Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Cdebruin » vr 6 mar 2020 10:13

zie onderweg ,en daar let ik natuurlijk op. steeds meer caravan s getrokken worden door een suv,
wat is de reden vraag ik me af , rijd het zoveel beter met een caravan , of is het een trend,
natuurlijk zijn er ook veel mensen , die overgestapt zijn van een sedan naar een SUV , dus spreken die
uit ervaring , zelf stap ik ook , over naar een SUV binnen enkele weken .
ben eigenlijk nieuwsgierig hoe de forumleden hun ervaring met het rijden van een SUV ervaren .
ongeacht van merk of type want dat is per mens verschillend .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 6 mar 2020 10:20

Tis maar net wat je bedoeld met een SUV een aantal zijn in hun voordeel door een hoger eigen gewicht en bijpassend trekvermogen

Maar er zijn ook alleen verhoogde modellen van een normaal model die hebben dan meestal een kleinere motor

Maar een echte SUV is meestal wat breder en hoger waardoor het rijden wel eens net even soepeler kan gaan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Morgoth » vr 6 mar 2020 10:30

Een SUV is een modeverschijnsel. Het heeft geen voordelen voor het trekken van een caravan. Anders is het als je een echte terreinauto neemt als een Landrover of Toyota Landcruiser. Die sleuren je caravan overal tegenop. Alleen rijden deze auto's doorgaans wat minder comfortabel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 10:37

voor mij is AWD het belangrijkst, als het enigszins kan wil ik dat graag, geeft me een goed gevoel, met de caravan en SUV heb ik ervaring met een oudere Range Rover, VW Touareg en een Volvo XC60, allemaal 4x4. wat de lagere auto's betreft zat er tussenin de Audi A6 Allroad en laag, de Passat 4 Motion, deze beide ook met AWD.
dan uiteraard met verschillende 2 wiel aangedreven auto's, de SUV geeft gewoon een lekker overzichtelijk geheel, ik heb het gevoel alles wat beter te kunnen overzien.
Echter is een SUV echt geen must voor mij, leuk als het uitkomt, maar geen probleem als het er geen is, de AWD mis ik dan meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door janoniem » vr 6 mar 2020 10:39

Een SUV beschikt vaak over een grote laadruimte waardoor na flink “stouwen” het gewicht van de trekker kan worden opgevoerd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 10:45

RE.gif

Die mening deel ik maar deels een SUV heeft best vaak een kleinere laadruimte dan de station variant van dezelfde wagen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door PMT » vr 6 mar 2020 10:52

RE.gif
Geheel mee eens. Mijn Octavia combi had heel veel meer kofferbak dan mijn huidige Qashqai. Wij wilden nu weer een hogere instap bij een nieuwe auto en uiteraard eentje die de caravan kon trekken.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Roland54 » vr 6 mar 2020 10:58

Een SUV heeft over het algemeen een kortere kont en de achterwielen staan meer naar achteren, waardoor deze minder doorzakt bij (hoge)kogeldruk,
dan bijvoorbeeld een stationwagen. Een stationwagen moet vaak van hulpveren worden voorzien omdat deze sneller doorzakken.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door sailor wim » vr 6 mar 2020 11:06

Ik vind het verkeers overzicht een voordeel en kan zo met de combi beter anticiperen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door DanielW » vr 6 mar 2020 11:27

Wat is een echte SUV? De Cx5en van tegenwoordig bestempel ik persoonlijk niet als een SUV.

Ik zou een SUV rijden voor de hogere trekgewichten, awd/4wd, hogere zitpositie en ik vind het vaak brute apparaten . Voor de ruimte zou ik wel sneller een station rijden.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door mrbullmastiff » vr 6 mar 2020 12:02

De meeste SUV's zijn normale personenauto's die alleen wat hoger staan op de wielen en een iets verhoogde carrosserie hebben. Zo een soort SUV heeft geen voordeel ten opzichte van een normale personenauto. Misschien zelfs een nadeel omdat ze meer wind vangen wat de stabiliteit negatief beïnvloed. Heb je een 4X4 versie waardoor je automatisch wat meer gewicht heb en misschien een wat zwaardere motor dan wordt het verhaal wel anders hoewel de stabiliteit door de hoogte altijd een rol zal spelen.
Mijn vader reed altijd met Toyota Landcruisers en zelfs met een Landcruiser merk je de invloed van wind op de combinatie.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 12:21

