Trekgewicht boven 1km hoogte

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door sailor wim » wo 15 jan 2020 09:46

Met elke 1000 meter hoogte verlaagt het trekgewicht met 10%.
Ik ga over de Col de Lautaret hoogte daar 2058 meter helling 9%.
Mijn trekker mag op zeenivo 1600 kg trekken.
Wat zou het trekgewicht daar zijn, 1270 kg?
Of heeft een turbomotor daar minder last van?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 10:12

Het vermogen verminderd, of dat 10% is weet ik niet. Dat komt door minder zuurstof dus ook turbo’s hebben daar last van.
Dat je dan minder zou kunnen trekken hoeft niet persé zo te zijn, hangt van het vermogen af, 10% van 80 pk of van 200 pk?

Vrachtwagens vertrekken hier, in de lage landen, met maximaal gewicht en gaan ook door de bergen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Philmar » wo 15 jan 2020 11:15

In 2018 hebben wij de Umbrailpass vanuit Zwitserland gedaan met caravan ( Eriba Triton 430, Max 1000 kg ), 2500 m hoog. Op de grens met Italië sluit deze pass aan met de Stelviopass, 250 m hoger. Wij hebben geen gemis aan trekkracht ondervonden met de auto, mag 1800 kg trekken. Natuurlijk verhouding trekkracht en te trekken last is ook een factor.
De weersomstandigheden van het moment spelen natuurlijk ook een rol.

Philmar

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door witjesm » wo 15 jan 2020 11:46

Zoals Jan al aangaf hoeft dit volgens mij niet voor elke combinatie een probleem te zijn. Als de auto fabrikant het maximale trekgewicht bepaald is de motor en overbrenging maar een van de factoren. Als je bij het kopen van de auto voor de lichtste motorizering gekozen hebt zou dit kunnen meespelen maar als je al een zwaardere motor hebt gekozen gaat deze berekening volgens mij niet op. Om het voorbeeld met mijn eigen auto te maken. Wij hebben een Range Rover Sport. Alle uitvoeringen mogen 3500kg trekken maar de motor range gaat van 300pk to 520pk.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door JPGeetje » wo 15 jan 2020 13:53

Jan van Vijven schreef:
wo 15 jan 2020 10:12
Dat komt door minder zuurstof dus ook turbo’s hebben daar last van.
Klopt niet helemaal. De zuurstofverhouding in de lucht is hetzelfde als op zeeniveau, maar de luchtdruk is lager waardoor er minder lucht in de cilinders wordt aangezogen en dus uiteindelijk de compressiedruk in de cilinders ook lager zal zijn. De turbo heeft als functie om meer lucht in de cilinders te blazen waardoor de compressiedruk ook hoger wordt. Een turbo zou dit tekort dus kunnen aanvullen maar of dat daadwerkelijk ook zo is geregeld in de besturingssoftware van de motor... ik weet t niet weenie.gif
Maar om een antwoord op de vraag van TS te geven.
Als hij het op zeeniveau trekt, dan trekt hij het op grotere hoogtes ook. Misschien merk je wel dat de motor iets minder pittig is, maar dan schakel je gewoon wat eerder terug naar een lagere versnelling. En als jij daarboven last hebt van dat fenomeen, dan hebben de andere weggebruikers dat daar ook in principe. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Jekihero

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jekihero » wo 15 jan 2020 14:24

Genoemd percentage van 10% per 1.000 meter komt mij niet onbekend voor. Mogelijk dat ik dat ooit in een instructieboekje van een vorige auto heb gelezen. Of het de trekkracht was of het aanbevolen max. trekgewicht weet ik niet meer maar ik vermoed het laatste. Natuurlijk is het zo dat bij een lage luchtdruk (ijlere lucht) minder zuurstof wordt aangezogen dan op zeenivo en idd zal de max. cilindervulling iets minder zijn waardoor het max. koppel wordt beperkt. Ook speelt mogelijk koeling een rol, die zal bij ijlere lucht ook minder goed zijn.
Ga er maar vanuit dat als er redenen zijn een beperking op grotere hoogte te moeten respecteren de fabrikant in het instructieboekje daarvan melding maakt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 14:27

