Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » za 3 aug 2013 09:53

Tja het onderwerp is natuurlijk al vaker hier voorbij gekomen, maar toch de vraag: hoe moeten we nu die draden aansluiten van het bedieningspaneel van de vento electronic zonder problemen ( want die zag ik in een vorig topic ook voorbij komen.)
Heb het setje van de week gekocht: nu moet hij er in... en ja we hebben destijds met een telefoonlader en twee computerventilatoren een eigen setje geprobeerd te maken maar die heeft de geest gegeven dus ik ben naar de kampeertopper om een set geweest..http://www.kampeertopper.nl/artikel.php?id=1065

Het vorige setje klemden we ter plekke achter de koelkast ( was in een houten frame gemaakt) en de adaptor konden we dus in het stopcontact doen....

Heeft iemand foto's van de montage.. want uit de beschrijving van de set komen we ook niet veel verder. scratch.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door HansHobby » za 3 aug 2013 10:49

Je kunt de ventilatoren en het bedieningskastje scheiden door middel van een stekkertje. De ventilatoren ' schroef ' je gewoon vast in het gat van de bovenste rooster opening. Wel even opletten op de stromingsrichting. Waar je het bedieningskastje monteert moet jezelf even zoeken naar de beste plaats. Hou hier ook rekening mee dat je de kabeltjes van fans en kastje weer kunt verbinden. Sommige mensen bouwen het kastje mooi in bij het bedieningspaneel van de koelkast. Ikzelf heb het opbouw zitten aan de zijkant van mijn keukenkastje naast de schakelaar van de buitenlamp.

Ook moet je uiteraard een 12 volts voeding hebben. Zelf had ik het geluk dat er in mijn keukenkastje een verdeeldoos zat met 12 volt. Vanuit hier heb ik een nieuwe kabel getrokken naar het bedieningskastje van de fans. Deze aangesloten met kabelschoentjes en krimpkous.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » zo 4 aug 2013 22:34

Inmiddels een halve dag uitgevogeld hoe we alles aan moesten sluiten, 12 volt aansluiting zat in het kastje onder de koelkast dus afgetapt , uitgeprobeerd.. Kortsluiting en toen deed hij niets meer... Dus helaas ....
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Micky » zo 4 aug 2013 23:31

RE.gif

werkt de rest nog wel?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door pd0bao40 » zo 4 aug 2013 23:39

Als er in het "kastje onder de k.k." slechts 2 draden lopen (naar en van de kraan) is dat niet genoeg om een ventilator op te laten draaien. Dat is alleen een, door de kraan onderbroken, plusleiding.
Een aparte min draad van omvormer/accu trekken en die aansluiten op ventilator. De + draad die van omvormer naar kraan loopt aftakken en ook aan ventilator aansluiten. Jaap

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » ma 5 aug 2013 08:35

pd0bao40 schreef:Als er in het "kastje onder de k.k." slechts 2 draden lopen (naar en van de kraan) is dat niet genoeg om een ventilator op te laten draaien. Dat is alleen een, door de kraan onderbroken, plusleiding.
Een aparte min draad van omvormer/accu trekken en die aansluiten op ventilator. De + draad die van omvormer naar kraan loopt aftakken en ook aan ventilator aansluiten. Jaap
Ik denk dat manlief dat niet voor elkaar gaat krijgen.. hij is heel handig met alles rondom het huis en we hebben zelf al veel geplaatst, gemaakt etc... maar electra is een ramp.
Nu zit de omvormer in de kledingkast en de keuken aan de andere kant dus hoe gaan we dat oplossen?
Laatst gewijzigd door moyzo op ma 5 aug 2013 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » ma 5 aug 2013 08:37

micky schreef:RE.gif

werkt de rest nog wel?
Nou koelkast deed in eerste instantie ook niets en de verlichting van de keuken zeer zwak, na anderhalf uur zoeken kwamen we op het idee dat het een zekering kon zijn dus stom.gif en ja hoor... dat probleem is opgelost..
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Jan van Vijven » ma 5 aug 2013 08:50

Ik heb de boel ook direct op de omvormer aangesloten, maar achter de koelkast aansluiten mag eigenlijk geen probleem zijn.

Je manier van vragen stellen geven mij toch het gevoel dat jullie er beter vanaf blijven en het even aan een bevriende "prof" vragen, die het dan tevens ook even uitvoert.
Met alle respect, maar als je iets van elektriciteit weet is dit eigenlijk de meest eenvoudige klus die je kunt verzinnen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » ma 5 aug 2013 09:04

Jan van Vijven schreef:Ik heb de boel ook direct op de omvormer aangesloten, maar achter de koelkast aansluiten mag eigenlijk geen probleem zijn.

Je manier van vragen stellen geven mij toch het gevoel dat jullie er beter vanaf blijven en het even aan een bevriende "prof" vragen, die het dan tevens ook even uitvoert.
Met alle respect, maar als je iets van elektriciteit weet is dit eigenlijk de meest eenvoudige klus die je kunt verzinnen.
Dat zei ik al: klussen geen probleem maar technisch .... Tegenovergestelde dus ... Tja weet niemand in de buurt helaas... Mocht die er zijn... Dan staat koffie met gebak of een lekker pilsje klaar thumbup.gif
En als we het schakelkastje nu rechtstreeks op een adaptor aan sluiten en die gewoon in het stopcontact doen???
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Jan van Vijven » ma 5 aug 2013 09:40

RE.gif
Tuurlijk kan dat via een adaptor, maar dat kost extra is zwaarder en kan ook weer kapot.

