Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Men vraagt naar de voordelen van een SUV en vervolgens geven we de voordelen van een Porsche Cayenne, een BMW X5/6 of een Range Rover Sport. Ik heb zo'n vermoeden dat TS niet echt deze SUV's in het vizier had bij het posten van zijn vraag.
De meeste "normale" SUV's hebben ook helemaal geen 4 wielaandrijving maar gewoon aandrijving op de voorwielen. Als je dus een normale middenklasser SUV vergelijkt met een normale middenklasser sedan/station/hatchback, dan kom je er achter dat het qua trekken van een caravan geen verschil maakt. Ja, de zit is hoger. Daar moet je van houden. Maar ze zijn ook wat zijwind gevoeliger door de hoogte. En ze hellen in bochten vaak net ietsje meer. Wel zien ze er vaak iets stoerder en robuuster uit.
Ze zouden door het iets hogere gewicht iets stabieler kunnen zijn. Maar zoveel meer wegen ze nou ook weer niet.
De meeste "normale" SUV's hebben ook helemaal geen 4 wielaandrijving maar gewoon aandrijving op de voorwielen. Als je dus een normale middenklasser SUV vergelijkt met een normale middenklasser sedan/station/hatchback, dan kom je er achter dat het qua trekken van een caravan geen verschil maakt. Ja, de zit is hoger. Daar moet je van houden. Maar ze zijn ook wat zijwind gevoeliger door de hoogte. En ze hellen in bochten vaak net ietsje meer. Wel zien ze er vaak iets stoerder en robuuster uit.
Ze zouden door het iets hogere gewicht iets stabieler kunnen zijn. Maar zoveel meer wegen ze nou ook weer niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
RE.gif
Hangt allemaal van je definitie van SUV af. En gewone auto op hoge poten is voor mij geen SUV. Niks "sport utility" aan.
Mijn vrouw rijdt met een Hyundai Tucson. Leuke auto, maar geen SUV.
Hangt allemaal van je definitie van SUV af. En gewone auto op hoge poten is voor mij geen SUV. Niks "sport utility" aan.
Mijn vrouw rijdt met een Hyundai Tucson. Leuke auto, maar geen SUV.
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Je hebt SUV en CUV wagens.
QASHQAI, X-TRAIL, e.a. TIGUANS zijn geen echte SUV’s.
Pas in de jaren 2000 verscheen ook de crossover (CUV of Crossover Utility Vehicle) op het toneel. De crossover bezit enkele functionele en constructieve kenmerken van de SUV zoals: een hoge zit, een grote bagageruimte, hoge ophanging (en dus ook hoog gepositioneerd zwaartepunt) en vierwielaandrijving (of toch de mogelijkheid om daartoe over te schakelen). Desondanks beschikt de crossover niet over de off-road capaciteiten van een terreinwagen, en heeft het meer weg van een stevige passagierswagen zoals een stationwagen of hatchback. Om die reden is dit voertuigtype ideaal voor de verharde wegen in de stad, zonder in te boeten aan ruimte en luxe. Net als de SUV beschikt de crossover over de capaciteit om veel personen te vervoeren in een luxueus kader.
Philmar
QASHQAI, X-TRAIL, e.a. TIGUANS zijn geen echte SUV’s.
Pas in de jaren 2000 verscheen ook de crossover (CUV of Crossover Utility Vehicle) op het toneel. De crossover bezit enkele functionele en constructieve kenmerken van de SUV zoals: een hoge zit, een grote bagageruimte, hoge ophanging (en dus ook hoog gepositioneerd zwaartepunt) en vierwielaandrijving (of toch de mogelijkheid om daartoe over te schakelen). Desondanks beschikt de crossover niet over de off-road capaciteiten van een terreinwagen, en heeft het meer weg van een stevige passagierswagen zoals een stationwagen of hatchback. Om die reden is dit voertuigtype ideaal voor de verharde wegen in de stad, zonder in te boeten aan ruimte en luxe. Net als de SUV beschikt de crossover over de capaciteit om veel personen te vervoeren in een luxueus kader.
