Ventilatoren Koelkast inbouwen
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Blaas je op die manier de vlam niet uit als de koelkast op gas staat?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Ik heb de koelkast nooit op gas staan en bovendien verwacht ik dat de ventilatoren uit kunnen blijven wanneer ik onverhoopt de koelkast op gas zou laten werken.
Geforceerd koelen is m.i. vooral aan de orde ingeval van elektrisch bedrijf.
Ik heb de koelkast nooit op gas staan en bovendien verwacht ik dat de ventilatoren uit kunnen blijven wanneer ik onverhoopt de koelkast op gas zou laten werken.
Geforceerd koelen is m.i. vooral aan de orde ingeval van elektrisch bedrijf.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Re, re, dan zou de gasvlam tijdens het rijden ook uit gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Denk dat de luchtstroom veel directer is als je er met een ventilator opblaast dan tijdens het rijden.
Onderaan kan je normaal de vlam zien die de condensor verwarmt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Onderaan kan je normaal de vlam zien die de condensor verwarmt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Ventilatoren Koelkast inbouwen
Ik heb er nooit last van gehad icm gas
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Sprak hij... die fannetjes vroeger onnodig vond...
Sprak hij... die fannetjes vroeger onnodig vond...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
@PDPremiumDiscovery schreef: ↑ma 21 jan 2019 16:08Ik schakel ze in 2 "groepen", dus boven en onder separaat te bedienen. Kan ik meteen een vergelijkend onderzoekje doen
Dat vind ik op zich wel een idee. De ventilatoren in een soort 2-traps schakeling monteren. Ik weet niet hoe je het bedoeld Hans. Ga je dan alleen de
bovenste 2 apart schakelen en dan de onderste 2 apart in te schakelen? OF je schakelt het 1ste setje in (één boven én één onder),en dan het 2de
setje (ook de tweede boven en de tweede beneden). In de eerste optie zou je kunnen uitvinden of inblazen en uitblazen wezenlijke verschillen gaat geven.
Dat is interessant! Bedenk evenwel dat stilstaande ventilatoren ook een barrière zijn in de luchtstroom. Op de foto van mijn Eriba zie je dat de 2 ventilatoren
(12 x 12 cm) maar de helft van het roosteroppervlak beslaan. Als er een defect raakt is er altijd nog een flankerende luchtstroom mogelijk was mijn veronderstelling.
Ik had vroeger in mijn werk veel te maken met diepvriestechniek en geforceerde koeling van de condensor-ruimtes. Als zo'n koelmachines door zouden blijven razen is het niet ondenkbaar dat de diepvries installatie geheel kapot vriest (en ook condens afvoer niet regenereerde). Hetgeen dus wel eens gebeurd is.(tot -55 /-60 graden zelfs).
Toen ik van de zomer in Slovenië langere tijd bij 33-34 graden stond, had ik zelfs ijs-afzetting op de koelvinnen buiten naast het vriesvakje. Ik heb de ventilatoren net als Chris geschakeld via een clixon (55 graden) op de koelvin waardoor hij thermostatisch de zaak regelt. Bij die ijs-afzetting heb ik de koelkast gewoon koelte-vraag verlaagd door de therostaat hoger in te stellen. Er staat een foto daarvan in een ouder draadje.
Omdat ik net als Chris het wel leuk vond om een keuze te hebben, zit er een 3 standen schakelaartje in een zijwand weggebouwd. Handmatig continue / uit / thermostatisch geschakeld. [[ net als die fragile knudde-setjes van "Vento"]]
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
graaf schreef: ↑ma 21 jan 2019 23:05@PD
Dat vind ik op zich wel een idee. De ventilatoren in een soort 2-traps schakeling monteren. Ik weet niet hoe je het bedoeld Hans. Ga je dan alleen de
bovenste 2 apart schakelen en dan de onderste 2 apart in te schakelen? OF je schakelt het 1ste setje in (één boven én één onder),en dan het 2de
setje (ook de tweede boven en de tweede beneden). In de eerste optie zou je kunnen uitvinden of inblazen en uitblazen wezenlijke verschillen gaat geven.
