Nieuwe caravan in gewicht verlagen

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » do 19 dec 2019 16:13

RDDR schreef:
di 17 dec 2019 20:35
eurotrotter schreef:
ma 16 dec 2019 16:45
RE.gif

OP wie reageer je eigenlijk??? en wie verwijdert wat?? scratch.gif scratch.gif
Ik had een stuk geschreven waarvan de inhoud identiek was aan jouw post, maar die las ik daarna pas. Daardoor voegde die van mij niets meer toe aan het topic en heb ik die weer verwijderd.
Voor de leesbaarheid kun je in het vervolg misschien beter van je eigen bericht de eerste en laatste regel citeren en een "edit"er aan toevoegen dat men je voor geweest is.

Als je binnen een bepaalde tijd merkt kun je je bericht nog "aanpassen"en er een "edit"aan toevoegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door PD » do 19 dec 2019 16:28

RE.gif
Of post geheel verwijderen zolang er niet op gereageerd is aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Morgoth » do 19 dec 2019 22:23

De enige reden dat ik geen E-klasse naar een C-klasse heb gekocht is het B-rijbewijs van mijn vrouw.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door deusjevo » do 19 dec 2019 22:48

Niets ten nadele van de C klasse maar dan had ik mijn vrouw toch E achter B laten halen [kerstmutszwaai.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 19 dec 2019 23:15

Morgen heb ik tijd om naar de weegbrug te rijden.

Ben benieuwd [kerstduim.gif]
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Daphne » do 19 dec 2019 23:53

RE.gif

Heb je dan al een E rijbewijs of de MTM van auto of caravan verlaagd? Of heb je iemand gevonden met E rijbewijs die de combi naar de weegbrug mag rijden?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door deusjevo » vr 20 dec 2019 00:24

Ben ook wel benieuwd [kerstzwaai.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » vr 20 dec 2019 17:49

Vandaag naar de weegbrug gereden. De weegbrug is hier op 2km van mijn deur dus ik ben met de nummerplaat van mijn auto tot daar gereden.

De caravan weegt leeg 1120kg. Zonder gasfles en water en voortent.
Wat me wel opviel is dat de kogeldruk redelijk licht was ik schat zo'n 20kg. Is dit normaal voor een ongeladen caravan? Hoe wegen jullie de kogeldruk? Weegschaal onder het neuswiel?

Het laadvermogen is nu 180kg. Voor mijn B rijbewijs zou er nog 50kg af moeten dus 130kg
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Chris » vr 20 dec 2019 20:14

Kogeldruk is voor elke caravan anders.
Mijn huidige Knaus heeft ook een wat lage kogeldruk, maar met fietsen voorop is dat prettig.
Hoef je niet veel te compenseren...

Nu lees ik al een heel tijdje mee in dit topic..
Maar denk ook maar even hardop..

3499 Kg... mag je met B alleen rijden.
3501 MOET je B hebben, en mag je in FR ook niet sneller dan 90 rijden.

Juist combi's die boven de E norm zitten zijn veelal de "stevigere" combi's.... en die mogen ook maar 90 in FR. ( ik dus, maar treed deze wet met handen en voeten)
Combi's die net onder 3500 Kg zitten zijn meestal de "net aan geldige" combi's..... en een driver met alleen B, en die mogen in FR veel sneller rijden.
Welke zou nou het veiligst zijn..???
Dan denk ik toch BE combi's...

Nu ga je voor 50 Kg het caravangewicht op papier verlagen....
Gelukkig heb je een stevige auto.
Maar dat is bij velen niet zo, meestal is de combi een maar net net... setje..
Is dan toch... en ook gezien de toekomst.... een E niet "veiliger" ???
Al die truuken om aan de wet te voldoen leveren geen extra veiligheid op.

