Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PD » ma 8 aug 2016 21:33

Micky schreef:1 vraagje Arno, staat jullie caravan wel ECHT waterpas (ik ken je een beetje knipoog.gif ) onze absorptiebox in de voortent had ik verzet afgelopen vakantie, en ineens ribben wel warm koeling compleet verdwenen, waterpas erbij en hij stond behoorlijk scheef, na het waterpas zetten koelde hij weer als vanouds.
Overigens moet je warme flessen er echt pas in de avond laat inzetten, overdag kost dit enorm veel van je temperatuur, ik heb ook deze fout dit keer gemaakt omdat we geen water koud hadden, vergeten de avond bij het naar bed gaan de box helemaal vol te gooien stom.gif
Dat gaat mij allemaal veel te ver......... ik ben niet zo super kritisch met waterpas zetten van de caravan en ik ga al zeker niet flessen vanaf een bepaald tijdstip in de koelkast plaatsen. Een koelkast moet gewoon functioneren en dat doet ie thumbup.gif

Ik zie het al in de handleiding staan........... nieuwe flessen pas na 22:45h plaatsen awhoea.gif Zodra ik een fles witte wijn (of Erdinger voor de kids) uit de koelkast pak, gaat er meteen een nieuwe in en afhankelijk van het gezelschap kan dat snel gaan al ligt er vanzelfsprekend wel een buffertje in thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » ma 8 aug 2016 21:51

RE.gif

Tja, dat is wel het schrale aan absorbtie en we weten allemaal dat de ene beter werkt dan de andere en we weten ook dat die van jullie het super doet knipoog.gif , ik had het hier puur over de box in de voortent.
Arno geeft aan dat zijn spullen niet koud zijn, een advies is dan op zijn plaats, 1 fles erin is nooit een probleem, maar thuiskomen met bijv. 2 flessen wijn en 6 blikjes bier midden op de dag, is voor velen nu eenmaal een tegenvaller knipoog.gif het thuiskomen niet, maar het koud krijgen wel awhoea.gif ook hier heeft iedereen een ander patroon, de een drinkt 1 fles wijn leeg, de ander 3 mrgreen.gif

@arno, ik refereerde puur naar het najaar uitje waar je aangaf er niet zo nauw naar te kijken (het waterpas stellen), nu geef je aan dat de kk niet goed koelt, vandaar :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » di 9 aug 2016 07:40

Maar ik weet wel waar jij naar refereert hoor Micky.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik heb aangegeven niet zo nauw te kijken.
De hut zal altijd waterpas staan, misschien dat het luchtbelletje niet 100% in het midden tussen de streepjes zal staan, had hij maar geen caravan bij mij moeten worden.
Maar zoals ik al aangaf, wie zegt dat de koelkast waterpas staat als de caravan waterpas staat?
Dat je ervan uit mag gaan ben ik met je eens, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Datzelfde geld voor de plaatsing van de ramen in de zijden van de caravan.
En dan heb je nog wel eens een verschil in waterpassen zoals we hebben gezien....

Maar OT!
Maar het is gewoon heel duidelijk dat ons koelkast "probleem " wordt veroorzaakt door te weinig ventilatie, jammer genoeg heb ik geen Premium.
Waar ik je achteraf dus wel gelijk in moet geven: 2 X dik 20 M3/uur fannetje was dus te weinig....
De luchtstroom viel mij echt tegen.

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door karel4leeflang » do 11 aug 2016 11:36

Dit type ventilatoren hebben een hekel warme lucht;

Deze ventilatoren worden toegepast in mainframe's en zijn altijd aan de onderzijde gemonteerd, dit is de koude kant, zo koele de ventilatoren zich zelf. Daar is echt over nagedacht.
Deze ventilatoren zijn geschikt om koude lucht te verplaatsen en zo de warme lucht weg te drukken naar de uitlaat zijde.
De logica is simpel, warme lucht stijgt op, dus als deze hulp krijgt door opgedrukte koude lucht zal het effect des te groter zijn.
Immers koude lucht stijgt niet op dus door aan de bovenzijde warme lucht, door hoog geplaatste ventilatoren, te monteren zal het resultaat "koelen" minder zijn.
Deze ventilatoren worden, om voordeliger uit te zijn, ook naderhand in een motorloze afzuigkappen toegepast.
Het blijkt dan dat de ventilator na enige tijd vastliepen, zij zijn niet geschikt om verwarmde lucht te verplaatsen de lagering loopt vast.
Advies, altijd aan de koud zijde monteren, ervaring is echt uit de praktijk.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Xander83 » vr 12 aug 2016 14:05

RE.gif
Ik weet niet uit mijn hoofd of het dit topic was of een ander topic, maar daar is ook al eens aangegeven dat in deze gevallen een push opstelling niet ideaal zal werken, met name omdat de luchtstroom niet goed gestuurd kan worden, de koele lucht alle kanten op kan (naar boven, beneden, links, rechts etc), terwijl met een pull configuratie, de lucht langs de koelribben aangezogen wordt.