Dat is interessant! Bedenk evenwel dat stilstaande ventilatoren ook een barrière zijn in de luchtstroom. Op de foto van mijn Eriba zie je dat de 2 ventilatoren
(12 x 12 cm) maar de helft van het roosteroppervlak beslaan. Als er een defect raakt is er altijd nog een flankerende luchtstroom mogelijk was mijn veronderstelling.
Ik ga ze zo schakelen dat ik de 2 bovenste kan inschakelen en/of de 2 onderste, dus telkens per paar per rooster. Zo kan ik dus uitvinden of inblazen of uitblazen het beste effect heeft en bovendien kan ik beiden activeren.
Beide ventilatieroosters zijn ca. 30x30cm of zelfs groter dus behalve de ventilatoren is er nog voldoende ruimte voor natuurlijke trek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Ik heb ook ventilatoren in de Tabbert gehad, met name toen de koelkast minder ging presteren heb ik ze gemonteerd. Nu heb ik nog niks in de Adria. Ik wilde eerst weten of het goed werkt zonder.Chris schreef:RE.gif
Sprak hij... die fannetjes vroeger onnodig vond...
Maar met de hitte van afgelopen zomer had hij het ook moeilijk, zeker als er weer een nieuwe lading boodschappen erin ging.
Dus wie weet weer aan de ventilatoren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Het merk caravan maakt niet uit, koelkasten komen van dezelfde fabrikant.
Het merk caravan maakt niet uit, koelkasten komen van dezelfde fabrikant.
Porsche + Tabbert
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
@ Graaf.
Ik heb geen clixon hoor Graaf.
Bij mij wordt het spul gestuurd door een elektronisch geregelde thermostaat van Aliexpress, de W1209.
Ik geloof momenteel ingesteld als:
Fans aan boven 50 graden en uit bij 35 graden van de koelribben.
Vind ik super zo, hoef er niet zelf aan te denken...fully automaticly
Ik heb geen clixon hoor Graaf.
Bij mij wordt het spul gestuurd door een elektronisch geregelde thermostaat van Aliexpress, de W1209.
Ik geloof momenteel ingesteld als:
Fans aan boven 50 graden en uit bij 35 graden van de koelribben.
Vind ik super zo, hoef er niet zelf aan te denken...fully automaticly
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Klopt maar de leeftijd maakt wel wat uitVIP Premium schreef:RE.gif
Het merk caravan maakt niet uit, koelkasten komen van dezelfde fabrikant.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Ik heb ze traploos geschakeld dus kan gewenste temp instellen per fan. Heb een PC fancontroller gekocht. Daarmee kan ik ze ook afzonderlijk uit zetten.
Werkt perfect.
PD met 30CM ruimte, kun je het beste voor een fan gaan met grote diameter. deze bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pricewatch/1174045 ... 200mm.html
Werkt perfect.
