Info 12V

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Radiance
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 nov 2016 11:37

Info 12V

Bericht door Radiance » ma 14 nov 2016 12:38

Goedemiddag,

Wij hebben sinds kort een Knauf sudwind 6403 uit 1994 gekocht. Dit is voor ons de eerste caravan en dus nog redelijk leek op het gebied van caravan Elektra.
Nu heb heb ik een probleem het de 12v in de caravan. Op 230 heb ik stroom op de stopcontacten en de koelkast. Maar alle verlichting doet het niet (dit is allemaal 12V). Ook wanneer ik de caravan op de auto aansluit doet alleen de achterverlichting het (neem aan dat het een apparte kabel is voor de buiten verlichting).
In de hangkast zit de zekeringkast waar 230 vandaankomt en hier zit ook een transformator op dit de boel omvormt naar 12 volt. Ik vermoed dat daar het probleem zit omdat ik nergens 12v binnen heb.
Nou is mijn vraag of het door te meten is of de transformator nog wat doet. En zo niet is deze te vervangen of moet ik dan een nieuwe zekeringkast plaatsen met een apparte omvormer

Ook lees ik veel problemen dat de koelkast op 12v niet werkt en veel gepraat wordt over pin 9 en 10. Betekend dit dat als je caravan een 7 polige stekker heeft je koelkast zo en zo niet werkt wanneer deze alleen aangesloten is op de auto ?

veel vragen misschien en hoop dat ik het wat duidelijk uitgelegt heb, ik heb namelijk totaal geen info over de caravan of elektrische schema's hellaas :(.

alvast bedankt. Paul

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Info 12V

Bericht door Ab » ma 14 nov 2016 13:14

Ik begrijp dat je een 7-polige stekker op de auto hebt.
Dan zit op de pool waar de constante stroom wel op gezet wordt waarschijnlijk nu de mistverlichting voor de aanhanger aangesloten.
Je zou eens kunnen testen wat er gebeurt als je de mistlampen aandoet.
Als je binnen geen 12 volt hebt van de omvormer zouden er zekeringen uit kunnen liggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Info 12V

Bericht door Conradi » ma 14 nov 2016 18:17

Welkom ;-)

Je hebt al door dat de 12 Volt van twee kanten kan komen; de auto of via de omvormer. Echter technisch gezien mag het niet van beide kanten tegelijkertijd komen. Dat is opgelost met een omschakelrelais. Zodra de caravan aan de 230 V hangt, schakelt een relais alle 12 Vol-gebruikers naar de omvormer toe. Als er geen 230 volt is dit relais in rust, en zijn alle 12 V-gebruikers met de 7-polige autoplug verbonden.
Daarom vind ik het zo vreemd dat in beide situaties de 12 Volt niet werkt.

Uitzondering is overigens de koelkast: die heeft én een 12 Volt element én een 230 Volt element. De 12 Volt hangt daarom altijd rechtstreeks aan de auto, bij 13-polige-stekker via aparte pinnen, bij de 7-polige samen met de plus en min van alle andere 12 Volt verbruikers.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Info 12V

Bericht door Turbob » vr 18 nov 2016 13:06

De buiten verlichting brand alleen op de stekker naar de auto, dus als deze aangesloten zit en je zet de verlichting van de auto aan gaan deze ook branden.
Ze hebben dus niets met de binnen verlichting te maken, je zal het echt bij de omvormer moeten zoeken ,en de zekeringen deze zitten meestal bij je 220 v kastje en trafo/Omvormer.
Sucses
mvrgr
Coen

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Info 12V

Bericht door evr66 » vr 18 nov 2016 14:02

Gezien de leeftijd, goede kans dat 't de omvormer zelf is ( als de zekeringen ok zijn, is snel te zien)

Met enige handigheid/kennis is de omvormer voor niet te veel geld vaak simpel te vervangen door exemplaar van aliexpress. Staan hier in andere draadjes zelfs wel modellen genoemd volgens mij.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Info 12V

Bericht door Chris » vr 18 nov 2016 22:09

Waar is TS ?????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Radiance
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 nov 2016 11:37

Re: Info 12V

Bericht door Radiance » zo 27 nov 2016 21:58

Na wat elektra te hebben doorgemeten denk ik het euvel gevonden te hebben... Als de caravan op 230 stond deed een deel van de 12v in de caravan het wel. Het deel waar de waterpomp op stond deed het niet. Na dat deel te meten en zoeken waar de kabel heen ging kwam ik erachterdat deze niet juist was aangeloten. Het is namelijk een 3 aderige kabel blauw, bruin en zwart. Hiervan is de zwarte wel aangesloten bij de omvormer alleen hier op de kroonsteen waar deze op uit komt. De zwarte draad zit op de 12v + net als de blauwe draad. Betekend dit dat ik aan de andere kant de zwarte draad moet samenvoegen met de blauwe draad ?

