Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Saartje71
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 mei 2018 00:13

Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Saartje71 » zo 26 jan 2020 08:55

Wij overwegen de aanschaf van een Kia Niro dynamicline. Gisteren bij de dealer geweest met in ons achterhoofd de plugin-hybrid. Maar door de verkoper vrijwel direct naar de hybrid geloodst. De plugin hybrid werd nauwelijks nog verkocht.

Nou is ons dagelijks gebruik ritjes van 12 km woon-werkverkeer op 80 km wegen. Dus wij dachten... met de plugin hybrid lekker bijna volledig (lees voordelig) elektrisch rijden. Maar deze versie is ook 5000 euro duurder in aanschaf. En de hybrid laadt zichzelf op én is zuinig. Wat is wijsheid...

Een andere hele belangrijke overweging -vandaar mijn post hier-. Is er verschil tussen beide versies bij het trekken van een caravan van 1000 kg? Of maakt het niks uit? We gaan doorgaans naar het zonnige zuiden en moeten de Alpen doorkruisen.

Ik heb vrijwel geen verstand van auto's, dus hopelijk hier kundige mensen met Jip en Janneke advies. Alvast bedankt!!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door erichendri » zo 26 jan 2020 12:17

Thuis laden en op stroom rijden is goedkoper dan op benzine rijden, zeker in jullie situatie.
Plug in hybrid is meen ik (systeem vermogen) sterker dan de hybrid uitvoering.
Beide zijn onderweg op te laden tijdens het rijden.
Bij de plug in hybrid is het elektrische gedeelte wel zwaarder dan de bij de gewone hybrid.
Beide kunnen de 1000 kg prima trekken.
Zwaardere caravan zou ook nog wel kunnen in de toekomst.
Ga met beide uitvoeringen rijden is mijn advies, en dan geen klein stukje.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door erichendri » zo 26 jan 2020 13:28

Even een aanvulling na bezoek kia.nl.
Vermogens zijn voor beide auto's gelijk dus ook dezelfde electro motoren.
Wel is er een verschil in gewicht bij beide auto's door het grotere accu pakket.
Het gewicht wat je in de auto mee kunt nemen blijft hetzelfde.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Conradi » zo 26 jan 2020 15:58

Saartje71 schreef:Maar door de verkoper vrijwel direct naar de hybrid geloodst. De plugin hybrid werd nauwelijks nog verkocht.

Nou is ons dagelijks gebruik ritjes van 12 km woon-werkverkeer op 80 km wegen.
.....
Wat is wijsheid...
Nou, stel je van dat zelf opladen niet te veel voor. Ja, als je een Alpenpas naar beneden komt, dan laadt ‘ie wel. Maar nauwelijks van afremmen en uitrollen voor een stoplicht. Dat is mijn ervaring.

Ik zou altijd voor de plug-in hybrid gaan, alle korte ritten over 80 km wegen en in de stad rij je dan echt electrisch. Da’s super.
Succes met je keuze!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Morgoth » ma 27 jan 2020 10:35

Als je slechts 12km per dag rijdt zou ik ook 100% zeker voor de Plug-in gaan. Dan kun je lekker elektrisch blijven rijden en start de ICE niet eens. Geen slijtage (korte ritjes zijn niet goed voor een ICE!) en veel goedkoper in gebruik. Long-life olie erin en je kunt jarenlang rijden zonder dure beurten. Je zult moeten uitrekenen of de meerprijs uit kan.
Ze worden nauwelijks nog verkocht omdat ze bijtellingstechnisch niet meer interessant zijn. Zakelijk betaal je over allebei de volle mep bijtelling. Dus kiest de zakelijke rijder de goedkoopste.
Let er wel op dat je een laadgelegenheid moet hebben thuis. De losse stopcontactlader is bijzonder traag. Een wandlader kost zo'n 1000 euro.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door erichendri » ma 27 jan 2020 11:57

