Minder roetuitstoot voor diesels?
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Minder roetuitstoot voor diesels?
Wellicht een interessante, nieuwe injectie technologie die minder roetuitstoot belooft. Maar de ervaring leert: het is in de praktijk lastiger dan aangekondigd.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe- ... Ww9fmpYK_s
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe- ... Ww9fmpYK_s
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Tegelijkertijd wordt aan de achterkant van de injector extra lucht aangezogen dat wordt vermengd met de diesel.
Extra lucht geeft een hetere verbranding en dus automatisch meer NOx uitstoot.Nog een voordeel van het implementeren van de ‘ducted fuel injection’ is dat autofabrikanten zich meer kunnen toeleggen op het verminderen van de NOx-uitstoot.
Roet en NOx zijn voor een deel dan ook als communicerende vaten....
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
RE.gif
Uit het artikel begrijp nu juist dat deze vinding dat effect wegneemt en dus roet en NOx loskoppelt.
Iedere mogelijk om roet, NOx en CO2 te reduceren is mooi, simpelweg omdat we niet even 1-2-3 allemaal op electrisch rijden kunnen overstappen. Tegelijkertijd is dat wél de toekomst. De verbrandingsmotor is politiek gezien al begraven.
Uit het artikel begrijp nu juist dat deze vinding dat effect wegneemt en dus roet en NOx loskoppelt.
Iedere mogelijk om roet, NOx en CO2 te reduceren is mooi, simpelweg omdat we niet even 1-2-3 allemaal op electrisch rijden kunnen overstappen. Tegelijkertijd is dat wél de toekomst. De verbrandingsmotor is politiek gezien al begraven.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
RE.gif
Die schijn proberen ze wel hoog te houden.
Ik ben daar alleen wat sceptisch in.
Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waar.
Zolang de diesel bestaat is men al bezig om de inspuiting te verbeteren.
Er is echt al heel veel verbeterd maar als de euro5 en 6 normen bij lange na niet haalbaar zijn zonder ERG en AdBlue, en dat de praktijktest nog steeds veel slechter uitvallen dan de fabrieksopgave, dan gok ik er op dat dit niet meer is dan een mooi marketing verhaal van een fabrikant.
Die schijn proberen ze wel hoog te houden.
Ik ben daar alleen wat sceptisch in.
Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waar.
Zolang de diesel bestaat is men al bezig om de inspuiting te verbeteren.
Er is echt al heel veel verbeterd maar als de euro5 en 6 normen bij lange na niet haalbaar zijn zonder ERG en AdBlue, en dat de praktijktest nog steeds veel slechter uitvallen dan de fabrieksopgave, dan gok ik er op dat dit niet meer is dan een mooi marketing verhaal van een fabrikant.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Het blijft lastig: men streeft naar dieselolie die in gas- of dampfase in de cylinder arriveert, zodat de moleculen meteen met zuurstof reageren en schoon verbranden.
Het enige concept dat ik ken wat een lange levensduur had waren de voorkamer diesels: lage druk inspuiting in een voorkamer, waar de oliedruppeltjes verdampten door de hete lucht afkomstig uit de cylinder, en waarbij de ontstane damp door de beginnende verbranding met kracht de cylinder in werd gespoten.
Nadeel: lager rendement door het grote oppervlak en de verliezen door stroming van de gassen. Voordelen: eenvoud, en goede verbranding, en een hoog toerental mogelijk.
Het enige concept dat ik ken wat een lange levensduur had waren de voorkamer diesels: lage druk inspuiting in een voorkamer, waar de oliedruppeltjes verdampten door de hete lucht afkomstig uit de cylinder, en waarbij de ontstane damp door de beginnende verbranding met kracht de cylinder in werd gespoten.
Nadeel: lager rendement door het grote oppervlak en de verliezen door stroming van de gassen. Voordelen: eenvoud, en goede verbranding, en een hoog toerental mogelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
En blauwe diesel (zogenaamde HVO) minder uitstoot minder roetdeeltjes en nog zuiniger ook. Nadeel is dat deze brandstof wel weer duurder is.
En toch hoor en lees je hier weinig over. Als het in de omgeving van mijn woonplaats verkrijgbaar is dan zou ik daar zeker eens mee willen experimenteren.
In plaats van vele onderzoeken te doen naar schonere motoren zou het misschien ook lonend zijn om (of in combinatie) meer onderzoek te doen naar de blauwe diesel. In Nederland (heel Europa) willen we toch minder Co2 en roetuitstoot. [kerstduim.gif]
En toch hoor en lees je hier weinig over. Als het in de omgeving van mijn woonplaats verkrijgbaar is dan zou ik daar zeker eens mee willen experimenteren.
In plaats van vele onderzoeken te doen naar schonere motoren zou het misschien ook lonend zijn om (of in combinatie) meer onderzoek te doen naar de blauwe diesel. In Nederland (heel Europa) willen we toch minder Co2 en roetuitstoot. [kerstduim.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
De diesel motor is politiek al zijn leven aan het afsluiten, dit is natuurlijk versneld gegaan door het diesel schandaal.
Nog een enkele scepticus waar een berichtje van komt en dan zal het wel over zijn met diesel. De overgang van zowel zakelijke als particuliere rijders van diesel naar een andere krachtbron is alweer een tijdje bezig en zal door gebrek aan vertrouwen en subsidie niet meer omdraaien.
