Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Citrorob

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Citrorob » vr 6 mar 2020 16:50

Micky schreef:
vr 6 mar 2020 16:07
RE.gif

Onzin er zijn wel SUV die strak sturen, niet zo strak als een lage wagen, maar je kunt er best de bochten mee om.
Wat de één strak sturen vindt, vindt de ander een dweil.
Dat onzin noemen is nu juist onzin. Alles heeft te maken met referentiekader.
Daarnaast heb je ook zoiets als rol. Dat neemt gewoon enorm toe naar mate de hoogte van het zwaartepunt toeneemt.

Met alle auto's kom je best een bocht om dat is het punt niet.
Als dat niet zo zou zijn dan zou je niet eens de straat uit komen [aschrik.gif]
Daarom schreef ik ook dat je er nog steeds wel een prima auto aan kunt hebben als je maar weet dat het anders rijdt.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Ab » vr 6 mar 2020 17:37

Het is maar net wat je wilt.
Niet veel SUV 's stationwagens of sedans, laat staan een cabrio, is ontworpen met het idee als prioriteit om zware aanhangers te trekken. De laatste jaren al helemaal niet meer. Het trekgewicht bij oudere auto's van hetzelfde type was vaak veel meer.
Een caravan van boven de 1600 kg trekken wordt al lastig of zelfs wettelijk niet toegestaan voor dit type auto's.
Omdat ik beroepsmatig mijn hele werkzame leven met zware aanhangers en hoogwerkers rond gereden heb, met allerlei trekkers, ( de eerste 2 waren sedans, 8 cilinder Opel Diplomats) kom je er uiteindelijk achter dat een pick-up truck als trekker het best voldoet. Stomweg omdat die ervoor ontworpen is.
Echter zijn die voor het gros van caravanbezitters weer niet echt de eerste keus als dagelijkse auto.
Het zal dus meestal een compromis moeten worden, aangepast op het formaat caravan.
Een heel fijne auto kan ook best een goede caravantrekker zijn, maar vaak zal het een compromis worden.
Niet erg, voor een paar duizend km per jaar met caravan is daar prima mee te leven.
Als de andere (bijv) 40.000 per jaar maar voldoen aan je wensen en budget.
Het blijft altijd keuzes maken.
Een SUV of niet is daar een van.
Het is maar wat je het zwaarst laat wegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henri Berends
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Henri Berends » vr 6 mar 2020 22:05

Morgoth schreef:
vr 6 mar 2020 10:30
Een SUV is een modeverschijnsel. Het heeft geen voordelen voor het trekken van een caravan. Anders is het als je een echte terreinauto neemt als een Landrover of Toyota Landcruiser. Die sleuren je caravan overal tegenop. Alleen rijden deze auto's doorgaans wat minder comfortabel.
Hier rijden we al bijna 30 jaar terreinauto's. De voorloper van SUV's of crossovers. Lange tijd Suzuki Grand Vitara's en de laatste 10 jaar een Toyota LandCruiser gereden. Het trekgewicht bij deze laatste is zelf 3.5 ton. Bij de Suzuki's hield het bij 1850 kg op. Onze Eriba weegt 1.800 kg. Dit doet de LC met alle gemak.
De zitpositie is riant, comfortabel en overzichtelijk. Vinden het zelfs een drama als we tijdelijk (als leenauto) in een veel lagere personenauto moeten rijden. Volgende week gaan we solo naar de Franse Alpen. En dan is het heerlijk om over besneeuwde (berg)wegen te mogen rijden. Geen getob met kettingen. En met de permanente vierwielaandrijving van de LC is er ook geen last van aquaplanning o.i.d.
Wel eens gekeken naar een alternatief. Maar probeer maar eens een alternatief voor de oerdegelijke LandCruiser te vinden. scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 22:20