Olie verouderd als het in de motor zit, daar bij zijn korte ritten funest voor de levensduur.
Gewoon elk jaar verversen, hoeft niet veel te kosten.
Met een accu van nog geen 10kwh kan je hem prima met een stekker opladen in 5 uur en
heb je de dure wandlader dus niet nodig.
Afremmen op de B stand is inderdaad niet veel, bij de e-golf is dat nog geen 90w vanaf 90 km/h.
En hoe voller de accu des te minder de remwerking en opbrengst.
Met veel uitrollen haal je wel de meeste km's op je accu.
Dat one pedal driving vind ik persoonlijk helemaal niks, gebruik het ook nooit.
Bij stoplichten etc.. laat ik hem heel lang uitrollen en het laatste stukje zet ik hem in B.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Morgoth » ma 27 jan 2020 16:59

Als je de motor niet gebruikt verouderd de olie ook niet. Wat er wel verouderd is de benzine. Dus V-Power (nu nog) of iets anders tanken zonder Ethanol.
One-pedal drive vind ik ook niks. Ik wordt dan misselijk van mijn eigen rijstijl. Kan dat trouwens wel in een hybride? Nooit gehoord namelijk.
10kWh is inderdaad een klein accuutje. Ik dacht dat ie groter was. Dat kan dus met de losse lader wel. Voordeel van zo'n kleine accu is dat deze ook relatief goedkoop vervangen kan worden als ie ooit de geest gaat geven.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Niels83 » di 28 jan 2020 01:58

5000 euro verschil is ongerveer 2800liter benzin x 20km? per liter : 12km is zo'n 4500 dagen : 5 dagen per week: 52 weken per jaar kom ik uit op zo'n 18 jaar voordat je met de dagelijkse ritten de plugin zou hebben terug verdient als je er van uutgaat datvstroom gratis.

financieel is het dus niet zo interressant om een plug in hybrid te rijde..

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Conradi » di 28 jan 2020 07:48

RE.gif
Dus je betaald de list prijs, schrijft de plug-in techniek helemaal af, zonder restwaarde, en rijdt - ook in de stad en met koude motor - 1:20?

Los daarvan, economisch ga je geen enkele nieuwe auto rechtvaardigen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door RDDR » di 28 jan 2020 12:08

RE.gif

Ik zou niet weten waarom Kia techniek minder geavanceerd is dan die van Toyota / Lexus: met onze Lexus CT200h hybrid halen we daadwerkelijk 1:20 als we een beetje ons best doen. Minder zuinig dan 1:17 is bijna een prestatie met dat ding.
Dus ja: ik denk dat 1:20 wel realistisch is. Daarmee is het economisch dus veel verstandiger om de Hybrid te pakken. En toch..... als ik de keuze had.... zou ik voor de plug in gaan. Stukje milieu bewust zijn en veel minder vaak bij een tankstation moeten staan. Deel van de investering zal je bij inruil wel terug zien, maar waarschijnlijk onvoldoende om volledig economisch te verantwoorden. Soms is er meer dan economie.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Conradi » di 28 jan 2020 13:12

RE.gif

Een nieuwe auto kopen is altijd economisch: voor de fabrikant, voor de staat, voor de dealer (een beetje) maar meestal niet voor de koper :wink:
Verder met je eens, een bijdrage aan het milieu is altijd Ok.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Niels83 » di 28 jan 2020 14:17

Conradi schreef:
di 28 jan 2020 07:48
RE.gif
Dus je betaald de list prijs, schrijft de plug-in techniek helemaal af, zonder restwaarde, en rijdt - ook in de stad en met koude motor - 1:20?

Los daarvan, economisch ga je geen enkele nieuwe auto rechtvaardigen :wink:
Het verschil zal na onderhandelen over beide auto's niet zo gek veel verschillen.

als je meer verbruikt dan 1 op 20 is een hybride auto helemaal niet te verantwoorden. dat rijdt een zuinige benzine auto ook.

de restwaarde is afhankelijk van hoe labg je hem hebt en zal na 18 jaar weinig uitmaken. daarbij houdt je restwaarde niet over in je portemonnee maar pas als je een nieuwe koopt.

Een koude motor zal het geheel alleen maar duurder maken.

