Renault ipv Dacia Lodgy

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Fam de Goeij » vr 28 feb 2020 00:35

Goeden dag,
Ik ben wat bang geworden door het negatief beeld wat overal gemaakt wordt over diesel auto,s en ik vind mijn Lodgy Stepway voor mijn Fendt 445 toch wel erg licht in gewicht. .Door de 2 keer Hagel schade kozen mijn partner en ik telkens een zwaardere caravan . De Fendt was al terug gezet op max 1400 kg omdat dat de max is wat de Daas mocht trekken . Maar met de mover onder de caravan is de originele 1500 kg max denk ik ook eerlijker.
De Daas weegt maar 1250 kg en heeft minder overwicht dan de Renault Grand Scenic auto,s van 2019 die ik bij mijn dealer gezien heb . De Grand Scenic is volgens opgave caravan trekker een stuk veiligere combi met de Fendt . Minder vlug kans op slinger bewegingen .
Nu twijfel ik tussen aanschaf van de redelijk zuinig 1.3 140 motor (een nieuwe motor door Renault ontwikkelt in samen werking met Mercedes Benz ) op benzine of de 1.5 DCI 110 pk die ook in de Lodgy zit .
Die Diesels zijn behoorlijk in prijs gezakt en dat is mijn auto met 85000 km en 3 jaar oud ook ! Dealer denkt dat de wegenbelasting op diesels nog verder zal stijgen en ook telkens meer steden diesels gaan weren . Eerst de oude maar daarna ook de euro 6 modellen . Ik zelf ben ook bang dat de benzine prijs en de diesel prijs telkens dichter bij elkaar komen te liggen (wat in veel EU landen al het geval is ') en dan is de Scenic Diesel met 412 Euro per 3 maanden aan wegen belasting ipv de benzine met 188 per 3 maanden helemaal dadelijk niet meer interessant !

Verder vind ik de Scenic een mooiere auto met veel meer veiligheid voorzieningen dan de Lodgy Stepway.
Ik krijg 10000 euro terug op een Grand Scenic met alles er op en er aan met 25000 km . April 2019 .

Is dit een wijze keus ? Doorrijden kan ook maar dan krijg ik voor mn diesel niets meer terug!

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 06:26

Het verschil Dacia vs. Renault kan ik niet mee helpen.
Mijn visie wat betreft diesel; wij hebben juist een jong gebruikte diesel aangeschaft. De aanschafprijs is relatief laag, de eventuele verhoging wegenbelasting weet niemand. Uiteindelijk willen ze alle verbrandingsmotoren weren.
Diesel heeft meer trekkracht, loopt over het algemeen zuiniger...de milieuzones worden steeds ruimer juist. Rotterdam is hij al versoepeld voor personenwagens.
De “roettax” die dit jaar is ingegaan geldt voor de euro 4 diesel zonder DPF. Volgende stap zal zijn euro 5, maar dan heb je nog een jaartje of 6-7 te gaan.

Ik maak dus juist gebruik van de diesel angst, koop goedkoop mijn auto. Tegen de ti)d dat ik inruil staat ie op of boven de 2 ton aan kilometers en daalt de waarde sowieso hard. Dit is ook met een benzineauto. Die zie je overigens ook al harder afschrijven dan bijvoorbeeldeen Hybrid.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door dieseltijger » vr 28 feb 2020 07:38

De vraag is niet hoeveel je terugkrijgt, maar hoeveel je gaat bijbetalen voor een auto die twee jaar jonger is. Dat zal niet gering zijn.

Verder bespeur ik bij mijzelf en bij jou ook het volgende: onzekerheid voelt ongemakkelijk. Je bent geneigd om een groot bedrag te investeren om de onzekerheid (die een klein bedrag vertegenwoordigt) de nek om te draaien. Dat alleen al is een reden om het niet te doen.

Tenslotte nog een ander aspect uit jouw bericht: je zit de toekomstige koop alvast te rechtvaardigen voor jezelf. Diesel wordt duurder, milieuzones, megane heeft een modernere motor... enzovoorts. Laat ik het zo zeggen: als je op vakantie bent en in de toekomst wil je de denkbeeldige stad met die eveneens denkbeeldige milieuzone bezoeken: neem een taxi. Met een ingebouwd zwembad en persoonlijke boodschappensjouwer. Dan nog ben je goedkoper uit.

Of koop toch een andere auto - maar dan voor de lol. Met een zoevende automaat zodat je ook weg kan rijden met jouw caravan de steile bergweg op. Genieten, en niet uit angst handelen.