Tja... jou keuze hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » vr 20 dec 2019 20:18

Chris schreef:
vr 20 dec 2019 20:14


3499 Kg... mag je met B alleen rijden.
Met 3500 kg ook hoor. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » vr 20 dec 2019 21:30

Chris schreef:
vr 20 dec 2019 20:14


Nu ga je voor 50 Kg het caravangewicht op papier verlagen....
Gelukkig heb je een stevige auto.
Maar dat is bij velen niet zo, meestal is de combi een maar net net... setje..
Is dan toch... en ook gezien de toekomst.... een E niet "veiliger" ???
Al die truuken om aan de wet te voldoen leveren geen extra veiligheid op.

Tja... jou keuze hoor..
Nu moet je ook weten dat het onze 1ste caravan is en direct een 1000€ uitgeven voor een rijbewijs om dan binnen een paar jaar te ondervinden dat het niet helemaal ons ding is is dan ook weer jammer.
Omgekeerd kan ook en is het helemaal ons ding kan er nog een andere zwaardere caravan komen.

En klopt dan onze auto een groot laadvermogen heeft en een grote koffer waar er heel veel in kan.

Over de wetgeving en snelheden heb ik me nog niet in verdiept.
Zie wel naar welk land en dan eens opzoeken op dit forum [kerstwhoehoehaha.gif] [kerstwhoehoehaha.gif]
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » za 21 dec 2019 13:47

Hendrik S schreef:
vr 20 dec 2019 17:49
Vandaag naar de weegbrug gereden. De weegbrug is hier op 2km van mijn deur dus ik ben met de nummerplaat van mijn auto tot daar gereden.

De caravan weegt leeg 1120kg. Zonder gasfles en water en voortent.
Wat me wel opviel is dat de kogeldruk redelijk licht was ik schat zo'n 20kg. Is dit normaal voor een ongeladen caravan? Hoe wegen jullie de kogeldruk? Weegschaal onder het neuswiel?

Het laadvermogen is nu 180kg. Voor mijn B rijbewijs zou er nog 50 kg af moeten dus 130kg
Wat je caravan of auto op de weegbrug weegt is helemaal niet belangrijk voor het E rijbewijs.
Het gaat erom wat de gewichten,zoals aangegeven onder F.2 op de kentekencard,bij elkaar opgeteld( trekker+ caravan) aangeven,dat gewicht mag max 3500 kg zijn om met enkel rijbewijs B te mogen rijden.

Is dat gewicht hoger beschik je niet over het juiste rijbewijs en word verder reizen niet mogelijk.
Is dit gewicht onder de 3500 kg ,maar weegt je combi op de weegbrug 100 of 150 kg méér krijg je hooguit een boete voor te zwaar laden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 17:04

RE.gif

Exact... gewicht op papier ( kentekencard) is bepalend, en de showstopper als het niet klopt.
Wat er in werkelijkheid gewogen wordt kan hooguit een bekeuring opleveren.
Nu heb ik elders op het forum al geschreven over de weegmethode's bij een controle.
Ik was daar vorig jaar bij uitgenodigd en heb mijn ogen uitgekeken.
Verbaast over hoe bond je het moet maken om bekeurd te worden en nog erger, voor je uit moet gaan laden onderweg.
Pas bij 20% overgewicht van de combi... dus auto + caravan laadvermogen is het echt feest..
Daaronder bekeuring.
Precies wat Eurotrotter schrijft... 100-150 Kg overgewicht... bijna normaal, hoe fout het ook is.

Maar..
Ik kan me jou situatie ook indenken..
Mocht het caravannen nix zijn voor jullie ...dan is een E rijbewijs duur..
Mocht het wel bevallen, en een grotere hut in beeld komen.. dan moet je wel..
Nu terugzetten van de caravan dus...
Ik heb het ook eens gedaan.. ook om de combi te laten kloppen, in mijn geval was het max trekgewicht van de auto.... ook niet te kort.
BE heb ik trouwens al heel erg lang, nog uit de tijd dat je het er gewoon bij kreeg.
Zo'n 15 jaar geleden wel een training met grote aanhanger rijden gedaan.... leerzaam.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door CoralOne77 » za 21 dec 2019 17:19

