Op termijn een andere auto
Op termijn een andere auto
Ik ben me een beetje aan het oriënteren.
Ik wil graag een andere auto en het liefst een automaat.
Tijdens mijn zoek tocht kwam ik een, voor mij, opmerkelijk verschil tegen
en los even van het bouwjaar (denk ik) zag ik het volgende verschil.
Een Opel Grandland X 1.6 184 pk mag 1600 kg trekken en deze Nissan Qashqai 2.0 4wd 141 pk mag maar 1200 kg trekken. maakt die 40 pk het verschil?
Wat dan als je die QQ chipt dan komen er mi een kleine 30 pk bij.
mijn huidige auto is een 1.4 150 pk en mag 1450 kg trekken (handgeschakeld)
Het verschil zit in ieder geval in de versnellingsbak, automaten kunnen minder trekken dan handbakken.
Zit het verschil van de Opel en de Nissan dan in de pk`s. ?
Als jullie voor je antwoorden de kentekens nodig hebben dan kan ik die geven.
Is hier lectuur over te vinden?
Ik wil graag een andere auto en het liefst een automaat.
Tijdens mijn zoek tocht kwam ik een, voor mij, opmerkelijk verschil tegen
en los even van het bouwjaar (denk ik) zag ik het volgende verschil.
Een Opel Grandland X 1.6 184 pk mag 1600 kg trekken en deze Nissan Qashqai 2.0 4wd 141 pk mag maar 1200 kg trekken. maakt die 40 pk het verschil?
Wat dan als je die QQ chipt dan komen er mi een kleine 30 pk bij.
mijn huidige auto is een 1.4 150 pk en mag 1450 kg trekken (handgeschakeld)
Het verschil zit in ieder geval in de versnellingsbak, automaten kunnen minder trekken dan handbakken.
Zit het verschil van de Opel en de Nissan dan in de pk`s. ?
Als jullie voor je antwoorden de kentekens nodig hebben dan kan ik die geven.
Is hier lectuur over te vinden?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Op termijn een andere auto
Kijk eens bij gebruikers ervaringen op caravantrekker.nl
Daar vindt je overzichten van gebruikers. Max trekgewicht us een combi van factoren die bij een type goedkeuring meegewogen worden.
Je noemt een Opel en een Nissan.
De een met turbo en ander atmosferische motor. Ik heb gemerkt dat onze overstap van turbo diesel en laatste jaren turbo benzine, naar nu atmosferische Honda 2 liter, om een andere manier van rijden vraagt. Welke je voor kiest is kwestie van persoonlijke voorkeur of aanbod. De laatste turbo was opel 1400 met 140 pk. Rijdt echt anders met caravan dan de 2 liter 150 pk Honda crv van nu. Minder koppel bij ook nog eens veel hoger toetental.
Kijk wat je prettig vindt.
Daar vindt je overzichten van gebruikers. Max trekgewicht us een combi van factoren die bij een type goedkeuring meegewogen worden.
Je noemt een Opel en een Nissan.
De een met turbo en ander atmosferische motor. Ik heb gemerkt dat onze overstap van turbo diesel en laatste jaren turbo benzine, naar nu atmosferische Honda 2 liter, om een andere manier van rijden vraagt. Welke je voor kiest is kwestie van persoonlijke voorkeur of aanbod. De laatste turbo was opel 1400 met 140 pk. Rijdt echt anders met caravan dan de 2 liter 150 pk Honda crv van nu. Minder koppel bij ook nog eens veel hoger toetental.
Kijk wat je prettig vindt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Op termijn een andere auto
Wat fabrikanten opgeven als maximaal te trekken gewicht is niet automatisch veilig met een caravan. Het gewicht van de auto telt bv mee, maar ook hoe een auto gekoeld word. Er zijn eco uitvoeren die amper wat mogen trekken hierdoor.
Op caravantrekker kun je inderdaad veel info vinden over dit onderwerp.
Verder zoek ik graag op specificaties bij autoweek.nl
Op caravantrekker kun je inderdaad veel info vinden over dit onderwerp.