Naschrift: jullie Dacia is sober, maar practisch, ruim en betrouwbaar. En dealer kan aan jullie "risicovolle Dacia" verdienen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 08:18

Nog even een gedachtenspinsel: de Dacia is 3 jaar oud met 85.000 kilometers erop...dat is bijna 30.000 per jaar.
Dan in ogenschouw nemende dat een diesel minder verbruikt, en de goedkopere aanschaf vergelijkbaar zelfde auto met benzine denk ik dat het aan de goede kant van het omslagpunt zit. Zeker met de caravan. Als de benzineversie solo 1 op 14 verbruikt en de diesel 1 op 19 (denk ik reeel voor een Scenic) zal het verbruik van de benzine versie met de caravan behoorlijk omhoog gaan. Motor loopt dan wel op top van zijn kunnen. De diesel heeft dan door het hogere koppel wat meer reserve.
Een en ander hangt natuurlijk wel samen hoeveel er met caravan gereden wordt.

Keuzes.....ik zou voor het soepele en reserve voor de diesel kiezen. Ook al zou me dat per maand iets meer kosten.

Re di Coppi
Berichten: 1453
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Re di Coppi » vr 28 feb 2020 09:03

RE.gif
Turbo benzine motoren rijden ook soepel en hebben reserve
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36128
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020 09:13

Ga je voor de stabiliteit..
Dan wint de Scenic met verve...
Nu ben je met de Dacia heel erg "gekortwiekt" door het gewicht-terugzet verhaal.
Eigenlijk... is de Lodgy gewoon een te kleine auto voor de Fendt.
Hoe die Fendt gekomen is weet ik nog maar al te goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door deusjevo » vr 28 feb 2020 09:44

Ik zou (als je perse Scenic wilt) een jonge occasion Scenic diesel zoeken met weinig kilometers.
Eigenlijk hetzelfde idee wat Herman&Saskia heeft.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 10:34

RE.gif als voorbeeld te noemen:
Vorige auto Ford Focus diesel 2013, aangeschaft in 2018 met 150.000 kilometer erop voor 7900 euro.
Afgelopen november ingeruild met 200.000 op de teller voor 4900 euro. Geen onkosten gehad.
De Focus is alleen maar ingeruild vanwege de caravan (mocht maar 300 kilo trekken).

Nu Peugeot 508 diesel, 90.000 op de teller. Bj 2015, gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs blij.gif
Met automaat, ideaal voor de caravan. Als die net zo betrouwbaar en kosteloos is als de Focus zien we bij 2 ton wel weer wat we doen. Vergelijkbare benzine versie had ik bijna 10.000 euro meer voor moeten betalen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door deusjevo » vr 28 feb 2020 10:36

Een derde van de nieuwprijs?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 10:39

Yep, was de auto net 4 jaar en 3 maanden oud. Meer voor een diesel “slechts” 90 duizend gereden.
En wel ook gewoon autobedrijf, garantie etc

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door dieseltijger » vr 28 feb 2020 10:46

Herman&Saskia schreef:
vr 28 feb 2020 10:34
RE.gif als voorbeeld te noemen:
<knip>

Nu Peugeot 508 diesel, 90.000 op de teller. Bj 2015, gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs blij.gif
Met automaat, ideaal voor de caravan. Als die net zo betrouwbaar en kosteloos is als de Focus zien we bij 2 ton wel weer wat we doen. Vergelijkbare benzine versie had ik bijna 10.000 euro meer voor moeten betalen.
Mooie auto. (Bijna) dezelfde policy als ik hanteer: Doe mij maar een ruime, 2e hands auto die van alle gemakken is voorzien en die geen hond wil hebben. Omdat ik auto's van 8 jaar of ouder koop heb ik een lichte voorkeur ontwikkeld voor Aziaten (want: lekken geen olie en blijven betrouwbaar). En als ik er in zit zie ik de auto toch niet van de buitenkant. Ze gaan pas exit bij rond de 450k op de teller. Tot nu toe bevalt het prima, al moet ik wel rekening houden met wat meer preventief onderhoud.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Gemineye » vr 28 feb 2020 11:09

Ach dat dieselverhaal wordt nogal opgeblazen en dealers doen er gerust aan mee. Als de aanschafprijs vergelijkbaar zou zijn, dan zit het omslagpunt voor diesel zo rond de 15/20000km. Echter, die diesel is in aanschaf (veel) goedkoper momenteel. Die extra afschrijving geldt wel, maar daar profiteer je nu dus ook al van. Voor 30.000km/jaar een prima keuze denk ik. Ik heb nu net weer een diesel gekregen (super fijne motor, die 1.5dci!!) en ik ben voornemens om die na afloop leaseperiode privé over te nemen. De steden waar ik dan heeeel misschien niet in zou mogen; ach volgens mij loopt het niet zo’n vaart, en bovendien; ik kom er nu ook al nooit. Ze gaan vast geen auto’s weren <10jaar oud.