Citrorob schreef:
vr 6 mar 2020 16:50
Wat de één strak sturen vindt, vindt de ander een dweil.
Dat onzin noemen is nu juist onzin. Alles heeft te maken met referentiekader.
Daarnaast heb je ook zoiets als rol. Dat neemt gewoon enorm toe naar mate de hoogte van het zwaartepunt toeneemt.
Natuurlijk weet je het weer beter, over referentiekader gesproken:
Citrorob schreef:
vr 6 mar 2020 15:53
een SUV en strak sturen gaat gewoon niet samen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door MarcoC » vr 6 mar 2020 22:21

Wij rijden nu in onze 3e SUV, en kan eerlijk zeggen dat er inderdaad nadelen aankleven. Voor het comfort zijn het echt geen betere caravantrekkers dan normale personenauto's! Ook ligt het verbruik een stuk hoger bij een SUV. Voor ons is de hoge zit en instap bepalend geweest, en daar willen we best wat meer verbruik voor op de koop toenemen.
Onze eerste SUV was de Hyundai Tucson (eigenlijk een mini SUV of een cross-over) zat en reed heerlijk en voldeed het ook prima als caravantrekker, maar weinig laadruimte! Daarna een Citroën C-Crosser gehad ( je weet wel, de evenknie van de Mitsubishi Outlander)en deze reed solo erg prettig, ook mee op wintersport geweest met de inschakelbare 4x4. Maar met de caravan erachter vond ik het maar een drama.... Reed erg onrustig, je voelde werkelijk elk zuchtje wind!
Nu rijden we Hyundai Santa Fe (2e generatie) en deze vindt ik met de caravan een heel stuk prettiger rijden dan de C-Crosser... Niks onrustig o.i.d. ik denk ook dat dit komt omdat de Santa Fe 12cm meer spoorbreedte heeft. Qua gewicht en grootte komen ze aardig overheen.
Dus is een SUV een betere caravantrekker? In mijn mening: nee.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jozef0210
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 6 okt 2014 22:45

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Jozef0210 » vr 6 mar 2020 22:29

Neven import van de VS. Een VW Atlas. Prijs 58000€ eenV6 drie lt of een 2 lt turbo.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Conradi » vr 6 mar 2020 22:40

Wat ik denk - want hoe vergelijk je dat trouwens? - is dat het bijkomende voordeel van een SUV het gewicht is. Mijn auto weegt zo'n 2800 kg als caravantrekker, en dat maakt de combi gewoon super stabiel.

Ik schreef bijkomend voordeel, want ik vind het wat overdreven om een SUV te kopen, enkel omdat je een caravan hebt. @witjesm schreef al terecht dat andere karosserievarianten ook heel geschikt zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door deusjevo » vr 6 mar 2020 23:31

Jozef0210 schreef:
vr 6 mar 2020 22:29
Neven import van de VS. Een VW Atlas. Prijs 58000€ eenV6 drie lt of een 2 lt turbo.
Nice, kost maar 150000 € als je hem importeert
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door 4Motion » za 7 mar 2020 14:36

Ik voel mij (gevoelsmatig) veiliger in een suv tussen het vrachtverkeer. Voor mij de hoofdreden, naast de 4x4 voor winterse omstanigheden, om voor een suv te kiezen. Het hoge eigengewicht, de ruimte en hoge instap zijn leuke extra’s.

Moest budget geen ding zijn geef mij maar een heerlijke disco of cayenne. Al kan ik met mijn huidige Vag suv best leven love.gif.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Paul Vingerhoets » za 7 mar 2020 14:57

RE.gif

Nou als je klem komt blijft er niet veel meer over dan van een “gewone” hoor whistle.gif
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Morgoth » za 7 mar 2020 18:47