Wat betreft mijn ervaringen met de fans (heb nu iets meer tijd, helaas nog geen foto's)

Ik heb uiteindelijk een 2tal 120mm fans geplaatst van BeQuiet, de low speedvariant.
Deze draaien op 12V met 800rpm, verbruiken per stuk 0,05A, en verplaatsen daarbij 37,4m3 lucht
Deze heb ik aangesloten op een Gelid Fan Speed Controller, wat eigenlijk niets meer is dan een simpele potmeter, waarmee ik het voltage kan reguleren tussen 5 en 12 volt.
Er lag al een 12V aansluiting achter de koelkast welke eigenlijk altijd prik heeft (ook op constante stroom van de auto), waar de hele zwik op is aangesloten.

De hele vakantie hebben ze op 12V gedraaid, onhoorbaar, maar met de hand bij het rooster wel een voelbare luchtstroom.
In Italië ook continu de roosters erop gehouden, en de koelkast presteerde uiteindelijk boven verwachting, ingesteld tussen standje 4 en 5.
Alles bleef goed koel, en de koelelementen voor de koeltassen waren na een nachtje echt goed bevroren.
Dit is in de voorgaande jaren wel anders geweest.

Heb er geen spijt van haphop.gif
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » wo 17 aug 2016 18:05

Na 4 dagen 35°C kan ik melden dat de koelkast heerlijk koud blijft!
'S avonds wel iets minder koud maar dat is 1 à 2 graden, is ook niet zo gek als je ziet wat er met ons gezin van 6 gedurende de dag door aan warme drank in wordt gezet om lege flessen te vervangen.
Minimaal: 2 flessen melk, 1 tot 2 flessen water, 1 fles aanmaak, 1 tot 2 flessen cola.

De 2 X 12 cm 800T/min Be Quiet ventilatoren gaan wel steeds meer herrie maken, nu na ÷ 12 dagen continue draaien is het gebrom beduidend harder geworden.
Omdat ze nu nog steeds op dezelfde manier gemonteerd zitten (tyrips op het rooster) kan ik me niet voorstellen dat het resonantie is.
Maar daar ga ik me thuis wel eens in verdiepen.
Ik weet iig wel dat ik ook een reserve fannetje ga meenemen in het vervolg.
Als zo'n ding de geest geeft wil ik m gelijk kunnen vervangen ipv eerst op mijn beste Frans ergens proberen zo'n ding te scoren.
Dus toch maar eens de fans van Micky bekijken.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » wo 17 aug 2016 18:35

De levensduur van PC fans wordt opgegeven in uren bij 25 graden celcius. De levensduur wordt snel minder bij hoge temperaturen. Als de lucht die langs de ventilator stroomt 40 graden is zal het best snel gaan met de lagertjes.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » wo 17 aug 2016 18:37

Heeft iemand eigenlijk ervaring met de ventilator die door Dometic geleverd wordt qua geluid en levensduur?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » wo 17 aug 2016 18:47

arnovariante schreef:Na 4 dagen 35°C kan ik melden dat de koelkast heerlijk koud blijft!
'S avonds wel iets minder koud maar dat is 1 à 2 graden, is ook niet zo gek als je ziet wat er met ons gezin van 6 gedurende de dag door aan warme drank in wordt gezet om lege flessen te vervangen.
Minimaal: 2 flessen melk, 1 tot 2 flessen water, 1 fles aanmaak, 1 tot 2 flessen cola.

