Chassis onder spanning.
- Willem_uit_Goes
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
- Locatie: Goes, Zeeland
Chassis onder spanning.
Deze vakantie ben ik er toevallig achter gekomen dat m'n caravanchassis onder spanning staat. Niet veel, en nauwelijks te meten, maar genoeg om met gevoelige delen een voelbaar schokje te krijgen.
Ik verdacht in eerste instantie de 12V boordinstallatie, deze heb ik met accu en al een jaar of 8 geleden zelf ingebouwd/aangelegd.
Alles werkt probleemloos en storingsvrij, dus nu eenmaal thuis ben ik eens gaan testen.
De spanning blijkt alleen aanwezig wanneer de caravan via de stroomkabel op 240V is aangesloten. Dus ik vermoed een probleempje met de omvormer of de aarding.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Ik verdacht in eerste instantie de 12V boordinstallatie, deze heb ik met accu en al een jaar of 8 geleden zelf ingebouwd/aangelegd.
Alles werkt probleemloos en storingsvrij, dus nu eenmaal thuis ben ik eens gaan testen.
De spanning blijkt alleen aanwezig wanneer de caravan via de stroomkabel op 240V is aangesloten. Dus ik vermoed een probleempje met de omvormer of de aarding.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]
Re: Chassis onder spanning.
Gevoelige delen? aha ik begrijp het jullie stonden op een blote billen camping.
Je kunt de aarding wel meten chassisdeel en de aardpen van de stroomaansluiting meten met ohmmeter zonder dat hier spanning op staat. Die moet nagenoeg nul zijn.
Meet je daar wel een weerstand dan moet er een betere koppeling worden gemaakt.
Je kunt de aarding wel meten chassisdeel en de aardpen van de stroomaansluiting meten met ohmmeter zonder dat hier spanning op staat. Die moet nagenoeg nul zijn.
Meet je daar wel een weerstand dan moet er een betere koppeling worden gemaakt.
Re: Chassis onder spanning.
klinkt als dingetje met aardibg, wellicht in/bij de omcormer.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Chassis onder spanning.
Ik ben ook even in de blote poepert onder de caravan gekropen en even het chassis "gestreeld" de onze staat niet onder spanning, niets te voelen aan de gevoelige delen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Chassis onder spanning.
Ik had dit afgelopen vakantie op en doorreis camping in Duitsland. 2 stopcontacten geprobeerd en kreeg bij de 3e pas geen schokken. Ik kon 70V meten tussen de caravan en de grond. Op het moment dat ik een haring krom wilde maken als aarde-pen kreeg ik nog een ingeving voor de 3e stopcontact. Onze caravan staat op bigfoot plastic delen en ook daardoor kan de spanning niet weg. Een zoektocht hier op het forum bracht me alleen naar kabels door te meten.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Chassis onder spanning.
Hoi, Willem,
Het is vrijwel zeker, dat jouw caravan niet fatsoenlijk geaard wordt indien deze is aangesloten op 240V.
Je zult dan met een ohm-meter moeten kontroleren, of er tussen het aardcontact van de steker van je verlengsnoer en het chassis van je caravan een fatsoenlijk verbinding is. Uiteraard moet de verlengsnoer in de caravan gestoken zijn.
Indien er geen verbinding is, ga je het probleem lokaliseren.(verlengsnoer of caravan)
Ook kan de aangeboden aarde niet in orde zijn.
Hoewel je deze spanning maar nauwelijks kunt voelen, kan dit toch tot gevaarlijke situaties leiden.
Indien één van je apparaten in je caravan een aardfout krijgt, gaat de aardlekautomaat niet uit en kan de caravan echt onder spanning komen te staan, die behoorlijk pijn doet (of erger).
Daarom zal dit probleem verholpen moeten worden.
Leef lang en mvg,
André
Het is vrijwel zeker, dat jouw caravan niet fatsoenlijk geaard wordt indien deze is aangesloten op 240V.
Je zult dan met een ohm-meter moeten kontroleren, of er tussen het aardcontact van de steker van je verlengsnoer en het chassis van je caravan een fatsoenlijk verbinding is. Uiteraard moet de verlengsnoer in de caravan gestoken zijn.
Indien er geen verbinding is, ga je het probleem lokaliseren.(verlengsnoer of caravan)
Ook kan de aangeboden aarde niet in orde zijn.
Hoewel je deze spanning maar nauwelijks kunt voelen, kan dit toch tot gevaarlijke situaties leiden.
