Lease of koop

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 21:10

In juli loopt het leasecontract van de PHEV af. Had me voorgenomen om ergens in april te gaan kijken voor een vervanger maar er even niet bij stil gestaan dat de levertijden overal behoorlijk aan het oplopen zijn. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik een auto privé ga kopen of toch weer voor een leaseauto ga. Nadeel van zelf kopen is dat ik mijn spaargeld weer moet aanspreken en ik liever wat liquiditeit wil houden. Komt ook bij dat eigenlijk mijn vrouw er voornamelijk mee gaat rijden net als nu. Als ik dan een 'dikke' youngtimer koop vind ik dat zonde. Voor haar is het een gebruiksmiddel. Dan heb ik met een leaseauto meer rust. Maar ja wat voor auto dan?

Harde criteria:
Het kalf moet achterin kunnen
Minimale trekgewicht 1600 kg
Lederen bekleding

Zachte criteria:
Automaat
Hoge zit
Schuifmans
afgevallen.

Ik had voor wat betreft de leaseauto's 2 auto's bovenaan mijn lijstje staan.
De Mazda 6 en CX5. Echter na bezoek aan de showroom zijn ze alletwee afgevallen. Van de CX5 sprak het interieur me niet echt aan maar wat er voor zorgde dat het een no go werd was de achterbak. Door de vorm is die niet geschikt voor onze hond. Toen pas viel me op hoe groot de PHEV eigenlijk is en dat de meeste SUV's echt onderbemeten zijn. Ook de Kuga en de Tiguan vielen om de reden af. Tiguan Allspace kan nog maar ik ben er nog niet uit of ik hem eigenlijk wel mooi vind.
Ga vandeweek nog eens even kijken bij de Insignia. Ik ben niet echt een Opel man maar het is wel een prijspakker in de lease. Dat ik eigenlijk ging kijken voor de Kuga stond daar ook een nieuwe Focus station ST Line. Doet niets onder voor een Mondeo (voor wat betreft achterbak) en voor een erg leuke prijs blijkt er een 182 pk versie te zijn die maar liefst 1700 kg mag trekken. Zou zo maar eens een leuke outsider kunnen zijn. Alleen ben ik wel benieuwd hoe die rijdt maar er staat nergens een demo met dit blok. Enige nadeel is dat die niet met automaat te krijgen is.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lease of koop

Bericht door deusjevo » do 9 jan 2020 21:19

Insignia vind ik een mooie bak, vooral de station maar heb mij eigenlijk voorgenomen toch weer een SUV te bestellen.
Ik moet voor oktober een andere leaser bestellen dus lees even mee.
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 9 jan 2020 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Lease of koop

Bericht door Cara-Fan » do 9 jan 2020 21:20

Succes met je zoektocht en leuk dat je zo breed kijkt. Benieuwd waar je op uit komt. zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 21:21

Michel1975 schreef:
do 9 jan 2020 21:10
In juli loopt het leasecontract van de PHEV af. Had me voorgenomen om ergens in april te gaan kijken voor een vervanger maar er even niet bij stil gestaan dat de levertijden overal behoorlijk aan het oplopen zijn. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik een auto privé ga kopen of toch weer voor een leaseauto ga. Nadeel van zelf kopen is dat ik mijn spaargeld weer moet aanspreken en ik liever wat liquiditeit wil houden. Komt ook bij dat eigenlijk mijn vrouw er voornamelijk mee gaat rijden net als nu. Als ik dan een 'dikke' youngtimer koop vind ik dat zonde. Voor haar is het een gebruiksmiddel. Dan heb ik met een leaseauto meer rust. Maar ja wat voor auto dan?

Harde criteria:
Het kalf moet achterin kunnen
Minimale trekgewicht 1600 kg
Lederen bekleding

Zachte criteria:
Automaat
Hoge zit
Schuifmans
afgevallen.

Ik had voor wat betreft de leaseauto's 2 auto's bovenaan mijn lijstje staan.
De Mazda 6 en CX5. Echter na bezoek aan de showroom zijn ze alletwee afgevallen. Van de CX5 sprak het interieur me niet echt aan maar wat er voor zorgde dat het een no go werd was de achterbak. Door de vorm is die niet geschikt voor onze hond. Toen pas viel me op hoe groot de PHEV eigenlijk is en dat de meeste SUV's echt onderbemeten zijn. Ook de Kuga en de Tiguan vielen om de reden af. Tiguan Allspace kan nog maar ik ben er nog niet uit of ik hem eigenlijk wel mooi vind.
Ga vandeweek nog eens even kijken bij de Insignia. Ik ben niet echt een Opel man maar het is wel een prijspakker in de lease. Dat ik eigenlijk ging kijken voor de Kuga stond daar ook een nieuwe Focus station ST Line. Doet niets onder voor een Mondeo (voor wat betreft achterbak) en voor een erg leuke prijs blijkt er een 182 pk versie te zijn die maar liefst 1700 kg mag trekken. Zou zo maar eens een leuke outsider kunnen zijn. Alleen ben ik wel benieuwd hoe die rijdt maar er staat nergens een demo met dit blok. Enige nadeel is dat die niet met automaat te krijgen is.


