Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Na voor m’n gevoel veel te lang wachten (dat duurt voor je gevoel altijd te lang) is hij recent dan toch maar geleverd: mijn nieuwe (trek)auto.
Na 2x Renault Megane en een Renault Kadjar, allemaal met de bekende 1.5dCi turbo diesel ben ik eens een keer voor iets heel anders gegaan. Sinds vorig jaar tijd mijn vrouw een Mazda 2 en sindsdien ben ik redelijk verliefd geworden op de huidige Mazda’s.
Zonder verdere omhaal presenteer ik u, mijn Mazda CX-30:
Om precies te zijn een Mazda CX-30 SkyActiv-X met automaat. 180pk@6000rpm en 224Nm@3000rpm. Voor Mazda begrippen redelijk zwaar: 1366kg ledig. Een mooi ledig gewicht om mijn Hobby van 1050kg max. gewicht te trekken.
Qua motor wel weer even wennen want het is een atmosferische motor. Maximaal koppel komt dus bij een hoger toerental dan ik gewend was vrij en de vermogensopbouw is veel mooier lineair. De automaat is een sequentiele automaat met koppelomvormer vangt het wat lagere koppel bij lagere toeren mooi op en doet precies wat je vraagt: heerlijk rustig als je rustig rijd en durft ook gerust toeren te maken als je vermogen vraagt.
De motor zelf is wel een mooi stuk techniek, vind ik zelf dan. Een atmosferische 2.0 benzinemotor die grotendeels zelfontbrandend werkt. Er is nog wel een bougie voor nodig. SPCCI noemt men dat bij Mazda. Men spuit een heel arm mengsel in en brengt dat door middel van compressie tot net onder het punt van zelfontbranding. Het mengsel wordt over dat punt van zelfontbranding geduwd door de druk verder te verhogen door rond de bougie een kleine ontbranding tot stand te brengen d.m.v. een vonk. Gevolg: het hele mengsel komt door de verhoogde druk spontaan tot ontbranding. Voordelen volgens Mazda? Een benzinemotor met dieselachtige eigenschappen en verbruik.
En wat merk je daar nu van in de praktijk? Eigenlijk niet veel. Het is dat je op de boordcomputer kan zien of hij op SPCCI of normale verbranding draait want tijdens het rijden merk je het niet. Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen. Sinds de auto geleverd is werk ik vanuit huis i.v.m. de huidige Corona crisis...
Nu hopen op betere tijden zodat we er ook op uit kunnen met de sleurhut...
Na 2x Renault Megane en een Renault Kadjar, allemaal met de bekende 1.5dCi turbo diesel ben ik eens een keer voor iets heel anders gegaan. Sinds vorig jaar tijd mijn vrouw een Mazda 2 en sindsdien ben ik redelijk verliefd geworden op de huidige Mazda’s.
Zonder verdere omhaal presenteer ik u, mijn Mazda CX-30:
Om precies te zijn een Mazda CX-30 SkyActiv-X met automaat. 180pk@6000rpm en 224Nm@3000rpm. Voor Mazda begrippen redelijk zwaar: 1366kg ledig. Een mooi ledig gewicht om mijn Hobby van 1050kg max. gewicht te trekken.
Qua motor wel weer even wennen want het is een atmosferische motor. Maximaal koppel komt dus bij een hoger toerental dan ik gewend was vrij en de vermogensopbouw is veel mooier lineair. De automaat is een sequentiele automaat met koppelomvormer vangt het wat lagere koppel bij lagere toeren mooi op en doet precies wat je vraagt: heerlijk rustig als je rustig rijd en durft ook gerust toeren te maken als je vermogen vraagt.
De motor zelf is wel een mooi stuk techniek, vind ik zelf dan. Een atmosferische 2.0 benzinemotor die grotendeels zelfontbrandend werkt. Er is nog wel een bougie voor nodig. SPCCI noemt men dat bij Mazda. Men spuit een heel arm mengsel in en brengt dat door middel van compressie tot net onder het punt van zelfontbranding. Het mengsel wordt over dat punt van zelfontbranding geduwd door de druk verder te verhogen door rond de bougie een kleine ontbranding tot stand te brengen d.m.v. een vonk. Gevolg: het hele mengsel komt door de verhoogde druk spontaan tot ontbranding. Voordelen volgens Mazda? Een benzinemotor met dieselachtige eigenschappen en verbruik.
