Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD5wve » do 17 mei 2012 21:24

Ventilatoren de hele dag laten draaien kan maar is niet slim. De koelkast doet het best met een bepaalde temperatuur. Ergens rond de 60gr uit mijn hoofd. Heb het ooit eens uitgezocht. De kunst is om rond deze temperatuur te blijven.
Ik doe dat met een thermostaat. Deze gemonteerd op het heetste gedeelte op de wisselaar achter de koelkast.
Nu slaat hij aan wanneer het nodig is. Vaak koelt de koelkast ook slecht als de spanning laag is.
Het zelfde simuleer je als de thermostaat lager gezet word. Dan is de temperatuur op de wisselaar lager en zal hij beter koelen. Als de vloeistof (amonia) te warm word werkt de koelkast niet goed.
Ja een ventilator heeft zeker zin en bij voorkeur gemonteerd achter het bovenste rooster afzuigend om een natuurlijk luchtstroon te crieren.
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Technichien » vr 18 mei 2012 09:15

Zorg er eerst voor dat de koelkast correct ingebouwd is. De aansluitbedrading de voorgeschreven mm2 heeft, 12 volt als ook 230 volt. En (laat) me(e)t(en) of de correcte spanning de beide verwarmingselementen bereikt. Het gasbrandertje , de vlam de juiste lengte heeft en het juiste vlambeeld. Schoorsteentje schoon is dus roet en roestvrij. Is dat allemaal in orde, en koelt de koelkast voldoende, tot +32 graden ten opzichte van de omgevingstemperatuur ,geen ventilator nodig!
Vorenstaande is allemaal te vinden op de sites van Dometic en Thetfort. Google, google.

Wil je toch de luchtsroom achter de koelkast versterken, kan je 20 % verbetering bereiken door het gaas achter de roosters te verwijderen. Wel kans op beestjes in de venturiebuis van je gasbrander. Elk voordeel heb ze nadeel. Is dat nog niet genoeg, dan 1 fan onder de bovenste condensor, kijk op de site van Dometic, is in hun leveringsprogramma. Ook te koop als OEM product . De fan wordt dan geschakeld via een NTC weerstand-proportioneel- enof een Clixon -aan/uit-. En GEEEN 2 fans die door hun afmetingen enof inbouwframe zorgen voor het bijna blokkeren van de luchtstroom en bijna altijd moeten draaien. Lawaai als je s'avonds buiten zit! Je accu wordt belast. knipoog.gif

Ten laatste denk niet, mijn koelkast is correct ingebouwd, de RV producenten lichten helaas de hand er mee, met zowel de inbouw als ook de bedrading.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door HansHobby » vr 18 mei 2012 10:15

RE.gif

Met alle respect voor je prachtige lezing. maar bij mij werkte de koelkast alleen als de voortent niet opgebouwd was. Helaas met voortent bleef de temperatuur altijd zo rond de 15 graden in de koelkast. Na het plaatsen van twee ventilatoren (Het convoy setje) ging het al een stuk beter. Maar nog steeds bleef hij rond de 10 graden hangen, in welke stand dan ook. Na het goed afdichten van de ruimte tussen koelkast en keuken en het aanbrengen van een glijbaan aan de bovenkant gaat het nu perfect. Ik kan de koelkast onder elke omstandigheid naar de 0 graden krijgen. (uiteraard staat hij iets hoger)

Van geluid nooit iets gemerkt. Bij een goede montage hoor ik de fans alleen zacht zoemen als ik naast het koelkast rooster ga staan.
Bovendien schakelen de ventilatoren automatisch terug als het buiten en in de tent afkoelt.

Voor mij was de aanschaf van het fansetje de beste investering in mijn caravan tot nu toe! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

pd0bao40

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door pd0bao40 » vr 18 mei 2012 11:08

Hans jouw relaas lezende denk ik toch dat de aanschaf en het juist plaatsen van het gewelfde aluminium plaatje de beste aanschaf was. Natuurlijk is het uitkomen van de koellucht in de voortent de slechtste plaats die je kunt bedenken. Desondanks is het mij ook gelukt zonder ventilator(en) de kk op 5* C te houden. Wel haal ik bij warmte het bovenste luik eruit. Dat dat mogelijk is zonder gereedschap bewijst al dat leverancier kk er rekening meehoudt, ik heb daar verende pallen opzitten, standaard Elektrolux. Dat
inbouwer kk ook vaak niet weet waar hij mee bezig is : het plaatje is bij genoeg caravans gelijk met de bovenkant van de inbouwruimte ipv bovenkant opening. Beter zou zijn dat de bovenkant opening gelijk was aan de inbouwruimte. Gr. Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » vr 18 mei 2012 23:35