Hendrik S schreef:
vr 20 dec 2019 21:30
Nu moet je ook weten dat het onze 1ste caravan is en direct een 1000€ uitgeven voor een rijbewijs om dan binnen een paar jaar te ondervinden dat het niet helemaal ons ding is is dan ook weer jammer.
I feel ya. Exact hetzelfde verhaal hier, toen ik, na enkele jaren tent-kamperen afgewisseld met een paar keer vliegen naar de Griekse eilanden, per sé een caravan mee wou sleuren, jeugdsentiment zeg maar - en met onze dreumes die intussen aanklopte, leek dat zelf koken enzo ons ook handiger/veiliger dan dat lauwe hotelbuffet dat iedereen maar loopt te bepotelen - MAAR... My other half "was niet helemaal zeker of ze 't wel graag zou doen..."

Ik ben al es wat eigenwijs, heb dan maar gewoon "mijn" favoriete hut gekocht, mààndenlang gerenoveerd, en er eigenlijk pas bij het inschrijven bij stil gestaan dat de MTM vd combinatie een BE rijbewijs ging vereisen, op een paar tig kilo na. Dan maar die ietwat zure 1000 € op tafel gemikt en eigenlijk niet meer om gekeken. En vooral gezorgd dat haar eerste caravan ervaring een succes werd...

Intussen zei ze dat ze ter afwisseling nog altijd wel es wil vliegen (ik stelde voor dat ik haar een bezem zou kopen, maar dat bleek geen slim antwoord ;p), maar ook dat ik (intussen) "onze" hippe retro sleurhut, waar ze na 2 korte zomer tripjes helemaal tuk op is geworden, ook nooit meer mag verkopen. Booyaka!

#bittenbythebug [kerstduim.gif]

Concreet: voorlopig zou ik ook die paperassen van jullie caravan wat laten aanpassen als dat kan, je hebt tenslotte de nodige laadruimte in je trekker, en es gaan proeven van het caravan leven. En, niet te hard gaan sjeezen, ook al "mag" het bij de zuiderburen dan plots wel. ;p
Chris schreef:
za 21 dec 2019 17:04
Zo'n 15 jaar geleden wel een training met grote aanhanger rijden gedaan.... leerzaam.
[kerstduim.gif]
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » za 21 dec 2019 22:14

Als het op papier juist is zal ik geen problemen krijgen. Het is niet de bedoeling om daarmee sneller te rijden.

Op het type plaatje van de caravan zie ik 1300kg staan, maar op het chassis naast de handrem staat er 1500kg.
Wat mag ik hieruit afleiden?
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door deusjevo » za 21 dec 2019 23:05

RE.gif

Niets, het gewicht op het kentekenbewijs is altijd leidend.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » za 28 dec 2019 21:20

De administratieve keuring is gebeurd. De nummerplaat is in aanvraag.
Voor de geïnteresseerden hier de procedure die ik heb gevolgd.
Op het rose formulier aanvraag tot inschrijving moet je in vakje x10 MTM aanpassen naar ... Kg. Op het kentekenbewijs zal er bij F1 technische toelaatbare massa 1300 staan en bij F2 nationale toelaatbare massa 1248 staan. Ik kan nu 52kg minder laden maar ben dan wel in orde met mijn rijbewijs B
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door SaRa7069 » za 28 dec 2019 22:28

Pfff, ik heb het draadje eens rustig doorgelezen, wat een gedoe allemaal voor een paar kilo [kerstscratch.gif] .

Ik ben blij dat ik er vruuger al voor gekozen heb om reserve te hebben, altijd gereden in bestelbussen die zelf al een mtm van 3500kg hadden dus toen pa en ik een camper gingen bouwen, meteen C gaan halen....
Later toen er gewenst was om voor het werk met een aanhanger te gaan rijden, gelijk E achter C gehaald.

