Storing in de richtingaanwijzer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Montagne

Storing in de richtingaanwijzer

Bericht door Montagne » za 10 dec 2005 20:14

De rechter richtingaanwijzer van de aanhanger doet het niet. Op het display in de auto komt ook een melding en bij gebruik knippert hij heel snel net als er een lampje stuk is. Bij het op slot zetten, en openen,van de deuren knipperen de richtingaanwijzers ook. Tot mijn verbazing doen de richtingaanwijzers van de aanhanger het wel. Wat is er bij normaal gebruik fout. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt :?: :?:

DJ

Re: Storing in de richtingaanwijzer

Bericht door DJ » za 10 dec 2005 21:26

montagne schreef:De rechter richtingaanwijzer van de aanhanger doet het niet. Op het display in de auto komt ook een melding en bij gebruik knippert hij heel snel net als er een lampje stuk is. Bij het op slot zetten, en openen,van de deuren knipperen de richtingaanwijzers ook. Tot mijn verbazing doen de richtingaanwijzers van de aanhanger het wel. Wat is er bij normaal gebruik fout. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt :?: :?:
draadje los van de richtingaanwijzer of zekering stuk kan het volgens mij zijn dat de richting aanwijzer een andere zekering heeft dan alarmlichten (denk ik)

Vroem

Bericht door Vroem » za 10 dec 2005 22:00

Haal het glas eens van de aanhanger waar het lampje het niet van doet en zet de alarmlichten eens aan.
Knippert er niet stiekum een ander lampje mee in datzelfde deel?
Of als er iemand op de rem gaat staan in de auto?

Zo ja, dan is het hoogst waarschijnlijk dat er een lampje verkeerd ingedraaid zit (bajonet sluiting met 2 stripjes aan de onderkant van het lampje) :wink:

Montagne

Bericht door Montagne » zo 11 dec 2005 15:04

het lampje van de richtingaanwijzer is langwerpig met spitse punten <===> zoiets dus. Bij het afslaan krijgt hij op de een of andere manier geen stroom, of niet genoeg maar bij het afsluiten van de auto wel. De auto is net nieuw dus daar ligt het niet aan. Bij bepaalde functies brand het aanhanger lampje wel dus de draad zelf is ook in orde. :cry: :(

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18355
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 11 dec 2005 16:52

montagne schreef:De auto is net nieuw dus daar ligt het niet aan.
Oeh, dat zijn altijd gevaarlijke dingen om te beweren...
Je ziet dan snel een oorzaak over het hoofd :!:
Heb je je stekker van de aanhanger al ingespoten met contactspray?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Vroem

Bericht door Vroem » zo 11 dec 2005 20:12

Voor het gemak dan even uitgaan dat het aan de auto niet ligt, blijft over de aanhanger.
En dan zit er mijn inziens niets anders op dat de bedrading (door)meten, vooral de massa (-) is belangrijk.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Storing in de richtingaanwijzer

Bericht door JPGeetje » zo 11 dec 2005 21:43

montagne schreef:De rechter richtingaanwijzer van de aanhanger doet het niet. Op het display in de auto komt ook een melding en bij gebruik knippert hij heel snel net als er een lampje stuk is. Bij het op slot zetten, en openen,van de deuren knipperen de richtingaanwijzers ook. Tot mijn verbazing doen de richtingaanwijzers van de aanhanger het wel. Wat is er bij normaal gebruik fout. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt :?: :?:
Begrijp ik het goed dat de richtingaanwijzers van je caravan bij het openen en sluiten van de auto meeknipperen met die van de auto?
In dat gaval ga ik er van uit dat het probleem niet in de caravan zit want dan is de massaverbinding naar de auto goed en ook het contact vanaf de stekker naar het betreffende lampje is blijkbaar ook aanwezig want anders kan ie het nooit doen. In de caravan zit naar mijn mening verder geen moeilijke electronica die de zaak kan saboteren. In een moderne auto daarentegen zit allerlei poespas die vreemde storingen kan veroorzaken. Je kunt om de caravan uit te sluiten e.e.a. doormeten met een multimeter of een 12v lampje met een paar draadjes aan de betreffende pennen van je stopcontact aan de auto.
kontroleer ook eens of het betreffende lampje het juiste vermogen heeft (21w.).
Zijn alle zekeringen in de auto nog heel; het is namelijk best mogelijk dat de aansturing van de lampjes bij het sluiten/openen via een andere zekering loopt.
Verder lijkt mij de conclusie dat het aan de auto niet ligt omdat deze nog nieuw is verre van logisch.

Succes met je zoektocht,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19806
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » ma 12 dec 2005 09:00

Ik ben absoluut niet technisch maar wat ik bij vrienden met een nieuwe auto heb gehoord is dat zij ook een gekke storing hadden met de verlichting toen zij dus van auto veranderden.
Het probleem was dat de wijziging van de standaard 7 polig naar 13 polig niet in de boordcomputer van de auto was aangemeld en daardoor dus storingen veroorzaakte.
Naar de dealer gegaan en op de computer gewijzigd en het probleem was over.

Gr. Daphne

Willem2

Bericht door Willem2 » wo 14 dec 2005 15:26

probeer de caravan eens achter een andere auto.

Montagne

Bericht door Montagne » ma 3 apr 2006 21:02

De caravan heeft het probleem niet dat de aanhanger heeft. Bij de caravan werkt alles goed bij de aanhanger niet. Maar met op slot zetten wel. Schiet mij maar lek

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 3 apr 2006 21:09

Misschien links en rechts ergens doorverbonden met elkaar????

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”