Renault ipv Dacia Lodgy
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
Renault ipv Dacia Lodgy
Goeden dag,
Ik ben wat bang geworden door het negatief beeld wat overal gemaakt wordt over diesel auto,s en ik vind mijn Lodgy Stepway voor mijn Fendt 445 toch wel erg licht in gewicht. .Door de 2 keer Hagel schade kozen mijn partner en ik telkens een zwaardere caravan . De Fendt was al terug gezet op max 1400 kg omdat dat de max is wat de Daas mocht trekken . Maar met de mover onder de caravan is de originele 1500 kg max denk ik ook eerlijker.
De Daas weegt maar 1250 kg en heeft minder overwicht dan de Renault Grand Scenic auto,s van 2019 die ik bij mijn dealer gezien heb . De Grand Scenic is volgens opgave caravan trekker een stuk veiligere combi met de Fendt . Minder vlug kans op slinger bewegingen .
Nu twijfel ik tussen aanschaf van de redelijk zuinig 1.3 140 motor (een nieuwe motor door Renault ontwikkelt in samen werking met Mercedes Benz ) op benzine of de 1.5 DCI 110 pk die ook in de Lodgy zit .
Die Diesels zijn behoorlijk in prijs gezakt en dat is mijn auto met 85000 km en 3 jaar oud ook ! Dealer denkt dat de wegenbelasting op diesels nog verder zal stijgen en ook telkens meer steden diesels gaan weren . Eerst de oude maar daarna ook de euro 6 modellen . Ik zelf ben ook bang dat de benzine prijs en de diesel prijs telkens dichter bij elkaar komen te liggen (wat in veel EU landen al het geval is ') en dan is de Scenic Diesel met 412 Euro per 3 maanden aan wegen belasting ipv de benzine met 188 per 3 maanden helemaal dadelijk niet meer interessant !
Verder vind ik de Scenic een mooiere auto met veel meer veiligheid voorzieningen dan de Lodgy Stepway.
Ik krijg 10000 euro terug op een Grand Scenic met alles er op en er aan met 25000 km . April 2019 .
Is dit een wijze keus ? Doorrijden kan ook maar dan krijg ik voor mn diesel niets meer terug!
Ik ben wat bang geworden door het negatief beeld wat overal gemaakt wordt over diesel auto,s en ik vind mijn Lodgy Stepway voor mijn Fendt 445 toch wel erg licht in gewicht. .Door de 2 keer Hagel schade kozen mijn partner en ik telkens een zwaardere caravan . De Fendt was al terug gezet op max 1400 kg omdat dat de max is wat de Daas mocht trekken . Maar met de mover onder de caravan is de originele 1500 kg max denk ik ook eerlijker.
De Daas weegt maar 1250 kg en heeft minder overwicht dan de Renault Grand Scenic auto,s van 2019 die ik bij mijn dealer gezien heb . De Grand Scenic is volgens opgave caravan trekker een stuk veiligere combi met de Fendt . Minder vlug kans op slinger bewegingen .
Nu twijfel ik tussen aanschaf van de redelijk zuinig 1.3 140 motor (een nieuwe motor door Renault ontwikkelt in samen werking met Mercedes Benz ) op benzine of de 1.5 DCI 110 pk die ook in de Lodgy zit .
Die Diesels zijn behoorlijk in prijs gezakt en dat is mijn auto met 85000 km en 3 jaar oud ook ! Dealer denkt dat de wegenbelasting op diesels nog verder zal stijgen en ook telkens meer steden diesels gaan weren . Eerst de oude maar daarna ook de euro 6 modellen . Ik zelf ben ook bang dat de benzine prijs en de diesel prijs telkens dichter bij elkaar komen te liggen (wat in veel EU landen al het geval is ') en dan is de Scenic Diesel met 412 Euro per 3 maanden aan wegen belasting ipv de benzine met 188 per 3 maanden helemaal dadelijk niet meer interessant !
Verder vind ik de Scenic een mooiere auto met veel meer veiligheid voorzieningen dan de Lodgy Stepway.
