Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Chris » wo 14 aug 2013 21:33

pd0bao40 schreef:Toch voor de rekenliefhebbers nog even de spanning over 2 weerstanden in serie :
Ventilator 6 W bij 12 V = 0,5A zal bij 12 V dus een R hebben van 24 Ohm
Pomp 24 W bij 12 V = 2 A zal bij 12 V dus een R hebben van 6 Ohm
totaal 30 Ohm
Spanning over ventilator : 24/30 x 12 V = 9,6 V
Spanning over pomp : 6/30 x 12 V = 2,4 V
Serieschakeling weerstanden :stroom I door iedere R gelijk, spanning U over iedere
R naar rato van de weerstand. Ook zonder elektronica maar met basis rekenkunde
te berekenen. Pomp krijgt maar 20% van zijn spanning maar voelt zich daar zonder draaien toch niet goed bij, derhalve af te raden. Gr.Jaap.

Helaas Jaap...

Veel mensen hebben elektrisch geen grote knobbel.
Dat is duidelijk uit alle voorgaande berichten.
Het beste is maar gewoon met een stekkertrafo'tje, dat is duidelijk, zonder draad bijtrekken.
Ik moet altijd nog aan mijn buurman denken, die kwam me halen omdat er een lamp op de overloop niet wilde branden na het witten (na demontage.)
Ik heb daar een lamp gevonden die met 4 draden was aangesloten, en hij vertelde me ook nog dat de plus en de min waren omgedraaid !! 230V~ tja. scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Ab » wo 14 aug 2013 21:57

Natuurlijk kan het met een stekkertrafo ook.
Maar waarom zou je dat doen..Je moet dan vanaf de 240 volt voeding een stopkontakt maken en bedraden achter de koelkast.Even een 2 aderig draadje vanaf de omvormer is simpeler en goedkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Chris » wo 14 aug 2013 22:07

Hallo Moyzo.

Ik lees net dat je Koelkast nu helemaal niets meer doet, alleen het lampje....
Dan is een ventilator ook niet meer nodig ... :lol: toch?

Wellicht tijd om er een techneut op los te laten, die kan ook zo de goede draden voor een fannetje achter je KK opvissen.
Makkelijk praten voor mij natuurlijk, ik heb 12 volt verlichting in mijn KK en daar lopen mijn 2 grote fan's prima op.
Gewoon parallel geschakeld, met een schakelaartje tussen het roostertje gemonteerd.
( ben techneut.)

Ik heb nog een heel grote fan, 24cm, die wil ik in mijn dakluik gaan maken en schakelbaar met flow naar binnen en naar buiten en ook nog regelbaar te maken.
Schakelingetje staat hieronder... fan zal hiermee ong. max op 10 volt lopen, maar wel regelbaar.
(sorry, ik kan niet mooi tekenen,) :lol:
Lijkt mij lekker als ik sta te koken in de caravan, dan zoek ik altijd ventilatiemogelijkheden, die 24 cm fan is dan mooi denk ik.
Trouwens ook voor warme nachten denk ik lekker.
Leuk expiriementje

groet
Chris
Bijlagen
fanregelaar klein.jpg
fanregelaar klein.jpg (15.25 KiB) 3062 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Chris » wo 14 aug 2013 22:51

Ab schreef:Natuurlijk kan het met een stekkertrafo ook.
Maar waarom zou je dat doen..Je moet dan vanaf de 240 volt voeding een stopkontakt maken en bedraden achter de koelkast.Even een 2 aderig draadje vanaf de omvormer is simpeler en goedkoper.
Sorry Ab.

Ik had niet gelezen dat Moyzo reeds 12 volt gemaakt had voor z'n fan.
Door kasten en banken en langs deuren... etc.. t'is effe prutsen, (maar wel leuk prutsen, ik hou er wel van.)
Simpel dacht ik van .. er is 230 VAC achter de KK, daar is wel een aftakking voor de stekkertrafo te maken.
Tuurlijk is 12 VDC van de omvormer beter en ook veiliger.
Nu kan alleen nog de fan de verkeerder kant op draaien, maar dan draai je de fan gewoon om.... ( is minder voor de lagertjes maar hoeveel uur zou nou zo'n fannetje lopen... dat overleeft ie wel)
Echter... hij schrijft wel dat de KK nu niets meer doet.... fan zinloos geworden toch???

