Extra groep nodig?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
robhymer

Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » zo 10 apr 2011 17:57

Ik ben van plan een Ultraheat in te bouwen. Montage lijkt mij niet erg lastig, maar ik vraag mij af of ik daarvoor een extra, of aparte, groep, moet plaatsen. Zoals ik nu heb nagegaan lopen alle verbruikers, inclusief een mover, via één groep met een aardlekschakelaar en is er nog ruimte om daar een verbruiker bij te plaatsen.
Een Ultraheat gebruikt echter maximaal 2000 Watt, vandaar mijn vraag.

pd0bao

Re: Extra groep nodig?

Bericht door pd0bao » zo 10 apr 2011 18:27

De aardlekschakelaar mag maximaal 4 groepen beveiligen dus je kunt die ultraheat op een aparte groep zetten ,en toch opnemen in de beveiliging van de aardlekschakelaar .Je zit dan niet gelijk in het donker als er sprake is van kortsluiting tenminste, bij aadlek slaat alles uit.. Gezien wattage is toch een automaat nodig van 10 A en houd je op de meeste campings niet veel over.4,6 en 8 A aansluitingen komen ook voor, dan de Trumaheat maar niet gebruiken.Gr.Jaap

robhymer

Re: Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » zo 10 apr 2011 18:53

RE.gif

Bedankt voor je reactie.

Maar begrijp ik dus toch een extra groep? Of gewoon aansluiten op de bestaande groep?

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Extra groep nodig?

Bericht door willem » zo 10 apr 2011 20:09

Een extra groep plaatsen heeft m.i. weinig effect als je aan een aansluiting staat van zeg: 6amp. Meer heb je niet dus kan je de heater wel vergeten. Sta je aan 10amp. dan zou je de heater kunnen gebruiken maar dan kan je weinig andere gebruikers aan hebben! Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat een aantal groepen in je caravan niet relavant is! Veel campings hebben tegenwoordig 6 amp. en er zijn er ook die al naar 10 amp. zijn. Camping eigenaren zitten ook niet echt te wachten op campeerders met grootverbruikers aan boord.
Suc6 met je verdere onderzoek.

Gr, Willem
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

karel3
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 2 nov 2009 20:17

Re: Extra groep nodig?

Bericht door karel3 » zo 10 apr 2011 20:44

Een extra groep lijkt mij niet nodig . Zoals gezegd kun je de ultraheat maar zelden op zijn volle vermogen van 2000 watt gebruiken . De 500 of 1000 watt standen zullen meer gebruikt worden . Bij een camping met 6A zekering heb je bij gebruik van het 1000 watt element voor de overige verbruikers nog zo n 2 A over , te weinig voor een koffiezetapparaat van 500 watt . Het is dus oppassen geblazen , zeker als je zelf niet bij de zekering van de camping kunt komen .
Zelf heb ik een 400 watt element in mij truma gebouwd dat is voldoende voor koude avonden en nachten in voor en naseizoen .
Op een camping met verbruiksmeting kun je natuurlijk veel voordeliger op gas verwarmen .

robhymer

Re: Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » zo 10 apr 2011 21:38

Uit alle reacties, waarvoor dank, begrijp ik dat een extra groep niet nodig is. Wat mij nog wel rest is de vraag of alle verbruikers, dus ook de Ultraheat, onbeperkt op één verzamelgroep gemonteerd mag worden, in mijn geval een Doppelsicherungsautomat B10. Daar zie ik namelijk nog ruimte voor andere apparaten. Dat is wel zo gemakkelijk dan!

Ik begrijp overigens wel dat op niet veel campings 2000 Watt haalbaar is, 500 en soms 1000 Watt wel, maar dan moet je de boiler of andere verbruikers uitschakelen. In een vorige caravan had ik ook een Ultraheat, waarmee je ook zorgvuldig moest omgaan. Minder als je op 16 Amp. camping stond.

IvoW

Re: Extra groep nodig?

Bericht door IvoW » ma 11 apr 2011 16:52

Gezien de zekering van je caravan nu een B10 is, raad ik aan om te kiezen voor een 2e zekering voor de Ultraheat of het vervangen van de B10 automaat voor een B16 automaat.

Controleer in beide gevallen de bedrading van de aansluiting naar de caravanzekering voldoende dik is voor een verbruik van 16A (aders minimaal 2,5mm2). De campingaansluiting zal nooit zwaarder zijn dan 16A. Dat is namelijk het maximale voor een éénfase groep.

Indien je de huidige B10 automaat gaat vervangen voor een B16 automaat, moet je tevens controleren of de bedrading in je gehele caravan geschikt is om te worden afgezekerd op 16A.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Ab » ma 11 apr 2011 17:01

Ook iets om rekening mee te houden: Op steeds meer campings wordt de elektra per Kwh afgerekend..
Met een tarief van 0.50 (Is al heel gewoon) ben je zelfs op stand 1000 W al € 12.-- per dag kwijt. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Extra groep nodig?

