Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

SNap890
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 10 nov 2019 11:41

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door SNap890 » di 31 dec 2019 16:03

Ik heb al heel veel goede adviezen uit dit topic kunnen halen!
Het gaat me overigens niet zozeer om om zo snel mogelijk naar de bestemming te kunnen sjezen, maar wel om zo veilig mogelijk te gaan en te weten waar de grenzen liggen.
Na de schokdempers zal ik ook nog even naar de koppeling gaan kijken (evt pads vernieuwen), en daarnaast de belading goed in de gaten houden. Een deel van de tent en stokken lag namelijk ook achterin (bij aankoop) dus ik denk dat alles bij elkaar wel voor een stabiele combinatie gaat zorgen. Denk dat ik een serie vouwkratjes aan ga schaffen waar de belading netjes in geplaatst kan worden boven de as tijdens de lange ritten.

Overigens bedankt voor alle complimenten, het is een mooie combi met dito vermogen :) Rijd echt fantastisch qua trekkracht. Met name de loopcultuur van de motor is fijn, als je dus 90kmu rijd loopt de motor rustig in de 8e versnelling zo'n 1400rpm.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door myalexx » di 31 dec 2019 17:31

SNap890 schreef:
di 31 dec 2019 16:03
Ik heb al heel veel goede adviezen uit dit topic kunnen halen!
Het gaat me overigens niet zozeer om om zo snel mogelijk naar de bestemming te kunnen sjezen, maar wel om zo veilig mogelijk te gaan en te weten waar de grenzen liggen.
Na de schokdempers zal ik ook nog even naar de koppeling gaan kijken (evt pads vernieuwen), en daarnaast de belading goed in de gaten houden. Een deel van de tent en stokken lag namelijk ook achterin (bij aankoop) dus ik denk dat alles bij elkaar wel voor een stabiele combinatie gaat zorgen. Denk dat ik een serie vouwkratjes aan ga schaffen waar de belading netjes in geplaatst kan worden boven de as tijdens de lange ritten.

Overigens bedankt voor alle complimenten, het is een mooie combi met dito vermogen :) Rijd echt fantastisch qua trekkracht. Met name de loopcultuur van de motor is fijn, als je dus 90kmu rijd loopt de motor rustig in de 8e versnelling zo'n 1400rpm.
Ik denk gezien mijn ervaringen denk ik dat je daar veel winst mee kan behalen mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door erichendri » di 31 dec 2019 22:48

Ik vind 1400 toeren veel te weinig met een caravan erachter.
Zou hem zelf boven de 2200 toeren houden als dat natuurlijk kan met de automaat.
Koeling en smering is dan veel beter en de mechanische belasting is dan ook veel lager.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Kipvriend » wo 1 jan 2020 12:10

Zorg dat je in de buurt van de kogeldruk welke de trekkende auto mag hebben, liefst er iets overheen.

Houd bij een turbo motor (benzine/diesel) het toerental tussen de 2000 en 2500 tpm.
Of bij een atmosferische motor tussen de 3000 en 4000 tpm.
Of wel rijd niet in de 5e of 6e versnelling, doch zoek de lager versnelling waar de motor in de eerder genoemde toerentallen terecht komt. Dit geldt trouwens voor zowel schakel- als automatische versnellingsbak.
Zoals de eerdere schrijver melde zorgt dit voor voldoende koeling.

Let op de bandenspanning.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door dieseltijger » wo 1 jan 2020 16:28

Heren,

Ik denk dat het een automaat betreft. Die is zodanig geprogrammeerd dat de motor opereert in het optimale werkgebied.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 17:02

RE.gif

dat denk ik niet;) bij veel automaten althans en ik merk dat uit eigen ervaring, de moderne bakken van VAG schakelen anders als er wat aan de haak hangt, maar bij bijv. de XC60 die ik had merkte ik geen verschil en moest ik zelf regelmatig ingrijpen omdat hij te laag in de toeren bleef rijden, de sportstand lost dat op.
bij de DSG bakken die ik heb gehad reed ik sowieso meestal in de sportstand omdat ze anders veel te vroeg op schakelen zonder aanhanger, met aanhanger was het beter, maar ook dan reed ik het liefst in de sportstand.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 17:23

RE.gif
As me...
Nu heb ik een benzine ( ts een diesel) , maar de automaat ( 6 bak) schakelt ook vrolijk door naar de hoogste versnelling bij mij als ik 90 rij ofzo.
Dat toerental is voor mij te langzaam, 1400-1500 ofzo, en de automaat zit dan nog niet in de z.g. Lock-Up..
Dus trek ik lekker op in de automaat maar zodra de snelheid constant is schakel ik lekker zelf..
Peage in z'n 5, toerental is dan zo rond de 1900-2000.
Koelt de bak ook lekker tenminste en rij ik in de Lock-Up..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 17:27