RE.gif dat is met instelbare demping heel goed aan te passen, onze XC60 reed met de dempers in comfort wat onrustig, maar in de harde stand snaar strak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door mrbullmastiff » vr 6 mar 2020 12:27

RE.gif
Natuurlijk maar op hoeveel van de standaard SUV's is dat beschikbaar.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 12:32

RE.gif

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, indien leverbaar zou ik het zeker bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Citrorob » vr 6 mar 2020 12:42

Micky schreef:
vr 6 mar 2020 12:21
RE.gif dat is met instelbare demping heel goed aan te passen, onze XC60 reed met de dempers in comfort wat onrustig, maar in de harde stand snaar strak.
Instelbare demping is niet instaat om de natuurwetten te breken. Je kan het hooguit iets oprekken.

Anderzijds is het ook gewoon waar je je prettig bij voelt.
Ik heb in genoeg auto's mogen rijden waarvan de eigenaar het een geweldig sturende auto vond en ik het een verschrikkelijke dweil vond.
Meestal laat ik zo'n eigenaar dan maar in de waan want hij is nu eenmaal blij met zijn auto en die blijheid gunnen we hem graag.

Jekihero

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Jekihero » vr 6 mar 2020 13:14

Net als TS kan mogelijk niemand hier een verstandig antwoord op verzinnen. Het is wel zo dat als je net een auto hebt gekocht je er plotseling op elke hoek net zo een ziet rijden, een soort selectieve perceptie. SUV is als eerder opgemerkt zeker ook een modeverschijnsel en niet alleen onder de caravanners. Veel oudjes overwegen een SUV vanwege de hoge instap of en vermeend sterker veiligheidsgevoel. Maar een SUV straalt wel stoerheid uit en dat is leuk bij de gedachte dat er een potente trekker voor de hut moet staan. Of alle (quasi) SUV’s ook potente trekkers zijn laat zich raden. Daarbij zal je je moeten afvragen onder welke omstandigheden je het vergelijk wil maken. De klasse waarin Mercedes E en BMW 5 zich bevinden kent hele knappe caravantrekkers. Een quasi SUV met alleen voorwielaandrijving komt heuvel-op ook niet fatsoenlijk weg van een natte parkeerplaats in b.v. Oostenrijk.
Wat wel in het voordeel kan spreken is de kortere oversteek achter de achteras, dat zal zeker de stabiliteit niet nadelig beïnvloeden. Zonder caravan rijdt een gewone sedan of combi uit een vergelijkbare klasse m.i. beter. Tis maar net wat je wil.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Hermanus » vr 6 mar 2020 13:32

Wij rijden al enkele jaren een MPV, een Opel Meriva. Een hoge instap, en voldoende laadruimte achterin, die maar iets kleiner is dan de stationwagen die we hiervoor hadden. En als caravantrekker in 2014 uitgeroepen als trekker van het jaar. Net iets kleiner dan die grote SUV's.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Lucas » vr 6 mar 2020 13:35

In vergelijking met een stationwagen (Outback) vind ik het vooral overzicht vanuit een SUV/4x4 in combinatie met een hoger eigen gewicht er meer voor zorgen dat het niet voelt alsof je met een aanhanger rijdt. De combinatie voelt dan veel meer als 1 geheel. Ik zou hetzelfde kunnen hebben met een bus ervoor denk ik, alleen die ervaring heb ik niet. Verder hebben wij geen mover op de caravan en kun je door de vierwielaandrijving op de camping ook wat makkelijker manoeuvreren, bijvoorbeeld op de duincamping waar wij vaak komen een stuk zand meepakken met de auto om zo de caravan op de plek te krijgen. Maar die situaties zou je met een tweewielaandrijver dan weer niet opzoeken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Chris » vr 6 mar 2020 13:42

Roland54 schreef:
vr 6 mar 2020 10:58
Een SUV heeft over het algemeen een kortere kont en de achterwielen staan meer naar achteren, waardoor deze minder doorzakt bij (hoge)kogeldruk,
dan bijvoorbeeld een stationwagen. Een stationwagen moet vaak van hulpveren worden voorzien omdat deze sneller doorzakken.
Mijn station is uitgerust met Niveaumat's... da's erg lekker... altijd vlakke combi.