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Ab » wo 14 aug 2013 23:08

Je haalt 2 vraagstellers door elkaar denk ik Chris. :wink:
Moyzo heeft kortsluiting veroorzaakt, en ook al een keer wat elektronica opgeblazen geloof ik. Waarschijnlijk (hopelijk) dus een zekering eruit.
Daarna werkte er niks meer.

Misschien wel door dezelfde fout die Wikky ook al maakte, maar dat is niet zeker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door wikky » wo 14 aug 2013 23:11

RE.gif

Gelukkig maar dat ik al nattigheid voelde en dat snel bevestigd kreeg whistle.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 14 aug 2013 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
Leven en laten leven

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Chris » wo 14 aug 2013 23:33

Ab schreef:Je haalt 2 vraagstellers door elkaar denk ik Chris. :wink:
Moyzo heeft kortsluiting veroorzaakt, en ook al een keer wat elektronica opgeblazen geloof ik. Waarschijnlijk (hopelijk) dus een zekering eruit.
Daarna werkte er niks meer.

Misschien wel door dezelfde fout die Wikky ook al maakte, maar dat is niet zeker.


Mea culpa, maxima mea culpa... kzal ut nooit meer doen... mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Ab » wo 14 aug 2013 23:35

:lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » do 15 aug 2013 06:14

chris56 schreef:Hallo Moyzo.

Ik lees net dat je Koelkast nu helemaal niets meer doet, alleen het lampje....
Dan is een ventilator ook niet meer nodig ... :lol: toch?

Wellicht tijd om er een techneut op los te laten, die kan ook zo de goede draden voor een fannetje achter je KK opvissen.
Makkelijk praten voor mij natuurlijk, ik heb 12 volt verlichting in mijn KK en daar lopen mijn 2 grote fan's prima op.
Gewoon parallel geschakeld, met een schakelaartje tussen het roostertje gemonteerd.
( ben techneut.)

Ik heb nog een heel grote fan, 24cm, die wil ik in mijn dakluik gaan maken en schakelbaar met flow naar binnen en naar buiten en ook nog regelbaar te maken.
Schakelingetje staat hieronder... fan zal hiermee ong. max op 10 volt lopen, maar wel regelbaar.
(sorry, ik kan niet mooi tekenen,) :lol:
Lijkt mij lekker als ik sta te koken in de caravan, dan zoek ik altijd ventilatiemogelijkheden, die 24 cm fan is dan mooi denk ik.
Trouwens ook voor warme nachten denk ik lekker.
Leuk expiriementje

groet
Chris

Hij gaat naar de een reparateur en onze fans hebben we uit het houten raampje wat we gemaakt hebben gehaald en zoals jouw voorbeeld op het rooster geplaatst met een 12 v trafo ertussen die op een gewone stekkerdoos zit achter de keuken met een knippertje vooraan in het kastje... Gisteren gemaakt en werkt perfect.. Nu die koelkast nog scratch.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » do 15 aug 2013 08:39

moyzo schreef:
chris56 schreef:Hallo Moyzo.


Ik heb nog een heel grote fan, 24cm, die wil ik in mijn dakluik gaan maken en schakelbaar met flow naar binnen en naar buiten en ook nog regelbaar te maken.
Schakelingetje staat hieronder... fan zal hiermee ong. max op 10 volt lopen, maar wel regelbaar.
(sorry, ik kan niet mooi tekenen,) :lol:
Lijkt mij lekker als ik sta te koken in de caravan, dan zoek ik altijd ventilatiemogelijkheden, die 24 cm fan is dan mooi denk ik.
Trouwens ook voor warme nachten denk ik lekker.
We hebben een afzuigkap boven het fornuis in de caravan en die werkt prima dus voor die ventilatiemogelijkheden hoef ik niet moeilijk te doen, overigens gebruik ik voor de warme nachten mijn dyson toren ventilator am 02, die heeft de hele caravan binnen no time koel met een gelijke luchtstroom. ( het is dat ik hem kado heb gehad anders had ik zo'n duur ding niet hoor whistle.gif ) maar ik vind het geweldig dat jij zulke ideetjes hebt, wou dat wij ook op elektra gebied wat technischer waren want verder klussen we van alles en nog wat.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

pd0bao40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door pd0bao40 » do 15 aug 2013 10:14

