Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door michaelb » vr 22 sep 2017 17:43

Hallo,

Ik heb recent een mover onder de caravan geplaatst en deze komt met een 41Ah lood accu. Nu wil ik graag de moveraccu gaan gebruiken voor de voeding van de 12v boordinstallatie (exclusief koelkast). Daarmee hoop ik meteen een beetje orde in de chaotische aansluiting met een 'gammele' transformator te krijgen; het liefst gaat die er helemaal uit.

Nu heb ik onderstaande getekend en ben ik benieuwd of dit zo gaat werken:
Afbeelding
(noot: de 12v aansluiting voor 'winterladen' zit in de disselbak, net als de hoofdschakelaar van de mover; de caravan staat zo strak in de garage dat ik alleen daar bij kan)

De specifieke vragen die ik hierbij heb zijn:
1. Kan ik probleemloos de CTEK 5.0T lader aansluiten en tegelijkertijd 12v afnemers aanschakelen?
2. Is de 5Amp lader en de 41Ah accu genoeg voor gebruik van een paar lampjes (led en 5w halogeen), de waterpomp en wat telefoonladers (die natuurlijk niet constant in gebruik zijn)?
2. Moet ik bij ?2 iets inbouwen om te voorkomen dat de CTEK 12v gaat afnemen als ik de 220V afschakel (of heeft de CTEK hiervoor iets ingebouwd)?
3. Als ik (optioneel) de accu wil kunnen laden tijdens het rijden wat moet ik dan bij ?1 plaatsen om er voor te zorgen dat:
-> a. De caravanaccu niet ten koste van de autoaccu gaat laden (bijvoorbeeld DIT DING) en
-> b. De accu niet als voeding voor de 12V koelkast gaat fungeren

Ook wil ik eigenlijk zowel in het 220V als in het 12V circuit een meter opnemen die Volt, Watt, Ampère en (K)WH meet. Ik heb daarvoor op dit forum al een mooie oplossing gezien.

Verder ben ik benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie of nog ergens aan moet denken...

Ik hoor graag jullie deskundige mening.
Dank, Michael

v4-lover
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 15:12

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door v4-lover » vr 22 sep 2017 17:50

Ik zou geen lood accu in de caravan plaatsen wegens giftige dampen tijdens opladen.
Beter AGM en gel gebruiken.
Misschien staat ze in dissel dan zwijg ik.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door WillyL » vr 22 sep 2017 18:29

Moverbatterij als leefbatterij gebruiken gaat prima.
Ik zou een extra zekering plaatsen in die leiding naar de disselkast.
Moverbatterij opladen vanuit de auto, werkt dat wel goed? De leiding is vrij lang en dikwijls zit er dan nog een koelkast die ook veel stroom vraagt. Indien op dezelfde bedrading zou de spanning vanuit de auto wel te laag zijn om te laden . Een booster is dan een oplossing. Maar heb je dat opladen wel nodig? Hoe vaak hang je aan de jus van de paal.
Een relais kan de autobatterij splitsen van de moverbatterij. De verbruikers hangen dan of aan de auto of aan de moverbatterij. De spoel van het relais laat je aansturen door de 12v van de auto.
De moverbatterij staat dan ook niet in rechtstreeks contact met de auto en dat voorkomt eventueel calamiteiten.

Wat doet de hoofdschakelaar van de mover? De ganse stroom afzetten? Dan kan de draad wat lang worden. Merk je dat de mover niet krachtig genoeg is overweeg dan een zwaar relais te gebruiken zo dicht mogelijk bij de moveruinit en mover. Mover unit, batterij zo dicht mogelijk bij de as en de toevoerleiding inkorten (symetrisch). De hoofdschakelaar stuurt dan het centrale relais. Wel een zwaar relais gebruiken ( 150Amp of meer).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door Bartje » vr 22 sep 2017 18:32

IK zou een booster plaatsen om de accu op te laden vanaf de auto.

Booster aansluiten op permanente stroom maar gestuurd door de kring van de koelkast.
Zonder booster kan je batterij tijdens het rijden niet deftig laden.
Booster een koelkast samen op één kring komt niet goed, te veel spanningsval door verbruik.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door Chris » vr 22 sep 2017 20:26

Hoi MichaelB.

Ik heb ooit eens een fraai "noodstroom schema" ontworpen.
viewtopic.php?f=76&t=21780&hilit=schema
( er zit alleen een tekenfoutje in, S2 moet dicht zijn getekend..)

Om achter de auto te laden is een booster nodig.
De spanningsverliezen zijn te groot om nog goed een accu in de caravan te kunnen laden tijdens de rit.
Een booster pept die spanning op.
Deze b.v: https://www.amazon.de/Schaudt-Booster-W ... B0013E1BNW
Maar er zijn er vele, even googlelen..

Heb je er wat aan??

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door michaelb » vr 22 sep 2017 20:52

Dank voor de reacties tot nog toe.

Van het laden via de auto zie ik op basis van jullie commentaar maar af denk ik.

@WillyL: goede tip van het schakelrelais voor de Mover. Ik heb wel 10mm2 kabel naar de disselbak en retour maar dat voegt toch zo'n 5 meter lengte toe... Moverunit en Accu zelf liggen wel op de as en de beide aandrijfkabels zijn (op gelijke lengte) ingekort. Alleen zie ik deze relais in prijs variëren van 12 tot 200€. Welke adviseer je?