Wat je echt wil wordt me niet helemaal duidelijk, hoeveel km per jaar gaan jullie doen, een youngtimer ook al is hij dik is natuurlijk altijd goedkoper dan een nieuwe leasert die 1600kg mag trekken.

Welke eisen stelt je vrouw? als het haar niet uitmaakt, dan wordt het makkelijker, de mijne wil altijd A3 sportback (nu de 2de) of een Range Rover (1 gehad) of G-Klasse (blijft dromen).
veel anders kan ik haar niet aansmeren mrgreen.gif

kortom wil ze een mooie nieuwe lease dan kijk je daar na, maakt het haar niet uit dan kijk je echt naar de kosten en wat je zelf fijn vind, een S-Klasse youngtimer kan jullie caravan perfect trekken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 21:24

Ik maak haar blijer met een nieuwe leaser. Ik zelf word blijer van een youngtimer. Echter word ik niet blij als ik zie wat voor zooi ze maakt in de auto [aschrik.gif]

De hond kan niet in de S mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 21:30

RE.gif

oke, oplossing, laat haar kiezen......


en betalen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 21:35

Als ik dat laatste doe moet ze lopen mrgreen.gif
Op zich ook een optie. Alleen denkt zij er anders over.
deusjevo schreef:
do 9 jan 2020 21:19
Insignia vind ik een mooie bak, vooral de station maar heb mij eigenlijk voorgenomen toch weer een SUV te bestellen.
Ik moet voor oktober een andere leaser bestellen dus lees even mee.
Dat was hier eigenlijk ook de verwachting. Maar al die 'leuk' gevormde SUV's hebben dusdanig aan ruimte ingeboet achterin dat ze stuk voor stuk allemaal afvielen. Ik heb altijd wel gemopperd op de PHEV. Maar eigenlijk was die echt wel een van de ruimsten in deze klasse.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lease of koop

Bericht door Daphne » do 9 jan 2020 21:48

deusjevo schreef:
do 9 jan 2020 21:19
Ik moet voor oktober een andere leaser bestellen dus lees even mee.
Ik ook, ben ook al stiekem aan het kijken en vergelijken. Dit keer wordt het onze caravantrekker dus moet ik naar andere zaken kijken dan mijn vorige auto’s. Ik weet alleen wel dat het een hoge zit gaat worden. Mezelf elke keer uit de Golf hijsen begint een beetje sneu te worden awhoea.gif

Ik heb de VW Tiguan, Seat Tarraco en Skoda Kodiaq op het oog.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 21:50

RE.gif
Maar goed dat mijn vrouw niet meeleest mrgreen.gif

Hier zouden de Kodiaq en de Tiguan Allspace ook nog kunnen. Ik vind de Seat op de een of andere manier echt niet mooi.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 21:57

Daphne schreef:
do 9 jan 2020 21:48
deusjevo schreef:
do 9 jan 2020 21:19
Ik moet voor oktober een andere leaser bestellen dus lees even mee.
Ik ook, ben ook al stiekem aan het kijken en vergelijken. Dit keer wordt het onze caravantrekker dus moet ik naar andere zaken kijken dan mijn vorige auto’s. Ik weet alleen wel dat het een hoge zit gaat worden. Mezelf elke keer uit de Golf hijsen begint een beetje sneu te worden awhoea.gif

Ik heb de VW Tiguan, Seat Tarraco en Skoda Kodiaq op het oog.
stuk voor stuk mooie wagens als de baas ze betaald mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 22:00

RE.gif
Dat is het lastige. Ik moet hem zelf betalen mrgreen.gif
Ow ja en als dank nog eens bijtelling betalen ook.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Lease of koop

Bericht door DanielW » do 9 jan 2020 22:16

RE.gif

Misschien domme opmerking, maar als het dan toch " van de zaak is " geen kasgeld in de zaak of vreemd vermogen wat nog aangewend kan worden?

Ik ben een leek in de praktijk, maar theoretisch volgens mij redelijk onderlegt. Deze auto in de lease toch ook op de balans staan als vreemd vermogen of is dat op de lange baan geschoven?

