Toptron TLR15A EL604

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toptron TLR15A EL604

Bericht door sailor wim » do 1 nov 2018 18:03

RE.gif
Ik had in mijn boot,
Een dynamo, solar regelaar en een Victron multiplus op een accu set staan.
Er stonden dus in elke situatie twee laders parallel te laden.
En degene die de laagste eindspanning had stopte het eerst. Dus ik zie geen probleem met twee laders op een accu.
Verder was de investering van een gel accu en agm set wel wat hoger als een batterij.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Toptron TLR15A EL604

Bericht door thmeyer » do 1 nov 2018 20:14

sailor wim schreef:
do 1 nov 2018 18:03
RE.gif
Ik had in mijn boot,
Een dynamo, solar regelaar en een Victron multiplus op een accu set staan.
Er stonden dus in elke situatie twee laders parallel te laden.
En degene die de laagste eindspanning had stopte het eerst. Dus ik zie geen probleem met twee laders op een accu.
Verder was de investering van een gel accu en agm set wel wat hoger als een batterij.
Gr Wim
Beste Sailor Wim,

Ik kan mijn niet voor stellen dat in jouw boot alles zo maar parallel aan elkaar geknoopt zijn (dynamo, solar en netvoeding). Mijn caravan-accu krijgt spanning via een elektronische regelunit in de caravan van de auto, netvoeding en eventueel van zonnecellen. Deze zijn allemaal apart op deze regelunit aangesloten. Deze regelunit regelt met elektronica en relais de spanning en de stroom naar de caravan-accu. Bij de Toptron TRL15A EL604 heet deze unit de "laderegler", ook daar wordt alles apart aangesloten.

Groeten Theo.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toptron TLR15A EL604

Bericht door sailor wim » do 1 nov 2018 20:29

RE.gif
Tja Theo toch was dit zo, en werkt ook bij de nieuwe schipper. Het is een heel andere wereld waar niet op gewicht word gelet tenminste binnen grenzen natuurlijk.
Waar lichtgewicht accu's nauwelijks voorkomen.
Maar de Victron Multi plus (walstroom lader/ inverter ) en de Victron MPPT solar regelaar werken samen bij walstroom gebruik.
De 50 Ampere dynamo en de solar regelaar als je vaart.
Was wel leuk en een beetje eco bij goed zon varen deed de solar het optoppen max 10 Amp .
Stond ook de Candy camping wasautomaat aan tijdens vaart ging de dynamo en ook de solar mee leveren.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Toptron TLR15A EL604

Bericht door thmeyer » do 1 nov 2018 22:36

Beste Sailor Wim,

Ik heb gekeken wat jouw Victron Multi plus precies doet. Hij doet precies wat mijn elektronische regelunit en die van de Toptron TRL15A EL604 ook doet, het elektronische regelen van de spanning en stroom naar de boord-accu. En je geeft zelf al aan dat Victron MPPT solar met de regelaar Victron Multi plus al samenwerkt.

Opmerking:
Ik kan m’n niet voorstellen, dat 2 totaal verschillende (merken + types) elektronische acculaders goed met elkaar samen parallel te kunnen werken, om 1 accu goed op te laden.

Groeten Theo.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toptron TLR15A EL604

Bericht door sailor wim » vr 2 nov 2018 07:31

RE.gif
Hoi Theo.
Voor de Multi zat er een Victron Atlas 1800/30 24 volt aan boord die eerder met een Europasolar pwm regelaar (gekocht bij DBcom) die samen nagenoeg dezelfde accu's lade.
Deze regelaar laad nu nog alleen de start/boegschroef set.
Dit werkte ook maar inderdaad niet zo efficiënt en goed.
Toen op de buik met een kunstof schroevendraaiertje instelpotmeters op de print instellen op gel tijd en spanning en later op de laptop dat even aantippen.

Enfin die wereld is die meer en is kijken of ereen paneeltje op of naast de Dettleffs kan om de 20Ah power exstreme te laden, die al (bij) geladen word tijdens de rit.
Nu al zit er al een 2de stopcontact op de diesel zodat ereen autark functie is.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toptron TLR15A EL604

Bericht door Ab » vr 2 nov 2018 08:05

Er is niks mis met dit apparaat.
Dat werkt alleen als je rijdt met de auto.
Aan de stroompaal doet ie niks denk ik.
En dan is die spanning ook hoog zat.
Helemaal vol zal de accu niet komen, maar dat hoeft ook niet.
Van bijna leeg naar 90 % is ook prima toch ?
Beter 14.2 volt uit deze booster dan 10 of 11 volt zonder.
Aan de stroompaal zal de accu op een andere manier geladen worden vermoed ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Toptron TLR15A EL604

Bericht door thmeyer » vr 2 nov 2018 17:36

Beste Sailor Wim,

Volgens mij zal je Optima accu die paar weken dat je op vakantie ben, bij een max. laadspanning van 14,4 volt echt wel overleven. Neem ieder geval je Ctek Polar accu-lader mee, zo veel ruimte neemt heeft deze ook niet in beslag. En mocht je het niet helemaal vertrouwen, dan gooi je accu tijdelijk los van het caravan-systeem en je verwen je accu met je meegenomen Ctek Polar accu-lader. Na de vakantie kan je de rest van het jaar de Optima accu helemaal verwennen met de Ctek Polar acculader. Op deze manier verwen ik al 15 jaar mijn 2 Hawker SBS60 accu’s met de Ctek XS7000.

Groeten Theo.
Bijlagen
Hawker SBS60   12 volt 51 Ah.JPG
Hawker SBS60 12 volt 51 Ah
Hawker SBS60 12 volt 51 Ah.JPG (12.8 KiB) 1142 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”