Qua gewicht; dat is een apart keuze, scenic diesel bestaat ook! Die zou ik in jouw geval serieus overwegen, want veel goedkoper dan een scenic benzine.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door meeder » vr 28 feb 2020 11:21

Leasemaatschappijen doen er ook vrolijk aan mee. Toen ik moest kiezen was bij gelijke uitrusting en opties een diesel bij verschillende auto's gemiddeld €100 per maand duurder. De keuze was dus vrij snel gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door deusjevo » vr 28 feb 2020 11:23

Bij ons bedrijf ligt het omslagpunt al op 50000 per jaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Daphne » vr 28 feb 2020 11:55

meeder schreef:
vr 28 feb 2020 11:21
Leasemaatschappijen doen er ook vrolijk aan mee. Toen ik moest kiezen was bij gelijke uitrusting en opties een diesel bij verschillende auto's gemiddeld €100 per maand duurder. De keuze was dus vrij snel gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Logisch gevolg van een lage restwaarde. Dan moet het leasebedrag per maand omhoog.
Bij ons ligt het omslagpunt nu nog bij 35.000 km per jaar. Ben benieuwd of dat wordt aangepast. Ik rij sowieso benzine, ik haal net de 30.000 per jaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 11:58

RE.gif inderdaad...en die lage restwaarde kun je als particulier die wat kilometers maakt je voordeel mee doen.
Zo wordt, op de lange termijn, de diesel ook wel uitgefaseerd.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Michel1975 » vr 28 feb 2020 12:22

Ik snap ook de keus voor heel veel mensen niet die perse in een bepaalde categorie HSB willen vallen. Je hebt vaak voor hetzelfde geld een ruimere, comfortabelere en in sommige gevallen zelfs zuinigere auto. En dat voor 2 tientjes (als dat het al is) in de maand. Nee dan gaan we voor €240 in de maand eigenlijk met een veel te licht autootje met caravan onderweg. Lekker je caravan terug laten keuren (over schijnzekerheid gesproken). Nu weet ik niet hoe het bij TS gegaan is. Maar dit soort situaties lees ik hier vrij regelmatig.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Micky » vr 28 feb 2020 17:42

Herman&Saskia schreef:
vr 28 feb 2020 10:39
Yep, was de auto net 4 jaar en 3 maanden oud. Meer voor een diesel “slechts” 90 duizend gereden.
En wel ook gewoon autobedrijf, garantie etc
maar wat is een derde van de nieuwprijs scratch.gif de huidige (dus nieuwe 508) heb ik gecalculeerd voor de lease en komt dik over de 50K heen, voor 17K weet ik dan nog wel hele andere auto's om maar zo even te zeggen ;)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Paul » vr 28 feb 2020 19:08

Tsja we weten allemaal hoe jij je auto's calculeert, dan heb je je nog ingehouden met die 50k + ;) awhoea.gif

De vanaf prijs van de nieuwe 508 is 38, vorige model was volgens mij wat voordeliger.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Herman&Saskia » vr 28 feb 2020 19:11

Nieuwprijs 2015 was 39000 euro zonder extra pakketten. Ik heb best wel extra’s ontdekt. Full led, dodehoek detectie en dat soort spul.
Ik kan voor die prijzen ook wel andere auto’s bedenken, maar of voldoen niet aan mijn behoeften, of hogere kilometerstanden bijv. Nieuwe Hyundai I10 kan ook, maar gaat vergelijking wel een beetje mank knipoog.gif
Andere opties die wij hadden was een Ford Mondeo (jaar ouder, 200 kilo zwaarder en minder trekvermogen), Renault Megane (klasse kleiner, geen automaat en relatief kaal). Dus hebben we onze voorkeur laten spreken.
Scheelt overigens wel dat ik perse een station wil vanwege onze honden + dat ik het mooier en praktischer vind.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Micky » vr 28 feb 2020 19:29

pvaken schreef:
vr 28 feb 2020 19:08
Tsja we weten allemaal hoe jij je auto's calculeert, dan heb je je nog ingehouden met die 50k + ;) awhoea.gif

De vanaf prijs van de nieuwe 508 is 38, vorige model was volgens mij wat voordeliger.
net als bij mijn klanten, met een vork awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36128
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020 19:33

RE.gif
Nou... volgens mij schrijf jij met een bezem.. whistle.gif whistle.gif whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Micky » vr 28 feb 2020 19:37

RE.gif

hebben wij ooit zaken gedaan? scratch.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36128
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020 19:47

RE.gif
Ja...andersom alleen....
Inductiekookplaat... jij was de koper.... awhoea.gif awhoea.gif
Zo kort van memorie ??? nu al ???

We dwalen enorm af..
B.O.T.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Renault ipv Dacia Lodgy

Bericht door Micky » vr 28 feb 2020 19:58

RE.gif

nu je het zegt, dat ding doet het niet, ik heb je al zeker 8 berichten gestuurd, maar je reageert niet....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”