Maar..
Ik heb altijd een beetje gedacht dat een SUV wat makkelijker trok omdat de windvang op de kop van de caravan al gebroken was..
M.a.w. een aero dynamisch voordeel..

Ik vergeet nooit mijn allereerste caravan.
Die was Aero Dramatisch van vorm....niet vooruit te branden met de trekkers van toen.. (75 PK Mitsubischi Galant) mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door sailor wim » vr 6 mar 2020 13:56

sailor wim schreef:
vr 6 mar 2020 11:06
Ik vind het verkeers overzicht een voordeel en kan zo met de combi beter anticiperen.
Wow sorry dat ik op de vraag gereageerd heb, ik zie dat ik een SUV-coupe bezit.
Nou zit ik lekker mee zeg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 15:35

Citrorob schreef:
vr 6 mar 2020 12:42
Micky schreef:
vr 6 mar 2020 12:21
RE.gif dat is met instelbare demping heel goed aan te passen, onze XC60 reed met de dempers in comfort wat onrustig, maar in de harde stand snaar strak.
Instelbare demping is niet instaat om de natuurwetten te breken. Je kan het hooguit iets oprekken.
Schrijf ik ook helemaal niet, er staat duidelijk wat mijn ervaring is en komt niet in de buurt van het overschrijden van natuurwetten, ik heb het over comfort
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door witjesm » vr 6 mar 2020 15:43

Het is geen voordeel eerder een nadeel en ik ken nog iemand op dit forum (VIP) die dezelfde mening heeft. IK heb een X3, X5 en nu een RR sport gehad naast een 330d cabrio en 2 keer een 435xd cabrio. Die cabrio's zijn veel zijdelings en oploop stabieler dan de X3 en X5. Dat komt waarschijnlijk ondanks instelbare dempers door de hoogte. De RR sport is tot op heden de enige uitzondering, die is bijzonder stabiel. Dat komt waarschijnlijk door de luchtveren die in Dynamic mode (sport stand) naar de lage stand gaan.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Citrorob

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Citrorob » vr 6 mar 2020 15:53

RE.gif

Precies een SUV en strak sturen gaat gewoon niet samen.
Wil niet zeggen dat je er geen fijne auto aan kunt hebben.

Ik heb jaren met een zware MPV mijn caravan getrokken en dat reed opzich prima en al veel beter dan de meeste SUV's.
Vooral omdat zeker deze MPV een veel lager zwaartepunt had dan dat een SUV heeft.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Micky » vr 6 mar 2020 16:07

RE.gif

Onzin er zijn wel SUV die strak sturen, niet zo strak als een lage wagen, maar je kunt er best de bochten mee om.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Wat is het voordeel een caravan te trekken met een SUV

Bericht door Erwin1987 » vr 6 mar 2020 16:09

Chris schreef:
Roland54 schreef:
vr 6 mar 2020 10:58
Een SUV heeft over het algemeen een kortere kont en de achterwielen staan meer naar achteren, waardoor deze minder doorzakt bij (hoge)kogeldruk,
dan bijvoorbeeld een stationwagen. Een stationwagen moet vaak van hulpveren worden voorzien omdat deze sneller doorzakken.
Mijn station is uitgerust met Niveaumat's... da's erg lekker... altijd vlakke combi.

Maar..
Ik heb altijd een beetje gedacht dat een SUV wat makkelijker trok omdat de windvang op de kop van de caravan al gebroken was..
M.a.w. een aero dynamisch voordeel..

Ik vergeet nooit mijn allereerste caravan.
Die was Aero Dramatisch van vorm....niet vooruit te branden met de trekkers van toen.. (75 PK Mitsubischi Galant) mrgreen.gif
Ik heb geen niveau mats maar met 100kg kogeldruk staat de auto ook recht, de niveau mats zijn voor zware lading in de kofferbak, check de as druk van de achteras maar eens er mag flink wat in die bak.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”