Bericht door AvD » ma 11 apr 2011 17:48

3 weken geleden ivm de garantiekeuring naar caravandealer geweest en de afspraak gemaakt de ultraheat te installeren. Na alles wat ik had gelezen, wilde ik ivm de koude dagen in het voor-en najaar niet elke keer weer dat bijzet kacheltje gebruiken. Aangekomen vertelden de "monteurs" meteen dat het eigenlijk "weggegooid" geld zou zijn.! weenie.gif
Gezien de grote van onze caravan was de geplaatste gaskachel al aangepast met extra lamellen (??!!) en zou bij plaatsing van de ultraheat er nauwelijks sprake zijn van enige "uitstraling" van warmte. Alleen via de ringverwarming zou ik na lange tijd iets merken van de ultraheat.

Advies van de "kenners": geld in je zak houden, blijven bij je huidige elektrische bijverwarming en als het te koud bleef...... lekker de gaskachel aansteken.

Tsjaaaaaaaaaa.......aangezien ik een grote caravan heb en ik er geen verstand van scratch.gif , heb ik dus die paar honderd euro's in mijn zak gehouden en ga wel kijken in het voor- en najaar waar het schip gaat stranden.
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

robhymer

Re: Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » ma 11 apr 2011 18:28

RE.gif

Bij een goed werkende ringverwarming en vooral in een kleine caravan is een Ultraheat wel degelijk nuttig. Ik heb dit zelf al ervaren in een vorige (Engelse) kleine caravan. Al bij 500 Watt is de warmte voelbaar. 1000 Watt is soms al teveel.
Hierop voortbordurend denk ik dat een extra groep bijplaatsen niet echt noodzakelijk is, temeer als je 2000 Watt al helemaal niet gebruikt.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Extra groep nodig?

Bericht door AvD » di 12 apr 2011 11:09

robhymer schreef:RE.gif

vooral in een kleine caravan is een Ultraheat wel degelijk nuttig.
Dat werd door de caravandealer ook absoluut niet tegen gesproken. Eigenlijk ben ik nu wel heel nieuwsgierig geworden, hoe de ervaring is van degene die de ultraheat hebben geinstalleerd in een grote caravan.
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Extra groep nodig?

Bericht door evr66 » di 12 apr 2011 12:08

Afgelopen kerst de ultraheat gebruikt in een medium caravan (opbouw 5m). Op 1000 Watt bij een buitentemperatuur van -15--18 hoorde je de gaskachel maar nauwelijks aan slaan, dus het lijkt wel degelijk te werken.

pd0bao

Re: Extra groep nodig?

Bericht door pd0bao » di 12 apr 2011 13:14

Omdat de ultraheat toch regelbaar is zou ik een automaat er bijzetten met een max. I van 10 A en daar alleen die kachel opzetten. Het vermogen dat je max. af kunt nemen wordt toch door de camping bepaald. Sta je eens een keer op een 16 A aansluiting (vaak wintersportcampings vermoed ik) dan betaal je daar maar voor en de extra geplaatste automaat zorgt toch voor een beveiliging met een max.stroom van 10A in dat circuit. Waarom zou je de mogelijkheid van 16 A in huis(caravan) bedrading halen als dat nergens voor nodig is ? Wel aansluiten op de bestaande aardlekschakelaar. Gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Ab » di 12 apr 2011 13:33

Op een wintersportcamping heb je meestal wel 16 A, maar laat je het wel uit je hoofd een Ultraheat te gebruiken. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Extra groep nodig?

Bericht door pd0bao » di 12 apr 2011 13:55

En terecht Ab, voor mijzelf gesproken,zet men de prijs op 1 euro per kWh.Al dat meeslepen van frituurpannen en andere energie verspillende zaken omdat men 3 weken de "kreketten' van thuis niet wil missen zorgt maar voor verhoging van de prijzen, ook voor degene die een lampje en kk gebruikt. Wat dat betreft vind ik dat AvD hierboven genoemd,zich mag prijzen met een dealer die zegt "zou je dat nou wel doen" Maar de leer van de GGD zal wel zorgen dat er steeeds meer troep, nodig of onnodig ,wordt afgezet. Misschien dat fora als deze en ouwe knarren wat tegengas kunnen geven. Maar ik gaf slechts antwoord op een gestelde vraag, wat men al dan niet aanschaft is ieders recht.Gr.Jaap

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Extra groep nodig?

Bericht door PeterD » di 12 apr 2011 15:12

RE.gif
Mijn TS480 is toch wel toegestaan Jaap? :lol:
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

sjoerdniqui
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Extra groep nodig?