De 2 X 12 cm 800T/min Be Quiet ventilatoren gaan wel steeds meer herrie maken, nu na ÷ 12 dagen continue draaien is het gebrom beduidend harder geworden.
Omdat ze nu nog steeds op dezelfde manier gemonteerd zitten (tyrips op het rooster) kan ik me niet voorstellen dat het resonantie is.
Maar daar ga ik me thuis wel eens in verdiepen.
Ik weet iig wel dat ik ook een reserve fannetje ga meenemen in het vervolg.
Als zo'n ding de geest geeft wil ik m gelijk kunnen vervangen ipv eerst op mijn beste Frans ergens proberen zo'n ding te scoren.
Dus toch maar eens de fans van Micky bekijken.
Ook voor jou een bevestiging dat die dingen gewoon werken en de mijne, ja zoals ik schreef die draaien al jaren!


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » wo 17 aug 2016 20:04

meeder schreef:De levensduur van PC fans wordt opgegeven in uren bij 25 graden celcius. De levensduur wordt snel minder bij hoge temperaturen. Als de lucht die langs de ventilator stroomt 40 graden is zal het best snel gaan met de lagertjes.
Die 2 fannetjes waar ik het over heb staan in de aanzuigkant, niet in de warme uitstroomkant.
Die ene die ik later in de warme uitstroom heb gemonteerd doet het nog geruisloos.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » wo 17 aug 2016 20:36

RE.gif

draaien ze wel de goede kant op, wellicht een hele duffe vraag, maar toch :oops:

Edit stom.gif je schreef dat ze eerst wel stil waren, dat is het dus zeker niet :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » wo 17 aug 2016 22:22

Ok dus het zijn ventilatoren in de aanvoer van de buitenlucht lucht. Hmm, glijlagertjes in pc ventilatoren gaan nog wel eens snel stuk maar zo snel...

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jan van Vijven » do 18 aug 2016 06:24

Wij hebben (niet privé) bij een graatje of 50 + (airco was in reparatie) wel verschillende pc's, koelkasten en andere zeer duren electronica om zeep geholpen maar eigenlijk nooit ventilatoren (ook die kleintjes niet) Slechte levering? Zijn ze echt kapot of uit balans door vuil? Ach ik noem maar wat....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » do 18 aug 2016 08:46

Ik moet daar nog eens een onderzoek aan wijden.
Eens kijken of ze ook geluid maken als ze gedemonteerd zijn, dan weet ik meer.
Maar daar heb ik nu geen zin in, ben op vakantie.
We zitten toch niet veel onder de luifel, meer onder de 350 cm parasol op betonnen voet die ik heb meegenomen.
Lang leve mijn rijdende schuur!

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door deemster07 » do 18 aug 2016 09:22

arnovariante schreef:Na 4 dagen 35°C kan ik melden dat de koelkast heerlijk koud blijft!
'S avonds wel iets minder koud maar dat is 1 à 2 graden, is ook niet zo gek als je ziet wat er met ons gezin van 6 gedurende de dag door aan warme drank in wordt gezet om lege flessen te vervangen.
Minimaal: 2 flessen melk, 1 tot 2 flessen water, 1 fles aanmaak, 1 tot 2 flessen cola.

De 2 X 12 cm 800T/min Be Quiet ventilatoren gaan wel steeds meer herrie maken, nu na ÷ 12 dagen continue draaien is het gebrom beduidend harder geworden.
Omdat ze nu nog steeds op dezelfde manier gemonteerd zitten (tyrips op het rooster) kan ik me niet voorstellen dat het resonantie is.
Maar daar ga ik me thuis wel eens in verdiepen.
Ik weet iig wel dat ik ook een reserve fannetje ga meenemen in het vervolg.
Als zo'n ding de geest geeft wil ik m gelijk kunnen vervangen ipv eerst op mijn beste Frans ergens proberen zo'n ding te scoren.
Dus toch maar eens de fans van Micky bekijken.
Ze maakten bij ons na een week ook wat geluid maar heb ze weer opnieuw vastgezet en toen waren ze weer stil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » do 18 aug 2016 10:05

Ik denk ook dat het toch resonantie is hoor, dat komt vrij precies


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Xander83 » do 18 aug 2016 14:50

Ik ga ook uit van resonantie. In mijn geval hebben de fans toch wel een week of 3 nonstop gedraaid, op een paar momenten na waar de caravan niet achter de auto of aan de 220 hing.
Nog steeds zonstil als maar kan.
Ook met tiewraps vast gemaakt, echter heb ik gaatjes geboord aan de binnenkant van het rooster zodat er niets van te zien is.
Tevens zitten de fans redelijk klem tussen het rooster en een schuine plaat achter de koelkast.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door graaf » do 18 aug 2016 14:52

Het komt in principe er op aan hoe het systeem z'n overtollige (uit de koelkast onttrokken) warmte kwijt kan raken. Dat kan doordat er een min of meer onbelemmerde aan- en afvoer naar boven (slim towers) is dan wel een (al dan niet geforceerde) doorspuiing via de zij-ventilatie roosters. Ik spreek altijd van "doorspuiing" , want als er niet genoeg lucht in komt, gaat er ook niet genoeg uit. (Zoals eerder opgemerkt; ik heb met betrekking tot diepvriesinstallaties daar wat ervaring via een eerdere werkkring).