Vandaag ben ik met een BMW X3 (4x4 185pk diesel) met paardentrailer 'even' op en neer naar een plaatsje achter Stuttgart gereden om een fokmerrie te halen. De hele weg tussen 110 en 120 kmh gereden en ik moet zeggen: een super stabile combinatie. En het verbruik was 10,5l/100km over de volledige 1228 km. Maar, het is mijn auto niet. Ik vind dat hoge zitten juist helemaal niks. Maar qua combi was er niks op aan te merken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Ab » za 7 mar 2020 19:08

deusjevo schreef:
vr 6 mar 2020 23:31
Jozef0210 schreef:
vr 6 mar 2020 22:29
Neven import van de VS. Een VW Atlas. Prijs 58000€ eenV6 drie lt of een 2 lt turbo.
Nice, kost maar 150000 € als je hem importeert
Ja..de aanschaf in USA valt wel mee..voor 45 K heb je een hele mooie.
Een tonnetje belasting erop in NL..
Leuk voor de BV Nederland.
Minder leuk voor de liefhebbers hier.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door VIP » za 7 mar 2020 21:32

Citrorob schreef:
vr 6 mar 2020 15:53
RE.gif

Precies een SUV en strak sturen gaat gewoon niet samen.
Wil niet zeggen dat je er geen fijne auto aan kunt hebben.

Ik heb jaren met een zware MPV mijn caravan getrokken en dat reed opzich prima en al veel beter dan de meeste SUV's.
Vooral omdat zeker deze MPV een veel lager zwaartepunt had dan dat een SUV heeft.
Laat me niet lachen, een keer in een GTS en je zult nooit meer schrijven dat een SUV niet strak stuurt (en zo zijn er meerdere SUV’s).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door VIP » za 7 mar 2020 21:37

witjesm schreef:
vr 6 mar 2020 15:43
Het is geen voordeel eerder een nadeel en ik ken nog iemand op dit forum (VIP) die dezelfde mening heeft. IK heb een X3, X5 en nu een RR sport gehad naast een 330d cabrio en 2 keer een 435xd cabrio. Die cabrio's zijn veel zijdelings en oploop stabieler dan de X3 en X5. Dat komt waarschijnlijk ondanks instelbare dempers door de hoogte. De RR sport is tot op heden de enige uitzondering, die is bijzonder stabiel. Dat komt waarschijnlijk door de luchtveren die in Dynamic mode (sport stand) naar de lage stand gaan.
Klopt helemaal.

De GTS is net zo’n uitzondering als jullie RR, mits met de juiste instelling (in ons geval in de SPORT stand) dan zakt ie nog eens een paar centimeter) en vele andere instellingen worden automatisch aangepast, (ook de kleppenuitlaat mrgreen.gif ).

Maar de R36 blijft een topper.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Conradi » za 7 mar 2020 21:43

VIP Premium schreef:
za 7 mar 2020 21:32
..., een keer in een GTS en je zult nooit meer schrijven dat een SUV niet strak stuurt (en zo zijn er meerdere SUV’s).
Psies, ik sta ieder keer weer verbaasd hoe dat, dat met zo'n 'kathedraal' mogelijk is. Een tijdje geleden met een X6 op pad geweest thumbup.gif

Overigens, hoe mooi ook, is dat niet zo'n mijn type auto. Ik hou meer van comfort en 'onthaasten' :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Lucas » za 7 mar 2020 22:13

Het blijft toch een bijzonder fenomeen. Iemand vraagt om de voordelen van een SUV als caravantrekker te benoemen en binnen enkele reacties buitelen de forumleden over elkaar heen, met als onderliggende strijd: wie is nou écht (maar dan ook écht hè) de grootste SUV-kenner? Even vermakelijk als voorspelbaar... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Conradi » za 7 mar 2020 22:43

RE.gif
Gôh, ik lees dat toch anders terug :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door graaf » zo 8 mar 2020 00:30

Lucas schreef:
za 7 mar 2020 22:13
Het blijft toch een bijzonder fenomeen. Iemand vraagt om de voordelen van een SUV als caravantrekker te benoemen en binnen enkele reacties buitelen de forumleden over elkaar heen, met als onderliggende strijd: wie is nou écht (maar dan ook écht hè) de grootste SUV-kenner? Even vermakelijk als voorspelbaar... mrgreen.gif
Hoe kom je dáár nou bij!? De enige echte SUV kenner die werkelijk hier alles over zou weten, post niet eens mee in dit topic mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door VIP » zo 8 mar 2020 07:22

