Dimmende verlichting zorgen voor hoge brom toon.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Rendall
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 jan 2013 09:45

Dimmende verlichting zorgen voor hoge brom toon.

Bericht door Rendall » vr 12 mei 2017 20:03

Beste techneuten,
Ik heb in een andere topic open staan waar ik aangeef dat mijn 12v netwerk het niet meer doet.. Ik heb hierop een ander tweedehandse omvormer gekocht. Dezelfde weleenswaar namelijk de Truma APS 400-K. Deze zit in mijn caravan Knaus Südwind uit 2013. Hiervan dimmen de verlichting aan en uit.. En deze verlichting is de probleem voor het gebrom/geruis/gesis. Het is een soort hoge brom toon die harder wordt nadat ik de verlichting verder dim. Dat gebeurt dmv vaneen drukknop die ik moet vast houden.. Mijn vorige Truma gaf ook hetzelfde geluid alvorens deze de geest gaf. Echter is die oorzaak vermoedelijk te herleiden. Maar dat staat in die topic. Nu gaat het om dat geluid bij het dimmen. Als ik de andere verlichting aan zet die niet gedimd wordt dan is het stil. Ook als ik de dimbare lampen op max zet is het bijna altijd stil. Wie heeft ook dit systeem en weet waar de trafo zit die ervoor zorgt dat hij gedimd wordt? Zit dat in de Truma zelf? Als ik ga luisteren waar dat geluid vandaan komt dan hoor ik dit geluid bij de grootste van de twee spoelen vandaan komen. Een trafo vermoed ik.. Kan ik het dimmen ook weg halen? Gewoon aan/uit.. Want als hij aan en uit gaat, gaat dat ook gelijkelijk.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Oja, mij viel op dat ze bij de 'nieuwe' een diode hebben vervangen.
Alsvast bedankt voor het meedenken.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”