Wit poeder rond HH accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » do 29 jun 2017 22:07

Terug van vakantie even in de accu-kast gekeken.
Rond een van de accu's ligt een wit poeder. Een week of 4 geleden beide Varta accu's nog bijgevuld en niks opmerkelijks gezien.
Begin november zijn ze nog doorgemeten en alles was OK.

Ik heb de stroom van de camper gehaald.
De accu's [2 x 75AH] zitten er vermoedelijk vanaf 2008 in. Ze staan in een kast onder een zitbankje, naast elkaar en er is nog wat ruimte over.
We staan altijd aan de paal op een camping.
Het zou me niet verbazen als we moeten vernieuwen, want ik kan me niet voorstellen dat het 'zweet' is. Daarvoor lag er te veel poeder denk ik.

Ik vraag me af of we nu beter voor één accu met iets minder capaciteit zullen gaan.
Een gel-accu lijkt me ook wel wat, al is die een stuk duurder.

Voor tips en adviezen ben ik altijd in!
Welkom thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Ab » do 29 jun 2017 22:13

Je hoeft je niet zoveel zorgen te maken Diny.
Dit is een vrij veel voorkomend verschijnsel.
De oplossing is even de accuklemmen eraf halen.
Alles goed schoonmaken.
Vervolgens de accupolen en de klemmen invetten met zuurvrije vaseline.
Daarmee is je probleem over.
Wat je ziet is eigenlijk "roest" van de accupolen.
Komt veel voor.
De accu's kunnen best nog goed zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Chris » do 29 jun 2017 22:21

Diny spreekt van "sneeuw" rond de accu, niet rond de accupool.
Als er "sneeuw" rond de accu ligt zou het wel eens van het spetteren tijdens het laden kunnen komen.
Ik begrijp dat het beide loodaccu's zijn, die hebben doppen met mini gaatjes erin.
En tijdens het laden vormt er gas, ook wel knalgas genaamd.
Dat kan neerslaan en een wittige uitslag geven.
Maar..
Ze schrijft dat de accu's net bijgevuld zijn, misschien teveel, te hoog vloeistof niveau.
Dan spettert het nog makkelijker, begint het een beetje te pruttelen op de dop/gaatje in de dop.
Erg is het niet, maar schoon ook niet..
Weghalen is goed, kwaad kan het niet.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » do 29 jun 2017 22:59

@ AB, voor zover ik kan zien zijn de accupolen schoon. Ik heb niet onder de rode klep gekeken waaronder de + polen zitten, want ik ben een ietsje benauwd om een schok te krijgen :oops:

@ CHRIS, als ik te veel accuwater vul dan loopt dat via slangetjes de straat op.
Ik ken de duur van het proces niet, overlopen/knalgasvorming tot poedervorming.
Verder zit er geen vocht bovenop de accu's.

Is het mogelijk dat het weer invloed heeft op bijv. 'koken' van de accu's?
Hoewel niet gloeiend heet, ong 34° in de middag in de afgesloten camper en 's nachts een graad of 14, lijkt me dat niet kunnen, maar ik heb er geen greintje verstand van.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Micky » do 29 jun 2017 23:02

te veel bijvullen...loopt over.... scratch.gif

wat doe je allemaal als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Ab » do 29 jun 2017 23:25

Van 12 volt krijg je geen schokkende schok Diny. idee.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » do 29 jun 2017 23:32

RE.gif :lol:
Gewoon, zo nu en dan kijken of er accuwater bijgevuld moet worden. Doppen losdraaien en met een rechtertje bijvullen. En ja, dan kan er wel eens ietsje te gul gedruppeld worden.
Destijds een kan gekocht die volgens kenners handig in gebruik is, omdat hij stopt met bijvullen als het gewenste niveau is bereikt. Ik vond het een rampending :(