Verder zoek ik graag op specificaties bij autoweek.nl
Re: Op termijn een andere auto
Bedankt voor de reacties, ik ga eens neuzen op caravantrekker.nl
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Op termijn een andere auto
Ik dacht in eerste instantie ook naar een Grandland X 1.2 automaat te gaan kijken, maar die mag met 130pk ook maar 1300kg trekken.
Onze huidige Nissan QQ 1.3 automaat heeft 160pk en mag 1500kg trekken.
Soms snap ik het verschil ook niet. Ik heb ooit wel eens gehoord dat het met de achteras icm de remmen te maken had, maar weet absoluut niet of dat klopt.
Onze huidige Nissan QQ 1.3 automaat heeft 160pk en mag 1500kg trekken.
Soms snap ik het verschil ook niet. Ik heb ooit wel eens gehoord dat het met de achteras icm de remmen te maken had, maar weet absoluut niet of dat klopt.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Op termijn een andere auto
Van alles kan meespelen, misschien ook wel de mapping van de motor waardoor hij niet zo goed kan trekken maar wel zuiniger is. En zuinig is het toverwoord tegenwoordig..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
-
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Op termijn een andere auto
Er zijn genoeg redenen.
Kan de constructie van de auto zijn.
Ook de manier hoe en waar de trekhaak gemonteerd zit onder de auto.
Automaat kan ook maar hoeft niet.
Er zijn zat automaten die tot 3500 kg kunnen trekken.
Niet te onderschatten is de hellingproef.
Meen dat hij dat 3x moet kunnen op 12%.
Zag laatst in een Duitse folder van de subaru forester e-boxer 2070 kg staan.
Is wel getest op 8%, is ook tegen meerprijs.
Op 12% is het net als in NL 1870 kg.
Eric
Kan de constructie van de auto zijn.
Ook de manier hoe en waar de trekhaak gemonteerd zit onder de auto.
Automaat kan ook maar hoeft niet.
Er zijn zat automaten die tot 3500 kg kunnen trekken.
Niet te onderschatten is de hellingproef.
Meen dat hij dat 3x moet kunnen op 12%.
Zag laatst in een Duitse folder van de subaru forester e-boxer 2070 kg staan.
Is wel getest op 8%, is ook tegen meerprijs.
Op 12% is het net als in NL 1870 kg.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16315
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Op termijn een andere auto
Mogen en kunnen zijn twee verschillende dingen, het merk waar ik van droom mag bij de zwaarste benzine motor 500 kg minder trekken dan bij de 50 pk lichtere benzine motor, vreemd toch?!? Beide automaat.
Ik neem aan dat de fabrikant dit zo stelt i.v.m. garantie en/of levensduur.
Ik ben bijna zeker dat beide alle testen goed kunnen doorstaan, maar toch zegt de fabrikant tot hier en niet verder.
Er is hier al veel over gesproken en we zullen nooit achter de precieze redenen komen, wellicht kun je stellen dat de meest zuinige fabrikanten (qua gewicht) het beste met je motor voor hebbben, of juist niet en hebben ze er geen vertrouwen in??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem aan dat de fabrikant dit zo stelt i.v.m. garantie en/of levensduur.
Ik ben bijna zeker dat beide alle testen goed kunnen doorstaan, maar toch zegt de fabrikant tot hier en niet verder.
Er is hier al veel over gesproken en we zullen nooit achter de precieze redenen komen, wellicht kun je stellen dat de meest zuinige fabrikanten (qua gewicht) het beste met je motor voor hebbben, of juist niet en hebben ze er geen vertrouwen in??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Op termijn een andere auto
Heeft misschien ook te maken met koelcapaciteit.
Eerste Skoda Kodiaks zijn ook problematisch bij het achteraf plaatsten van een trekhaak omdat daarbij de koelcapaciteit (radiateur, bumperopeningen ventilator etc) moest worden aangepast. Bij trekhaak af-fabriek of ‘trekhaak’ voorbereiding is dat standaard al meegenomen voor minieme meerprijs.
(En volgens mij heeft PON dit aangepast door ze nu allemaal voorbereid te laten binnenkomen).
Als een fabrikant die opties niet biedt of wil bieden (of er geen ruimte is om meer koelcapaciteit te krijgen zonder andere concessies te moeten doen) kunnen ze misschien wel besluiten het trekgewicht omlaag brengen.