JPGeetje,
Ben je zeker over die zuurstof? Of begrijp ik iets niet?
http://www.lakiere.info/AMS.htm

Btw: de meeste turbo’s worden toch door de uitlaatdruk aangedreven? Hoe kan die meer gaan leveren zonder extra gas te geven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jekihero » wo 15 jan 2020 14:33

Een m3 lucht op zeenivo is zwaarder dan een m3 op 2.000 m hoogte, je hebt dan meer volume nodig voor hetzelfde gewicht aan zuurstof.
Het max. aanzuigvolume licht vast.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door WillyL » wo 15 jan 2020 15:03

Reeds vele jaren geleden ben ik met een autobus over de Mont-Blanc gereden. Grapjas zullen jullie allicht denken, last van de hoogte. En ja, dat was een grapje, maar slechts deels.
In Peru is er een weg van Lima naar Huanuco (gelegen op 2000 meter op een tussenplateau in de Andes) en verder naar Pucallpa (achter de Andes) en het is die weg welke ik reeds enkele keren met een autobus gedaan heb. Mijn zus woont in Huanuco. Om er te geraken moet je een bergpas over, net 4850 meter hoog (nabij La Oroya)? en dat is dus ongeveer de hoogte van de hoogste berg in Frankrijk...
Nu, er rijden daar dagelijks meerdere vrachtwagens, autobussen en gewone wagens over. Allen aan een relatief gezwinde snelheid, maar dit sinds de invoering van turbo's. Voordien was het naar het schijnt erg traag.
Ik veronderstel dat de turbo op grotere hoogte terug voor een normale luchtdruk in de verbrandingskamer kan zorgen, of toch voor een heel groot deel de hoogte kan compenseren.
Tijdens een van de reizen naar daar ben ik ook met een 4*4 over een pas van 5500 meter gereden. Ook die auto had een turbo en niet veel last van de hoogte, wat toen wel van mij gezegd kon worden (hoofdpijn en draaierig).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 15:08

RE.gif
Ik geloof niet dat een turbo alleen dat oplost, wel dat de huidige bussen meer vermogen hebben zal veel helpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door erichendri » wo 15 jan 2020 15:10

Veel auto's hebben een luchtdruksensor onder de motorkap zitten.
Dat is al vanaf dat er injectiemotoren zijn.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door WillyL » wo 15 jan 2020 16:01

RE.gif RE.gif geloof het of niet, die motoren zijn sterker dan vroeger, maar hun vermogen blijft echt fenomenaal op die echt grote hoogte. Het is vanuit Lima constant klimmen gedurende enkele uren en ze bleven maar rustig doorbrommen zonder trager te rijden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Morgoth » wo 15 jan 2020 16:47

Op grote hoogte presteert een brandstofmotor minder goed. Gelukkig is ook je caravan op 2km hoogte ook iets minder zwaar mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door eurotrotter » wo 15 jan 2020 18:35

WillyL schreef:
wo 15 jan 2020 15:03
Ook die auto had een turbo en niet veel last van de hoogte, wat toen wel van mij gezegd kon worden (hoofdpijn en draaierig).
Dit heb ik ooit eerder gelezen in een testverslag van truckfabrikant Volvo.
De truck,met turbo, had nergens last van op deze hoogte,en de chauffeur zette een zuurstofmasker op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door eurotrotter » wo 15 jan 2020 19:02

sailor wim schreef:
wo 15 jan 2020 09:46
Met elke 1000 meter hoogte verlaagt het trekgewicht met 10%.
Ik ga over de Col de Lautaret hoogte daar 2058 meter helling 9%.
Mijn trekker mag op zeenivo 1600 kg trekken.
Wat zou het trekgewicht daar zijn, 1270 kg?
Of heeft een turbomotor daar minder last van?
Gr Wim
Ik denk niet dat je daar wakker van hoeft te liggen,ik heb met mijn ongeblazen( turboloze) 2.4 Suzuki
de Col du Lautaret nog nooit gereden( die overigens maar een stijgings percentage heeft van gemiddeld 3.8 %,waarvan de steilste kilometer 7,7 % is)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Col_du_Lautaret