Bericht door sjoerdniqui » di 12 apr 2011 22:08

Mijn man heeft vorige maand een Ultraheat geplaatst in onze Hobby 540. Het bevalt ons prima! Afgelopen weekend had de Ultraheat 's nachts aan 500 watt genoeg om de caravan heerlijk warm te houden. Ook tijdens de koudere dagen in maart werd de caravan prima warm, zonder dat je de gaskachel aan hoefde te zetten.

Wij zijn er erg blij mee, ondanks de redelijk grote maat van onze caravan (met een opbouw van ruim 7 mtr). En hij is erg eenvoudig zelf in te bouwen. Omdat we 16 ampere op de camping hebben, heeft mijn man geen extra groep ingebouwd.
Hobby 540 UF

robhymer

Re: Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » wo 13 apr 2011 12:01

Zo zie je maar dat het toch nuttig kan zijn.

Ik zou graag van jullie willen weten op hoeveel ampère de uitgang naar de CEE kabel (in de caravan) is afgezekerd. Op 10 of 16 ampère. Als het bij jullie ook 10 ampère is, is mijn vraag hiermee beantwoord om ook geen extra groep te hoeven plaatsen.

In dat geval slaat de zekering van 10 ampère toch uit als je per ongeluk de stand van 2000 Watt aanzet en slaat niet de zekering op de camping meteen door.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Stoekie op wo 13 apr 2011 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet nodig om voorgaand bericht te quoten

pd0bao

Re: Extra groep nodig?

Bericht door pd0bao » wo 13 apr 2011 13:28

"Omdat we 16 A op de camping hebben,heeft mijn man geen extra groep ingebouwd " vreemd dat je vanuit hetzelfde standpunt uitgaande tw de 16 A die het net kan leveren tot 2 uitkomsten kan komen. Voor mij zou dat juist leiden tot het bijplaatsen van een 10 A automaat die ik zou reserveren voor de ultraheat en verder niets, geen wcd,s ed. De automaten (stoppen) zorgen juist dat men niet gelijk in het donker komt te zitten als er in een van de circuits teveel stroom wordt afgenomen. Je krijgt niet meer stroom ter beschikking als een groep wordt bijgeplaatst ! Als er 2 automaten (hier van 10A) in serie staan nl aan de paal en in de caravan is het nog maar de vraag welke er uitslaat. Dat in zeker niet äutomatisch"de caravanautomaat.
De 10 A vliegt er niet uit als -alleen-de ultraheat wordt aangezet :10x230=2300W Maar ik lees met belangstelling mee, gr.Jaap

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Stoekie » wo 13 apr 2011 21:48

Tevens is het zo dat de nominale waarde's van een installatie-automaat gerust tijdelijk overschreden mogen/kunnen worden.

Ze kunnen langer dan een uur een stroom doorlaten van 1,13 x z'n waarde ........1,13 x 10 = 11,3 ampere. (dat is 2,6kW bij 230V)
Tevens kunnen ze maximaal een uur lang een stroom doorlaten van 1,45 x z'n waarde ........ 1,45 x 10 = 14,5 ampere. (3,3kW bij 230V)

Maar dat zijn natuurlijk grensgevallen en theoretische waarde's..... en het is ook niet de bedoeling om langdurig in dat "grijze" gebied stroom te trekken
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

robhymer

Re: Extra groep nodig?

Bericht door robhymer » do 14 apr 2011 21:20

Vandaag tijd gevonden om de Ultraheat in te bouwen en via de 10 Amp. aangesloten. Voorlopig niet verder aangezet tot 1000 Watt en het werkt perfect. Ik denk niet ooit 2000 Watt aan te doen omdat het een kleine caravan is en bovendien weinig campings verdergaan dan 10 Amp. Het is ook maar een bijverwarming. Niets geen getob meer met aparte heaters. Dit is ideaal.

Yihaaa
Berichten: 59
Lid geworden op: za 17 aug 2013 22:33

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Yihaaa » zo 14 apr 2019 15:28

Oud topic, maar voor mij nu actueel.
Ik ben een ultraheat aan het inbouwen.

Graag jullie advies; is het nu beter om de ultraheat op een aparte groep aan te sluiten?

Op de andere groepen komt soms een Nespresso etc.
En stel ik heb de ultraheat op 2000W wil ik niet dat een gecombineerde groep eruit gaat.

(en ja ik weet dat waarschijnlijk de camping groep er dan ook uit zou gaan)

Wat voor een groep is dan het beste een 10A of 16A?

En zo ja heeft iemand een goed adres waar een groep te bestellen?

Alvast bedankt.