PD5wve schreef:Ventilatoren de hele dag laten draaien kan maar is niet slim. De koelkast doet het best met een bepaalde temperatuur. Ergens rond de 60gr uit mijn hoofd. Heb het ooit eens uitgezocht. De kunst is om rond deze temperatuur te blijven.
Ik doe dat met een thermostaat. Deze gemonteerd op het heetste gedeelte op de wisselaar achter de koelkast.
Nu slaat hij aan wanneer het nodig is. Vaak koelt de koelkast ook slecht als de spanning laag is.
Het zelfde simuleer je als de thermostaat lager gezet word. Dan is de temperatuur op de wisselaar lager en zal hij beter koelen. Als de vloeistof (amonia) te warm word werkt de koelkast niet goed.
Ja een ventilator heeft zeker zin en bij voorkeur gemonteerd achter het bovenste rooster afzuigend om een natuurlijk luchtstroon te crieren.
waarom is het niet slim de ventilatoren heel de dag te laten draaien dan, als je in een warme/hete omgeving zit? bij ons draaien de ventilatoren alleen in de zomervakantie in het zuiden (aangezien zoals bij de meesten de kk gewoon werkt als het minder warm is), dan is het heel de dag zo'n 25-35 graden, ik zou technisch niet kunnen onderbouwen waarom ik dan de ventilatoren uit zou willen hebben...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan van Vijven » za 19 mei 2012 06:28

Technichien schreef:En GEEEN 2 fans die door hun afmetingen enof inbouwframe zorgen voor het bijna blokkeren van de luchtstroom en bijna altijd moeten draaien.
Bij ons werken die ventilatoren perfect, we hebben ze alleen nodig in extreme temperaturen.
In normale zomerse temperaturen staan ze uit, en merk ik niets van deze "blokkade".
De caravan staat bij ons het hele jaar achter het huis, dus gebruiken we de koelkast ook wel eens als extra, bijvoorbeeld tijdens een BBQ in de tuin.
Dan staat de koelkast aan zonder ventilatoren, wij doen alleen aan vleesverbranding met temperaturen boven de 27 graden :wink: en dan doet de vriezer het ook nog, en dat is dan weer handig voor de Jagermeister thumbup.gif

Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

sprite1

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door sprite1 » za 19 mei 2012 07:58

RE. dat klinkt goed Jan.... maar bij 22+ gaat bij mij de bbq.gif ook wel aan en die koude Jägermeister gaat er dan ook wel in bij mij of een Gurktaler uit Oostenrijk :lol:

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door JanPunne » za 19 mei 2012 09:04

Hei, daar spreekt een kenner! Alhoewel je de gurktaler gewoon op kamertemp kunt drinken hoor. Je proeft dan des te meer!

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Knaus440 » za 19 mei 2012 09:22

Onze koelkast ventilatoren doen het alleen wanneer het achter de koelkast te warm wordt. Schakelen zichzelf in en uit bij een in te stellen temperatuur.
Daarnaast kan ik kiezen om de ventilatoren op 12 of 220 V te laten draaien, o ja, ik kan ze ook uit zetten. Dat is 's nachts wel fijn.
Toen het vorig jaar inZuid frankrijk heel erg warm was deden de ventilatoren het 's nacht sook nog wel eens.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Nimma » za 19 mei 2012 11:07

Met een iets duurdere fan uit de computerwinkel (€10,00) hoor ik helemaal niks, ook 's nachts niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » za 19 mei 2012 16:18

RE.gif thumbup.gif

Genau!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Knaus440 » za 19 mei 2012 17:18

Ik heb geen "goedkoop" vinnetje erin gezet hoor :wink: Een complete kant en klare set van 2 vinnen en clickon. Had geen zin in eigen constructies maken.
Ik hoor ze 's nachts ook niet, mijn vrouw wel. Meestal draait er ook maar 1 vin op hele lage draaisnelheid. Afhankelijk van de temperatuur staan beide vinnen stil, draait er 1 zacht/harder/vol. Bij grote hitte beide vinnen. In de zachte draai snelheid horen we beide ook niets.
's Nachts staan ze meestal gewoon stil.
De koelkast is ingebouwd, grappige bijkomstigheid is dat de plank boven en de zijkantplank, niet zo warm aanvoelen en een minder warmte naar binnen afgeven. Blijft het in de caravan ook wat koeler mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

HansvanBeek1

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door HansvanBeek1 » di 10 jul 2012 22:40

Beste Knaus 440,
Je bent kennelijk erg tevreden met de koelkast fans. Wat is het merk van het setje ventilatoren dat je ingebouwd hebt, en waar gekocht?
Groeten,
Hans