Vanochtend m'n aanvoer ventilatoren bijgeplaatst. Het resultaat is al redelijk merkbaar met zo'n mooie dag als vandaag. Ik heb even het schema van m'n driepunt-schakeling hier op aangepast. Net als bij m'n vorige Troll heb ik de schakelaar en de leds, in de zijwand van de kledingkast geplaatst. Ik gebruikte een meervoudig(5) kabeltje (in een flexibele beschermpijp onder de caravan door) om de componenten te verbinden. Die had andere kleur-codes, en dan is zo'n schema makkelijk. mrgreen.gif Ik heb het toerental gelijk ook regelbaar gemaakt nu ik toch bezig was.

Noot: De Caravan-Forum mascotte uit 2013 houdt de koeling goed in de gaten knipoog.gif
Bijlagen
schakelaar ventilatoren met mascotte CF.JPG
Schakelaar met led's (en C-F mascotte)
Ventilatoren dubbel.JPG
Aan- en afvoer ventilatoren (dubbel)
Schema.JPG
Schema ventilatoren koelkast
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Arnold76 » vr 19 aug 2016 15:25

Kan iemand mij vertellen waar ik het makkelijkst de 12 volt aansluiting kan maken ?
Er lopen bij mijn Bürstner twee dikke draden richting de koelkast één met een 7 en één met een 8 erop verder heb ik achter de kastjes nergens een punt waar ik 12 V. Vandaan kan halen

Iemand enig iedee hoe ik dit het beste aan kan sluiten? Of welke kabel ik moet hebben ?
De koelvin heb ik al wel gemonteerd.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » vr 19 aug 2016 16:37

Hoi Arnold..

Heb je toevallig ook verlichting in je koelkast...
Dat is een perfect aansluitpunt voor de ventilatoren.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » vr 19 aug 2016 16:40

@ Arno.

Ik heb net mijn twee grote fans achter de slimtower weggehaald en getest..
Na inbouw in 2012 niets aan gedaan en nog steeds geruisloos.
Dus een of ander merk zit wel verschil in levensduur/herrie.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door graaf » do 25 aug 2016 02:24

Wilde als vervolg op mijn eerdere post over het bijplaatsen van nog 2 inlaat ventilatoren achter het onderste rooster melden dat het resultaat mijn verwachtingen meer dan overtreft . Zo als ik al eerder opmerkte moet men doorspuien (dus lucht er in EN lucht er uit blazen)

Kan een ieder dit aanraden. De koelkast staat op 2,5 en binnen no time ijsblokjes en merkte dat alles koeler was. Vandaag (en morgen) de vuurdoop. Het was vanmiddag 32 graden (ik sta in Afferden op de de Cocke Heide. SBB) onder de caravan en 35 binnen. De koelkast heeft er geen moeite meer mee (bier 5 graden) thumbup.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door AadB » do 25 aug 2016 09:23

Wij staan in Renswoude en daar was het gisteren ook boven de 30 graden. Koelkast functioneert perfect zonder ventilatoren. En ik hou toch echt van een lekker koud biertje.
Het is dus echt niet altijd nodig om ventilatoren te plaatsen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » do 25 aug 2016 09:25

Ik geloof dat het nu wel een keer of 20 is gemeld dat er koelkasten zijn die geen ventilator nodig hebben.
Ook in onze vorige Dethleffs heb ik ze nooit nodig gehad, nu wel.
Laat dit draadje nu gewoon lekker over ventilatoren gaan, niet over wie er geen nodig heeft.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Monster900 » za 3 sep 2016 22:02

Wat is nu eigenlijk het meest handig? Ventilatoren plaatsen aan de inlaat of bij de uitlaat? Het koelvermogen van onze frigo viel me ook wat tegen, dus denk ik dat dit wel wat verschil zou kunnen maken.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”