En er zit inderdaad aan iedere accu aan de zijkant boven een slangetje, dat overtollig water afvoert. In de bodem is daar een gaatje voor geboord, zodat het water niet over de vloer kan lopen.
Dat gaatje is aan de ruime kant, want ik vermoed dat daardoor een muis is gekropen; maar dit terzijde.
Ik ga ervan uit dat dat bij iedere natte huishoudaccu zo is.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » do 29 jun 2017 23:37

Ab schreef:Van 12 volt krijg je geen schokkende schok Diny. idee.gif
Ab, ik dacht dat dat behoorlijk meer was dan een schok van schrikdraad. Daar heb ik ervaring mee opgedaan [aschrik.gif]

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door sailor wim » vr 30 jun 2017 08:01

Hoi.
Je hebt nu accu's met centrale gasavoer daar is die slang voor. Dit is je geluk geweest denk ik. Het meeste knalgas is dus naar buiten afgevoerd.
De accu's zijn nu 9 jaar oud begrijp ik. Die zijn dus nooit meer 100% en hebben flink staan over te koken tijdens de laatste laadfase. Vervangen voor gelijke natte accu's met centrale gasavoer. AGM of Gel accu's hebben een andere laad instelling nodig en Gel ook temperatuur gecompenseerd voor de levensduur. Ik zou ook bij 75Amp.blijven dat is nog te sjouwen en in een kastje te stouwen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Micky » vr 30 jun 2017 09:58

Diny schreef:RE.gif :lol:
Gewoon, zo nu en dan kijken of er accuwater bijgevuld moet worden. Doppen losdraaien en met een rechtertje bijvullen. En ja, dan kan er wel eens ietsje te gul gedruppeld worden.
Destijds een kan gekocht die volgens kenners handig in gebruik is, omdat hij stopt met bijvullen als het gewenste niveau is bereikt. Ik vond het een rampending :(

En er zit inderdaad aan iedere accu aan de zijkant boven een slangetje, dat overtollig water afvoert. In de bodem is daar een gaatje voor geboord, zodat het water niet over de vloer kan lopen.
Dat gaatje is aan de ruime kant, want ik vermoed dat daardoor een muis is gekropen; maar dit terzijde.
Ik ga ervan uit dat dat bij iedere natte huishoudaccu zo is.
dat slangetje is niet voor het overlopen van het water, maar voor afvoer van eventuele gassen tijdens het laden, bijvullen doe je tot aan het randje in de vulkopening, als je daar overheen giet, dan zou ik het gewoon overlaten aan iemand die er verstand van heeft knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Wit poeder rond HH accu nq

Bericht door pd0bao » vr 30 jun 2017 11:23

RE.gif RE.gif Diny ik sluit me aan bij de vorige schrijvers De 2 accu's van 75 Ah staan waarschijnlijk in parallel om een grotere capaciteit te bereiken in dit geval is 150 Ah Dat kan en mag onder omstandigheden zoals even oude accu's liefst zelfde fabrikaat ed. Door het overlopen van het elektrolyt is de mengverhouding verstoord
en niet meer de vereiste 1,28 Het zwavelzuur verdampt nl gedurende de hele levensduur niet zodat slechts
gedemineraliseerd water bijgevoegd dient te worden Maar gedane zaken nemen geen keer en raad je dus
een nieuwe accubank aan Zelf zou ik de 75 Ah AGM nemen en ,als je het grotere vermogen nodig hebt 2 in parallel.Het enige onderhoud dat je dan nog nodig hebt is laden en bij stallen een pool los gooien. Met groet Jaap

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door p_vingerhoets » vr 30 jun 2017 11:43

Als eerste hoeven accus niet tot het randje gevuld te worden als de platen onder de vloeistof staan is dat al voldoende door de vulopening kijken, moet je bijvullen dan alleen met gedestilleerd water en max een halve cm boven de platen.


In jouw geval zit er een afwatering in je accubak ? Zo ja eens de accu van buiten goed afspoelen en de accubak zelf ook goed uitspoelen. Zo nee wordt het wat lastiger om de zaak goed schoon te krijgen, maar is eigenlijk wel belangrijk er vanuit gaaande dat de accu ('s) over gekookt hebben dan zit er wat accu zuur in de bak en dat is nogal corrosief dus slecht voor metalen en lakken.