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » wo 11 jul 2012 01:39

Hallo Hans,

De kant en klare ventilator setjes onder de naam "Vento" kan je kopen bij Coppens recreatie in Best voor € 29,95 . Op een frame gemonteerd en met los een opbouw schakel-kastje. Voor 6 euro extra sturen ze je het je thuis.....
Ik had er verleden jaar een meegenomen en die begaf het na een paar weken.....kreeg onder garantie een nieuwe set thuisgestuurd als ik de defecte set naar Coppens terug zou sturen. wat ik dus gedaan heb.....ook die 2de set had geen lang leven.....hij deed het na een tijdje alleen nog maar op handbediening, want het thermostaatje, dat tussen de ventilatoren (9 cm) op het frame zit, was ook weer defect. Ook de vinnen van de ventilatortjes zijn uiterst kwetsbaar......
Ik heb voor mijn nieuwere caravan onlangs weer ventilatoren achter de koelkast geplaatst, want dat is een wereld verschil in koelcapaciteit. Dit keer heb ik er voor gekozen om het zelf uit losse onderdelen in elkaar te zetten met een thermostaat rechtstreeks op de koel-vinnen van de condensor van de koelkast zelf gemonteerd. Die schakelt bij 55 graden in.
Ik heb ook voor ventilatoren van 12 cm gekozen uit een computerwinkel.....die hebben meerdere kleine iets gebogen vinnen op de rotor, waardoor je ze niet hoort en ze veel meer lucht verplaatsen. (de regel is....hoe kleiner de ventilator......hoe meer herrie hij maakt)
Ik heb een 3-standen-schakelaartje met drie 12 volt led-lampjes boven in de zijkant van mijn kast geplaatst. met daarachter een afwerk-doosje om de draden netjes uit het zicht te houden binnen de kast. Bij elkaar was ik ongeveer 45 euro kwijt......maar dan is het wel iets beter dan de kant en klare uitvoering.
Als je geïnteresseerd bent stuur ik je wel een schema in exel en eventueel ook foto's hoe dat er dan uit ziet....
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan van Vijven » wo 11 jul 2012 06:02

Graaf,

Ik heb deze kant en klare camping set al jaren, en het werkt naar tevredenheid.
Bij mij staat hij wel altijd op volle kracht.
Als de vinnen beschadigt zijn moet er toch iets door gegaan zijn of heeft er iets tegen aan gerammeld, of zie ik dat verkeerd?

Misschien heb je gewoon pech gehad.

Mvg
Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD5wve » vr 3 aug 2012 15:28

Geheel mee eens mickey. Wat ik bedoel is dat ik een temperatuur geregelde ventilator prefereer. Bij ons draait hij veel nu in kroatie 35gr nu maar niet heel de dag. Excuus voor de verwarring.

Gr willem

micky schreef:
PD5wve schreef:Ventilatoren de hele dag laten draaien kan maar is niet slim. De koelkast doet het best met een bepaalde temperatuur. Ergens rond de 60gr uit mijn hoofd. Heb het ooit eens uitgezocht. De kunst is om rond deze temperatuur te blijven.
Ik doe dat met een thermostaat. Deze gemonteerd op het heetste gedeelte op de wisselaar achter de koelkast.
Nu slaat hij aan wanneer het nodig is. Vaak koelt de koelkast ook slecht als de spanning laag is.
Het zelfde simuleer je als de thermostaat lager gezet word. Dan is de temperatuur op de wisselaar lager en zal hij beter koelen. Als de vloeistof (amonia) te warm word werkt de koelkast niet goed.
Ja een ventilator heeft zeker zin en bij voorkeur gemonteerd achter het bovenste rooster afzuigend om een natuurlijk luchtstroon te crieren.
waarom is het niet slim de ventilatoren heel de dag te laten draaien dan, als je in een warme/hete omgeving zit? bij ons draaien de ventilatoren alleen in de zomervakantie in het zuiden (aangezien zoals bij de meesten de kk gewoon werkt als het minder warm is), dan is het heel de dag zo'n 25-35 graden, ik zou technisch niet kunnen onderbouwen waarom ik dan de ventilatoren uit zou willen hebben...
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Knaus440 » vr 3 aug 2012 16:58

Hans, er wordt al een adres genoemd. Mijn ervaring is dat veel camper/caravanbedrijven ze hebben. Ik kocht de set bij Jasicamp in Leek.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » ma 6 aug 2012 20:22