@ Chris 56, geeft niets mensen hebben verschillende gaven en je hebt ze allemaal nodig, als je je grenzen maar kent. Op een camping in F waar ik eens als courrier/
technische man werkte kwam ik verlengsnoeren tegen met 2 stekkers eraan!!!
Uiteraard levensgevaarlijk en toont aan dat iemand niet wist waar hij mee bezig was en maar wat aan rotzooide. Nou is Karel Appel daar rijk mee geworden maar de meesten onder ons lukt dat niet.Gelukkig de dhz die weet wat hij kan, maar ook : niet beheerst. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

opnieuw op onze manier geknutselde ventilator achter koelkast geplaatst

Bericht door moyzo » ma 13 aug 2018 07:50

In onze nieuwe caravan hebben we weer op dezelfde manier een ventilator geplaatst.
Omdat de vorige keer zelf aan de bedrading lopen rommelen op een totaal fiasco uitliep met alle gevolgen vandien en we nog steeds nog niks met elektra hebben, wilden we dat weer niet wagen om een set in te bouwen waarbij je aan draadjes moet komen.
Toch is het nodig om de warme lucht uit de koelkast een beetje te helpen vooral als je in de hete zon staat met de achterkant van de caravan zoals afgelopen juni in Kroatië.
Daarom net zoals de vorige keer weer 3 computerfan's gehaald bij de wit van 9x9 cm en deze met tiewraps aan het bovenste rooster vastgemaakt van binnen met de uitblaas-stand naar buiten gericht uiteraard awhoea.gif , samen verbonden, kroonsteentje eraan en aangesloten aan een adapter, gaatje geboord naast een de afvoerslang van de koelkast en zo de draad naar beneden geleid en kon mooi achterlangs een kastje naar het stopcontact van de zithoek.
In de vorige caravan hadden we er nog een aan/uitschakelaartje er tussen maar deze stekker is makkelijk te bereiken dus dat hoeft niet. Hij blaast behoorlijk en we zullen met name overdag deze aan zettten en meestal voor het slapen gaan weer uitzetten al hebben we verder ook altijd wel een ventilator aan staan die geluid produceert. Dus zal het niet echt storen denk ik. Het rooster zit in een geïsoleerde ruimte achter de koelkast dus ik vermoed dat het mee zal vallen maar we gaan het in september wel weer uit testen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Janhahne
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 08:08

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Janhahne » di 20 jul 2021 10:05

Hallo, ik heb een Titan dubbele ventilator aangesloten in de camper en hij wekt Manuel prima. Alleen vraag ik mij af waarom er een rood led display brandt als ik hem op automatisch zet. Komt dat misschien omdat de temperatuur achter de koelkast nog niet hoog genoeg is.?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door iemand » di 20 jul 2021 10:27

Hoi Jan, welkom op het forum.

Mi had je hier gerust een eigen item voor kunnen openen ipv door te gaan op een oud item.
Zit er bij de Titan een een installatie- en of gebruikshandleiding ?
Welke variant van de Titan heb je ?

En waar heb je de sensor gemonteerd.
Maak eens wat foto's. Dan kijken we mee. thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Neet » di 20 jul 2021 15:13

Denk dan je deze hebt, rood op automaat is inderdaad zo dat ze niet hoeven te draaien.
620588477.jpg

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door HenkR » di 20 jul 2021 23:39

Op de autostand brand e led rood als het onder de 20gr is. Zodra de temperatuur daarboven komt gaat hij naar groen en gaat de fan draaien. Maar waar hij de temperatuur meet?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Janhahne
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 08:08

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Janhahne » do 22 jul 2021 14:56

Bedankt allen voor de reacties, hij doet het prima en als ik zorg voor wat extra warmte loopt de aut. fan ook.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Neet » vr 23 jul 2021 08:06

HenkR schreef:
di 20 jul 2021 23:39
Op de autostand brand e led rood als het onder de 20gr is. Zodra de temperatuur daarboven komt gaat hij naar groen en gaat de fan draaien. Maar waar hij de temperatuur meet?
Is idd een beetje vreemde sensor. De plek wordt niet aangegeven. De sensor hoort iig niet aan de koelribben.
Dit model werkt eigenlijk wat preventief. Als de temperatuur boven de 20 graden uitkomt dan gaan ze draaien, hoe heter hoe sneller.

Zelf heb ik deze sensor met een duckteepje links boven tegen de zijkant geplakt (dus niet op de koelkast zelf).
Werkt perfect, daar wordt het mede door de gasvlam snel warmer en blaast ie vrijwel geluidloos meteen de warmte naar buiten.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”