Verstuurd vanaf mijn Pixel 3 XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Chris » zo 14 apr 2019 15:59

RE.gif

Als techneut zeg ik volmondig JA..
Maak een extra groep voor de Ultra heat.
Waarom??
Omdat het ding WEL 10 ampere kan verbruiken, of het nou wel of niet op de camping aanwezig is, dat is wat anders.
Maar in de meeste caravans zit geen "zware" installatie met dikke kabels.
Dus om nou ergens af te takken en daar 10 ampere extra bij te kunnen vragen, niet doen gewoon.
Trek de dikke bekabeling van de Ultra Heat naar de zekering kast, maak een extra groep en hou zo de UH gescheiden van de meestal wat lichte caravan installatie.
Het zou rot zijn als er bestaande bekabeling niet tegen zou kunnen en verbrand, dan ben je verder van huis...
Daarnaast...
In de meeste caravans zit tegenwoordig een combi automaat.
Dus zowel zekering als aardlek automaat van 10 ampere.
Sluit je daarbij de Ultra heat ook aan zit je weer direct aan de max..... met alleen de UH.
Zeg nou niet dat je hem alleen op 500 W zult gebruiken, maar maak het safe.

Enne... hier zou je eens kunnen kijken wat er is..
Je moet in ieder geval een dubbel polige automaat hebben, zoiets: https://www.jasicamp.nl/dubbelpolige-au ... omaat/p873
Die zou je dan moeten combineren met een aardlek schakelaar: https://www.jasicamp.nl/aardlekschakela ... 01480/p866
Dat bestaat ook in een ding... zoiets: https://www.jasicamp.nl/aardlekautomaat ... 35cm/p4137
Nu is dit van Jasicamp, maar er zijn meerdere mogelijkheden hoor..

Waar je op moet letten is dat de automaat DUBBELPOLIG is, dus 2x 2 kontakten heeft en beide schakelt
Niet zoals deze dus b.v.: https://www.vekto.nl/aardlekautomaat-b- ... PFEALw_wcB
Die is maar enkelpolig...
Helaas is in het camping wereldje nog geen standaard voor Fase en Nul doorgevoerd, in de zuidelijke landen is het helemaal een rommel.
Daarom moet je beide draden, dus zowel fase als de nul draad gezekerd hebben, dubbelpolig dus.
En die zijn wat lastiger te vinden..

nou... succes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Yihaaa
Berichten: 59
Lid geworden op: za 17 aug 2013 22:33

Re: Extra groep nodig?

Bericht door Yihaaa » zo 14 apr 2019 16:50

Bedankt Chris voor je reply.

Ik heb nu dit erin overigens.
Lijkt mij dan het handigst zo'n combi erin te zetten.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3 XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Extra van 10 A groep nodig?

Bericht door thmeyer » zo 14 apr 2019 22:01

Ik ben het helemaal met Chris eens.

Als de caravan standaard al gezekerd is met 10 A, dan is er al rekening gehouden met apparaten die normaal gebruikt kunnen worden b.v. koelkast, koffiezetapparaat, warm water boiler, voeding- en acculader.
Als je dat bij elkaar optel kom je al gauw op iets minder dan 10 A uit. Monteer je een Ultra-Heat dan komt er gewoon een groep van 10 A extra bij.
Doet je dat niet dan heb je al een probleem met koffiezetten en de Ultra-Heat op de midden stand van 1000 watt. Dan moet zeker al zeker weten dat koelkast of de warm water boiler ook uit staat.
Lijkt mijn zeker niet handig.

Voorbeeld:
Een huisinstallatie heeft vaak 6 groepen of meer van elk 16 A en de hoofdzekering is ook maar 35 A. Wil je elektrisch gaan koken, een keramisch fornuis, dan komt er gewoon een extra groep van bv 2 x 16 A dubbel-polig bij.

Ook al is de campingaansluiting maar met 10 A gezekerd, het heeft allemaal te maken met veiligheid per groep en dat moet in een caravan ook zo zijn.

Een dubbel-polige schakelautomaat + aardlek is zo veilig, dat deze bij kortsluiting of aardlek de fase, maar ook de nul onderbreekt.
Op deze manier weet je zeker als per ongeluk de fase of nul (op de campinginstallatie of je eigen kabelaansluiting) zijn omgedraaid alles spanningsloos wordt geschakeld.

Beste @Yihaaa

Als ik jouw bijlage bekijk, dan is die extra groep vele malen groter als die van de standaard campingaansluiting.
De extra groep hoeft maar 10 A te zijn !!!

link: Dubbel-polig 10 A automaat 230 volt + aardlek 30 mA

Gr. Theo

Opmerking: Ik heb zelf een Ultra-Heat met een eigen groep van 10 A + aardlek.
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 14 apr 2019 22:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”