Ik krijg 10000 euro terug op een Grand Scenic met alles er op en er aan met 25000 km . April 2019 .
Is dit een wijze keus ? Doorrijden kan ook maar dan krijg ik voor mn diesel niets meer terug!
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Het verschil Dacia vs. Renault kan ik niet mee helpen.
Mijn visie wat betreft diesel; wij hebben juist een jong gebruikte diesel aangeschaft. De aanschafprijs is relatief laag, de eventuele verhoging wegenbelasting weet niemand. Uiteindelijk willen ze alle verbrandingsmotoren weren.
Diesel heeft meer trekkracht, loopt over het algemeen zuiniger...de milieuzones worden steeds ruimer juist. Rotterdam is hij al versoepeld voor personenwagens.
De “roettax” die dit jaar is ingegaan geldt voor de euro 4 diesel zonder DPF. Volgende stap zal zijn euro 5, maar dan heb je nog een jaartje of 6-7 te gaan.
Ik maak dus juist gebruik van de diesel angst, koop goedkoop mijn auto. Tegen de ti)d dat ik inruil staat ie op of boven de 2 ton aan kilometers en daalt de waarde sowieso hard. Dit is ook met een benzineauto. Die zie je overigens ook al harder afschrijven dan bijvoorbeeldeen Hybrid.
Mijn visie wat betreft diesel; wij hebben juist een jong gebruikte diesel aangeschaft. De aanschafprijs is relatief laag, de eventuele verhoging wegenbelasting weet niemand. Uiteindelijk willen ze alle verbrandingsmotoren weren.
Diesel heeft meer trekkracht, loopt over het algemeen zuiniger...de milieuzones worden steeds ruimer juist. Rotterdam is hij al versoepeld voor personenwagens.
De “roettax” die dit jaar is ingegaan geldt voor de euro 4 diesel zonder DPF. Volgende stap zal zijn euro 5, maar dan heb je nog een jaartje of 6-7 te gaan.
Ik maak dus juist gebruik van de diesel angst, koop goedkoop mijn auto. Tegen de ti)d dat ik inruil staat ie op of boven de 2 ton aan kilometers en daalt de waarde sowieso hard. Dit is ook met een benzineauto. Die zie je overigens ook al harder afschrijven dan bijvoorbeeldeen Hybrid.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
De vraag is niet hoeveel je terugkrijgt, maar hoeveel je gaat bijbetalen voor een auto die twee jaar jonger is. Dat zal niet gering zijn.
Verder bespeur ik bij mijzelf en bij jou ook het volgende: onzekerheid voelt ongemakkelijk. Je bent geneigd om een groot bedrag te investeren om de onzekerheid (die een klein bedrag vertegenwoordigt) de nek om te draaien. Dat alleen al is een reden om het niet te doen.
Tenslotte nog een ander aspect uit jouw bericht: je zit de toekomstige koop alvast te rechtvaardigen voor jezelf. Diesel wordt duurder, milieuzones, megane heeft een modernere motor... enzovoorts. Laat ik het zo zeggen: als je op vakantie bent en in de toekomst wil je de denkbeeldige stad met die eveneens denkbeeldige milieuzone bezoeken: neem een taxi. Met een ingebouwd zwembad en persoonlijke boodschappensjouwer. Dan nog ben je goedkoper uit.
Of koop toch een andere auto - maar dan voor de lol. Met een zoevende automaat zodat je ook weg kan rijden met jouw caravan de steile bergweg op. Genieten, en niet uit angst handelen.
Naschrift: jullie Dacia is sober, maar practisch, ruim en betrouwbaar. En dealer kan aan jullie "risicovolle Dacia" verdienen.
Verder bespeur ik bij mijzelf en bij jou ook het volgende: onzekerheid voelt ongemakkelijk. Je bent geneigd om een groot bedrag te investeren om de onzekerheid (die een klein bedrag vertegenwoordigt) de nek om te draaien. Dat alleen al is een reden om het niet te doen.