Als je de zaak goed schoon hebt gewoon eens met een zuurweger de accu's controleren en lekker blijven gebruiken

Verder je lader eens goed na laten kijken of die niet teveel laadt.

Het slangetje dat aan de acuu zit is voor afvoer van overdruk en dat kan wat gas zijn of wat vocht als het goed is is je accubak verder een geventileerde en naar binnen toe een afgesloten ruimte.

Ben er wel voorstander van om de accu's tijdens het laden eens te controleren zeker als die bijna vol zijn of er toevallig een cel is die staat te pruttelen. Als het 1 cel is die niet goed meer is dan kun je ook die ene accu eruit halen en afvoeren en op de andere accu verder gaan als je ze toch maar beperkt gebruikt
Laatst gewijzigd door p_vingerhoets op vr 30 jun 2017 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » vr 30 jun 2017 11:50

danku.gif voor jullie bijdragen!

Vanmorgen gebeld met het bedrijf dat de camper onderhoudt en een afspraak gemaakt om de zaak te laten 'bekijken'.
Dat kan, wegens grote drukte, pas over 14 dagen.
De accu staat op 12.5% , wat volgens de monteur voldoende is. De stroom blijft er dus af (en ik ook mrgreen.gif ).

@ Micky, destijds meldde ik hier dat er verkeerde vloeistof in de accu's was gegoten: accuzuur i.p.v. accuwater. Toen liep er vloeistof door de slangetjes.
Toen ik de fout ontdekte heb ik er een heleboel gedemineraliseerd water ingegooid, in de hoop dat een deel van het zuur dan wegspoelde. Was lastig, omdat het sg van zuur hoger ligt dan het sg van accuwater.
Amateuristisch............... jawel mrgreen.gif
Vandaar dat ik ervan uitging dat die slangetjes voor overtollig water waren :oops:

Maar goed, dankzij wijze opmerkingen van de forumgenoten toch ruim 3 jaar zonder problemen gecamperd.

Voor zover ik kan zien zijn er geen gekke dingen gebeurd en over een poosje weten we meer.
Ik denk wel dat, als er trammelant met een accu is er nieuwe gel accu's in komen.
Volgens het instructieboek is er een handeltje dat omgezet kan worden van natte naar gel accu.
Zullen ze vast wel weten bij Smit!

Ik ga er niet aan prutsen, hoewel dat vullen nu net het enige was wat ik wèl deed :(
Bovendien zitten de accu's vast aan de bodem en er lopen allerlei kabels naar een centraal punt, om achter een schot te verdwijnen.
Het is mij allemaal te ingewikkeld geworden knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017 12:47

Diny schreef: En er zit inderdaad aan iedere accu aan de zijkant boven een slangetje, dat overtollig water afvoert. In de bodem is daar een gaatje voor geboord, zodat het water niet over de vloer kan lopen.
Dat gaatje is aan de ruime kant, want ik vermoed dat daardoor een muis is gekropen; maar dit terzijde.
Ik ga ervan uit dat dat bij iedere natte huishoudaccu zo is.
Hoi Diny.
Ondertussen heb je al gelezen dat het niveau van het accuzuur dus heel belanrijk is.
Echt niet te vol, net boven de platen is doorgaans juist.
Uit de "losse pols" bijvullen is fout.
Daardoor vind jij nu het zout rond je accu...
En nogmaals, het slangetje is voor knalgas afvoer wat ontstaat tijdens het laden, de knappende belletjes.