En wat merk je daar nu van in de praktijk? Eigenlijk niet veel. Het is dat je op de boordcomputer kan zien of hij op SPCCI of normale verbranding draait want tijdens het rijden merk je het niet. Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen. Sinds de auto geleverd is werk ik vanuit huis i.v.m. de huidige Corona crisis...
Nu hopen op betere tijden zodat we er ook op uit kunnen met de sleurhut...
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooie wagen! Veel veilige kilometers gewenst!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Echt een geweldige auto, mooie kleur en prima motor
Ik ben wel benieuwd wat hij mag trekken ?
Ik ben wel benieuwd wat hij mag trekken ?
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Dank je wel!Caravanner12 schreef: ↑vr 10 apr 2020 23:02Mooie wagen! Veel veilige kilometers gewenst!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je! Ben er zelf ook erg content mee.
Hij mag 1300kg trekken en mag een maximale kogel druk van 80kg hebben. Als ik me goed herinner geldt dat voor alle varianten van de CX-30.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Ahh wat jammer,dan kom ik 200 kg te kort
Veel plezier ermee
Veel plezier ermee
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooi ding, heeft even op m’n shortlist gestaan maar is eigenlijk net te klein voor ons, heb wel interesse in de CX5
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Heel veel plezier met de nieuwe bolide!
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Leuk, eindelijk weer een merk dat lekker eigenwijs haar eigen gang gaat. Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke verbruik.
Zoals ik het begrijp moet je niet de fout maken door een hoge belasting bij een laag toerental toe te passen omdat dan de compressie druk wordt verlaagd - waardoor de voordelen minder worden. Ook een beetje "Japs" is het lage toegelaten trekgewicht. Prima: genoeg is genoeg.
Complimenten voor de afgewogen keuze.
Zoals ik het begrijp moet je niet de fout maken door een hoge belasting bij een laag toerental toe te passen omdat dan de compressie druk wordt verlaagd - waardoor de voordelen minder worden. Ook een beetje "Japs" is het lage toegelaten trekgewicht. Prima: genoeg is genoeg.
Complimenten voor de afgewogen keuze.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Gefeliciteerd met je nieuwe trekker.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Dank allen!
Geen enkele motor vind het echt prettig om zwaar belast te worden bij lage toerentallen. Natuurlijk, bij een turbo motor komt het koppel eerder vrij maar het vermogen zit gewoon in de hoge toeren. Die willen dus ook gewoon lekker toeren maken
En het trekgewicht is misschien wat aan de lage kant maar daardoor kan de verhouding auto-caravan ook niet zo snel scheef gaan. Neem de CX-5 bijvoorbeeld, die mag 1800kg trekken maar heeft een ledig gewicht van zo’n 1450kg. Zelfs als je de auto maximaal belaad weegt een caravan van 1800kg nog altijd 90% van de auto. En hoeveel caravanners onderweg kijken nu echt kritisch naar de belading, buiten de leden van dit forum dan
De CX-5 heb ik inderdaad ook overwogen. Stukje groter dan m’n vorige auto, een Renault Kadjar, waar de CX-30 vergelijkbaar is met de Kadjar. Marginaal kleiner en iets minder grote kofferbak. Daarom uiteindelijk voor de CX-30 gekozen.
Uiteindelijke verbruik zal mij ook benieuwen. Op dit moment zit ik, zoals velen, voornamelijk thuis en rijd de auto voornamelijk korte stukken. Killing voor het verbruik natuurlijk.dieseltijger schreef: ↑za 11 apr 2020 09:12Leuk, eindelijk weer een merk dat lekker eigenwijs haar eigen gang gaat. Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke verbruik.
Zoals ik het begrijp moet je niet de fout maken door een hoge belasting bij een laag toerental toe te passen omdat dan de compressie druk wordt verlaagd - waardoor de voordelen minder worden. Ook een beetje "Japs" is het lage toegelaten trekgewicht. Prima: genoeg is genoeg.
