. Overigens heb ik waterpomp even uit de watertank gehaald en even kort laten draaien , licht bleef dimmen.
Het lijkt erop dat beide pompjes wat te zwaar lopen.
Mogelijk door kalkaanslag.
Hierdoor gaan ze meer stroom trekken en langzamer draaien.
Dat zou beide symptomen die je ondervindt verklaren.
Overigens is het normaal dat de verlichting heel eventjes iets dimt.
Andere mogelijke oorzaak dat er weinig water uit de kraan komt is een verstopping bij het zeefje aan het eind van de kraan.
Heb ik met mijn Fendt ook gehad.
Ik heb het laatste kleine stukje aan het eind van de kraan eraf gedraaid en het zeefje verwijderd.
Een dikke straal water sindsdien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Stef » vr 15 jun 2018 00:35

Hoi Rambocus,

Ik weet niet wat voor soort accu er in jouw caravan zit.
Indien dit een gewone loodaccu is , zou jr kunnen beginnen om in alle cellen het vloeistofniveau eens te controleren door
De dopjes eraf te draaien en erin te kijken of de platen nog onder water staan.
Zoniet , dan bestaat de kans dat de accu drooggekookt is.
Door de cellen bij te vullen met gedemineraliseerd water totdat deze weer ruim onder water staan.
Thuis de accu op capasiteit laten nameten, maar voor dit moment kan de wel weer even verder.
Indien mogelijk ook even de spanning van de accu meten.
Deze moeten bij een volle accu op ongeveer 12,8 Volt liggen

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 08:49

Stef schreef:
vr 15 jun 2018 00:35
Hoi Rambocus,

Ik weet niet wat voor soort accu er in jouw caravan zit.
Indien dit een gewone loodaccu is , zou jr kunnen beginnen om in alle cellen het vloeistofniveau eens te controleren door
De dopjes eraf te draaien en erin te kijken of de platen nog onder water staan.
Zoniet , dan bestaat de kans dat de accu drooggekookt is.
Door de cellen bij te vullen met gedemineraliseerd water totdat deze weer ruim onder water staan.
Thuis de accu op capasiteit laten nameten, maar voor dit moment kan de wel weer even verder.
Indien mogelijk ook even de spanning van de accu meten.
Deze moeten bij een volle accu op ongeveer 12,8 Volt liggen

Mvg
Stef kus.gif
Heb even gecheckt maar het is onderhoudsvrije loodaccu van 1234 powrbattery van 105 a. Welke accu , mist ze due hier in Kroatië hebben, zou een goede vervanger evt zijn.

Mvg Rien

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 09:55

Beste Rien,

Ik ben bang dat 1 van de accu-cellen de geest heeft gegeven.
Alleen een belastingmeting zal uitsluitsel kunnen geven.

Nostalgie:
Bij een ouderwetse loodaccu met vuldoppen, deed men dit nog met een zuurweger.

zie bijlage:

Succes Theo
Bijlagen
Accuzuurweger.JPG
Accuzuurweger
Accuzuurweger.JPG (17.49 KiB) 1827 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door evr66 » vr 15 jun 2018 10:09

Maar eh, bij een defecte accu zou je normaalgesproken (mits netspanning en omvormer ok) geen robleem mogen hebben "aan de paal"
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018 10:16

Ho ho ho...

Niet echt aannemelijk dat de accu defect is hoor.
Suggestie is geen test..... whistle.gif

Ts mag komen met zn accu, die kan ik testen...
Maar denk dat ie niet stuk is... heeft geen relatie met de klacht in eerste instantie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Probleem met 12 volt

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 10:48

Ik ben helemaal eens met Chris.

Meten is weten, vandaar die opmerking over die accuzuurmeter, alleen dit gaat niet meer op!!!!.
Je moet alles kortsluiten (letterlijk en figuurlijk: wat was het nou?) om te weten wat er daadwerkelijk defect.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 11:30

Heb de accu laten doormeten gaf 9 volt, waarschijnlijk een cel niet meer goed. Wel lastig zoeken in Kroatië maar een Exide accu besteld van 95 Amp, ( moest ook nog op de buiten afmetingen letten voor de accukist )

Heb deze caravan van iemand overgenomen, waarschijnlijk ( kan mij vergissen ) wordt de accu geladen via de acculader en dan wordt het doorgezet naar de omvormer voor het 12v gedeelte( lampen en waterpompen ) in de caravan ( dit lijkt mijn niet standaard, maar heeft wel altijd gewerkt ). Nu maar hopen dat een nieuwe accu de oplossing is straks

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 13:09

Nieuwe accu geplaatst, geen problemen meer op dit moment blij.gif , betreft overigens exide excell eb955 accu.