Indien één van je apparaten in je caravan een aardfout krijgt, gaat de aardlekautomaat niet uit en kan de caravan echt onder spanning komen te staan, die behoorlijk pijn doet (of erger).
Daarom zal dit probleem verholpen moeten worden.
Leef lang en mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Chassis onder spanning.
Hoi Willem.
Dat je spanning voelt is niet juist, maar dat begreep je al.
Nu is jou caravan vermoedelijk nog niet uitgerust met een aardlekschakelaar, anders was die er al direct uitgefloept.
1e truuk zoals scooterandre al melde... trek eens alle stekkers overal uit in de caravan.
Sluit GEEN 230 volt aan op de hut.
Pak een universeelmeter, liefst een digitale, en meet de weerstand tussen de massa in de CEE doos waar je normaal de CEE aanvoersteker instopt, en het chassis.
Je moet daar 0 (nul) ohm meten... dat is ideaal, het mag wel een klein beetje zijn maar toch liefst heel erg weinig.
Vervolgens meet je van de twee overgebleven pennen ook naar het chassis...
Dat moet oneindig hoog zijn, megaohms dus.
Als dat niet zo is heb je een aardlek in de hut ( alle stekkers er overal uit)
Een bekende veroorzaker is de boiler, heb je die?? koppel eens los en meet dan nog eens..
Een aardlek kan een flink zoekplaatje zijn, in mijn werk komen wij het ook tegen en soms moeten we heel ver zoeken ... maar zoek !!
De spanning die jij voelt is echt een lek...ongevaarlijk dus.
Als je er een kleine belasting ( autolampje) ofzo op zou aansluiten gaat die vermoedelijk niet eens branden.
Je voelt de "restspanning" over een weerstand, maar blijft dat het niet klopt en vervelend is.
Aardlekken kan je ook met een Voltmeter op AC volt meten, maar dan wordt het al meer spannend..
Meet eens AC volt op een aardpunt van een WCD en het chassis...( caravan WEL aangesloten op 230Volt)
Dan zal je wat meten, het aardlek.
Dat kan best een flinke spanning zijn, maar totaal geen stroom.....
(Je meter ziet dat omdat die heel hoogohmig is, dus totaal niet belastend voor het aardlek.)
Probeer dat 12 volt autolampje maar weer eens tussen aarde en chassis, en zie.. de spanning stort in elkaar.. de belasting van het lampje is al teveel.
Dus..
Conclusie..
Het hoort niet, het is lastig en moet gevonden worden.
Truuk...
Als je het weer voelt kan je proberen om de 230 volt stekker om te draaien.
Met een CEE stekker gaat dat natuurlijk niet, maar met wat verloopstekkers kan je dat nog proberen.
Merk je dat je dan geen schok meer krijgt... dan wordt het een zoektocht in de caravan.
Uitsluiten is het systeem, zo min mogelijk, liefst niets aangesloten, en dan meten..
Alles wat hierboven geschreven is staat of valt met goede aansluitkabels voor de hut.
Alleen goede en niet onderbroken 3 aderige CEE kabels, Neopreen, zijn de juiste.
Zelfgemaakte kabels ( CEE 3x1,5 mm2 minimaal) kan nog zolang het geen prutszooi is...die moet je direct afvoeren.
Als je vragen hebt...vragen !!
Succes
Chris
Dat je spanning voelt is niet juist, maar dat begreep je al.
Nu is jou caravan vermoedelijk nog niet uitgerust met een aardlekschakelaar, anders was die er al direct uitgefloept.
1e truuk zoals scooterandre al melde... trek eens alle stekkers overal uit in de caravan.
Sluit GEEN 230 volt aan op de hut.
Pak een universeelmeter, liefst een digitale, en meet de weerstand tussen de massa in de CEE doos waar je normaal de CEE aanvoersteker instopt, en het chassis.
Je moet daar 0 (nul) ohm meten... dat is ideaal, het mag wel een klein beetje zijn maar toch liefst heel erg weinig.
Vervolgens meet je van de twee overgebleven pennen ook naar het chassis...
Dat moet oneindig hoog zijn, megaohms dus.
Als dat niet zo is heb je een aardlek in de hut ( alle stekkers er overal uit)
Een bekende veroorzaker is de boiler, heb je die?? koppel eens los en meet dan nog eens..
Een aardlek kan een flink zoekplaatje zijn, in mijn werk komen wij het ook tegen en soms moeten we heel ver zoeken ... maar zoek !!
De spanning die jij voelt is echt een lek...ongevaarlijk dus.
Als je er een kleine belasting ( autolampje) ofzo op zou aansluiten gaat die vermoedelijk niet eens branden.