Complimenten voor de afgewogen keuze.
Geen enkele motor vind het echt prettig om zwaar belast te worden bij lage toerentallen. Natuurlijk, bij een turbo motor komt het koppel eerder vrij maar het vermogen zit gewoon in de hoge toeren. Die willen dus ook gewoon lekker toeren maken
En het trekgewicht is misschien wat aan de lage kant maar daardoor kan de verhouding auto-caravan ook niet zo snel scheef gaan. Neem de CX-5 bijvoorbeeld, die mag 1800kg trekken maar heeft een ledig gewicht van zo’n 1450kg. Zelfs als je de auto maximaal belaad weegt een caravan van 1800kg nog altijd 90% van de auto. En hoeveel caravanners onderweg kijken nu echt kritisch naar de belading, buiten de leden van dit forum dan
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Erg mooie auto!
De gebruikte techniek is ook heel erg mooi. Mazda blijft qua motortechniek lekker tegendraads en dat mag ik wel.
De gebruikte techniek is ook heel erg mooi. Mazda blijft qua motortechniek lekker tegendraads en dat mag ik wel.
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Gefeliciteerd! erg mooi model
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Echt een gave "smoel"...
Gefeliciteerd.... en vele fijne reiskilometers gewenst..
Gefeliciteerd.... en vele fijne reiskilometers gewenst..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- deemster07
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooie auto, veel plezier
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooi hoor...in mijn optiek (en dat is persoonlijk) iets minder eenheidsworst in die prijsklasse.
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooie auto maar ik vind (persoonlijk) de brede kunststof randen om de wielkasten niet mooi.
Desalniettemin veel plezier van deze fijne auto en veilige km's.
Desalniettemin veel plezier van deze fijne auto en veilige km's.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Zoom Zoom, veel plezier met de nieuwe CX die eigenlijk CX-4 had zullen heten.
Van nog zo’n Mazda fan.
Van nog zo’n Mazda fan.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
De CX-4 bestaat toch en is geleverd in China?
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... azda-cx-4/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... azda-cx-4/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Dank allen!
Het plastic rond de wielkasten is inderdaad het minst geslaagde onderdeel van het ontwerp, maar met deze kleur heb ik er een stuk minder moeite mee.
Het plastic rond de wielkasten is inderdaad het minst geslaagde onderdeel van het ontwerp, maar met deze kleur heb ik er een stuk minder moeite mee.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Vond ik ook, vooral bij de rode buitenkleur, maar ik moet zeggen dat het in deze kleuren combinatie zeker niet verkeerd is.
Verder een hele mooie auto.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Mooie bak.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Gefeliciteerd, erg mooie auto. Ook mijn vrouw rijdt met een Mazda 2 en als ex-CX-5 rijder nog steeds gecharmeerd van het merk. Veel veilige kilometers!
Volvo XC60 (2018) | Fendt Diamant (2023)
- bertgolf116
- Berichten: 142
- Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Heel veel veilige kilometers , schitterende auto, zag hem vanmorgen nog bij de dealer in 's-Hertogenbosch
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Daar zou ik 'm initieel ook bestellen, dat is zo ongeveer bij mij in de achtertuin, maar de leasemij bepaalde anders. Ik mocht hem alleen in Breda bestellen en ophalen. Dat vind ik dan altijd best wel vervelend. Zo'n dealer besteed toch tijd aan je.bertgolf116 schreef: ↑za 11 apr 2020 20:59Heel veel veilige kilometers , schitterende auto, zag hem vanmorgen nog bij de dealer in 's-Hertogenbosch
Dus laat ik daar het onderhoud maar doen
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Nieuwe trek auto: Mazda CX-30
Helaas zijn dat vaak de dealers die de meeste korting geven en door de aantallen en accessoires
er toch nog leuk aan verdienen.
Wij hadden bij ons in de garage ook een aantal klanten waar de auto daar vandaan kwam.
Eric
er toch nog leuk aan verdienen.
Wij hadden bij ons in de garage ook een aantal klanten waar de auto daar vandaan kwam.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.