Kan er verder niets zinnigs over zeggen trouwens, ik zou haar laten uitkiezen met de grenzen die jij aangeeft wbt trekken etc.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 22:17

RE.gif RE.gif

dat bedoel ik, dus mijn mening ken je inmiddels mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 22:25

RE.gif RE.gif
Of ik hem lease of met 'vreemd' geld ga kopen is lood om oud ijzer.
Dan houd ik liever het geld liquide.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 22:27

RE.gif

lijkt me heel logisch, tenzij je natuurlijk ouder koopt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 22:33

RE.gif
Ouder kopen is niet echt een optie. Bijtelling gaat over nieuwwaarde als ik het zakelijk doe. Dan moet ik een youngtimer kopen wat dan onder de streep ook niet goedkoper zal zijn en kan resulteren in kans op hogere onderhoudskosten.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lease of koop

Bericht door Micky » do 9 jan 2020 22:36

RE.gif

hoeveel rijden jullie ermee dan scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lease of koop

Bericht door deusjevo » do 9 jan 2020 22:57

Ik heb zelf zo’n vermoeden dat “ze” nog wel wat aan de youngtimer regeling gaan schaven.
Ik zit dit belastingjaar even achterover, gebruik m’n Qashqai niet meer privé en wacht de ontwikkelingen wel af.
Zal voor mij sowieso nieuwe met 22% bijtelling worden, elektrisch is bij ons geen optie.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » do 9 jan 2020 23:36

RE.gif
Daar ben ik op zich niet zo bang voor. Terugkerend iets is namelijk dat er voor bestaande gevallen voor een bepaalde periode overgangsrecht volgt.
Maar je weet het nooit hier in Nederland.
Micky schreef:
do 9 jan 2020 22:36
RE.gif

hoeveel rijden jullie ermee dan scratch.gif
20/25.000 km per jaar.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lease of koop

Bericht door Niels83 » vr 10 jan 2020 01:47

domme opmerkimg misschien maar waarom koop je de auto van nu niet? is toch al een zooitje, en lijkt er op dat die heeft wat jullie zoeken?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5740
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lease of koop

Bericht door Morgoth » vr 10 jan 2020 08:44

Tsja, ik heb deze keuze helaas niet. Ik MOET van mijn werkgever een leaseauto rijden. Mede om deze reden rij ik zakelijk EV en privé de Mercedes waar we de caravan mee kunnen trekken. Als geld geen rol zou spelen zou het beter andersom zijn. Een kleine EV voor in de wijk van mijn vrouw en een dikke auto zakelijk.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de Insignia een erg fijne auto is. Ik heb hem eens een paar weken gereden toen mijn Ampera schade had. Maar als je dan toch bij Opel bent zou ik ook eens naar de Grandland X gaan kijken. Ik weet niet wat deze trekken mag maar groot genoeg is hij waarschijnlijk wel. Een een beetje aangekleed ook zeker te pruimen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » vr 10 jan 2020 09:55

RE.gif
Ik ben zelf ondernemer dus ik moet zelf de leasekosten en de bijtelling betalen. Afgelopen jaar echter ook een aantal grote investeringen moeten doen waardoor de liquiditeit behoorlijk afgenomen is. Onder aan de streep is zelf aanschaffen goedkoper maar dat betekend dat mijn liquiditeit nog verder afneemt en dat wil ik eigenlijk ook niet. Van de leasekosten merk ik niet direct wat daar het een BV betreft en ik gewoon mijn DGA salaris onttrek en geen overwinst laat uitbetalen.
Niels83 schreef:
vr 10 jan 2020 01:47
domme opmerkimg misschien maar waarom koop je de auto van nu niet? is toch al een zooitje, en lijkt er op dat die heeft wat jullie zoeken?
Op zich zou dat ook nog kunnen. Echter wordt die in juli ook 5 jaar dus dat betekend wel vol HSB voor die accubak en ik moet nog maar zien dat ik hem over een aantal jaar een beetje redelijk kan verkopen.
Laatst gewijzigd door Michel1975 op vr 10 jan 2020 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Lease of koop

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 jan 2020 10:19

Hoe je het ook draait of keert, momenteel is de aanschaf van een auto de meest slechte investering. Nu nog meer als vroeger omdat niemand weet hoe de toekomst er uit gaat zien, ik ga er vanuit dat mijn privé auto’s straks niets meer waard zijn...

Zakelijk gezien zou ik voor lease kiezen, je weet dan zeker wat je kwijt ben.

Mijn broer rijd zijn leven lang al met lease bakken en die rijd veel voordeliger dan ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Lease of koop

Bericht door Michel1975 » vr 10 jan 2020 10:20

RE.gif
Zo sta ik er momenteel eigenlijk ook wel in. Goedkoper zal het niet zijn maar ik weet wat ik kwijt ben en verder geen gezeur met verkoop daarna of onverwachte onderhoudskosten.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Lease of koop

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 jan 2020 10:25

Btw: ik heb een nieuwe Insignia gehad, aanrader!
Station met 250 pk benzine (automaat) die speelt met die caravan! Was wel het vorige model.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”