Tenslotte nog een ander aspect uit jouw bericht: je zit de toekomstige koop alvast te rechtvaardigen voor jezelf. Diesel wordt duurder, milieuzones, megane heeft een modernere motor... enzovoorts. Laat ik het zo zeggen: als je op vakantie bent en in de toekomst wil je de denkbeeldige stad met die eveneens denkbeeldige milieuzone bezoeken: neem een taxi. Met een ingebouwd zwembad en persoonlijke boodschappensjouwer. Dan nog ben je goedkoper uit.
Of koop toch een andere auto - maar dan voor de lol. Met een zoevende automaat zodat je ook weg kan rijden met jouw caravan de steile bergweg op. Genieten, en niet uit angst handelen.
Naschrift: jullie Dacia is sober, maar practisch, ruim en betrouwbaar. En dealer kan aan jullie "risicovolle Dacia" verdienen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Nog even een gedachtenspinsel: de Dacia is 3 jaar oud met 85.000 kilometers erop...dat is bijna 30.000 per jaar.
Dan in ogenschouw nemende dat een diesel minder verbruikt, en de goedkopere aanschaf vergelijkbaar zelfde auto met benzine denk ik dat het aan de goede kant van het omslagpunt zit. Zeker met de caravan. Als de benzineversie solo 1 op 14 verbruikt en de diesel 1 op 19 (denk ik reeel voor een Scenic) zal het verbruik van de benzine versie met de caravan behoorlijk omhoog gaan. Motor loopt dan wel op top van zijn kunnen. De diesel heeft dan door het hogere koppel wat meer reserve.
Een en ander hangt natuurlijk wel samen hoeveel er met caravan gereden wordt.
Keuzes.....ik zou voor het soepele en reserve voor de diesel kiezen. Ook al zou me dat per maand iets meer kosten.
Dan in ogenschouw nemende dat een diesel minder verbruikt, en de goedkopere aanschaf vergelijkbaar zelfde auto met benzine denk ik dat het aan de goede kant van het omslagpunt zit. Zeker met de caravan. Als de benzineversie solo 1 op 14 verbruikt en de diesel 1 op 19 (denk ik reeel voor een Scenic) zal het verbruik van de benzine versie met de caravan behoorlijk omhoog gaan. Motor loopt dan wel op top van zijn kunnen. De diesel heeft dan door het hogere koppel wat meer reserve.
Een en ander hangt natuurlijk wel samen hoeveel er met caravan gereden wordt.
Keuzes.....ik zou voor het soepele en reserve voor de diesel kiezen. Ook al zou me dat per maand iets meer kosten.
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif
Turbo benzine motoren rijden ook soepel en hebben reserve
Turbo benzine motoren rijden ook soepel en hebben reserve
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Ga je voor de stabiliteit..
Dan wint de Scenic met verve...
Nu ben je met de Dacia heel erg "gekortwiekt" door het gewicht-terugzet verhaal.
Eigenlijk... is de Lodgy gewoon een te kleine auto voor de Fendt.
Hoe die Fendt gekomen is weet ik nog maar al te goed..
Dan wint de Scenic met verve...
Nu ben je met de Dacia heel erg "gekortwiekt" door het gewicht-terugzet verhaal.
Eigenlijk... is de Lodgy gewoon een te kleine auto voor de Fendt.
Hoe die Fendt gekomen is weet ik nog maar al te goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Ik zou (als je perse Scenic wilt) een jonge occasion Scenic diesel zoeken met weinig kilometers.
Eigenlijk hetzelfde idee wat Herman&Saskia heeft.
Eigenlijk hetzelfde idee wat Herman&Saskia heeft.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif als voorbeeld te noemen:
Vorige auto Ford Focus diesel 2013, aangeschaft in 2018 met 150.000 kilometer erop voor 7900 euro.
Afgelopen november ingeruild met 200.000 op de teller voor 4900 euro. Geen onkosten gehad.
De Focus is alleen maar ingeruild vanwege de caravan (mocht maar 300 kilo trekken).