Foto bij het verhaal:

Bij de omvormer:

http://img.photobucket.com/albums/v505/ ... C_0243.jpg

Bij contact doos:

http://img.photobucket.com/albums/v505/ ... C_0273.jpg

Groeten

Paul

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Info 12V

Bericht door Chris » zo 27 nov 2016 22:36

Sorry Radiance..

Dit is zo weinig info... ik kan hier niet veel mee.
Het schakelsysteem van een pompje is eigenlijk erg eenvoudig.
De pomp loopt op de 12 volt gelijkspanning uit de gelijkrichter.... echter onderbroken door de schakelaar in de kraan.
Ik haal dit niet goed uit jou foto's... sorry..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Info 12V

Bericht door Stigter » zo 27 nov 2016 23:03

Waarom doe je de zwarte draad niet netjes aan het kroonsteentje? Hangt het niet meer los en kan je makkelijk meten?

Afbeelding
Groet Arnold

Radiance
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 nov 2016 11:37

Re: Info 12V

Bericht door Radiance » zo 27 nov 2016 23:20

Dat de zwarte los zit, dat was zo toen ik hem kocht. De omvormer foto op de foto zie je 2 zwarte kabels. De linker is 3 aderig. Blauw + bruin - en zwart is ook +. De rechter kabels is 2 aderig blauw + en bruin -. Die zwarte kabel is dus een extra + die wel gekoppeld was aan de omvormer kant maar los hing in de kabel doos aan de andere kant. Ik zal hem morgen ff strippen en op de lege plaats in de kroonsteen plaatsen, daarna meten.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Info 12V

Bericht door Ab » ma 28 nov 2016 19:31

Ik lees dat er 3 draden naar de waterpomp gaan.
Dat kan bijna niet.
Normaliter is bij de waterpompjes alleen de min rechtstreeks aangesloten.
De plus loopt eerst naar de kraan.
Daarvandaan weer terug naar de pomp.
De draden vanaf de pomp moeten beide stroomvoerend zijn als de kraan open staat.
Bij kraan dicht moet 1 draad geen spanning meer hebben.
Controleer dit eerst even.
Een eenvoudig testje:
Prik 2 spelden door beide draden vanaf de kraan.
Als je die spelden tegen elkaar houdt, moet de pomp gaan lopen.
Doet ie dat, dan heb je spanning en de kraan schakelaar is kapot, en de pomp goed.
Doet ie niks, dan moet je gaan meten..
Heb je spanning op alle 2 de draden bij kraan open?
Dan is de pomp kapot of zit vast. Meestal het laatste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Info 12V

Bericht door Leo45 » ma 28 nov 2016 21:52

Als de omvormer/transformator bijna bij iedereen gelijk is dan heeft deze een 12V ongefilterde uitgang die het complete vermogen levert. Er is nog een andere uitgang die 12V gefilterd afgeeft ofwel afgevlakt. het nut daarvan is beperkt want dat is zelfs niet genoeg voor je autoradio. De ongefilterde uitgang gaat overal heen en dat is als de auto op de kabel is aangesloten van de stekker en als de 230V is aangesloten een (ongefilterde) gelijkspanning uit de transformator.
Meten is weten ofwel sluit de caravan aan op de 230V en meet tussen welke draden je 12V hebt. Diezelfde 12V moet je ook her en der in de verschillende boxjes terug zien komen tussen de zelfde kleur draden. Ik schat de de zwarte niet mee doet. Immers het heeft ooit gewerkt en behalve bij afbreken enzo hoef je bij storing zoeken niet iets opnieuw aan te sluiten.

Bij mij zat er een Miko mk140 in de Eiffelland misschien als je een foto maakt van de hele kast dat we ook kunnen zien wat voor transformator je hebt.

succes

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Info 12V

Bericht door Chris » ma 28 nov 2016 22:18

RE.gif

Hoi Leo.

Jammer dat het zo nog onduidelijker wordt.
Helaas zitten er wel een paar foutjes in het verhaal wat je schrijft, en dan wordt het nog onduidelijker.
Ab was erg simpel maar zeker doeltreffend aan het schrijven.