Philmar
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Wat ik zelf vooral gemerkt heb aan het voordeel van een SUV, is dat hij iets meer mag trekken. Althans, bij VW is dat zo. Als je alle andere auto's (hatchback of station) met dezelfde motor (1.5 TSI) bij VW zou aankleden, mogen ze allemaal maar 1500KG trekken. Een Tiguan mag met dezelfde motor 1800KG trekken. Dat zal waarschijnlijk komen omdat de Tiguan veel zwaarder is? Mijn auto is rijklaar iets van 1550KG meen ik, een hatchback of station is tegenwoordig zo'n 1250KG. Dat zie ik in deze als een voordeel, omdat dat het kostentechnisch ook interessanter maakt. Dan hoef je niet perse een duurdere motor te nemen.
Wellicht is een SUV daardoor ook stabieler voor de caravan? Maargoed, daar heb ik werkelijk totaal geen ervaring mee, dus dat is een wilde gok.
Wellicht is een SUV daardoor ook stabieler voor de caravan? Maargoed, daar heb ik werkelijk totaal geen ervaring mee, dus dat is een wilde gok.
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Een Passat Variant en Skoda Superb zijn qua gewicht vergelijkbaar met de Tiguan en mogen maar 1600 kg trekken. Vergelijk ze maar eens bij Autoweek.nl
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Is vreemd, maar inderdaad correct. Een Mazda CX5 FWD met 165 2.0 en handbak mag 1800kg trekken en een Mazda 6 in zelfde uitvoering 1500 kg. De CX5 is slechts 22kg zwaarder dan de 6, dus dat zal het hem ook niet doen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Klopt, scheelt nog wel 100KG zie ik, maar waarom mag een Tiguan dan alsnog 200KG meer trekken?? Snap het niet.
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Nee scheelt echt geen 100 kg. Misschien vergelijk jij rijklaargewicht Tiguan met leeggewicht Passat. Een Passat is leeg zelfs 20 kg zwaarder dan de Tiguan.
Links Passat, rechts Tiguan, beide 1.5 TSI.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Ik had blijkbaar het 2018 model voor me neus, niet het 2020 model.
Maar goed, dat doet er eigenlijk niet toe. De vraag blijft: Waarom mag een Tiguan (net zoals de Maxda CX-5) dan alsnog meer trekken? Waar wordt dit op gebaseerd? Interessante kwestie.
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Beiden hebben hun voors en tegens. Mijn vrouw zweert bij de hoge instap. Zij is nogal nachtblind en heeft daar in een SUV geen last van. Qua trekkers heb ik de nodige variatie gehad. Van een E/s klasse tot en met een Range Rover. Ik moet heel eerlijk zeggen dat de PHEV een uitstekende trekker is. Dan heb ik het niet over het kleine benzinetankje (35 ltr). Door de plaatsing van de accu's in de PHEV (onder de vloer dus laag) komt dit zijn wegligging zeker ten goede. Als ik moet kiezen wat mijn beste trekker was dan denk ik toch dat het de S klasse is geweest. Deze zou ik verkiezen boven de RaRo. In het geval van de eerste moest ik echt in de spiegels kijken of de 1600 kg er nog achterhing. Bij de RaRo voelde je dat wel. Qua binnenruimte is het me tijdens de zoektocht van onze nieuwe auto opgevallen dat de meeste SUV's relatief kleine achterbakken hadden. Dus voor de ruimte moet je het vaak niet doen. Wij hebben nu de Kodiaq gekozen vanwege zijn ruimte maar velen vielen af.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Wij rijden sinds 2017 ook in een MPV met de caravan aan de haak.Hermanus schreef: ↑vr 6 mar 2020 13:32Wij rijden al enkele jaren een MPV, een Opel Meriva. Een hoge instap, en voldoende laadruimte achterin, die maar iets kleiner is dan de stationwagen die we hiervoor hadden. En als caravantrekker in 2014 uitgeroepen als trekker van het jaar. Net iets kleiner dan die grote SUV's.
Dat na vele jaren stationwagen.
Hoge instap, uitstekende zit en heel veel ruimte achterin.
Daarbij mag deze 1500 kg, geremd trekken.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
MPV's zijn helaas alleen bijna uitgestorven bij veel merken.