Dus voor wat betreft het rijbewijs geen zorgen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op kenteken gewichten te verlagen, ik heb er juist voor gekozen om de mtm van de caravan zo hoog mogelijk in te zetten, geeft ruimte voor de broodnodige accesoires [kerstknipoog.gif] en nog wat laadvermogen...

Voor onze combi is BE vereist, prima, mijn ega wil er mee kunnen rijden, ook geen probleem, moet ze dus haar E achter B gaan halen.
Als ze daar moeite mee zou hebben of niet in staat blijkt om dat te halen, heeft ze zowiezo niets achter het stuur te zoeken, al zou de aanhanger onder de 750kg blijven en ze wettelijk zonder mogen rijden....
Da's mijn idee hè, moeilijk kan het toch niet zijn, ik heb het ook gered....
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Erwin1987 » za 28 dec 2019 23:51

Hendrik S schreef:De administratieve keuring is gebeurd. De nummerplaat is in aanvraag.
Voor de geïnteresseerden hier de procedure die ik heb gevolgd.
Op het rose formulier aanvraag tot inschrijving moet je in vakje x10 MTM aanpassen naar ... Kg. Op het kentekenbewijs zal er bij F1 technische toelaatbare massa 1300 staan en bij F2 nationale toelaatbare massa 1248 staan. Ik kan nu 52kg minder laden maar ben dan wel in orde met mijn rijbewijs B
Zo heb ik het ook gedaan, ik moet mijn e nog een keer halen, bij mij scheelde het overigens maar 10kg.


Erwin
Home-car racer 48

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door myalexx » ma 30 dec 2019 19:21

128kg laden is wel erg weinig, ik ben wel erg benieuwd waarom je het laad vermogen niet gewijzigd heb van de auto welke blijkbaar 700kg laad vermogen of meer heb ?

Al zou ik je zoals vele wel adviseren be te halen als de portemonnee het toelaat. Het is niet alleen verzekerings questie..
Het is voornamelijk controle krijgen over een lange combinatie etc..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » ma 30 dec 2019 20:03

In theorie is het 128kg + 70 kg kogeldruk =198kg.

Een BE komt er wel maar nu nog niet direct. Dan kan het gewicht terug naar 1300 gezet worden.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Michel1975 » ma 30 dec 2019 21:09

RE.gif
Is het niet allemaal voor niets geweest? Bij Renault en Peugeot hebben ze er een handje van om het gewicht in geval van een aanhanger het gewicht terug te schroeven. Dus los wel 1800kg maar met aanhanger mtm opeens geknepen naar een lager gewicht.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door erichendri » ma 30 dec 2019 22:04

Ja, bij een aantal Franse merken mag je met een maximaal beladen
auto niet meer het maximaal opgegeven gewicht trekken.
Maar dat is hier niet van toepassing omdat de caravan maar 1300 kg weegt.
Zou de kogeldruk niet bij de auto optellen, bij losse weging is hij alsnog
te zwaar voor je B rijbewijs.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Daphne » ma 30 dec 2019 23:09

erichendri schreef:
ma 30 dec 2019 22:04
Zou de kogeldruk niet bij de auto optellen, bij losse weging is hij alsnog
te zwaar voor je B rijbewijs.
Waar je de kogeldruk bij optelt maakt geen fluit uit voor het B-rijbewijs. Alleen de maximum TOEGELATEN massa op papier telt. Wat het geheel werkelijk weegt maakt voor het rijbewijs niets uit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door SaRa7069 » ma 30 dec 2019 23:20

RE.gif
Dat is niet wat er bedoeld wordt, voor wat betreft het rijbewijs heb je gelijk maar als het gewicht van de caravan zo dicht bij het maximum toelaatbare gewicht van de caravan zit dat je er op gokt dat de 40kg 'overgewicht ' toch op de kogel ligt, heb je geen probleem zolang de caravan achter de auto hangt, maar als caravan 'los' gewogen wordt is hij dus te zwaar....
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”