Zonder al je privé gegevens bloot te geven, geef eens een hint waar je woont, in de buurt van.....
Misschien zijn er dan wel dorstige hobbyisten die bij jou in buurt wonen en dan per PB reageren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » ma 5 aug 2013 09:57

Omgeving eindhoven en we hebben hem in de schuur staan achter het huis.. dus aankoppelen en naar iemand toe rijden is ook geen probleem.. trouwens aanstaand weekend zitten we in de buurt van Coevorden
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Jan van Vijven » ma 5 aug 2013 10:10

Ik zag die koude pint al voor me klaar staan, maar helaas Eindhoven is te ver, Coevorden komt al dichter in mijn buurt maar vanaf a.s woensdag ga ik weer 4 weken werken dus helaas...
Maar er zullen ongetwijfeld nog andere mensen in die buurten zijn die dit voor je kunnen fiksen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » wo 7 aug 2013 17:29

Jammer Jan, maar ik heb hem omgeruild.. nu maar een keer kijken of iemand ons kan helpen want wij hebben de moed opgegeven. scratch.gif
Dus als er onder de forumleden inderdaad iemand is die verstand en ervaring heeft dan is hij uitgenodigd of dan koppelen we hem aan en komen langs met gebak!!
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Vliedje

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Vliedje » do 8 aug 2013 19:54

caravan.gif Bij jullie in de buurt zit caravancentrum Budel (Tjeu van Horne). Mijn nicht uit Dommelen heeft daar haar caravan gekocht en in onderhoud. Volgens haar is die goed en rekent ook niet teveel. Je zou het daar eens kunnen proberen?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door moyzo » do 8 aug 2013 21:42

Inmiddels heb ik de oude set die we zelf gemaakt hebben maar waar van de adapter stuk was weer tevoorschijn gehaald... Deze monteren we gewoon met een nieuwe adapter ( heb er 2 gekocht voor 1 euro p stuk bij de kringloop blij.gif ) en dan maar gewoon in het stopcontact doen als het nodig is... Setje heb ik niet meer... En deze doet het weer perefect...
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Chris » za 10 aug 2013 23:26

Hoi moyzo.

Jammer dat je niet in de buurt woont, ik zit in de bollenstreek.
Die taart enzo sprak mij wel aan, en de fan's aansluiten is al helemaal geen probleem.
Zit er in voordat de koffie klaar is denk ik.
Zelf heb ik net mijn fannetjes omgebouwd, dit is het nu.
Mijn koelkast is de grote KK in de nieuwe Hobby's, daar zit verlichting in,12 volt, exact wat ik voor mijn fannetjes nodig heb.
Ook heeft deze kk grotere roosters, en dat heb ik benut.
Op de foto zie je twee 20 cm fan's die heel langzaam draaien, 800 toeren, en dus heel (fluister) stil zijn.
Kan ze met een schakelaartje aan/uit zetten, tot op heden altijd aan gestaan, ook onderweg dus. ( kan alleen van buiten met een theelepeltje ofzo omgeschakeld worden)
Als je je hand in de luchtstroom van de fan's houd voel je een mooie volle kolom lucht die iets warme is dan daarnaast, dus de flow achter de KK is ruim voldoende, het warmt niet echt op daar.
(heb je wel eens gevoeld hoe warm dat kan worden, dat is enorm dus)
Net Frankrijk met 36 graden achter de rug, koelkast op 3 en werkt perfect, ook weinig ijsvorming op de koelribben.
Bier- koud, ijs-bevroren, bevroren producten blijven bevroren, Rose-heerlijk koel en de rest prima koel.
Ik ben blij.

Wil je best helpen maar Eindhoven- Bollenstreek is wat te... nietwaar...
Bijlagen
P1050536.jpg
P1050536.jpg (52.32 KiB) 7430 keer bekeken
P1050537.jpg
P1050537.jpg (48 KiB) 7430 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door wikky » za 10 aug 2013 23:37

wat je ook kunt doen is de 12V draad in je keukenkastje (die van de kraan dus) doorknippen en er een kroonsteentje tussen zetten. vervolgens kun je de voedingsdraden van je regelkastje bij de uitgaande draden van de kraan in het kroonsteentje vastzetten. werkt prima (zelf gisteren op exact deze wijze hetzelfde setje gemonteerd thumbup.gif )
Leven en laten leven

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Micky » za 10 aug 2013 23:42

RE.gif

ging je ventilator niet uit toen je de kraan open zette?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door wikky » za 10 aug 2013 23:52

niet getest wegens lege jerrycan mrgreen.gif

maar hoelang laat jij normaal de kraan aan staan ?
Leven en laten leven

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Micky » za 10 aug 2013 23:55

RE.gif

hoe lang doet niet terzake, ik probeer er alleen achter te komen hoe je het nu echt hebt aangesloten :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Ab » za 10 aug 2013 23:58

Het ligt er maar net aan welke draad je doorknipt..
de 2 draden vanaf de kraan zijn allebei plus.
Een van de 2 geeft alleen spanning als de kraan loopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door wikky » za 10 aug 2013 23:59

RE.gif

zoals in eerder bericht gemeld
Leven en laten leven

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Ab » zo 11 aug 2013 00:01

Waar heb de je min dan aangesloten ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door Micky » zo 11 aug 2013 00:04

RE.gif RE.gif

sorry, maar daar staat het NIET uitgelegd, lees het nog maar eens, ik denk dat ik kan inschatten hoe je het gedaan hebt, maar voor de gemiddelde lezer op het forum is het abracadabra :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Koelkast ventilator met sensor: Hoe aan te sluiten?

Bericht door wikky » zo 11 aug 2013 00:07

er zat een kroonsteentje met een 12V + en - draad (zelf doorgemeten) die doorliepen naar de kraan.
draad doorgelust naar regelkastje en werken maar. (of beide tegelijk werken moet ik dus nog even checken :oops: )
Leven en laten leven

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”