PD met 30CM ruimte, kun je het beste voor een fan gaan met grote diameter. deze bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pricewatch/1174045 ... 200mm.html
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Ik heb er inmiddels 2 van 12 cm (inblazen) en 2 van 14 cm (uitblazen)
Ik heb er inmiddels 2 van 12 cm (inblazen) en 2 van 14 cm (uitblazen)
Hier ben ik echt benieuwd naar. Er wordt hier op het forum standaard beweerd dat uitblazen de beste optie is terwijl bijv. VIP de ervaring heeft dat juist inblazen beter werkt. Ik kan nu een mooi vergelijk maken met dezelfde koelkast onder dezelfde condities. Zo komt toch de metroloog weer in me opPremiumDiscovery schreef: ↑ma 21 jan 2019 23:12Ik ga ze zo schakelen dat ik de 2 bovenste kan inschakelen en/of de 2 onderste, dus telkens per paar per rooster. Zo kan ik dus uitvinden of inblazen of uitblazen het beste effect heeft en bovendien kan ik beiden activeren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Ik zit aan deze te denken
https://www.amazon.de/Cooltek-200400210 ... ref=plSrch
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://www.amazon.de/Cooltek-200400210 ... ref=plSrch
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Ik geloof VIP inmiddels wel, jij dus nog niet 100%?PremiumDiscovery schreef: ↑di 22 jan 2019 18:27RE.gif
Ik heb er inmiddels 2 van 12 cm (inblazen) en 2 van 14 cm (uitblazen)
Hier ben ik echt benieuwd naar. Er wordt hier op het forum standaard beweerd dat uitblazen de beste optie is terwijl bijv. VIP de ervaring heeft dat juist inblazen beter werkt. Ik kan nu een mooi vergelijk maken met dezelfde koelkast onder dezelfde condities. Zo komt toch de metroloog weer in me opPremiumDiscovery schreef: ↑ma 21 jan 2019 23:12Ik ga ze zo schakelen dat ik de 2 bovenste kan inschakelen en/of de 2 onderste, dus telkens per paar per rooster. Zo kan ik dus uitvinden of inblazen of uitblazen het beste effect heeft en bovendien kan ik beiden activeren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Wat extra onderbouwing tov de grote gemene deler kan geen kwaad
Wat extra onderbouwing tov de grote gemene deler kan geen kwaad
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Een gedwongen airflow is beter dan een aangezogen airflow. Gedwongen is een lichte overdruk en aangezogen een lichte onderdruk, dus minder vulling. Ook mag er geen storing zijn ivm lekken ( interieur ) en kabels moeten zoveel mogelijk weg gewerkt worden. Omdat er geen rijwind aanwezig is heeft een gedwongen airflow voorkeur.
Dat zou de logica moeten zijn.
Dat zou de logica moeten zijn.
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
die lekkage van de lucht is ook altijd mijn twijfel (geweest) wij hebben een oude caravan en daar zit nu eenmaal behoorlijk wat kieren rondom de koelkast.
die lekkage van de lucht is ook altijd mijn twijfel (geweest) wij hebben een oude caravan en daar zit nu eenmaal behoorlijk wat kieren rondom de koelkast.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Dan kan je lekker stof door de kieren heen blazen en komt tegelijk de warmte afvoer daar ook door.
Dichtkitten dus daarachter de kk.
Weet je wat..
Bij mij zuigt het dus bovenin...dat heeft zich bewezen goed te werken...ik laat het maar zo..
Dan kan je lekker stof door de kieren heen blazen en komt tegelijk de warmte afvoer daar ook door.
Dichtkitten dus daarachter de kk.
Weet je wat..
Bij mij zuigt het dus bovenin...dat heeft zich bewezen goed te werken...ik laat het maar zo..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Het lijkt er op dat VIP een heel eind in de goede richting zit om de ventilatoren onderin te plaatsen. Zie o.a. het volgende artikel van de NKC. Hierin wordt ook geadviseerd om een geforceerde luchtstroom te creëren door van ONDERUIT lucht naar boven te laten blazen:
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... ?fromsso=1
De plaatsing van de fans bij VIP is alleen nog niet helemaal ideaal, maar als hij de beugeltjes een beetje verplaatst en de fans meer schuin naar boven laat blazen, zou het (in theorie) nog iets beter moeten gaan.
Ik heb ze achter het bovenste rooster zitten waarbij de lucht naar buiten blaast, dus de onderdruk optie. Moet heel eerlijk zeggen dat ik afgelopen jaar nog niet 100% heb kunnen vast stellen dat het bij mij betere resultaten oplevert. Vond het een leuk klusje om te doen en ben er van uitgegaan dat het altijd beter is dan zonder ventilatoren. Dus mijn volgende klus voor het komende jaar staat al weer vast
https://www.nkc.nl/advies/techniek/koel ... ?fromsso=1
De plaatsing van de fans bij VIP is alleen nog niet helemaal ideaal, maar als hij de beugeltjes een beetje verplaatst en de fans meer schuin naar boven laat blazen, zou het (in theorie) nog iets beter moeten gaan.