Wij zijn ook erg content met onze Ford C-Max maar die heeft Ford gecancelled ten faveure van de Kuga.
Wij zijn ook erg content met onze Ford C-Max maar die heeft Ford gecancelled ten faveure van de Kuga.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Probleem bij een goede beoordeling van SUV's ligt vanzelfsprekend in de definitie van de SUV: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle
Met name de zgn. Compacte SUV's en Mini SUV's zijn eigenlijk uitsluitend marketingtechnisch (dus in commerciële naam) een SUV, zonder verdere capaciteiten en deze zijn de naam SUV dan ook eigenlijk niet eens waard...…. Voor de Midsize SUV's vind ik dit zelfs nog twijfelachtig.
Waarom voorts een Kuga een Midsize is en een Tiguan een Compacte, is mij al helemaal niet duidelijk; voor mij beiden een Compacte volgens deze definitie/rangorde !
Ditzelfde zie je bij de MPV's; ik lees hier dat een Opel Meriva, een Golf Sportsvan of een Ford C-Max als een MPV wordt aangemerkt terwijl volgens mij bij Ford eigenlijk alleen de Galaxy deze naam echt waarmaakte zoals destijds bij VW de Sharan dit deed. Blijkbaar is er voor deze versies geen markt meer en wordt ingezet op resp. de Kuga en Tiguan…. voor mij beiden geen SUV en ook geen MPV.... maar het zijn wel verkooptoppers in de huidige markt.
Qua rijgedrag dan ook niet echt als onderscheidend te kenmerken, vind ik. De "echte" SUV's staan vanzelfsprekend hun mannetje wel
Met name de zgn. Compacte SUV's en Mini SUV's zijn eigenlijk uitsluitend marketingtechnisch (dus in commerciële naam) een SUV, zonder verdere capaciteiten en deze zijn de naam SUV dan ook eigenlijk niet eens waard...…. Voor de Midsize SUV's vind ik dit zelfs nog twijfelachtig.
Waarom voorts een Kuga een Midsize is en een Tiguan een Compacte, is mij al helemaal niet duidelijk; voor mij beiden een Compacte volgens deze definitie/rangorde !
Ditzelfde zie je bij de MPV's; ik lees hier dat een Opel Meriva, een Golf Sportsvan of een Ford C-Max als een MPV wordt aangemerkt terwijl volgens mij bij Ford eigenlijk alleen de Galaxy deze naam echt waarmaakte zoals destijds bij VW de Sharan dit deed. Blijkbaar is er voor deze versies geen markt meer en wordt ingezet op resp. de Kuga en Tiguan…. voor mij beiden geen SUV en ook geen MPV.... maar het zijn wel verkooptoppers in de huidige markt.
Qua rijgedrag dan ook niet echt als onderscheidend te kenmerken, vind ik. De "echte" SUV's staan vanzelfsprekend hun mannetje wel
Laatst gewijzigd door PD op ma 16 mar 2020 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
En dan heb je ook nog de cross overs
De Range Rover was de eerste SUV trouwens.
https://bynco.com/nl/blog/verschil-mpv-crossover-suv/
De Range Rover was de eerste SUV trouwens.
https://bynco.com/nl/blog/verschil-mpv-crossover-suv/
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Re.gif Re.gif
De benaming hoeft natuurlijk niet iets te zeggen over het formaat.
Bij MPV gaat het meer om de carrosserievorm en de flexibiliteit van het interieur (zoals individueel te verwijderen stoelen op de tweede zitrij bijvoorbeeld)
En laten we eerlijk wezen, wat maakt het uit wat voor naampje het beestje heeft.
Ik zou onze C-Max ook eerder een 5 deurs hatchback noemen gezien de carrosserievorm.
De benaming hoeft natuurlijk niet iets te zeggen over het formaat.
Bij MPV gaat het meer om de carrosserievorm en de flexibiliteit van het interieur (zoals individueel te verwijderen stoelen op de tweede zitrij bijvoorbeeld)
En laten we eerlijk wezen, wat maakt het uit wat voor naampje het beestje heeft.