Bedankt voor de tips thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018 15:57

Deze accu, Exide EB 955, is volgens mij een start accu. ( weet het zeker)
Voor caravans ( movers) is juist een tractie accu geschikter.
Het verschil is dat een start accu gedurende korte tijd een hoog vermogen kan leveren en een tractie accu net andersom.... voor een lange tijd een constant vermogen kan leveren.
Dat komt door de constructie van de platen... dikte vooral.
Het is trouwens wel een onderhoudsvrije.... hoeft dus niet in een accubak, komt geen knalgas vanaf.

Maar.. ik vrees dat je dus eigenlijk een verkeerd soort accu in de caravan hebt nu..... ojee.. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Probleem met 12 volt

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 16:12

Ik had nog niet gekeken wat voor accu dat was.
Chris heeft inderdaad gelijk, het is startaccu voor de auto en zeker niet geschikt voor een caravan/mover.
Probeer hem nog om te ruilen.

Mgr Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 19:34

Ai, ruilen lukt niet meer, maar betekend dit helemaal niet moveren of ????

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door WillyL » vr 15 jun 2018 19:45

Moeveren zal nog wel lukken, maar geen kilometers...


Ben je zeker dat de batterij bijlaadt? Het zal moeilijk zijn zonder metertje, maar kijk toch maar eens of de lader van de batterij niet naar de verdoemenis is. Zo ja kan het zijn dat na enige tijd je huidige batterij ook niet naar behoren meer werkt.
Welk type lader heb je? Ctek oid? Lieftst toch een inteligente die kan druppelladen.
Iemand een suggestie om dat te eenvoudig te testen?

Wat die vervangbatterij betreft, waarschijnlijk aardig wat duiten, maar je kan ook overwegen in je thuisland een nieuwe te kopen en de huidige in de auto te plaatsen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018 19:51

RE.gif

Nou.. nee hoor..
Je zal best kunnen moveren maar de power voor langere tijd is niet beschikbaar.
De accu zelf is sterk zat, 95 Ah en de CCA is 720... dus staan blijven doe je niet.
Maar deze accu zal eerder op een onderspanning niveau komen dan een tractie accu...
En op een lager wordende spanning (tijdens moveren) schakelt de mover elektronica uit, zelfbescherming van de elektronica.
Dus... je zeult een hoop gewicht mee die je niet altijd in lang moveren om kan zetten.
Hoe lang??? onmogelijk te zeggen...hangt van heel veel factoren af.

Jammer dat je niet meer kan ruilen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 19:54

Het enigste wat wij doen met de mover is afkoppelen van de auto en hem dan op de juiste plek op een campingterrein zetten, dan zal je met wat heen en weer steken max 50 meter af leggen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018 20:00

Probeer er ook eens achter te komen welke lader er aan de accu hangt.
Merk en type graag..
Soms moet een lader anders ingesteld worden voor bepaalde soorten accu's.
Nu zal deze Exide geen aparte instelling nodig hebben, het is geen AGM accu die een hogere spanning nodig heeft..
Zal dus wel goed zitten...
Als de accu goed geladen wordt dus....
Daarom... welke lader is er aanwezig??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Probleem met 12 volt

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 20:07

Je kunt rustig moveren, geen honderden meters en zo snel mogelijk daarna weer opladen.
Het inwendige van een startaccu is anders als die van tractieaccu, die kunnen een langer tijd veel energie leveren en een startaccu ((dus een autoaccu) niet, die levert heel veel stroom in zeer korte tijd en wordt als hij in een auto zit meteen weer opgeladen.
Mgr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem met 12 volt

Bericht door rambocus » vr 15 jun 2018 20:15

Chris schreef:
vr 15 jun 2018 20:00
Probeer er ook eens achter te komen welke lader er aan de accu hangt.
Merk en type graag..
Soms moet een lader anders ingesteld worden voor bepaalde soorten accu's.
Nu zal deze Exide geen aparte instelling nodig hebben, het is geen AGM accu die een hogere spanning nodig heeft..
Zal dus wel goed zitten...
Als de accu goed geladen wordt dus....
Daarom... welke lader is er aanwezig??
Een wat oudere acculader, absaar acculader 6a 12v

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”