Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 09:13

Wij hebben een 2de hands caravan gekocht, een Chateau Calista 450 bj 2000. MTM 1300kg.
Het leeg gewicht weet ik niet precies maar volgens Google te volgen kom ik bij 950kg tot 1050kg volgens verschillende sites.
Onze trekauto is een Renault scenic 2017 Tce 130 en mag 1850kg trekken.

Met een rijbewijs B mag de combinatie MTM auto + MTM caravan niet meer zijn dan 3500kg
De MTM van mijn auto is 2252kg
De MTM caravan is 1300kg
Totaal is 3552 is dus 52kg te zwaar voor met rijbewijs B.
Nu zijn er 3 opties
- Rijbewijs BE halen 8u les + rijexamen kostprijs België +-950€
- MTM caravan verlagen op papier naar 1248Kg
- MTM auto verlagen op papier naar 2200Kg

Volgens het forum hier stelt het niet veel voor om je BE te halen maar hier in België wel aan de kostelijke kant.

Bij een weging van de wegpolitie komt het gewicht van de kogel bij het trekkend voortuig en mag de caravan 1370 kg wegen of ben ik verkeerd?
Ik ben nu van plan om heb nu te wegen zodat ik weet hoeveel ik nog mag laden. En om zeker te zijn dat ik straks nog genoeg mag laden.
Ik weet dat er hier al veel over geschreven is maar voor die 52kg is een BE rijbewijs wel heel duur
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Cara-Fan » do 12 dec 2019 09:30

Het leeggewicht van een caravan op papier klopt vaak niet met de praktijk, denk b.v. aan extra opties. Weeg eerst de caravan eens met basisuitrusting om te kijken of je deze 50 kg wel kan missen. Ik ben bang van niet..

Een BE rijbewijs is niet alleen voor die 50 kg natuurlijk. Je hebt er de rest van je leven plezier van en hebt veel meer keuze in toekomstige combinaties. Verder vond ik het erg leerzaam en heb ik veel nieuwe inzichten gekregen met het rijden van een grote en zwaardere lading.

Bij een controle komt de kogeldruk inderdaad meestal bij de auto op. Maar dat is meer gedoogbeleid dan dat het wettelijk in orde is. Je zou er theoretisch voor bekeurd kunnen worden omdat je gewoon te zwaar bent.

Het gewicht van je auto verlagen kan ik helaas niks zinnigs op zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Succes!

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door erichendri » do 12 dec 2019 09:40

Maakt toch niet uit waar de kogeldruk wordt opgeteld.
Totaal gewicht blijft het zelfde.
Wat weegt je auto leeg, ik zou eerder hier wat vanaf halen.
Staar je niet blind op die 1850 kg, een beladen renault mag dan vaak
een stuk minder trekken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door dieseltijger » do 12 dec 2019 09:58

Had ik hier niet ergens gelezen dat het daawerkelijke gewicht bepalend was of je in overtreding bent of niet - en dus niet het toegestane maximum gewicht? Volgens mij staat dat ook ergens bij een vraag/antwoord pagina van de RDW.

In dat geval is het antwoord op jouw vraag kinderlijk simpel: Het gewicht verlagen doe je door het gewicht te verlagen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 09:58

RE.gif
Maakt wel uit waar de kogeldruk wordt opgeteld
Leeggewicht rijklaar 1550kg dus een laadvermogen van 700kg wat veel is voor een personenwagen. De reden is waarschijnlijk omdat het een 7 zitter is. 7 volwassenen personen kan maar is wel heel erg krap.
Het is heel onwaarschijnlijk dat ik mijn auto met 700kg zal laden.

