Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Bericht door edks » zo 23 jun 2019 13:20

Hallo, mijn zoon heeft een Beyerland Quart 490 LB gekocht. Hierop zat een mover.
Echter ik merkte dat er geen omvormer voor de accu aanwezig was.
Na wat speuren op Google kwam ik tot de ontdekking dat de ingebouw.de Zig 80 omvormer gewoon de accu kan laden. Hiervoor heb ik bedrading getrokken van de omvormer naar de accu.
Tot zover geen probleem. Als de caravan "aan de paal" staat, wordt de accu geladen.

Mijn probleem zit echter in de uitgaande kabel van de omvormer. Volgens de handleiding van de omvormer dient de aansluiting "Autopwr" als INGANG voor D+, ofwel voor de Dynamo of Constante
stroomdraad.
Maar in de uitgaande kabel zitten 3 draden naar een 6-polige (of 8) platte connector. Een draad van aansluiting 2 (+12v), een draad van aansluiting 3 (-12 v) en een draad van de Auto pwr aansluiting.
Echter achter de connector zitten de +12v EN de auto pwr doorverbonden.

Wat is het doel hiervan?
Ik weet dat er op het forum al veel over schema's is geschreven en gevraagd, maar is er ondertussen toch nog iemand in het bezit gekomen van het complete schema van deze caravan?
Het schema van de Zig X70-80 heb ik, maar dat geeft geen uitsluitsel.

Alvast bedankt voor de reacties en tips.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Bericht door HenkR » zo 23 jun 2019 19:56

Weet je zeker dat de omvormer en de accu kan laden en de 12v voor de caravan tegelijk kan leveren?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 20:28

Een ZIG 80 kan idd een accu laden.
Wel een "ouderwetse lood accu" dus geen AGM, calcium of iets anders.
Wat echter het doel van die doorverbinding is... geen idee...
Zou ik de schema's voor moeten hebben, en die zijn ongeveer niet te vinden, dat had je al ondervonden.

Waar ik zeker op zou letten is dat de mover accu NIET direct aan de constante +12 volt hangt..
Dat heeft een risico... vereffenings stromen heet dat.
Eigenlijk te vertalen dat de leegste accu geladen zou kunnen worden door de volste accu...
Daar kunnen behoorlijk grote stromen lopen n.l.
En dat kan de bedrading van de caravan/auto niet aan.
Of nou die doorverbinding daar iets mee te maken heeft.... zou ik moeten meten, want ik zou het niet weten..
Maar... daar lijkt het dus wel op...opgepast dus..
Relais erbij of een dikke diode... maar dan verlies je 0,6 volt laadspanning, en die is toch al laag achter de auto door kabelverliezen.

Maar...
Die accu is "Before" toch ook geladen... hoe zat dat dan??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

edks
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 sep 2013 10:52
Locatie: Leiden

Re: Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Bericht door edks » wo 26 jun 2019 18:23

Het probleem voor mij, hierbij, is dat de caravan in de stalling staat en niet zelf/simpel buiten te zetten is. Ik weet dus niet hoe de constante stroomdraad is aangesloten in de caravan. Of wel op welke pin van de Jaeger steker. En ik weet ook niet hoe die draad in de auto zit aangesloten.
De auto kan ik wel nameten, maar de caravan wordt moeilijker.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer Beyerland Quartz 490 LB

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019 19:45

RE.gif
Dan is het helemaal koffiedik kijken geworden...
Sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”