Je voelt de "restspanning" over een weerstand, maar blijft dat het niet klopt en vervelend is.
Aardlekken kan je ook met een Voltmeter op AC volt meten, maar dan wordt het al meer spannend..
Meet eens AC volt op een aardpunt van een WCD en het chassis...( caravan WEL aangesloten op 230Volt)
Dan zal je wat meten, het aardlek.
Dat kan best een flinke spanning zijn, maar totaal geen stroom.....
(Je meter ziet dat omdat die heel hoogohmig is, dus totaal niet belastend voor het aardlek.)
Probeer dat 12 volt autolampje maar weer eens tussen aarde en chassis, en zie.. de spanning stort in elkaar.. de belasting van het lampje is al teveel.
Dus..
Conclusie..
Het hoort niet, het is lastig en moet gevonden worden.
Truuk...
Als je het weer voelt kan je proberen om de 230 volt stekker om te draaien.
Met een CEE stekker gaat dat natuurlijk niet, maar met wat verloopstekkers kan je dat nog proberen.
Merk je dat je dan geen schok meer krijgt... dan wordt het een zoektocht in de caravan.
Uitsluiten is het systeem, zo min mogelijk, liefst niets aangesloten, en dan meten..
Alles wat hierboven geschreven is staat of valt met goede aansluitkabels voor de hut.
Alleen goede en niet onderbroken 3 aderige CEE kabels, Neopreen, zijn de juiste.
Zelfgemaakte kabels ( CEE 3x1,5 mm2 minimaal) kan nog zolang het geen prutszooi is...die moet je direct afvoeren.
Als je vragen hebt...vragen !!
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Chassis onder spanning.
Kan natuurlijk ook dat jij een erg ongevoelig type bent.... uhh... wat schrijf ik nou toch weer...Micky schreef:
Ik ben ook even in de blote poepert onder de caravan gekropen en even het chassis "gestreeld" de onze staat niet onder spanning, niets te voelen aan de gevoelige delen
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Chassis onder spanning.
RE.gif
Zeg, als je mijn CERS nog wil reviseren moet je wel oppassen wat je zegt hè Chris!!!
euhhh
Zeg, als je mijn CERS nog wil reviseren moet je wel oppassen wat je zegt hè Chris!!!
euhhh
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Chassis onder spanning.
Hetzelfde verschijnsel (spanning op de wagen) heb ik gehad met de Popup en met de Eriba wanneer ik met Pinksteren bij familie heb gestaan. Ik dacht de eerste keer dat het aan de Popup vouwwagen lag maar met de Eriba had ik het ook.
Het bleek dat de aarde draad niet goed was aangesloten bij het schuurtje. De aardlekschakelaar in de wagen was overigens niet gesprongen in beide situaties.
Voor de rest heb ik dit nooit ervaren. Het kan dus ook aan de campingkast liggen.
Het bleek dat de aarde draad niet goed was aangesloten bij het schuurtje. De aardlekschakelaar in de wagen was overigens niet gesprongen in beide situaties.
Voor de rest heb ik dit nooit ervaren. Het kan dus ook aan de campingkast liggen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Re: Chassis onder spanning.
Micky schreef:RE.gif
Zeg, als je mijn CERS nog wil reviseren moet je wel oppassen wat je zegt hè Chris!!!
euhhh
Solly......
Ja, ik kruip niet in mijn blote ko.t onder de hut door... kijk wel uit... de camping zou zich een breuk lachen.. of is dat dan uitlachen???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Willem_uit_Goes
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
- Locatie: Goes, Zeeland
Re: Chassis onder spanning.
Bedankt voor de tips zover, ik ga zaterdag eens testen en meten.
M'n caravan heeft een aardlekschakelaar, maar die is niet uitgeklapt.
En hij staat inderdaad ook op big-foot platen, en er zit een Truma elektroboiler in.
Ik laat nog weten wat ik gevonden heb.
M'n caravan heeft een aardlekschakelaar, maar die is niet uitgeklapt.
En hij staat inderdaad ook op big-foot platen, en er zit een Truma elektroboiler in.
Ik laat nog weten wat ik gevonden heb.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]
Re: Chassis onder spanning.
Dit heb ik ook 1 keer gehad. Oorzaak bleek mijn aansluitkabel te zijn: de isolatie tussen de aardedraad en een stroomvoerende draad bleek verpulverd.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic
Re: Chassis onder spanning.
Ik zou eens de spanning tussen de nul en aarde meten aan de camping kant vermoedelijk een slechte aarding aan de camping zijde
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0