Lucas schreef:
za 7 mar 2020 22:13
Het blijft toch een bijzonder fenomeen. Iemand vraagt om de voordelen van een SUV als caravantrekker te benoemen en binnen enkele reacties buitelen de forumleden over elkaar heen, met als onderliggende strijd: wie is nou écht (maar dan ook écht hè) de grootste SUV-kenner? Even vermakelijk als voorspelbaar... mrgreen.gif
Je hebt gelijk, komt omdat er toch altijd weer iemand is (Kenner) die alles weet en zijn mening post en gelijk wilt hebben.

Wat volgt is Aktie = Reactie (net als in vele andere topics).
Porsche + Tabbert

Jekihero

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Jekihero » zo 8 mar 2020 11:39

Zet een BMW 520i Touring en een X3 2.0 i eens naast elkaar. Beide met ongeveer hetzelfde gewicht, en ongeveer dezelfde prijs en identieke motor. Beide voor de liefhebber met 4 wielaandrijving beschikbaar en beide prima trekkers denk ik zo. De marketingsuggestie dat de X3 een opgeleukte 3 serie is vergeet ik gemakshalve en doet even niet ter zake om te voorkomen dat er appels naast peren worden gelegd. Het gevoel schakelen we ook uit. Wat blijft er dan over?
Gewicht van de auto en prijs, die moeten goed vergelijkbaar zijn, meer heb je m.i. niet nodig. Geen idee welke van de twee de betere rij-ervaring biedt met een caravan maar dat die ervaringen niet hetzelfde zullen zijn lijkt mij logisch.
Is er niemand op het forum die werkelijk uit een dergelijke ervaring kan spreken?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » zo 8 mar 2020 11:53

Conradi schreef:
za 7 mar 2020 21:43
VIP Premium schreef:
za 7 mar 2020 21:32
..., een keer in een GTS en je zult nooit meer schrijven dat een SUV niet strak stuurt (en zo zijn er meerdere SUV’s).
Psies, ik sta ieder keer weer verbaasd hoe dat, dat met zo'n 'kathedraal' mogelijk is. Een tijdje geleden met een X6 op pad geweest thumbup.gif

Overigens, hoe mooi ook, is dat niet zo'n mijn type auto. Ik hou meer van comfort en 'onthaasten' :wink:
De nieuwste Mercedes G-klasse 63 AMG is ook zo'n beest, al regelmatig in mogen sturen, dat gaat snaarstrak de bocht om love.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Ab » zo 8 mar 2020 11:59

Nu is die auto daar wel niet echt voor bedoeld lijkt me..
Een terreinauto is niet echt ontworpen om snelle rondjes op een circuit te kunnen maken knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Conradi » zo 8 mar 2020 12:45

Jekihero schreef:
zo 8 mar 2020 11:39
Gewicht van de auto en prijs, die moeten goed vergelijkbaar zijn, meer heb je m.i. niet nodig. Geen idee welke van de twee de betere rij-ervaring biedt met een caravan maar dat die ervaringen niet hetzelfde zullen zijn lijkt mij logisch.
Die verschillen kunnen wel'es klein zijn. De ophanging achter is wat anders: de Touring heeft 14 cm langere overhang, maar heeft luchtvering achter. De X3 is wat zwaarder geveerd/gedempt tgv het hogere gewicht. Of je echt een verschil merkt is maar afwachten.