@Chris: jouw schema is goed als je een betrouwbare 12v transformator met gelijkrichter in de caravan hebt. Die van mij is echt gammel/gaar/onbetrouwbaar en wil ik het liefste helemaal ertussen uit halen. Wat is jouw bezwaar tegen het tegelijk laden en gebruiken van de accu? Ik zou eventueel nog een nieuwe trafo met omschakelrelais in kunnen zetten voor als we aan de 220v hangen maar ik wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden.

Hoor graag weer...
Michael

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door Chris » vr 22 sep 2017 21:12

RE.gif

Eigenlijk is er geen bezwaar tegen laden en gebruiken op hetzelfde moment...
Maar.. even ietsjes terug..
Laat ik beginnen om je af te raden om een "gewone" accu te gebruiken in de caravan.
Een gewone produceert n.l. knalgas tijdens het laden, die belletjes die je in de doppen kunt zien.
Een onderoudsvrije accu is dicht, produceert ook geen knalgas. ( komt niet vrij)

Om een accu te laden moet je er meer spanning instoppen, zeg maar slordig zo'n 14 volt om 12 volt accu te laden.
Kunnen jou verbruikers tegen 14 volt??
Eigenlijk is dat alles....
De Ctek lader is 5 ampere, zolang je minder gebruikt zal de accu prima als buffer werken...
Ga je meer gebruiken dan slurp je aan de accu, maar jou verbruikers zijn minimaal begrijp ik..
Het kan dus...
Ik zie trouwens wel een foutje in jou tekening..
De KK staat niet op pen 9 als het goed is, maar op 10.. de geschakelde 12 volt uit de auto..

Nu weet ik niet of je een erg handige jongen bent..
Om de accu onderweg ook te kunnen laden kan je hier eens naar kijken.
https://nl.aliexpress.com/item/DC-Boost ... 530c213fc5
wie weet brengt het je op een idee..

chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door Ab » za 23 sep 2017 01:40

Je denkt veel te moeilijk.
230 volt heb je bíjna altijd.
Heb je het een keer niet, en de auto zit niet aangesloten, dan volstaat een 2 aderig draadje vanaf de accu naar voren met een stekker waar de caravan stekker in past.
Voor de enkele keer dat dat voorkomt volstaat dat prima.
Ik heb ( na allerlei ingewikkelde schakelingen )
Die in de praktijk bijna nooit gebruikt werden, gewoon een 2 aderig snoertje met 2 krokodillen klemmen en een contra stekker voor de stekker van de caravan ergens in de caravan liggen.
Voor noodgevallen.
De laatste 5 jaar maar 1 keer gebruikt.
Niet te moeilijk denken..
Het leven kan simpel zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door michaelb » za 23 sep 2017 09:13

@Ab:
Simpel houden... helemaal mee eens als... de bestaande 12v voeding in de caravan in orde is. De mijne is gammel, zwartgeblakerd en geeft ook nog eens zeer instabiele 12v wisselstroom! Die moet er dus uit en dat vervangen is een dure hobby.

@Chris:
Ik ben wel handig, maar heb geen verstand van accu's. Ik dacht dat lood-accu de juiste benaming was maar het betreft een dichte accu waar, naar mijn mening, geen gassen uit kunnen ontsnappen. Mij is verteld dat deze zonder problemen in de caravan kan staan... Het exacte merk/type kan ik nu niet oplepelen maar ik zal dat nog eens goed nakijken (bedankt voor de tip).
Het tweede punt: de aansluiting op de auto: helaas beschik ik alleen over een niet geschakelde, constante stroomdraad op pin 9. Met de hedendaagse canbus-technologie is het een dure hobby (lees nieuwe kabelboom) om de geschakelde draad (pin 10) erbij te krijgen. Dat is tot nog toe dus elke keer koelkast handmatig uitschakelen bij de (langere) tussenstops... Ook hier overweeg ik nog een ingreep in de vorm van deze: https://nl.aliexpress.com/item/Voltage- ... 79038.html om ervoor te zorgen dat de koelkast pas stroom krijgt boven een bepaald voltage, als de motor loopt dus.

Dank weer allemaal voor de nuttige tips. Fijn om zo je ideeën te kunnen spiegelen met andere hobbyisten.
Michael

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door Ab » za 23 sep 2017 14:00

Draadje 10 hoeft niets met canbus perikelen of kabelboom te maken hebben.
Simpelweg 2 dikke draden naar achter brengen.
1 draad volstaat ook al.
Direkt vanaf de pluspool van de autoaccu naar de Pool 10 van de stekkerdoos.
Met een relais en een zekering ertussen.
De zekering zo kort mogelijk bij de accu.
Het relais geschakeld door een 12 volt spanning die alleen aanwezig is bij een draaiende motor.
De min kan ook een korte draad zijn die vlak bij de trekhaak aan de carrosserie zit.
Bij voorkeur uitvoeren met 4 mm2.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover-accu gebruiken voor 12v boordinstallatie

Bericht door WillyL » za 23 sep 2017 19:32

Wat dat relais betreft voor de mover, momenteel gebruik ik 2 in parallel van 70amp maar overweeg bij Ali een zwaardere te bestellen. Iets voor tijdens de lange wintermaanden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”