Wel heb ik met mijn auto vergelijkbare cols gereden zoals de Col du Mont Cenis,met 2084 meter en een stijgingspercentage van 9,5 %

https://nl.wikipedia.org/wiki/Col_du_Mont-Cenis

Ook de geweldige Simplonpass ( Passo del Sempione),die het |Rhonedal vanaf Brig( CH) met de valle d Ossola(It) bij domodossola verbind.2005 meter hoog is en een stijgingspercentage van 10 % heeft gedurende 20 kilometer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Simplonpas

Ik kan je verzekeren dat beide passen voor mijn auto,met caravan van 1600 kg geen enkel probleem waren.

De laatste ,de Simplon pass,heb ik beroepsmatig,talloze malen gereden met mijn vrachtwagen ,met 40 ton+ ,en daarbij nooit gemerkt dat het hoogte verschil een rol speelde.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door sailor wim » wo 15 jan 2020 19:22

RE.gif
Hoi,
Ik lig er zeker niet wakker van hoor, maar ik ben benieuwd naar het rekensommetje .
Ik kan dus 1600 kg trekken, de hut heeft een 1360 as.
Maar weegt geheel standaard en leeg 831 zal niet meer als 1200 kg wegen. En dan 250 kg in de trekker denk ik.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door myalexx » wo 15 jan 2020 19:43

Jan van Vijven schreef:
wo 15 jan 2020 14:27
JPGeetje,
Ben je zeker over die zuurstof? Of begrijp ik iets niet?
http://www.lakiere.info/AMS.htm

Btw: de meeste turbo’s worden toch door de uitlaatdruk aangedreven? Hoe kan die meer gaan leveren zonder extra gas te geven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omdat er op een turbo een drukregelaar zit en die word door je motormanagment aangestuurd.
Teveel druk gaat die open en zo word dat afgesteld.
heb je meer druk nodig houd hij langer die klep dicht.

Daarom als je snel accelereert en laat je gas los kan je soms (psssst) horen. Dan draait de turbo nog 10.000rpm en de druk word te hoog omdat de motor minder toeren gaat draaien. De computer stuurt dan die klep open mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 20:13

We hebben onvoldoende informatie. Drukmeter - all very nice, maar de kans is aanwezig dat de drukmeting plaats vindt ten opzichte van de buiten luchtdruk. En die is op 1 of 2 km lager dan normaal, dus de absolute druk van lucht bij de uitgang van de turbo wordt in dat geval ook lager, en daarmee ook de absolute hoeveelheid zuurstof.

Of het moet de Audi benadering zijn die tot voor kort sterk waren in het designen van (kostbare) eigenschappen waar niemand om had gevraagd, en daar zouden dan duurdere druksensoren gebruikt kunnen (ik-zou-het-niet-weten-ik zwam-maar-ook-wat) worden die de absolute druk meten, waardoor het vermogen op hoogte beter gehandhaafd

Ik zou me er totaal niet druk over maken in de zin van bezorgd zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 21:17

Drukmeter-kleppie-turbo... als ik hier de boel belast staat dat ding gewoon volle bak te blazen, meer is er niet, dus ook niet in de bergen. Simpelweg omdat die direct maximaal levert omdat erom gevraagd wordt!

Dat kleppie voorkomt blaffen... thats it.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door myalexx » wo 15 jan 2020 22:04

Je hebt diverse rondom en in de motor.

Turbo druk sensoren, die sturen klepjes aan etc.
elk blok heeft ook een luchtmassa meter welke gegevens van huidige toestand van de lucht doorgeeft aan je computer.
waar weer samen met je lamdazondes in je uitlaat zorgen voor hoeveel benzine word ingespoten etc..