In België zijn de weegbruggen van de wegpolitie maar 50cm lang omdat ze de assen wegen dus onmogelijk om de caravan te wegen op zijn eigen. Je moet er langzaam over rijden zonder te stoppen.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 10:02

dieseltijger schreef:
do 12 dec 2019 09:58
Had ik hier niet ergens gelezen dat het daawerkelijke gewicht bepalend was of je in overtreding bent of niet - en dus niet het toegestane maximum gewicht? Volgens mij staat dat ook ergens bij een vraag/antwoord pagina van de RDW.

In dat geval is het antwoord op jouw vraag kinderlijk simpel: Het gewicht verlagen doe je door het gewicht te verlagen.
Als dit zo is moet er niets gebeuren. Mijn auto ga ik geen 700kg laden.
Als ik hier in België opzoek hebben ze het over MTM + MTM of heb ik het mis
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door DV_t » do 12 dec 2019 10:04

Het gaat er toch niet om wat je werkelijk weegt voor BE maar wat je op papier mag wegen <3500kg

Je hebt momenteel een BE combi en dit kun je alleen maar aanpassen door MTM te verlagen van caravan of voertuig. 5 zakken aardappelen minder mee gaat hier niet mee helpen.

Ik zou zoals gezegd gewoon BE halen en hier de rest van je leven plezier van hebben.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 10:09

RE.gif
Wat kost een BE halen in Nederland?
Hoeveel uur les moet je volgen?
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door dieseltijger » do 12 dec 2019 10:18

hoe lang is lang? Flauwe opmerking natuurlijk. Maar je bent zo maar een paar honderd euro kwijt, en niet te vergeten: tijd. Bel dus gewoon de Belgische equivalent van de Rijksdienst voor Wegverkeer - omdat de geluiden hier op het forum elkaar tegenspreken. Dat kost 10 minuten en scheelt een paar honderd Euro en heel wat vrije tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door DV_t » do 12 dec 2019 10:34

Hendrik S schreef:
do 12 dec 2019 10:09
RE.gif
Wat kost een BE halen in Nederland?
Hoeveel uur les moet je volgen?
Als je ervaring hebt dan kun je het in één dag halen en kost +/- 289,00 incl examen

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18282
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door deusjevo » do 12 dec 2019 10:40

Waar die kogeldruk bij geteld wordt boeit niet.
Maximale gewichten bij elkaar optellen doet de truc, je hoeft ook niets te wegen om te kijken of je een geschikt rijbewijs hebt.
Als je beide maximale gewichten hebt weet je genoeg.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 10:45

RE.gif

In België 8u les 950€ inc gebruik voertuig + aanhangwagen
Afleggen examen prijs week ik niet
Nieuw rijbewijs afhalen op het gemeentehuis 20€
Alles samen rap 1000€
Voor 52kg meer bagage mee te nemen,...
Alle zware gewichten ben ik van plan om in de auto te vervoeren voortent enz
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Cara-Fan » do 12 dec 2019 10:47

RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif

Je haalt verschillende zaken door elkaar!

Het gewicht van een combi ivm 3500kg en BE dat kun je niet verlagen door belading. Er word gewoon gekeken wat op papier staat als mtm.

Wat jij volgens mij bedoeld is dat je met een auto die b.v. 1200 kg mag trekken. Er wel een caravan achter mag hangen die b.v. tot max 1350 kg beladen kan worden. Als je er maar voor zorgt dat je de belading dan tot 1200 kg houd ivm het maximale te gaan trekken gewicht van je voertuig.

Of de agent bij de controle dit begrijpt is afwachten.. daarom verlagen mensen het gewicht op papier vaak om discussie te voorkomen..
Laatst gewijzigd door Cara-Fan op do 12 dec 2019 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door DanielW » do 12 dec 2019 10:49

RE.gif RE.gif

Ik heb ergens tussen de 400 en 600 afgetikt voor BE rijbewijs in 2018, dat is inclusief alle kosten als gezondheidsverklaring.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 11:08

Het mannetje '' reactie op het vorige bericht'' is wel verwarrend als men iets post terwijl ik nog aan het typen ben. Dan klopt dit mannetje idd niet meer.

