Bericht
door Knaus440 » wo 26 feb 2020 22:18
Ja, Opel en de M32 versnellingsbak. Die bak hebben wij ook in onze Meriva.
En dus bij 150000 km moeten laten reviseren.
Alle lagers vervangen, is inderdaad een productie fout of constructiefout.
Naast vervangen lagers ook aanpassingen voor betere smering lagers door iets grotere oliegaatjes te boren.
En kwalitatief betere lagers!
Maar, die M32 bak zit in meerdere auto's. Niet alleen Opels.
Denk aan Saab, Renault (busjes), FIAT, en nog een paar merken en modellen.
Ik dacht Alfa ook, maar dat weet ik niet zeker.
Omdat dit een bekend euvel is van de M32 bak, tot een bepaald bouwjaar, zijn er dus bedrijven die zich
gespecialiseerd hebben in deze klus. Helaas nog steeds een 2600 euro, met vliegwiel en complete koppeling.
Maar we rijden nu al ruim een jaar met een heerlijk schakelende auto.
Meriva 140pk met M32 bak, mag maar 1200 kg, nieuwere modellen 1300kg, trekken.
Nieuwere modellen met de M32 hebben wel een betere bak, met betere lagers en smering.
Er zijn te lichte lagers gemonteerd in begin jaren.
Weet niet vanaf welk bouwjaar de bakken beter zijn, met minder problemen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.