Even over de druk.

Wat is een actuator?
Een actuator regelt de controle van de turbodruk in de motor. Zonder enige vorm van drukregeling blijft de turbo onbeperkt lucht de motor inblazen. De actuator zorgt ervoor dat de turbodruk aangepast wordt aan de omstandigheden, om de turbo en motor optimaal te laten presteren.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door JPGeetje » wo 15 jan 2020 22:39

Jan van Vijven schreef:
wo 15 jan 2020 14:27
JPGeetje,
Ben je zeker over die zuurstof? Of begrijp ik iets niet?
http://www.lakiere.info/AMS.htm

Btw: de meeste turbo’s worden toch door de uitlaatdruk aangedreven? Hoe kan die meer gaan leveren zonder extra gas te geven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jan, absoluut gezien heb je gelijk; er is daar minder zuurstof. Dat merk je zelf ook als je op die hoogte een inspanning gaat leveren.
Maar, er is van alles minder, dus ook de overige bestanddelen waaruit lucht is opgebouwd (ijlere lucht). In die zin is de relatieve hoeveelheid zuurstof daar gelijk aan die op zeeniveau; ongeveer 21%. Wij leven op zeeniveau in gecomprimeerde lucht, lucht die door haar eigen gewicht onderin is samengeperst tot ong.1 atmosfeer.
Een turbo comprimeert lucht en zorgt ervoor dat er lucht in de motor wordt geblazen (overdruk) ipv het zelf aanzuigen (onderdruk)wat een conventionele motor doet.
Daardoor kan theoretisch een turbo die lagere druk compenseren als e.e.a. is geregeld in het motormanagement en de turbo genoeg over capaciteit heeft om de druk van die ijlere lucht zover op te voeren dat de inlaatdruk weer gelijk is.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 23:32

RE.gif
Dan zijn we het globaal eens, alleen geloof ik niet dat turbo’s overcapaciteit hebben. Dat zou betekenen dat de brandstofpomp ook overbemeten zou zijn, je moet immers eerst verbranden alvorens je uitlaat druk hebt en door die druk kun je zorgen voor meer toeren van de turbo.

Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk maar onze turbo’s blazen altijd volle bak totdat de motor overbelast raakt en dus in toeren zakt, dan zakt ook het toerental van de turbo.
Als om de één of andere reden het mengsels minder optimaal is kun je dat volgens mij ook niet meer goedmaken met de turbo omdat die niet mechanisch is aangedreven.

Mocht je in de winter in de bergen gaan sleuren zal het volgens mij minder impact hebben omdat de lucht dan koud is.

Maar zoals gezegd, ik kan er helemaal naast zitten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 23:45

Kijk, hier hebben electrische auto's nou weer geen enkel probleem: hoogte of zuurstofgehalte speelt geen enkele rol.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door Hobby Linka » do 16 jan 2020 06:06

RE.gif

Over elektrische auto's loopt al een onderwerp. Graag on topic blijven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht boven 1km hoogte

Bericht door JPGeetje » do 16 jan 2020 09:15

Jan van Vijven schreef:
wo 15 jan 2020 23:32
Dat zou betekenen dat de brandstofpomp ook overbemeten zou zijn
Dat hebben ze Jan. Daarom zit er ook een retourleiding in je brandstofsysteem, om de overtollige brandstof terug te sturen naar de brandstoftank.

Die overtollige brandstof kan zelfs nog een nevenfunctie hebben:
Ik sprak een tijdje geleden een collega die er een oudere sleepboot als hobby op na houdt.
Bij de motor die daar in staat, ik meen een GM, heeft die overflow als nevenfunctie dat ze de verstuivers moet koelen alvorens terug te stromen naar de brandstoftank.
Hij vertelde dat zijn brandstoftank na een dag varen zo warm is dat je er de handen aan kunt warmen scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”