Nu het beste zal zijn Caravan wegen alvorens in te schrijven. Dit weekend heb ik geen tijd maar zal volgend weekend zijn. Ik zal dan beslissen wat er ga gebeuren.

De wet is duidelijk MTM + MTM max 3500kg voor rijbewijs B
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Daphne » do 12 dec 2019 11:10

dieseltijger schreef:
do 12 dec 2019 10:18
hoe lang is lang? Flauwe opmerking natuurlijk. Maar je bent zo maar een paar honderd euro kwijt, en niet te vergeten: tijd. Bel dus gewoon de Belgische equivalent van de Rijksdienst voor Wegverkeer - omdat de geluiden hier op het forum elkaar tegenspreken. Dat kost 10 minuten en scheelt een paar honderd Euro en heel wat vrije tijd.
Helaas ben jij ook de oorzaak van de verwarring. [kersthuilen.gif]
dieseltijger schreef:
do 12 dec 2019 09:58
Had ik hier niet ergens gelezen dat het daawerkelijke gewicht bepalend was of je in overtreding bent of niet - en dus niet het toegestane maximum gewicht? Volgens mij staat dat ook ergens bij een vraag/antwoord pagina van de RDW.

In dat geval is het antwoord op jouw vraag kinderlijk simpel: Het gewicht verlagen doe je door het gewicht te verlagen.
Nee, nee nee!!!!! [kerstboos.gif] mrgreen.gif
Dit geldt niet voor het rijbewijs. Wel om te bepalen of je het maximum trekgewicht niet overschrijdt. Dan is het werkelijk gewicht van belang.

@ HendrikS,
Alleen door E te halen of het verlagen van de MTM van de auto of caravan mag je met de combi rijden.
In volgorde mijn voorkeur:
1) E rijbewijs halen
2) MTM auto verlagen
3) MTM caravan verlagen
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Cara-Fan » do 12 dec 2019 11:32

RE.gif

+1 👍🏻

Duidelijker kan niet.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 11:40

Inderdaad zo klaar als pompwater. Enigste nadeel van 1 naar 3 is ook de prijs. De auto laten aanpassen komt op 26€
De caravan aanpassen zal mij niets kosten omdat hij sowieso opnieuw moet ingeschreven worden.

Mail div (dienst inschrijvingen voertuig België)
Beste,


Om de caravan op uw naam in te schrijven dient er eerst een administratieve keuring te gebeuren.


We hebben dan de aanvraag van de keuring nodig + vignet van de verzekeraar + een kopie van het gelijkvormigheidsattest + het origineel vorig inschrijvingsbewijs.


Op de aanvraag in het vakje X10 dient u dan te vermelden + aanpassing van de MTM en daarbij vermeld u dan hoeveel het precies dient te zijn.






Met vriendelijke groeten
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door CoralOne77 » do 12 dec 2019 11:53