Ik zou onze C-Max ook eerder een 5 deurs hatchback noemen gezien de carrosserievorm.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Het naampje verstiert wel de discussie
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Het Trekgewicht wordt niet alleen door het gewicht van de auto bepaald. ook door de koel mogelijkheden, de grote van de motor en vooral voor het gewicht wat de fabrikant aan geeftbij de keuring. ws is hier sprake van marketing. De gemiddelde gebruiker komt prima weg met 1600 kilo, maar wil je echt wat kunnen trekken zul je dus tiguan moeten kopen.
De Ford Focus van een paar jaar terug mocht ik dacht zelfs maar 350kilo trekken. Zijn er genoeg die gewoon een caravan ermee trokken, ging prima, maar mocht niet.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Meriva, mpv of niet. Suv of niet?
Eind van de week heb ik een oordeel, dan ruilen we onze Meriva in voor Honda CR-V. Beetje groter, hoger, zwaarder, maar bovenal mag er 1600kg aan de haak ipv 1200 bij de meriva. Als we grotere caravan willen, met vast bed(den), dan hebben we veel meer mogelijkheden. Oja, en het is onze verjongings kuur! Gemiddelde leeftijd Honda CRV rijders is 57 jaar. Bij Meriva boven de 60 las ik in een overzicht.
Binnenkort weet ik meer over rijden met een suv en caravan.
Eind van de week heb ik een oordeel, dan ruilen we onze Meriva in voor Honda CR-V. Beetje groter, hoger, zwaarder, maar bovenal mag er 1600kg aan de haak ipv 1200 bij de meriva. Als we grotere caravan willen, met vast bed(den), dan hebben we veel meer mogelijkheden. Oja, en het is onze verjongings kuur! Gemiddelde leeftijd Honda CRV rijders is 57 jaar. Bij Meriva boven de 60 las ik in een overzicht.
Binnenkort weet ik meer over rijden met een suv en caravan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Kijkend naar was TS nu rijdt zou ik dat niet durven beweren. Nivea denken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Lees de laatste 2 regels van TS nog eens een keer
Porsche + Tabbert
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Ik ben van een BMW X1 (SUV..?) naar een Passat gegaan.
Verschil in rijden met caravan ? JA
De BMW en Passat in gewicht vrijwel zelfde, beide ook voorwielaandrijving.
De BMW was wel krachtiger, in PK en NM, dit merk je natuurlijk in het wegrijden en accelereren niet als het eenmaal rolt.
Maar qua rijgedrag zat een groot verschil. Waar de BMW korter is gaf mij dit een stabieler gevoel, meer als een 'blok op de weg'. De Passat, hoe fijn ook en goede wegligging, geeft sneller slingerend gevoel, merkbaar dat er iets 'achter' hangt. (En nee, ligt niet aan kogeldruk, is zoals voorgeschreven en de auto is zwaar beladen in de bak.)
Beste werkgever, mag ik mijn BMW terug
Verschil in rijden met caravan ? JA
De BMW en Passat in gewicht vrijwel zelfde, beide ook voorwielaandrijving.
De BMW was wel krachtiger, in PK en NM, dit merk je natuurlijk in het wegrijden en accelereren niet als het eenmaal rolt.
Maar qua rijgedrag zat een groot verschil. Waar de BMW korter is gaf mij dit een stabieler gevoel, meer als een 'blok op de weg'. De Passat, hoe fijn ook en goede wegligging, geeft sneller slingerend gevoel, merkbaar dat er iets 'achter' hangt. (En nee, ligt niet aan kogeldruk, is zoals voorgeschreven en de auto is zwaar beladen in de bak.)
Beste werkgever, mag ik mijn BMW terug
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Komt dat niet door de grotere oversteek aan de achterkant van de Passat?
Een langere wielbasis geeft normaal een stabieler weggedrag.
Een langere wielbasis geeft normaal een stabieler weggedrag.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Oversteek achterkant, totale lengte...ongetwijfeld.
In de basis heel stabiele auto en combi. Toch gaf de X1 een massiever gevoel met rustiger rijgedrag met caravan.
In de basis heel stabiele auto en combi. Toch gaf de X1 een massiever gevoel met rustiger rijgedrag met caravan.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV
Helemaal gelijk. ANNA en NIVEA
Hobby 420 De Luxe uit 1988