Onder de streep zijn de meeste SUV's niets meer dan een soort verhoogde stationcars, met - bij de duurdere modellen - 4x4. Wij betalen er gretig voor, en dus kost een X3 (idd 3-serie maatvoering) bijna hetzelfde als een 5 Touring.
Als je niet een SUV zou kiezen, zou ik 't niet doen alleen voor het trekken van een caravan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door RDDR » zo 8 mar 2020 12:56

Jekihero schreef:
zo 8 mar 2020 11:39
Is er niemand op het forum die werkelijk uit een dergelijke ervaring kan spreken?
Niet met exact dezelfde auto's, maar ik heb mijn caravan heel wat langer dan mijn auto's. En daardoor dezelfde Eriba Feeling 430 in deze volgorde getrokken met:
1) Subaru Forester 2.0 Turbo (benzine, AWD, handbak)
2) BMW X1 2.0 Sdrive (benzine, RWD, handbak)
3) Ford Mondeo 2.0 TDCI bi-turbo (diesel, FWD, DCT)
4) BMW 430D Gran Coupe (diesel, RWD, 8 traps automaat met koppelomvormer)

Nummer 1 en 2 vallen min of meer onder de SUV's, hoewel sommigen daar bij de X1 hun twijfels bij hebben.
Op de autosnelweg was duidelijk dat nummer 3 & 4 de meest comfortabele trekkers waren. Hoogstwaarschijnlijk door de betere gewichtsverhouding met de caravan. Nummer 1 en 2 zijn wat lichter dan 3 en 4. Op de snelweg lijkt de hogere bouw dus niet te helpen en AWD vs FWD vs RWD blijkbaar ook niet gezien, in theorie FWD het slechtste zou moeten zijn en AWD het beste. Gewicht en hardere vering was hier in het voordeel.

Op bergwegen helpt veel pk en koppel, maar goed, dat is een kwestie van de juiste motor bestellen. Met wegrijden, ook met wat kleine split met geen van allen een probleem gehad. De Ford had wel eens iets wielspin, maar nooit een probleem gehad. Dus RWD / AWD is hier wel in het voordeel als het wat extremer wordt.

Mijn conclusie was dat specifiek voor trekken de gewichttsverhoudingen meer doen dan de vorm van de auto.

Dan toch ook even reageren op het rijden zelf: naast bovenstaande auto's heb ik een aardige lijst gehad, tot aan een sportieve cabrio aan toe (Honda S2000: 241 pk bij 1110 kg en achterwielaandrijving zonder ESP / TC). Hoewel er best sportieve SUV's zijn, zoals de aangehaalde Porsche, maar ook de Alfa Stelvio blijft het hoge zwaartepunt bij de normale klasse wel degelijk merkbaar. Zelf nooit in de Porsche gereden, dus geen mening daarover of die wel anders aan voelt. Ik heb wel recent een BMW X3 M40i gereden en de bochtsnelheid ligt gewoon lager dan bij de 430D en 120i. D
it zie je ook terug in bijvoorbeeld de rondetijden op de Nurnberg, waar de Stelvio QV circa 20 seconden langzamer is dan een Guilia QV.

Voordeel van een SUV is ook duidelijk: vaak een fraai design, meer overzicht hogere instap. Toch blijf ik als ik ermee rij een BMW 3/5 prefereren boven de X3/5 en een Mazda 6 boven een CX5 om maar een aantal te noemen waar ik zelf ervaring mee heb. En dat ligt voornamelijk aan persoonlijke voorkeur. Minder overhellen vind ik fijner dan de hoge zit positie.
Blijft dat ik puur op design de CX5 en Stelvio mooier vind dan hun sedan / station broeders. Bij BMW vind ik juist de touring vaak fraaier.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » zo 8 mar 2020 13:03

RE.gif

dat is bij mij dus ook het geval, heb de caravan al 11 jaar en dus zoals eerder geschreven met heel wat verschillende auto's getrokken, dan leer je de verschillen best goed kennen, ik ben dus ook van mening dat de aan te passen demping het comfort enorm veranderd, van stug en strak naar zwevend en wat meer wiebelig zijwaarts.
onze dochter wordt dan ook aantoonbaar wagen ziek bij de zachtere vering en heeft geen last bij de stuggere wagens, als voorbeeld in de zelfde wagen wel met de demping op comfort en niet in sport.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”