Het klopt wel dat de gelijkspanning ( en geen gefilterde spanning) niet een heel groot vermogen heeft bij de oudere omvormers, maar voor de pomp, ( die dus gelijkspanning moet hebben ) is het meer dan zat.
Maar dat er gelijkspanning uit een trafo komt.... dat is nog nooit vertoont.
Voor een autoradio heb je idd wat meer vermogen nodig, beginnende bij 3A DC ofzo.
En je schrijft: "Meten is weten" , dat klopt,,, maar dan moet je wel weten wat je moet meten, anders wordt er een hoop tijd versleten.. :-)
En trouwens..
Moderne caravans zijn wel heel wat grootschaliger uitgerust dan de oudere generatie.
Daar zit tegenwoordig zelfs een berg elektronica in.

Aan TS

Als je het verhaal van Ab kunt volgen moet het duidelijk zijn.
De spelden door de 2 draden van de kraan, tegen elkaar aanhouden en de pomp moet lopen.
Probeer dat eerst eens...
Dan kunnen we verder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Info 12V

Bericht door Leo45 » ma 28 nov 2016 23:10

RE.gif
Ik reageer toch even, de caravan is uit 1994 dus echt modern zal de elektra niet zijn....
Sorry dat mijn verhaal het niet duidelijker maakt maar...
Als je op de transformator tussen blauw en bruin 12V meet moet je dat overal waar je diezelfde draden hebt ook terug krijgen.
Zo niet.... dan zit er ergens een onderbreking in de vorm van een zekering of schakelaar of een losse draad.
Komt er geen 12V uit de transformator dan is dat het begin.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Info 12V

Bericht door Ab » ma 28 nov 2016 23:28

Leo, in het verhaal van de vraagsteller kan je lezen dat er wel gedeeltelijk 12 volt in de caravan aanwezig is.
Alleen de pomp doet het niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Info 12V

Bericht door Chris » di 29 nov 2016 22:11

Ik begrijp dat Radiance nog niet los is op caravan elektra.
Als hij in de buurt woont wil ik hem wel "op weg helpen".
Wat meten is snel gedaan....
Laat maar horen Radiace... een PB dan graag..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Radiance
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 nov 2016 11:37

Re: Info 12V

Bericht door Radiance » wo 7 dec 2016 22:38

Hallo allemaal bedankt voor alle info dusver, ik ben er nog niet aan toegekomen om alles goed door te meten. Ik ben tot nu toe zover gekomen dat ik weet waar alle kabels vanaf de zekerings kast naartoe gaan. Over een week of 2 weken ga ik weer naar mijn schoonouders (wonen in friesland op een boerderij en ikzelf in de omg. van rdam) om het volgende stuk uit te zoeken, dat is waar de 12v de caravan in komt. Ik vermoed dat hij ergens aan de achterkant van de caravan naar binnen komt.
Zodra ik dat weet, weet ik ook hoe het circut loopt en kijken of ik de boel naar behoren kan aansluiten.
Het pompje heb ik ook al gecontroleerd deze werkt als ik hem direct oo 12v aansluit. Via het kraantje moet ik nog ff testen zodra alles weer aangesloten is.
Ik ben er ook al achter dat de transformator goed werkt alleen het 12v gedeelte is gewoon vreemd aangesloten (normaal is bruin + en blauw - maar bij mij was het andersom aangesloten, misschien iets duits ofzo ? :p

Ik hou jullie op de hoogte

Groeten paul

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Info 12V

Bericht door Chris » wo 7 dec 2016 23:13

Hoi Paul.

Kleine tip wellicht..
Het zou best kunnen dat de 12 volt gedeeld is.
Een deel gelijkspanning ( dat is nodig voor je pomp)
En een deel wisselspanning, voor verlichting enzo.
Ik zie wat elektronica componenten op je foto bij Photobucket staan...dat zwarte rechtopstaande busje is een Elko, duidelijk een deel van de gelijkspanning.
Gelijkspanning is vaak maar eenvoudig gemaakt maar heeft dus wel wat elektronica onderdelen nodig, wisselspanning heeft dat niet nodig, komt zo uit de trafo.
Dus verlichting op 12 volt zal vaak 12 volt wisselspanning zijn.
Gooi die twee niet door elkaar met meten.
Een eenvoudig digitaal metertje bij de Action kost een paar euro, toch weet je dan of het wissel of gelijkspanning is....

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”