Mocht je besluiten tot aanschaf nieuwe accu's.... koop onderhoudsvrije AGM accu's.
Dan is vullen, knalgas, spetteren en dat soort dingen voorbij.
Mijn advies. .. Geen aandelen... Optima Yellowtop 75Ah.
Dan heb je meer capaciteit dan de huidige 105 Ah.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » vr 30 jun 2017 16:54

Hallo Chris,
YT scoort zeker hoog!
Destijds hadden we de aanwezige nieuwe natte accu in de Feeling ingeruild voor een YT, naar ik meen 55Ah.
Nooit spijt van gehad.
Toen we de camper kochten hebben we nog even overwogen er Yellow Top in te laten zetten. Hing wel een forse prijskaart aan!
De dealer vond het onzin, bijvullen en eens in de zoveel weken aan de stroom, als je die mogelijkheid hebt.
En die hebben we.

Prettig is, dat die niet bijgevuld hoeft en niet opgeladen, wat ik nu wel, afhankelijk van de temperatuur eens in de 4 tot 6 weken, doe.
Voordeel daarvan was wel, dat ook meteen de autoaccu opgeladen werd.

Mocht het zo zijn, dat na de metingen die Smits doet, er echt geen nieuwe accu's nodig zijn, dan laten we ze, als de camper in de stalling gaat door Smits bijvullen als dat nodig is.

Dat karwei werd zo eenvoudig voorgesteld.............. zal best voor kenners; voor mij dus niet zucht.gif

Groetjes, Diny

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door p_vingerhoets » za 1 jul 2017 10:50

Het meest lastige is natuurlijk dat je meestal wel tekst en uitleg krijgt hoe het zou kunnen/-moeten gebeuren maar meestal wordt het niet even voor gedaan of meegekeken als je het doet zodat er niet gewezen kan worden op de dingen die niet helemaal goed gedaan worden.

Houd er rekening mee dat de zogenaamde onderhoudsvrije accu's ook langzaam hun water kwijt raken en dat je ze dan dus eigenlijk niet bij kunt vullen mrrt gedestilleerd water waardoor de levensduur dus ernstig beperkt kan worden zeker als deze accu's geregeld overladen worden en dus gaan staan pruttelen.


Je geeft aan dat de accu nog 12,5% is, wat bedoel je daarmee de beladingsgraad of zo
Een loodaccu kun je het best helemaal opladen en dan geregeld bij laden met druppellader, eens in de maand of zo niet continu eraan houden. Dan gaat die het langste mee


Nieuwe accu's die droog geleverd worden worden voor montage gevuld met accuzuur(accuwater)
Daarna ALLEEN nog maar bijvullen met gedestilleerd water.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » za 1 jul 2017 11:54

RE.gif
Al snel nadat we de camper kochten kwam ik er achter, dat de techniek bij een camper best afwijkt dan die van een caravan.
In mijn onschuld dacht ik: auto + caravan = camper.
En voorts, dat het onderhoudsbedrijf alle klussen doet, als je je portemonnee trekt. Klopt ook, maar men vond het onzin om door het bedrijf steeds de accu te laten vullen.


Om terug te komen op de 12.5% van de accu. Op het display wordt de accuspanning aangegeven.
Nadat ik de camper 's winters aan de stroom heb gehad is dat ong. 13.5 %, zowel voor de start- als de woonruimteaccu.
Voor en na een reis ligt de camper minstens 2 dagen aan de stroom, dus dat is ruimschoots voldoende om de spanning op niveau te hebben.
Omdat ik onzeker was over de situatie nu heb ik de stroom eraf gehaald, maar verzuimd te vragen of het gevaarlijk is om die er wel op te hebben.
Heb jij daar een mening over?

De term 'overladen'. Hoe kun je een accu overladen?
De camper staat aan de paal en de accu's krijgen dus steeds stroom.
Voor zover ik het uit de handleiding heb begrepen stopt de toevoer zodra de accu vol is.

Begrijp ik het goed dat je mijn enthousiasme over een onderhoudsvrije accu niet helemaal, of helemaal niet, deelt omdat een goed behandelde natte accu eigenlijk beter is?