Uit eerdere bijdrage
Ik heb een 3-standen-schakelaartje met drie 12 volt led-lampjes boven in de zijkant van mijn kast geplaatst. met daarachter een afwerk-doosje om de draden netjes uit het zicht te houden binnen de kast. Bij elkaar was ik ongeveer 45 euro kwijt......maar dan is het wel iets beter dan de kant en klare uitvoering.
Als je geïnteresseerd bent stuur ik je wel een schema in exel en eventueel ook foto's hoe dat er dan uit ziet....
Heb inmiddels foto's die klein genoeg zijn om te plaatsen. (de gele aansluitingen in het schema, zijn wat moeilijk zichtbaar). De 4 aderige kabel die van de schakelaar omloopt naar de ventilatoren loopt heeft de kleuren /bruin/zwart/grijs/geel-groen . Heb die daarom apart even ingekleurd. mrgreen.gif
Graaf
Bijlagen
ledjes + scchakelaar koelkastventilator  (640x480).jpg
schakelaar en ledjes boven de spiegel
ledjes + scchakelaar koelkastventilator (640x480).jpg (291.23 KiB) 18051 keer bekeken
driepunt-schakeling ventilatoren (640x360).jpg
Schema
driepunt-schakeling ventilatoren (640x360).jpg (245.43 KiB) 18051 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

athvdk

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door athvdk » vr 24 aug 2012 01:40

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag of de thermostaat van de koelkast dus lager (warmer) gezet moet worden luidt het antwoord: Ja.
Voorkomen moet worden dat het ontwikkelde ammoniakgas te heet wordt om tot vloeistof te kunnen condenseren, waardoor er te weinig vloeistof ter beschikking is voor verdamping.

Ergens heb ik ook gelezen dat als het kookvat te heet wordt, er dan water mee verdampt het systeem in waardoor de ammoniakconcentratie minder wordt. Juist de ammoniak heeft het koelende vermogen en daar moet dus geen waterdamp bij zitten.

Bron: http://www.bakhuiskoudetechniek.nl/cara ... kasten.htm

Groeten, Aad

Vliedje

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Vliedje » zo 26 aug 2012 12:39

caravan.gif Wij hebben bij de aanschaf van onze Sprite op advies van de dealer afgezien van een ventilator en deze heeft gelijk gehad. Een en ander is echter ook sterk afhankelijk van de plaatsing van de koelkast. Bij veel caravans is het keukenblok en de koelkast aan de voortentzijde geplaatst. Daar moet de koelkast doorgaans harder werken vanwege de warmte in voortent of domweg door de zonnewarmte. Bij ons zit de koelkast tegenover de voortentzijde, zodat ik meestal kans zie om hem in de schaduw te plaatsen. Zelfs bij temperaturen van 35 graden en hoger, hoef ik hem niet in de hoogste stand te zetten. Op standje 3 functioneert hij prima. Ook dit overigens op advies van de dealer, die bevestigt dat je hem beter wat lager kunt zetten en niet op volle capaciteit, omdat hij dan juist meer warmte produceert, die in warme streken ook minder gemakkelijk wordt afgevoerd. tot nu toe functioneert dat tot volle tevredenheid.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Ab » zo 26 aug 2012 12:54

Dat klopt helemaal. Wij hebben dezelfde ervaring.
Als de caravanfabrikant zijn werk goed heeft gedaan, is extra ventilatie echt niet nodig.
Helaas is dat lang niet altijd zo, dat blijkt ook weer uit dit draadje.
Bij ons zit bovenin de ventilatieruimte een halfronde alluminium geleidingsplaat, die precies aansluit op de bovenzijde van het ventilatierooster.
Dit volstaat, de koelkast doet het onder alle temperaturen uitstekend.
Als die er niet inzit, kan je dat zelf ook eenvoudig aanbrengen.
Hel scheelt een heel stuk, meestal zoveel, dat een ventilator overbodig blijkt te zijn.
Wel alles goed afkitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » zo 26 aug 2012 22:20

RE.gif

die plaat heb ik ook wel, maar bij mij zal het er dan wel aan liggen dat de caravan al 23 jaar oud is mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

robc

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door robc » do 2 mei 2013 16:55

Ik heb enkele PC-ventilatortjes en wil er iets mee doen t.a.v. het beter laten koelen van mijn koelkast. Kunt u mij zeggen waar deze te plaatsen?
Boven blazen, of zuigen, of onder blazen of zuigen. Je kan ze immers omdraaien....

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door wolf » do 2 mei 2013 17:07

ik heb de ventilator uit mijn oude PC gehaald voordat ik deze wegdeed.'die werkt op 12V)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door fs1986 » do 2 mei 2013 21:19

Bovenaan naar buiten laten blazen is de beste methode.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”