Daarmee zou een sterkere motor minder mogen trekken(?).
Eerste Skoda Kodiaks zijn ook problematisch bij het achteraf plaatsten van een trekhaak omdat daarbij de koelcapaciteit (radiateur, bumperopeningen ventilator etc) moest worden aangepast. Bij trekhaak af-fabriek of ‘trekhaak’ voorbereiding is dat standaard al meegenomen voor minieme meerprijs.
(En volgens mij heeft PON dit aangepast door ze nu allemaal voorbereid te laten binnenkomen).
Als een fabrikant die opties niet biedt of wil bieden (of er geen ruimte is om meer koelcapaciteit te krijgen zonder andere concessies te moeten doen) kunnen ze misschien wel besluiten het trekgewicht omlaag brengen.
Daarmee zou een sterkere motor minder mogen trekken(?).
Re: Op termijn een andere auto
bedankt voor de reacties
ik weet dat er automaten zijn die meer kunnen trekken.
Maar een QQ en GLX zijn in mijn ogen bijna identiek.
Ook op o.a. de caravantrekker.nl site vind ik nergens een verklaringen voor de verschillen.
Wel wordt het belang van koeling op diverse sites benadrukt.
Ik denk zelf overigens dat Jan van V wel een punt heeft.
Toch binnenkort eens een dealer vragen hoe of wat.
Tot die tijd maar een beetje internet afstruinen.
En ik kan natuurlijk Aaron Kaufmann van Fast`loud aanschrijven en hem de vraag voorleggen. Of Willem Weever of bestaat dat niet meer.
ik weet dat er automaten zijn die meer kunnen trekken.
Maar een QQ en GLX zijn in mijn ogen bijna identiek.
Ook op o.a. de caravantrekker.nl site vind ik nergens een verklaringen voor de verschillen.
Wel wordt het belang van koeling op diverse sites benadrukt.
Ik denk zelf overigens dat Jan van V wel een punt heeft.
Toch binnenkort eens een dealer vragen hoe of wat.
Tot die tijd maar een beetje internet afstruinen.
En ik kan natuurlijk Aaron Kaufmann van Fast`loud aanschrijven en hem de vraag voorleggen. Of Willem Weever of bestaat dat niet meer.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Op termijn een andere auto
Ed, van Wheeler Dealers. Die is tegenwoordig voor zichzelf begonnen.
Nee joh, de trekkracht van de motor maakt niks (weinig) uit voor het maximale trekgewicht op het kenteken. Het is een berekening van de fabrikant die een goedkeuring aanvraagt voor een bepaald gewicht. Daar kan van alles in meespelen. Gewicht, overbrengingen, overhang, vering, sterkte van chassis, sterkte van de versnellingsbak, uitstoot enz. maar zelfs policy. Mijn leaseauto, een Hyundai Kona electric met 205pk en 400Nm koppel mag niks trekken terwijl de benzineversie 1,6 GDI HEV met 105pk en 265Nm wel 1300kg aan de haak mag hebben. Onderling dus niet te vergelijken. Ik weet zeker dat ik met die 1300kg aan de haak de Würzenpas wel op kom met mijn Kona. Dan hoop ik wel dat ik halverwege kan laden
Nee joh, de trekkracht van de motor maakt niks (weinig) uit voor het maximale trekgewicht op het kenteken. Het is een berekening van de fabrikant die een goedkeuring aanvraagt voor een bepaald gewicht. Daar kan van alles in meespelen. Gewicht, overbrengingen, overhang, vering, sterkte van chassis, sterkte van de versnellingsbak, uitstoot enz. maar zelfs policy. Mijn leaseauto, een Hyundai Kona electric met 205pk en 400Nm koppel mag niks trekken terwijl de benzineversie 1,6 GDI HEV met 105pk en 265Nm wel 1300kg aan de haak mag hebben. Onderling dus niet te vergelijken. Ik weet zeker dat ik met die 1300kg aan de haak de Würzenpas wel op kom met mijn Kona. Dan hoop ik wel dat ik halverwege kan laden
Hobby 420 De Luxe uit 1988