Ik ben benieuwd naar je reactie thumbup.gif

Groetjes, Diny

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Chris » za 1 jul 2017 12:16

p_vingerhoets schreef: Houd er rekening mee dat de zogenaamde onderhoudsvrije accu's ook langzaam hun water kwijt raken en dat je ze dan dus eigenlijk niet bij kunt vullen mrrt gedestilleerd water waardoor de levensduur dus ernstig beperkt kan worden zeker als deze accu's geregeld overladen worden en dus gaan staan pruttelen.

Nieuwe accu's die droog geleverd worden worden voor montage gevuld met accuzuur(accuwater)
Daarna ALLEEN nog maar bijvullen met gedestilleerd water.
Hallo P Vingerhoets..

Een z.g. onderhoudsvrije accu bestaat wel !!
De volledig gesloten AGM accu's.
AGM betekent ook dat er geen water (met accuzuur) meer inzit, maar glasmatten die met een zuurgel zijn doordrenkt.
De Optima accu's hebben die mat tussen de positieve en de negatieve plaat, opgerold in een soort accubak met 6 kokers zitten.
Geen doppen, dus ook geen verdamping van water mogelijk, en door deze zeer compacte constructie ook nog eens heel bestendig tegen trillingen en schokken.
Levensduur.. als je ze correct behandeld: heeeeeel lang..
Voorwaarde is ook dat je een moderne lader gebruikt, die niet overlaad, maar een keurig computergestuurd laadpatroon verzorgd, ZONDER overlading.
En een groot bijkomend voordeel van deze totaal gesloten accu's is ook nog eens het ontbreken van knalgasvorming.
De accu kan dus echt zo los in de caravan staan en heeft geen bak met gasafvoer nodig.
De ontwikkeling van accu en laadtechnieken heeft niet stil gestaan de laatste jaren..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Ab » za 1 jul 2017 12:59

Ik ga ervan uit dat er een goede geregelde acculader in zit bij Diny.
Daarmee is overladen uitgesloten.
Zo'n lader schakelt in meerdere stappen zichzelf uit en gaat dan over op druppelladen.
Je kunt dus de lader continu onder stroom houden.
Doe ik met mijn caravan ook.
Die staat altijd dag en nacht aan het stopkontakt.
Ook thuis.
Af en toe trek ik de stekker er wel eens een paar weken uit om wat stroom te sparen..
Maar er staat vaker stroom op dan niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door p_vingerhoets » za 1 jul 2017 15:10

Een AGM accu kan dan een andere constructie hebben en een zuurgel gebruiken als die overladen wordt zal die ook gaan gassen en het zou meer zeer verbazen als deze dus niet van een overdruk ventiel voorzien is.

Uterraard worden de accu's steeds wat beter ofwel veranderd waardoor ze beter worden het valt en staat toch bij de lader hoelang de accu mee gaat.

Daarmee gezegt is het niet zo dat een "ouderwetse" loodaccu ineens niet meer goed is al hebben deze misschien wat meer onderhoud nodig en daar ging het volgens mij hier over een onderhoud vrije loodaccu is niet meer dan een gewone accu waar de bovenkant zo gemaakt is dat die niet meer bij te vullen is voor de handige harry nog wel maar dat is een andere zaak. Als deze goed behandeld wordt zal er weinig water verloren gaan.

Een accu overladen gebeurd als een lader nadat de accu vol is nog steeds een te hoge laadspanning aan houd en dus meer in de accu wil stoppen, dat kan ook als een accu te snel geladen wordt krijg je eenzelfde effect dit wordt zichtbaar als je de doppen eraf haalt en tijdens laden er belletjes van de platen omhoog komen het z.g. koken, dit is het ontleden van water ,h2o, in zuurstof en waterstofgas het knalgas ook zullen de platen hierdoor beschadigen.

Dat ze bij een onderhoud de accu's niet controleren en bijvullen als dat nodig is is eigenlijk een slechte zaak ,maar wordt meestal vergeten omdat ze er dikwijls niet goed bij kunnen of gewoon niet naar kijken, maar je betaald er wel voor.