Nog een enkele scepticus waar een berichtje van komt en dan zal het wel over zijn met diesel. De overgang van zowel zakelijke als particuliere rijders van diesel naar een andere krachtbron is alweer een tijdje bezig en zal door gebrek aan vertrouwen en subsidie niet meer omdraaien.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Blauwe diesel is geen diesel maar een vloeibare brandstof gemaakt uit aardgas.Hans 555 schreef: ↑di 24 dec 2019 08:59En blauwe diesel (zogenaamde HVO) minder uitstoot minder roetdeeltjes en nog zuiniger ook. Nadeel is dat deze brandstof wel weer duurder is.
En toch hoor en lees je hier weinig over. Als het in de omgeving van mijn woonplaats verkrijgbaar is dan zou ik daar zeker eens mee willen experimenteren.
In plaats van vele onderzoeken te doen naar schonere motoren zou het misschien ook lonend zijn om (of in combinatie) meer onderzoek te doen naar de blauwe diesel. In Nederland (heel Europa) willen we toch minder Co2 en roetuitstoot. [kerstduim.gif]
Alle fossiele brandstoffen bestaan uit koolwaterstoffen. Dus gemaakt van C en H atomen.
De C atomen zijn verantwoordelijk voor de CO2 en roetdeeltjes.
In aardgas zit veel minder Koolstof (C) dan in diesel en daardoor brand het schoner.
Schoner is echter nog steeds niet zonder vervuiling en er is meer olie dan gas in deze wereld dus is het geen langdurig houdbare oplossing.
https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Toch leven we als autoliefhebber in een hele mooie tijd. We mogen de energietransitie meemaken van fossiele brandstof naar iets anders. Nu lijkt de oplaadbare elektrische auto (BEV) de strijd te gaan winnen maar het kan nog alle kanten op. Ik ben benieuwd hoe we over 10, 20 en 30 jaar rondrijden. Gaaf!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie.Citrorob schreef: ↑di 24 dec 2019 09:57Blauwe diesel is geen diesel maar een vloeibare brandstof gemaakt uit aardgas.Hans 555 schreef: ↑di 24 dec 2019 08:59En blauwe diesel (zogenaamde HVO) minder uitstoot minder roetdeeltjes en nog zuiniger ook. Nadeel is dat deze brandstof wel weer duurder is.
En toch hoor en lees je hier weinig over. Als het in de omgeving van mijn woonplaats verkrijgbaar is dan zou ik daar zeker eens mee willen experimenteren.
In plaats van vele onderzoeken te doen naar schonere motoren zou het misschien ook lonend zijn om (of in combinatie) meer onderzoek te doen naar de blauwe diesel. In Nederland (heel Europa) willen we toch minder Co2 en roetuitstoot. [kerstduim.gif]
Alle fossiele brandstoffen bestaan uit koolwaterstoffen. Dus gemaakt van C en H atomen.
De C atomen zijn verantwoordelijk voor de CO2 en roetdeeltjes.
In aardgas zit veel minder Koolstof (C) dan in diesel en daardoor brand het schoner.
Schoner is echter nog steeds niet zonder vervuiling en er is meer olie dan gas in deze wereld dus is het geen langdurig houdbare oplossing.
https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html
Onder andere door Neste bijvoorbeeld.
Met mijn Range Rover tank ik HVO, scheelt aanmerkelijker roetuitstoot en stank en dat merk je al snel, auto stinkt minder en roet niet meer.
Je bent denk ik in de war met GTL, dat wordt gemaakt uit aardgas. (Gas To Liquid)
GTL heb ik zelf nog niet getankt met de RaRo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
@ Citrorob.
Volgens mij is GTL brandstof iets anders dan HVO/blauwe diesel.
https://www.shelltapup.nl/brandstoffen/hvo-brandstof/
Volgens mij is GTL brandstof iets anders dan HVO/blauwe diesel.
https://www.shelltapup.nl/brandstoffen/hvo-brandstof/
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Ik tank zowel GTL als de Neste blauwe diesel die bij ons in de regio goed verkrijgbaar is. Jammer dat de prijs aanmerkelijk hoger is en het verbruik iets hoger dan bij normale Diesel.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Zolang er iets verbrand wordt is er uitstoot van co2 en andere producten zelf al is het 100% biologisch verantwoord .
Heel de verhalen over hernieuwbare energie en biobrandstoffen te spijt blijft het een feit bij verbranding komt co2 vrij
Onze aardolie en kolen zijn uiteindelijk ook biologisch (komen uit de grond en zijn daar ontstaan)
Heel de verhalen over hernieuwbare energie en biobrandstoffen te spijt blijft het een feit bij verbranding komt co2 vrij
Onze aardolie en kolen zijn uiteindelijk ook biologisch (komen uit de grond en zijn daar ontstaan)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Minder roetuitstoot voor diesels?
Ik rij op 100% HVO en als ik dan 89% CO2 uitstoot kan besparen vind ik dit een prima winst ten opzichte van diesel brandstof met fossiele oorsprong.
Je moet toch ergens beginnen.
Aardolie heeft volgens mij een fossiele oorsprong?
Je moet toch ergens beginnen.
Aardolie heeft volgens mij een fossiele oorsprong?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…