RE.gif

probeer maar eens gewoon rijden in de sportstand, indien nodig hoef je dan alleen 1 tikje terug te geven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 17:30

RE.gif
Heb ik niet...
De GT's aan de 2.5 T hoeven geen sportstand..dan moet ik altijd mn hoofd uit de achterbak vissen.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 17:49

RE.gif

hoe je hebt geen sportstand scratch.gif zelfs Porsches hebben een sportstand, je tikt hem naar de zijkant waar je ook handmatig kunt schakelen en je zit in de sportstand....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

SNap890
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 10 nov 2019 11:41

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door SNap890 » wo 1 jan 2020 17:59

Deze dieselmotor draait altijd (ook bij normaal gebruik) een heel laag toerental. Zonder aanhanger schakelt hij vaak al rond 1500rpm. Het is een relatief grote motor in verhouding tot de auto en daardoor hoeft die niet zo hard te werken. De ZF automaat van mijn BMW herkend inderdaad een aanhanger, en ik merk dan ook dat hij bij een hoger toerental doorschakelt. Hij schakelt ook wel terug als er 'getrokken' moet worden, dus ik ga er vanuit dat hij dan niet te zwaar belast zal worden.
In de sportstand vind ik hem al snel zenuwachtig, en naast een sportiever schakelgedrag is dan ook het onderstel en stuurbekrachtiging sportiever.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Erwin1987 » wo 1 jan 2020 18:15

Micky schreef:RE.gif

hoe je hebt geen sportstand scratch.gif zelfs Porsches hebben een sportstand, je tikt hem naar de zijkant waar je ook handmatig kunt schakelen en je zit in de sportstand....
Afbeelding beetje vage foto geef ik toe maar anders dan naar recht en manueel schakelen zit er niet bij. Zijn er wel maar dan dat zijn knoppen in de middenconsole.



Erwin
Home-car racer 48

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door eurotrotter » wo 1 jan 2020 19:15

Chris schreef:
di 31 dec 2019 11:41

Daarvoor hebben ze in de bergen vaak een eigen rijstrook,, Vehicule Lents...
Trek je niet al te best.. ga daar dan gerust rijden.
Dit is zelfs verplicht in Frankrijk,je bent een "vehicule lent"als je niet sneller kunt dan 60 km/h:

Il existe toutefois une exception. Lorsque le dénivelé, en montée ou en descente, est important, la voie la plus à droite devient une voie réservée aux véhicules lents. Cette voie lente vous est alors interdite, sauf si votre véhicule peine et que vous ne parvenez pas à dépasser les 60 km/h.


Behalve als u wél sneller dan 60 km/h gaat,dan is dit een "voie interdit "voor u.

Bron:http://www.aprr.fr/fr/actualites/avec-v ... maintenant
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 19:17

Erwin1987 schreef:
wo 1 jan 2020 18:15
Micky schreef:RE.gif

hoe je hebt geen sportstand scratch.gif zelfs Porsches hebben een sportstand, je tikt hem naar de zijkant waar je ook handmatig kunt schakelen en je zit in de sportstand....
Afbeelding beetje vage foto geef ik toe maar anders dan naar recht en manueel schakelen zit er niet bij. Zijn er wel maar dan dat zijn knoppen in de middenconsole.



Erwin
maar als je hem naar rechts tikt, staat hij dan direct in hand? bij mijn XC was dat sport, tot dat je zelf de pook aanraakt, dan werd het handgeschakeld, totdat je de pook 4 seconden in de stand "opschakelen" houdt, dan gaat hij terug naar sport. kan het niet meer laten zien, heb de auto niet meer..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Erwin1987 » wo 1 jan 2020 19:20

Re:

Oeh goeie dat heb ik nooit geprobeerd, morgen ga ik het proberen.
Edit:

Afbeelding
Kan geen betere foto vinden maar daar zitten de knoppen daarvoor.

Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door PD » wo 1 jan 2020 19:27

Micky schreef:
wo 1 jan 2020 19:17

… maar als je hem naar rechts tikt, staat hij dan direct in hand? bij mijn XC was dat sport, tot dat je zelf de pook aanraakt, dan werd het handgeschakeld...
Zo werkt het bij onze Disco ook; zelfs die schoenendoos heeft een Sportstand thumbup.gif maar dan naar Links...…... engelse auto he knipoog.gif
Met de hut rijd ik in de normale stand totdat ik op kruissnelheid rijd, dan gaat ie in de Sportstand waardoor ie niet meer opschakelt.
Bijlagen
DSC_9645-mail1000.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 20:25

Nope...
Als ik naar rechts tik staat de bak direct in manual.
Geen sport stand..
En omdat ik hem niet heb mis ik hem ook niet.
Bekend is dat de Geartronic 6 bak nog niet heel high tech met een berg elektronica schakelt.
Dat is vanaf de GT8 bak wel.
Maar...
231 Pk... waarvoor moet je dan een sportstand hebben???
Nog sneller vooruit... is de 7,9 sec. op 100 niet goed dan ??

@ PD..
Jou schakelactie is dan toch gelijk aan wat ik doe..
In de automaat tot de gewenste snelheid en dan knal ik hem opzij.. naar Rechts bij mij.
Op het dashboard veranderd dan de D in het nummer van de versnelling.. 5 voor mij op de peage..

Uhhh...
Het ging hier over iets anders...Dus..
Back on topic maar snel voor een Mod ingrijpt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door PD » wo 1 jan 2020 20:31

RE.gif
Een RaRo met 575 pk heeft zelfs een Sportstand op de bak....

In principe is het gelijk wat jij doet zoals bij mij; echter wanneer ik vaart minder of hard rem, schakelt de bak zelf terug (en daarna weer op) thumbup.gif

Idd OT maar weer aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 20:38

RE.gif
Doet mijn bak ook..dat terugschakelen, maar dan weer opschakelen heb ik nog nooit geprobeerd... denk het eigenlijk niet.

OT whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 21:00

Chris schreef:
wo 1 jan 2020 20:25
Nope...
Als ik naar rechts tik staat de bak direct in manual.
Geen sport stand..
En omdat ik hem niet heb mis ik hem ook niet.
Bekend is dat de Geartronic 6 bak nog niet heel high tech met een berg elektronica schakelt.
Dat is vanaf de GT8 bak wel.
Maar...
231 Pk... waarvoor moet je dan een sportstand hebben???
Nog sneller vooruit... is de 7,9 sec. op 100 niet goed dan ??

@ PD..
Jou schakelactie is dan toch gelijk aan wat ik doe..
In de automaat tot de gewenste snelheid en dan knal ik hem opzij.. naar Rechts bij mij.
Op het dashboard veranderd dan de D in het nummer van de versnelling.. 5 voor mij op de peage..

Uhhh...
Het ging hier over iets anders...Dus..
Back on topic maar snel voor een Mod ingrijpt..
Ik begrijp dat niet, ik had ook de geartronic 6, wel met de 2,4 5cilinder diesel, dat dan wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door PD » wo 1 jan 2020 21:02

RE.gif
Chris schrijft ook dat ie wel terugschakelt, dat lijkt me vreemd in "manual"...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 21:04

RE.gif

dat deed mijn XC ook wel hoor in manual, als je maar lang genoeg wacht met terugschakelen handmatig, opschakelen hetzelfde, jank maar door tot rode gebied en hij schakelt ook wel op [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door PD » wo 1 jan 2020 21:06

RE.gif
Toch niet zo manual dan aflower.gif Geen idee trouwens wat de Disco zou doen als ie echt in manual staat...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Paul » wo 1 jan 2020 21:27

RE.gif

Waarschijnlijk terugschakelen anders slaat de motor af.
In mijn BMW schakelt hij ook terug in manual als hij onder een bepaald toerental komt.
Overigens moet ik ook naar links duwen om de bak in sport te zetten en weinig engels aan ;)
In drive herkent hij ook dat er een caravan aanhangt, toch rij ik meestal in manual omdat ik graag liever zelf het schakelmoment kies.

@chris, de reden dat je met 231 pk in (slechts) 7,9 naar de 100 gaat heeft voor een groot deel met de traagheid van je bak te maken en uiteraard het gewicht van je auto.
Met bijvoorbeeld een dsg zou je dat een paar tienden schelen.

Even on topic, ik rij een f31 320i die leeg 1495kg weegt, weet je zeker dat je 330d leeggewicht klopt ?
Overigens trekken wij een knaus 500 sport van beladen ergens tussen de 14 en 1500kg en bij 110km/h merk ik weinig van instabiliteit.
Mijn auto is wel een m-sport uitvoering dus er zit een verlaagd m onderstel onder wat de stabiliteit wat ten goede komt.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » wo 1 jan 2020 21:44

RE.gif

7,6 met 190pk en 4x4 deed mijn passat thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”