Jekihero schreef: ↑zo 8 mar 2020 11:39
Is er niemand op het forum die werkelijk uit een dergelijke ervaring kan spreken?
Niet met exact dezelfde auto's, maar ik heb mijn caravan heel wat langer dan mijn auto's. En daardoor dezelfde Eriba Feeling 430 in deze volgorde getrokken met:
1) Subaru Forester 2.0 Turbo (benzine, AWD, handbak)
2) BMW X1 2.0 Sdrive (benzine, RWD, handbak)
3) Ford Mondeo 2.0 TDCI bi-turbo (diesel, FWD, DCT)
4) BMW 430D Gran Coupe (diesel, RWD, 8 traps automaat met koppelomvormer)
Nummer 1 en 2 vallen min of meer onder de SUV's, hoewel sommigen daar bij de X1 hun twijfels bij hebben.
Op de autosnelweg was duidelijk dat nummer 3 & 4 de meest comfortabele trekkers waren. Hoogstwaarschijnlijk door de betere gewichtsverhouding met de caravan. Nummer 1 en 2 zijn wat lichter dan 3 en 4. Op de snelweg lijkt de hogere bouw dus niet te helpen en AWD vs FWD vs RWD blijkbaar ook niet gezien, in theorie FWD het slechtste zou moeten zijn en AWD het beste. Gewicht en hardere vering was hier in het voordeel.
Op bergwegen helpt veel pk en koppel, maar goed, dat is een kwestie van de juiste motor bestellen. Met wegrijden, ook met wat kleine split met geen van allen een probleem gehad. De Ford had wel eens iets wielspin, maar nooit een probleem gehad. Dus RWD / AWD is hier wel in het voordeel als het wat extremer wordt.
Mijn conclusie was dat specifiek voor trekken de gewichttsverhoudingen meer doen dan de vorm van de auto.
Dan toch ook even reageren op het rijden zelf: naast bovenstaande auto's heb ik een aardige lijst gehad, tot aan een sportieve cabrio aan toe (Honda S2000: 241 pk bij 1110 kg en achterwielaandrijving zonder ESP / TC). Hoewel er best sportieve SUV's zijn, zoals de aangehaalde Porsche, maar ook de Alfa Stelvio blijft het hoge zwaartepunt bij de normale klasse wel degelijk merkbaar. Zelf nooit in de Porsche gereden, dus geen mening daarover of die wel anders aan voelt. Ik heb wel recent een BMW X3 M40i gereden en de bochtsnelheid ligt gewoon lager dan bij de 430D en 120i. D
it zie je ook terug in bijvoorbeeld de rondetijden op de Nurnberg, waar de Stelvio QV circa 20 seconden langzamer is dan een Guilia QV.
Voordeel van een SUV is ook duidelijk: vaak een fraai design, meer overzicht hogere instap. Toch blijf ik als ik ermee rij een BMW 3/5 prefereren boven de X3/5 en een Mazda 6 boven een CX5 om maar een aantal te noemen waar ik zelf ervaring mee heb. En dat ligt voornamelijk aan persoonlijke voorkeur. Minder overhellen vind ik fijner dan de hoge zit positie.
Blijft dat ik puur op design de CX5 en Stelvio mooier vind dan hun sedan / station broeders. Bij BMW vind ik juist de touring vaak fraaier.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60