Ik heb ze achter het bovenste rooster zitten waarbij de lucht naar buiten blaast, dus de onderdruk optie. Moet heel eerlijk zeggen dat ik afgelopen jaar nog niet 100% heb kunnen vast stellen dat het bij mij betere resultaten oplevert. Vond het een leuk klusje om te doen en ben er van uitgegaan dat het altijd beter is dan zonder ventilatoren. Dus mijn volgende klus voor het komende jaar staat al weer vast
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Dankjewel
Ze kunnen hooguit 1 a 2 cm schuin geplaatst worden, meer ruimte is er niet tussen het rooster en achterkant van de slimtower.
Een soort geleideplaat achter de ventilatoren om de luchtstroom nog iets meer naar boven te forceren is nog een optie, zal ik in het voorjaar nog eens naar kijken.
Dankjewel
Ze kunnen hooguit 1 a 2 cm schuin geplaatst worden, meer ruimte is er niet tussen het rooster en achterkant van de slimtower.
Een soort geleideplaat achter de ventilatoren om de luchtstroom nog iets meer naar boven te forceren is nog een optie, zal ik in het voorjaar nog eens naar kijken.
Porsche + Tabbert
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
Vooreerst PremiumDiscovery, zorg er wel voor dat je caravan goed vast staat. Met die blazende en zuigende grote ventilatoren zou het wel eens kunnen dat door de torsie je caravan een draai maakt...
Wat dat in en uitblazen betreft, het is inderdaad beter de lucht naar binnen en boven de forceren, dus bij de laagste opening.
Dit is echter geen raket- of vliegtuigtechnologie, enkel de warme lucht een zetje geven en dat kan bovenaan ook prima. Zorg er alleen voor dat er nog wat gewone openingegen blijven of de luchtstoorm niet te veel gehinderd wordt bij uitgeschakelde ventilatoren zodat ook dan de koeling voldoende is.
Wat dat in en uitblazen betreft, het is inderdaad beter de lucht naar binnen en boven de forceren, dus bij de laagste opening.
Dit is echter geen raket- of vliegtuigtechnologie, enkel de warme lucht een zetje geven en dat kan bovenaan ook prima. Zorg er alleen voor dat er nog wat gewone openingegen blijven of de luchtstoorm niet te veel gehinderd wordt bij uitgeschakelde ventilatoren zodat ook dan de koeling voldoende is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Ventilatoren Koelkast inbouwen
RE.gif
Thanx voor de tips. De ventilatoren zijn resp. 2 stuks van 12x12x1,5 cm (inblaas) en 2 stuks van 14x14x2,5 cm (uitblaas) terwijl beide roosters tenminste 30x30 cm of nog iets groter zijn, dus de ventilatoren beslaan minder dan de helft van de openingen. Ik wil de natuurlijke trek ook een kans geven want de ventilatoren wil ik alleen bij extreme warmte gebruiken.
Wanneer tijdens gebruik blijkt dat of inblazen of uitblazen voldoende resultaat geeft, gooi ik het andere paar er weer uit. Laadvermogen he
Thanx voor de tips. De ventilatoren zijn resp. 2 stuks van 12x12x1,5 cm (inblaas) en 2 stuks van 14x14x2,5 cm (uitblaas) terwijl beide roosters tenminste 30x30 cm of nog iets groter zijn, dus de ventilatoren beslaan minder dan de helft van de openingen. Ik wil de natuurlijke trek ook een kans geven want de ventilatoren wil ik alleen bij extreme warmte gebruiken.
Wanneer tijdens gebruik blijkt dat of inblazen of uitblazen voldoende resultaat geeft, gooi ik het andere paar er weer uit. Laadvermogen he
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)