Ik heb verder geen mening gegeven over welke auto. ik geef alleen aan dat je die 5000 euro extra voor plug in niet terug verdient zeker niet als je ook nog berekend de stroom ook nog geld kost.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Fransosowitz » zo 2 feb 2020 20:43

Als tijdelijke zakelijke auto rijd ik sinds de afgelopen herfst een Kia Niro hybrid (geen plug-in). En na zo’n 10.000km heb ik een gemiddeld verbruik van ca 19,5. En daar doe ik niet extra mijn best voor: ik rijd gewoon de maximum toegestane snelheid en trek vlot op.
Dit verbruik vind ik erg netjes gezien het seizoen, de ritten die ik maak en het formaat auto (toch een vrij hoge auto, duidelijk groter dan de aangehaalde Lexus CT200h).

Persoonlijk vind ik het nette verbruik een van de weinige positieve punten aan de Niro. Het is een lawaaiige auto met een weinig verfijnde aandrijving. Ook bv het stuurgedrag en de werking van basale zaken als de cruisecontrol en regensensor vind ik erg matig.

Een uitgebreide proefrit zou ik zeker adviseren.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Roland54 » ma 3 feb 2020 19:10

Het hangt helemaal van je auto gebruik af.
Als je veel korte ritten (lees, woon/werk verkeer van +/- 25 km enkele reis) maakt en je hebt de mogelijkheid, om op je eigen oprit met een laadpunt de auto op te laden en wekt ook nog met eigen zonnepanelen je eigen stroom op, dan zou ik kiezen voor de PHEV. Anders zou ik voor de HEV uitvoering gaan. Ik bezit zelf de HEV uitvoering en rijd gemiddeld 1:20. Je moet goed naar de kosten/baten analyse kijken.

BTW, Ik heb in deze prijsklasse nog geen PHEV/HEV gevonden die 1300kg mag trekken! De Ford en PSA modellen vallen voor mij af, omdat ze minder mogen trekken.
En Volvo is een stuk duurder.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Roland54 » ma 3 feb 2020 19:18

Fransosowitz schreef:
zo 2 feb 2020 20:43
Persoonlijk vind ik het nette verbruik een van de weinige positieve punten aan de Niro. Het is een lawaaiige auto met een weinig verfijnde aandrijving. Ook bv het stuurgedrag en de werking van basale zaken als de cruisecontrol en regensensor vind ik erg matig.

Een uitgebreide proefrit zou ik zeker adviseren.
Dat lawaaiige komt voornamelijk door de banden en velgenmaat. Andere banden eronder en de Niro is een stuk stiller!
Ik vind het juist een heerlijk comfortabele auto.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door WillyL » ma 3 feb 2020 22:07

Mijn idee... Maar ik rij niet electrisch wel relatief vervuilende diesel whistle.gif

Een gewone hybride vind ik gewoon volksverlakkerij. Je hebt de indruk dat je electrisch rijdt maar je batterij wordt wel via een vervuilende motor opgeladen. Indien ik het goed begrepen heb laad je die niet via een stopcontact op. Excuus moest dat toch kunnen. Er gaat steeds energie verloren bij omzetten naar electriciteit en dus is dat princiepe misschien wel slechter dan steeds gewoon op benzine rijden.
Pluginhybride is anders, bij mijn weten laadt je daar vooraf via het stroomnet, hopelijk vanuit je zonnepanelen, en gaat daarmee aan de slag tot je te weinig vermogen hebt. Pas dan komt de even vervuilende motor in werking, maar op zijn minst heb je een deel via, hopelijk groen, opgewekte electriciteit kunnen rijden.

De volgende generatie zal je dankbaarder zijn, of dat hoop ik toch, wanneer je de pluginhybride correct gebruikt en niet als een gewone hybride.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Conradi » ma 3 feb 2020 22:49

WillyL schreef:
ma 3 feb 2020 22:07
Een gewone hybride vind ik gewoon volksverlakkerij. Je hebt de indruk dat je electrisch rijdt maar je batterij wordt wel via een vervuilende motor opgeladen. .... Er gaat steeds energie verloren bij omzetten naar electriciteit en dus is dat princiepe misschien wel slechter dan steeds gewoon op benzine rijden.
Je hebt het principe goed begrepen, alleen je conclusie is tè kort door de bocht :wink:

De elektromotor is veel beter instaat om het aanloopkoppel voor het optrekken te leveren dat een verbrandingsmotor. Het grote voordeel zit 'm dus in stadsverkeer. Daarom komen nu ook al die mild-hybrids, of hoe ze ook heten, op de markt omdat het zowel NOx- als CO2-uitstoot positief beïnvloed. Over een paar jaar is er niets anders meer verkrijgbaar.
In alle gevallen geldt wel dat een hybride alleen goed tot z'n recht komt als je rittenprofiel er op past. Als je 's ochtends het dorp uitrijdt, 50 km snelweg rijdt en de auto bij een kantoor parkeert, heeft een hybride niet zo heel veel zin.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Roland54 » di 4 feb 2020 18:42

Conradi schreef:
ma 3 feb 2020 22:49
In alle gevallen geldt wel dat een hybride alleen goed tot z'n recht komt als je rittenprofiel er op past. Als je 's ochtends het dorp uitrijdt, 50 km snelweg rijdt en de auto bij een kantoor parkeert, heeft een hybride niet zo heel veel zin.
Dit geldt dan uitsluitend voor de PHEV uitvoering.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Conradi » di 4 feb 2020 19:17

RE.gif
Nope, zonder echt stadsverkeer brengt een hybride ook net zo veel :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Fransosowitz » di 4 feb 2020 19:30

Roland54 schreef:
ma 3 feb 2020 19:18
Dat lawaaiige komt voornamelijk door de banden en velgenmaat. Andere banden eronder en de Niro is een stuk stiller!
Ik vind het juist een heerlijk comfortabele auto.
Er liggen 18 inch Michelin Cross climates onder. Dat schijnen toch goede banden te zijn.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Roland54 » di 4 feb 2020 19:40

RE.gif
Ik heb gelezen/gehoord dat 18" velgen meer herrie maakt dan 16"
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Fransosowitz » do 6 feb 2020 19:24

Dat is inderdaad vrijwel altijd zo: hoe groter de velg en “dunner” de band, hoe meer bandenlawaai.
Maar in het geval van de Niro: ik heb al vele jaren niet meer zo’n lawaaiige auto gehad. Met name door de banden, maar de motor zet ook een behoorlijke keel op als je vlot wilt zijn op bv de snelweg. Met caravan bergop lijkt mij dan ook geen pretje.
Daarnaast zijn er nog diverse andere zaken die ik erg matig vind.

Uiteraard moet ieder voor zich beoordelen wat hij/zij wel/niet fijn vindt. Vandaar mijn advies om een uitgebreide proefrit te maken.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Roland54 » vr 7 feb 2020 18:44

RE.gif
Als ik als KIA Niro rijder e.a op een rijtje mag zetten:

+ rijd zuinig (gemiddeld 1:20 voor een 1400kg gewicht vind ik heel knap)
+ comfortable
+ ruimte (achter) voor passagiers
+ kogeldruk 100kg
+ prima caravan trekker, ook in heuvelachtige gebieden

- reageert niet accuraat op gaspedaal
- banden lawaai
- Cruise control (gebruik ik meestal niet)
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door Wie-niets » wo 8 apr 2020 10:11

Inmiddels is de Plug-in versie € 4000 afgeprijsd. knipoog.gif
Het wordt dus heel interessant. Tel daarbij nog eens enkele jaren half tarief MRB en voor 2025 75% regeling en deze besparing van een paarduizend euro's dan wordt het een heel ander verhaal.
En rijd je veel solo minder dan 50 km dan ook nog besparing elektriciteit prijs versus benzine. blij.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Bericht door meeder » wo 8 apr 2020 10:48

Ik ben wel benieuwd of de plugin met de grotere accu capaciteit ook nog extra helpt in de heuvels ook al stop je niet bij elke gelegenheid de stekker er in.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”