Nu Peugeot 508 diesel, 90.000 op de teller. Bj 2015, gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs
Met automaat, ideaal voor de caravan. Als die net zo betrouwbaar en kosteloos is als de Focus zien we bij 2 ton wel weer wat we doen. Vergelijkbare benzine versie had ik bijna 10.000 euro meer voor moeten betalen.
Vorige auto Ford Focus diesel 2013, aangeschaft in 2018 met 150.000 kilometer erop voor 7900 euro.
Afgelopen november ingeruild met 200.000 op de teller voor 4900 euro. Geen onkosten gehad.
De Focus is alleen maar ingeruild vanwege de caravan (mocht maar 300 kilo trekken).
Nu Peugeot 508 diesel, 90.000 op de teller. Bj 2015, gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs
Met automaat, ideaal voor de caravan. Als die net zo betrouwbaar en kosteloos is als de Focus zien we bij 2 ton wel weer wat we doen. Vergelijkbare benzine versie had ik bijna 10.000 euro meer voor moeten betalen.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Een derde van de nieuwprijs?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Yep, was de auto net 4 jaar en 3 maanden oud. Meer voor een diesel “slechts” 90 duizend gereden.
En wel ook gewoon autobedrijf, garantie etc
En wel ook gewoon autobedrijf, garantie etc
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Mooie auto. (Bijna) dezelfde policy als ik hanteer: Doe mij maar een ruime, 2e hands auto die van alle gemakken is voorzien en die geen hond wil hebben. Omdat ik auto's van 8 jaar of ouder koop heb ik een lichte voorkeur ontwikkeld voor Aziaten (want: lekken geen olie en blijven betrouwbaar). En als ik er in zit zie ik de auto toch niet van de buitenkant. Ze gaan pas exit bij rond de 450k op de teller. Tot nu toe bevalt het prima, al moet ik wel rekening houden met wat meer preventief onderhoud.Herman&Saskia schreef: ↑vr 28 feb 2020 10:34RE.gif als voorbeeld te noemen:
<knip>
Nu Peugeot 508 diesel, 90.000 op de teller. Bj 2015, gekocht voor iets meer dan een derde van de nieuwprijs
Met automaat, ideaal voor de caravan. Als die net zo betrouwbaar en kosteloos is als de Focus zien we bij 2 ton wel weer wat we doen. Vergelijkbare benzine versie had ik bijna 10.000 euro meer voor moeten betalen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Ach dat dieselverhaal wordt nogal opgeblazen en dealers doen er gerust aan mee. Als de aanschafprijs vergelijkbaar zou zijn, dan zit het omslagpunt voor diesel zo rond de 15/20000km. Echter, die diesel is in aanschaf (veel) goedkoper momenteel. Die extra afschrijving geldt wel, maar daar profiteer je nu dus ook al van. Voor 30.000km/jaar een prima keuze denk ik. Ik heb nu net weer een diesel gekregen (super fijne motor, die 1.5dci!!) en ik ben voornemens om die na afloop leaseperiode privé over te nemen. De steden waar ik dan heeeel misschien niet in zou mogen; ach volgens mij loopt het niet zo’n vaart, en bovendien; ik kom er nu ook al nooit. Ze gaan vast geen auto’s weren <10jaar oud.
Qua gewicht; dat is een apart keuze, scenic diesel bestaat ook! Die zou ik in jouw geval serieus overwegen, want veel goedkoper dan een scenic benzine.
Qua gewicht; dat is een apart keuze, scenic diesel bestaat ook! Die zou ik in jouw geval serieus overwegen, want veel goedkoper dan een scenic benzine.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Leasemaatschappijen doen er ook vrolijk aan mee. Toen ik moest kiezen was bij gelijke uitrusting en opties een diesel bij verschillende auto's gemiddeld €100 per maand duurder. De keuze was dus vrij snel gemaakt.
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Bij ons bedrijf ligt het omslagpunt al op 50000 per jaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Logisch gevolg van een lage restwaarde. Dan moet het leasebedrag per maand omhoog.
Bij ons ligt het omslagpunt nu nog bij 35.000 km per jaar. Ben benieuwd of dat wordt aangepast. Ik rij sowieso benzine, ik haal net de 30.000 per jaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif inderdaad...en die lage restwaarde kun je als particulier die wat kilometers maakt je voordeel mee doen.