Als de accu vol zijn zou ik verwachten dat je controle paneel aan geeft dat ze 100% zijn of is het de accuspanning die het scherm aangeeft dus 13,5 volt als de aanwijzer dan op 12 volt of lager uit komt zijn ze leeg zie je dat bij een belasting de spanning snel zakt van de 13,5 v naar 12 of lager dan kunnnje ervan uit gaan dat de accu's leeg zijn of slecht.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Ab » za 1 jul 2017 15:25

Dat overladen gebeurt alleen bij goedkope habbiebabbie laders. Die overigens vaak ook zelfs nog afschakelen als de accu volledig is geladen.
Of bij snelladers die er te lang op blijven staan.
Ik mag toch aannemen dat niemand meer die rechttoe rechtaan laders gebruikt in caravan of camper.

Diny , je accu's zitten niet op 13.5 %.
Wat je ziet is het voltage. 13,5 volt dus. Dat betekent een volgeladen accu.
Bij 12,5 % ( is 12.5 volt ) hebben ze nog steeds stroom zat.
Bij 12 volt of minder op de meter zijn ze leeg.

Accu's in campers of boten staan nooit parallel.
De ene accu is om de motor te starten. De andere voor huishoudelijk gebruik.
Je hebt dus 2 verschillende accu's nodig.
Een normale startaccu. Deze wordt net als in elke auto geladen als de motor loopt.
Gewoon dezelfde als in elke bus of Fiat Ford of Mercedes bestelwagen zit.
En een deepcycle semitractie of huishoudaccu.
Bijv een AMG of een YT.
Met betrekking tot het laden tijdens het rijden kunnen 2 ver uiteenlopende accu's soms wat problemen ondervinden om volledig vol te komen.
Dit betreft dan alleen de huishoud accu.
Heel erg is dit niet.
Op 230 volt zal in de meeste gevallen alleen de huishoud accu geladen worden.
De auto accu laden is overbodig.
Soms worden er 2 huishoudaccus parallel gezet.
Dan is het wel zaak om 2 dezelfde accu's te hebben.
2 verschillende zal geen goed resultaat opleveren met het laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » za 1 jul 2017 15:32

Op de meter is een verdeling van 10 tot en met 15.
Tussen 10 en 11 is de kleur rood, tussen 11 en 14.5 groen en het restje rood. Dus zolang de wijzer in het groene gebied staat is de spanning OK.

De accu is gemakkelijk bereikbaar. Zitkussentje weg, klep omhoog en ziedaar.......

Rest nog de vraag, of de camper zonder probleem voor de HH accu de aanbevolen 20 u. aan de stroom kan!

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Ab » za 1 jul 2017 16:06

Natuurlijk kan dat.
Mits er een geregelde acculader in zit waar ik toch wel van uitga.
Een LBC of een Ctek bijv.
Al laat je die altijd onder stroom staan is er niks aan de hand.
Ik doe dat zelf ook.
Ik denk de meeste caravanners met een accu aan boord.
11 volt is iets wat je zoveel mogelijk moet vermijden.
Dan heb je de accu eigenlijk al te ver ontladen.
Dat is minder goed voor de levensduur van de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » za 1 jul 2017 16:49

danku.gif

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Wit poeder rond HH accu

Bericht door Diny » zo 23 jul 2017 16:39

Vorige week is er een nieuwe accu in de camper gezet, een TAB, AGM, 90 Ah.
Toch maar niet voor de lichtste gekozen, omdat de kinderen vrij kamperen soms ook waarderen.

Het bleek achteraf niet de eerste keer te zijn geweest dat er knalgas was ontstaan. Kon je goed zien aan de platen met opstaand randje waarop de accu's stonden. Geen schade aan de vloer gelukkig thumbup.gif
Duidelijk was wel, dat ik met bijvullen aan de gulle kant was geweest knipoog.gif

Tot mijn verbazing moest de schakelaar gewoon op de natte stand blijven staan en niet omgezet worden naar gel.
Het waarom is me uitgelegd.............. maar de materie is mij zo wezensvreemd, dat ik het verhaal niet kan herhalen :(

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”