Wat kan ik verwachten?
Wat kan ik verwachten?
Wij gaan volgend jaar rii Kroatië met de caravan.
Komen zullen we er wel.. maak me daar totaal niet druk om. Maar een ideale combi is het zeker niet!
Wat verwachten jullie?
Een Mitsubishi Carisma 1.6 uit 2001
Met een Hobby de luxe 440 uit 2007?
Ik mag niet maximaal laden.. Max laadvermogen van de hobby is 1300 en mijn auto mag 1275 aan zijn haak hebben..
dus met laden even rekening houden..
vooral de bergen, laatste stukje van Slovenië (koper) naar Kroatië is toch nog wel een pittig stukje bergen...
Wat denken jullie?
Komen zullen we er wel.. maak me daar totaal niet druk om. Maar een ideale combi is het zeker niet!
Wat verwachten jullie?
Een Mitsubishi Carisma 1.6 uit 2001
Met een Hobby de luxe 440 uit 2007?
Ik mag niet maximaal laden.. Max laadvermogen van de hobby is 1300 en mijn auto mag 1275 aan zijn haak hebben..
dus met laden even rekening houden..
vooral de bergen, laatste stukje van Slovenië (koper) naar Kroatië is toch nog wel een pittig stukje bergen...
Wat denken jullie?
Re: Wat kan ik verwachten?
Volgens mij mag jou auto maar 1200Kg aan de haak hebben.
Dus je moet zoveel mogelijk in de auto zien te stouwen.
En gewicht in de auto en zo min mogelijk in de caravan zal de stabiliteit echt ten goede komen.
( je mag trouwens in NL de kogeldruk van het totale caravan gewicht aftrekken.... dat is officieel alleen in NL, maar dat komt dan wel bij het max gewicht van de auto!)
Maar..
Kunnen jou achterveren dat aan??
Als ie al wat "wollig" is in de achtertrein zou ik hulpveren overwegen.
Dat kost niet de hele wereld maar je maakt wel een veel prettiger rijdende combi.
En Kroatie is niet om de hoek... dus je stuurt nog wel even.
Daarnaast is het motorvermogen 103 PK met een koppel van 141Nm bij 4500 RPM.
Dat betekend dat je op tijd terug moet schakelen als je een helling op gaat.
Beter hoog in toeren naar boven in zijn 3 b.v. als een motor oververhit jagen en stilstaan.
Veel toeren koelt veel beter gewoon, en de motor zwoegt zelf veel minder om boven te komen.
Maar..
Mijn eerste Galant had een 75 PK motor, wel 2 liter maar nog niet erg powerfull... daarmee kwam ik met mijn 1200Kg hut ook over de Fernpass, Brenner en de "Col" bij Luik.
Op tijd terug schakelen was simpel het devies.
Je komt er best, maar neem je tijd en vergeet dat je 100 moet rijden... 90 is de max in NL, 80 in DL... en daarmee kom je er ook.
Dus je moet zoveel mogelijk in de auto zien te stouwen.
En gewicht in de auto en zo min mogelijk in de caravan zal de stabiliteit echt ten goede komen.
( je mag trouwens in NL de kogeldruk van het totale caravan gewicht aftrekken.... dat is officieel alleen in NL, maar dat komt dan wel bij het max gewicht van de auto!)
Maar..
Kunnen jou achterveren dat aan??
Als ie al wat "wollig" is in de achtertrein zou ik hulpveren overwegen.
Dat kost niet de hele wereld maar je maakt wel een veel prettiger rijdende combi.
En Kroatie is niet om de hoek... dus je stuurt nog wel even.
Daarnaast is het motorvermogen 103 PK met een koppel van 141Nm bij 4500 RPM.
Dat betekend dat je op tijd terug moet schakelen als je een helling op gaat.
Beter hoog in toeren naar boven in zijn 3 b.v. als een motor oververhit jagen en stilstaan.
Veel toeren koelt veel beter gewoon, en de motor zwoegt zelf veel minder om boven te komen.
Maar..
Mijn eerste Galant had een 75 PK motor, wel 2 liter maar nog niet erg powerfull... daarmee kwam ik met mijn 1200Kg hut ook over de Fernpass, Brenner en de "Col" bij Luik.
Op tijd terug schakelen was simpel het devies.
Je komt er best, maar neem je tijd en vergeet dat je 100 moet rijden... 90 is de max in NL, 80 in DL... en daarmee kom je er ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wat kan ik verwachten?
Heel zorgvuldig laden zou ik zeggen. Zorgen voor een veilige disseldruk en een stabiele belading. Auto zo zwaar mogelijk houden, zware zaken in de caravan op de as. In dit geval zou ik geen fietsen achterop meenemen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Wat kan ik verwachten?
Jep, rustig aan en hulpveren
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Wat kan ik verwachten?
RE.gif
Heren dank voor de uitgebreide bewoordingen!
Om toch nog even terug te koppelen op het trekgewicht... het kentekenbewijs verteld mij dat ik 1275 mag trekken... niet dat die 75 kilo een verschil tussen hemel en aarde is maar goed...
Heren dank voor de uitgebreide bewoordingen!
Om toch nog even terug te koppelen op het trekgewicht... het kentekenbewijs verteld mij dat ik 1275 mag trekken... niet dat die 75 kilo een verschil tussen hemel en aarde is maar goed...
Re: Wat kan ik verwachten?
RE.gif
Dat gaat wel lukken verwacht ik, wel veel in de auto laden.
Alternatief is niet bij Koper de grens over maar rijden via portoroz dus niet bij koper eraf maar doorrijden op de H6 die overgaat in de 111 dan ga je bij Dragonja (naast vliegveld) de grens over en komt bij de rotonde weer op dezelfde route.
Scheelt een hoop file, slecht weg E751 en drukte bij de grens Dragonja zitten een paar pittige klimmetjes in .
Deze alternatief route rijden wij altijd als wij naar Kroatië gaan.
Dat gaat wel lukken verwacht ik, wel veel in de auto laden.
Alternatief is niet bij Koper de grens over maar rijden via portoroz dus niet bij koper eraf maar doorrijden op de H6 die overgaat in de 111 dan ga je bij Dragonja (naast vliegveld) de grens over en komt bij de rotonde weer op dezelfde route.
Scheelt een hoop file, slecht weg E751 en drukte bij de grens Dragonja zitten een paar pittige klimmetjes in .
Deze alternatief route rijden wij altijd als wij naar Kroatië gaan.
Re: Wat kan ik verwachten?
Naar Istrie bedoel je..
Kroatië is veel meer dan Istrie.
Wij rijden de laatste 20 jaar via Zagreb.naar Dalmatie.
Dat is weer een heel andere route. Maar dat is ook Kroatië. Het mooiere deel.
By the way..de route via Koper reed ik ca 30 jaar geleden verschillende jaren met een Isuzu pick-uptruckje met een afzetunit erop, en een boot erachter van bijna 3000 kg inclusief trailer.
Treingewicht tegen de 6000 kg.
Het truckje had een 4 cilinder 120 pk blokje, op benzine.
We kwamen er ook zonder problemen.
Kroatië is veel meer dan Istrie.
Wij rijden de laatste 20 jaar via Zagreb.naar Dalmatie.
Dat is weer een heel andere route. Maar dat is ook Kroatië. Het mooiere deel.
By the way..de route via Koper reed ik ca 30 jaar geleden verschillende jaren met een Isuzu pick-uptruckje met een afzetunit erop, en een boot erachter van bijna 3000 kg inclusief trailer.
Treingewicht tegen de 6000 kg.
Het truckje had een 4 cilinder 120 pk blokje, op benzine.
We kwamen er ook zonder problemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55
Re: Wat kan ik verwachten?
je moet vooral goed letten op de belading. en geen wonderen verwachten. maar zelf 3 jaar met een fiat palio 1.6 gereden met de caravan van ook zo n 1200 kilo. en hij moest werken, maar dat kon die goed en de stabiliteit was prima. nou is de de palio een braziliaanse fiat en dat zijn echte werkpaarden, maar japanse autos zitten vaak goed in elkaar dus dat komt vast ook goed. vooral goed in de toeren houden in in zn 3 omhoog kom je er ook.
Re: Wat kan ik verwachten?
Iedereen bedankt voor de reacties!
Heb er wel vertrouwen in nu haha!
Heb er wel vertrouwen in nu haha!
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wat kan ik verwachten?
Dat is in heel Europa zo hoor.
Caravans worden ,evenals alle aanhangwagens ,licht of zwaar,per as gewogen.
Alleen als t om het werkelijke gewicht gaat wat je auto mag trekken blijft t gewicht op de kogel gewoon bij de caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wat kan ik verwachten?
Je maximaal tot 1300 kg beladen caravan is dan 25 kg zwaarder dan wat je eigenlijk mag trekken.
Dat is nog net geen 2 %.
Waar hebben we t over?
Gas Gijs.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wat kan ik verwachten?
Ja..en dan rij je onderweg naar Kroatië door Oostenrijk...
Daar wordt niks gepolderd.
20 kg te zwaar.. 20 kilo uitladen.
De kans dat je gewogen wordt is echter klein.
Daar wordt niks gepolderd.
20 kg te zwaar.. 20 kilo uitladen.
De kans dat je gewogen wordt is echter klein.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.