Zo wordt, op de lange termijn, de diesel ook wel uitgefaseerd.
Zo wordt, op de lange termijn, de diesel ook wel uitgefaseerd.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Ik snap ook de keus voor heel veel mensen niet die perse in een bepaalde categorie HSB willen vallen. Je hebt vaak voor hetzelfde geld een ruimere, comfortabelere en in sommige gevallen zelfs zuinigere auto. En dat voor 2 tientjes (als dat het al is) in de maand. Nee dan gaan we voor €240 in de maand eigenlijk met een veel te licht autootje met caravan onderweg. Lekker je caravan terug laten keuren (over schijnzekerheid gesproken). Nu weet ik niet hoe het bij TS gegaan is. Maar dit soort situaties lees ik hier vrij regelmatig.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
maar wat is een derde van de nieuwprijs de huidige (dus nieuwe 508) heb ik gecalculeerd voor de lease en komt dik over de 50K heen, voor 17K weet ik dan nog wel hele andere auto's om maar zo even te zeggen ;)Herman&Saskia schreef: ↑vr 28 feb 2020 10:39Yep, was de auto net 4 jaar en 3 maanden oud. Meer voor een diesel “slechts” 90 duizend gereden.
En wel ook gewoon autobedrijf, garantie etc
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Tsja we weten allemaal hoe jij je auto's calculeert, dan heb je je nog ingehouden met die 50k + ;)
De vanaf prijs van de nieuwe 508 is 38, vorige model was volgens mij wat voordeliger.
De vanaf prijs van de nieuwe 508 is 38, vorige model was volgens mij wat voordeliger.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
Nieuwprijs 2015 was 39000 euro zonder extra pakketten. Ik heb best wel extra’s ontdekt. Full led, dodehoek detectie en dat soort spul.
Ik kan voor die prijzen ook wel andere auto’s bedenken, maar of voldoen niet aan mijn behoeften, of hogere kilometerstanden bijv. Nieuwe Hyundai I10 kan ook, maar gaat vergelijking wel een beetje mank
Andere opties die wij hadden was een Ford Mondeo (jaar ouder, 200 kilo zwaarder en minder trekvermogen), Renault Megane (klasse kleiner, geen automaat en relatief kaal). Dus hebben we onze voorkeur laten spreken.
Scheelt overigens wel dat ik perse een station wil vanwege onze honden + dat ik het mooier en praktischer vind.
Ik kan voor die prijzen ook wel andere auto’s bedenken, maar of voldoen niet aan mijn behoeften, of hogere kilometerstanden bijv. Nieuwe Hyundai I10 kan ook, maar gaat vergelijking wel een beetje mank
Andere opties die wij hadden was een Ford Mondeo (jaar ouder, 200 kilo zwaarder en minder trekvermogen), Renault Megane (klasse kleiner, geen automaat en relatief kaal). Dus hebben we onze voorkeur laten spreken.
Scheelt overigens wel dat ik perse een station wil vanwege onze honden + dat ik het mooier en praktischer vind.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
net als bij mijn klanten, met een vork
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif
Nou... volgens mij schrijf jij met een bezem..
Nou... volgens mij schrijf jij met een bezem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif
hebben wij ooit zaken gedaan?
hebben wij ooit zaken gedaan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif
Ja...andersom alleen....
Inductiekookplaat... jij was de koper....
Zo kort van memorie ??? nu al ???
We dwalen enorm af..
B.O.T.
Ja...andersom alleen....
Inductiekookplaat... jij was de koper....
Zo kort van memorie ??? nu al ???
We dwalen enorm af..
B.O.T.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Renault ipv Dacia Lodgy
RE.gif
nu je het zegt, dat ding doet het niet, ik heb je al zeker 8 berichten gestuurd, maar je reageert niet....
nu je het zegt, dat ding doet het niet, ik heb je al zeker 8 berichten gestuurd, maar je reageert niet....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB