Trekgewicht boven 1km hoogte
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
@JPGeetje,
De retour is vooral voor koeling van je verstuivers, de pomp geeft een bepaalde druk en debiet en de verstuivers / injectors nemen wat ze nodig hebben.
We hebben het dan natuurlijk niet over carburateurs ;-)
Dat is wat ik altijd begrepen heb van mijn leveranciers cq installateurs, en in mijn tweede leven van de machinisten.
Maar goed: ik ga als amateur nu niet verder om mijn gelijk te halen, waarschijnlijk zit ik er volledig naast.
Dus even terug naar de vraag: moet de TS zich zorgen maken? Ik zeg nee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De retour is vooral voor koeling van je verstuivers, de pomp geeft een bepaalde druk en debiet en de verstuivers / injectors nemen wat ze nodig hebben.
We hebben het dan natuurlijk niet over carburateurs ;-)
Dat is wat ik altijd begrepen heb van mijn leveranciers cq installateurs, en in mijn tweede leven van de machinisten.
Maar goed: ik ga als amateur nu niet verder om mijn gelijk te halen, waarschijnlijk zit ik er volledig naast.
Dus even terug naar de vraag: moet de TS zich zorgen maken? Ik zeg nee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Dat ben ik volledig met je eeensJan van Vijven schreef: ↑do 16 jan 2020 09:29Dus even terug naar de vraag: moet de TS zich zorgen maken? Ik zeg nee.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Hier gaat het mis. De reden waarom dat de meeste turbo motoren zo makkelijk te tunen zijn met alleen een beetje software parameters aanpassen is juist omdat de turbo in staat is om veel meer druk te leveren. Een BMW 20i blok heeft af fabriek 270Nm koppel bij net geen 2.000 tpm. Beetje frummelen zonder hardware aanpassing en je kan naar net boven de 400 Nm koppel bij vrijwel hetzelfde toerental!Jan van Vijven schreef: ↑wo 15 jan 2020 21:17Drukmeter-kleppie-turbo... als ik hier de boel belast staat dat ding gewoon volle bak te blazen, meer is er niet, dus ook niet in de bergen. Simpelweg omdat die direct maximaal levert omdat erom gevraagd wordt!
Dat kleppie voorkomt blaffen... thats it.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deze regeling geeft de fabrikant de mogelijkheid om bij een turbo motor te compeseren voor lagere luchtdruk, gemeten door de luchtmassa meter. Of elke fabrikant dat zo regelt durf ik niet te garanderen.
Bij atmosferische (=zonder turbo of compressor) valt er niets te compenseren en mis je dus gerarandeerd vermogen in bergen. Zelfs dan hoef je je typisch geen zorgen te maken tenzij je al zeer laag in vermogen zat op zeeniveau voor de combinatie.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Hoe verder van het middelpunt van de aarde, hoe lager de zwaartekracht. Dus ben je op een berg ietsje minder zwaar. Heeel iets.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
RE.gif oh oh, dit geldt enkel voor de evenaar, want dicht bij de polen (draaias eigenlijk) zijn er toch wat minder aardse centrifugaalkrachten.
Komt daar nog wel bij dat wanneer je over een pas rijdt, je per definitie tussen twee bergen door rijdt. De massa's boven het horizontale vlak trekken je dan een beetje naar boven en maken je sleep dus minder zwaar.
Misschien een tip voor de ega wanneer ze klaagt dat ze wat bijgekomen is, dat ze zich weegt op die pas, ze zal afgevallen zijn (wel slechts enkele mgs).
Komt daar nog wel bij dat wanneer je over een pas rijdt, je per definitie tussen twee bergen door rijdt. De massa's boven het horizontale vlak trekken je dan een beetje naar boven en maken je sleep dus minder zwaar.
Misschien een tip voor de ega wanneer ze klaagt dat ze wat bijgekomen is, dat ze zich weegt op die pas, ze zal afgevallen zijn (wel slechts enkele mgs).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Nou, op de top van de mount Everest zou ik toch zo'n 250 gram lichter zijn dan op zeeniveau. Niet echt de moeite waard om daar dat ding voor op te klimmen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Niet alleen dat. Ook de feitelijke afstand tot het middelpunt maakt uit.
Overigens ook de stand van de zon en de maan al is het allemaal maar heel weinig.
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
En ik wilde alleen maar weten of mijn sommetje klopte
De 10% verlies heb ik van Menno, het is allemaal zijn schuld dus...
De 10% verlies heb ik van Menno, het is allemaal zijn schuld dus...
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
Maar wat zegt Menno dan? Mag je minder trekken of word je auto minder sterk?
Indien het laatste kijk dan even naar mijn eerste antwoord.
Mocht je je zorgen maken over 10% minder trekkracht (wat ik nogal veel vind) vul dit dan eens in in zijn caravantrekker programma, je combi blijft even veilig maar dan weet je zeker of je genoeg trekkracht over houd voor een klim.
Nogmaals: 10% van 80 Pk of 300 Pk is een groot verschil!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Indien het laatste kijk dan even naar mijn eerste antwoord.
Mocht je je zorgen maken over 10% minder trekkracht (wat ik nogal veel vind) vul dit dan eens in in zijn caravantrekker programma, je combi blijft even veilig maar dan weet je zeker of je genoeg trekkracht over houd voor een klim.
Nogmaals: 10% van 80 Pk of 300 Pk is een groot verschil!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Na heeeeeel lang rekenen vond ik uit dat je met een motor van 300 pk veeeel meer verliest dan met eentje van 80 pk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
Dan zou ik toch het risico nemen met die 300 knollen :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Nog is wat verder gezocht op het net, benzine zonder turbo 10%.
Diesel met turbo 3%.
Tja de Eclips heeft een benzine turbomotor.
Diesel met turbo 3%.
Tja de Eclips heeft een benzine turbomotor.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Met of zonder turbo en hoeveel paarden?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Afgelopen jaar door een omleiding moesten we in Italië via het Misurina meer ,dat ligt op ca. 1800 mtr boven zeeniveau en heeft een paar stukken met een stijgingspercentage van 15% , de Sorento benzine met 250Pk en 307Nm trok de combi van 4250kg op die stukken met een snelheid van max 35 km omhoog, alles verliep prima dus geen oplopende temperatuur o.i.d maar was toch wel blij dat het op een gegeven moment klaar was.. destijds was mijn gedachtegang in deze dan ook dat het te maken had met de hoogte en de ijle lucht....
Normaal trekt de Sorento echt als een beer.
Ben hierin geen expert, maar dat klopt dus volgens jullie wel???
Normaal trekt de Sorento echt als een beer.
Ben hierin geen expert, maar dat klopt dus volgens jullie wel???
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
Ooit al eens met die combi 15% geklommen op een lager niveau? Ik denk niet dat je dan naar boven vliegt, zal denk ik maar weinig schelen qua snelheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Hoi Jan,
De alle Mitsubishi Elips Cross uitvoeringen hebben een turbomotor 1.5 inhoud 163 pk en 250 Nm..
Natuurlijk vlieg ik de Lautaret op dat komt heus wel goed.
Volgens caravan trekker kan de combinatie 15% klimmen.
Maar het is toch een leuk weetje hoeveel vermogen je verliest op hoogte vind ik
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Verschil komt door de turbo en niet zo zeer door diesel / benzine. Indien het motormanagement compensatie toepast van de turbodurk zal die 3% ook voor benzine turbo een aardige aanname zijn. Oftewel: tenzij je op zeeniveau echt plankgas moet rijden zal je er niet zo heel veel van merken.sailor wim schreef: ↑vr 17 jan 2020 10:34Nog is wat verder gezocht op het net, benzine zonder turbo 10%.
Diesel met turbo 3%.
Tja de Eclips heeft een benzine turbomotor.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Volgens caravan trekker kan mijn combi wegrijden op een stijgingsniveau van 56% als de wielen voldoende grip hebben.sailor wim schreef:Hoi Jan,
De alle Mitsubishi Elips Cross uitvoeringen hebben een turbomotor 1.5 inhoud 163 pk en 250 Nm..
Natuurlijk vlieg ik de Lautaret op dat komt heus wel goed.
Volgens caravan trekker kan de combinatie 15% klimmen.
Maar het is toch een leuk weetje hoeveel vermogen je verliest op hoogte vind ik
Gr Wim
Dus ik neem het maar met een korreltje zout.
Erwin
Home-car racer 48
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
DE verstuivers worden niet gekoeld door de dieselolie.JPGeetje schreef: ↑do 16 jan 2020 09:15Dat hebben ze Jan. Daarom zit er ook een retourleiding in je brandstofsysteem, om de overtollige brandstof terug te sturen naar de brandstoftank.Jan van Vijven schreef: ↑wo 15 jan 2020 23:32Dat zou betekenen dat de brandstofpomp ook overbemeten zou zijn
Die overtollige brandstof kan zelfs nog een nevenfunctie hebben:
Ik sprak een tijdje geleden een collega die er een oudere sleepboot als hobby op na houdt.
Bij de motor die daar in staat, ik meen een GM, heeft die overflow als nevenfunctie dat ze de verstuivers moet koelen alvorens terug te stromen naar de brandstoftank.
Hij vertelde dat zijn brandstoftank na een dag varen zo warm is dat je er de handen aan kunt warmen
Het inspuitsysteem moet je zien als twee pompen in één; je hebt de brandstofpomp ,die door de opvoerpomp onder een kleine overdruk word gevuld met dieselolie,de overtollige dieselolie word teruggevoerd naar de brandstoftank.
In deze brandstofpomp bevinden zich de plunjers(één per cylinder) die zodra die worden geopend geheel gevuld worden met dieselolie.
Als de plunjer gesloten is word op het juiste moment deze samengedrukt en opent de verstuiver zich waardoor een ontsteking plaatsvind.
Door dit samendrukken in de plunjer ontstaat warmte ,die word afgegeven aan de brandstof rond de plunjer en die terug naar de tank gevoerd word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
RE.gif
Dus die afgeven warmte gaat via de retour naar de tank terug.... waarom is dat dan geen koeling?
Als die warmte niet afgevoerd zou worden kom je echt in de problemen.
Bij de moderne diesel motor staat de verstuiver volgens mij altijd onder hoge druk, de tuimelaar opent en sluit op het juiste moment om de brandstof in te spuiten. De verstuiver heeft dus geen kamer... volgens mijn bescheiden mening dan toch.
Btw: dat is niet alleen bij GM maar ook bij andere merken, bij alle motoren die ik (of mijn vader) in mijn eigen schepen had of liet inbouwen werd zelfs voorgeschreven hoeveel gasolie je minimaal in de tank moest houden.
@JPG...
Dat van die koeling had ik enkele berichten terug ook al vernoemd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dus die afgeven warmte gaat via de retour naar de tank terug.... waarom is dat dan geen koeling?
Als die warmte niet afgevoerd zou worden kom je echt in de problemen.
Bij de moderne diesel motor staat de verstuiver volgens mij altijd onder hoge druk, de tuimelaar opent en sluit op het juiste moment om de brandstof in te spuiten. De verstuiver heeft dus geen kamer... volgens mijn bescheiden mening dan toch.
Btw: dat is niet alleen bij GM maar ook bij andere merken, bij alle motoren die ik (of mijn vader) in mijn eigen schepen had of liet inbouwen werd zelfs voorgeschreven hoeveel gasolie je minimaal in de tank moest houden.
@JPG...
Dat van die koeling had ik enkele berichten terug ook al vernoemd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
Jan is dat zeker de dagtank denk ik.JPGeetje schreef: ↑do 16 jan 2020 09:15Bij de motor die daar in staat, ik meen een GM, heeft die overflow als nevenfunctie dat ze de verstuivers moet koelen alvorens terug te stromen naar de brandstoftank.
Hij vertelde dat zijn brandstoftank na een dag varen zo warm is dat je er de handen aan kunt warmen
Een beetje sleper met een GM heeft best meer als 2m2 diesel aan boord.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht boven 1km hoogte
Niet elk schip of motor heeft een dagtank nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Trekgewicht boven 1km hoogte
De brandstof die in de inspuitpomp circuleert heeft slechts een kleine overdruk (iets van 3 of 4 bar) voldoende om de ,zich in de brandstofpomp bevindende plunjer optimaal te vullen.Jan van Vijven schreef: ↑zo 2 feb 2020 18:13RE.gif
Dus die afgeven warmte gaat via de retour naar de tank terug.... waarom is dat dan geen koeling?
Als die warmte niet afgevoerd zou worden kom je echt in de problemen.
Bij de moderne diesel motor staat de verstuiver volgens mij altijd onder hoge druk, de tuimelaar opent en sluit op het juiste moment om de brandstof in te spuiten. De verstuiver heeft dus geen kamer... volgens mijn bescheiden mening dan toch.
Btw: dat is niet alleen bij GM maar ook bij andere merken, bij alle motoren die ik (of mijn vader) in mijn eigen schepen had of liet inbouwen werd zelfs voorgeschreven hoeveel gasolie je minimaal in de tank moest houden.
@JPG...
Dat van die koeling had ik enkele berichten terug ook al vernoemd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Doordat deze plunjers mechanisch aangedreven worden,en bij het indrukken een hge druk ontwikkelen,krijg je warmteontwikkeling,welke door de retourleiding weer naar de tank gevoerd word,deze word dus i.d.d. handwarm.
In de verstuiver zit geen tuimelaar,daar zit een "Nozzle"die opent waardoor de vernevelde brandstof in de cylinder spuit en een ontsteking plaatsvind.
Let op; dit gaat op voor conventionele brandstofpompen( lineair of roterende).
Modernere diesels(o.a. Volvo trucks) zijn ook wel uitgerust met "injectoren"die in de cylinderkop geplaatst zijn, en wel een eigen aan en afvoerleiding hebben .deze werken electromagnetisch en worden door een speciale inspuitcomputer op het juiste moment geactiveerd en er dus een inspuiting plaats vind.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.