Ik voel een verhaaltje opkomen, here we go... ;p Afgelopen jaar kochten wij eindelijk onze retro Constructam, dezelfde als in mijn jeugd, een intussen goed bewaard oldtimer dingetje, maar dan met nieuwe remmen, wielen, banden en toestanden, MTM 800 kg en daarmee amper 50 kg zwaarder dan mijn ongeremd <750 kg hobby aanhangertje, wat ik al jaren zomaar met mijn B mee kon sleuren. Echter, voor onze "nieuwe", naar hedendaagse normen pluimgewicht caravan, maar dan in combinatie met die nogal uit de kluiten gewassen 4x4 tractor, die ik ooit per sé moest hebben (i know, ik klink de laatste jaren méér en méér als mijn euh "andere helft"...), kwam de MTM-S (MTM van de Sleep) ook nét ietsje over de 3500 kg... Doh!! Dàt ging zuur geld kosten, dus ging ik eerst ook even op zoek naar achterpoortjes, we zijn tenslotte Belgen... Eerst ben ik even gaan luisteren bij 't keuringsbureau, want die "weten alles", met alle paperassen onder de arm en de hamvraag of ik aan die MTM van de caravan niet wat kon laten "foefelen", het ging tenslotte over hooguit 50 kg - en dat extra beetje bagage kon ik makkelijk kwijt in de laadbak van m'n pick-up, dus een (nog) kleiner laadvermogen vd slaapkamer-op-wielen boeide me eigenlijk zelfs niet... De grote manitou werd er even bij gehaald - het duurde best even dus ik vermoed dat ie op de pot zat, te facebooken ofzo - maar ook die schudde van ver al laconiek z'n hoofd, "Naaaah meneer. Bovendien is Constructam al jaren niet meer actief, dus zal u een andere caravan moeten kopen (Say that again?!), want paperassen van daaruit laten wijzigen lijkt me ook al geen denkpiste meneer, u weet wat u te doen staat. Prettige dag nog." Zucht, dan maar de Visa kaart, met enige tegenzin, in de gleuf van de BE meneer geschoven... (Nouja, van z'n bakkie.)

Achteraf gezien, voelt het eigenlijk best OK dat ik die 8u lessen nam. Die VAB mannen (ik kreeg nochtans géén korting voor sluikreclame, beloofd ;p) kenden écht de kneepjes van het "coachen", zowel voor alsook tijdens het examen eigenlijk. (Ik had gauw door dat ie nét wat nerveuzer deed toen ik een rare situatie naderde, that did help a bit.) En ik hoefde ook niet te klungelen met m'n eigen spullen, die op dat moment trouwens nog in de natte verf stonden, want dat logistieke verhaal helemaal zelf organiseren, versus het gemak van conform uitgerust examenmateriaal (trekker + aanhanger + hun stiekeme, maar uitermate slim aangebrachte merktekens, vlekken, stickers, reflectoren, etc.) ter beschikking krijgen, is ook een waardevol argument, dat je graag mee betaalt. Diezelfde paar kleine merktekens op je caravan, is ook geen fout idee trouwens, om feilloos op je spiegels te leren rijden. En ook al hobbeldebobbel ik al behoorlijk wat jaren recreatief rond met een ietwat off-road gepimpt - en dus rondom ook niet altijd even zichtbaar - 750 kg aanhangertje, en zat dat achterwaarts manoeuvreren toch al min of meer wat in de vingers, toch voelde ik al vanaf de eerste rijles, dat ik er effectief wat van op zou gaan steken, écht wel! Ik werd zelfs enthousiast dat ik de investering had gedaan: die aanvankelijk véél te dure 8 uren personal training maakten van mij gaandeweg een behendiger, zelfzekerder stuurman, en dat voelt goed onderweg, dat zegt ook de Directie thuis, in plaats van om de haverklap "Oh Richard, do mind the pedestrians dear!". Eenmaal op het terrein examen noteerde die norse - "nee meneer, uw flauwe mopjes gaan u bij mij niet helpen" - potloodventer dan ook met enige tegenzin op z'n sm**l een 10/10, want 12 cm is binnen de 30 cm inderdaad, terwijl ik stiekem wel genoot van de airco en hij als een alwetende braadkip onder dat loden juli-zonnetje 2019 stond te puffen. En één ding staat vast, die 10 mogen dan ook maar een momentopname zijn, geef ik meteen grif toe, terwijl ik hout vast houd, maar ik ging ze al zéker niet behalen zonder die lessen...

Kosten? Zeg maar 1000 € - en die groeien me ook heus niet op de rug hoor. Baten? Elke keer opnieuw weer gniffelen wanneer ik sommige van die B-ridders met hun eco-tufje en een véél te grote nillies sleurhut - mààr ze zijn op papier in orde ja - bezig zie op de camping... Anekdote? Eentje ervan raakte achterwaarts sukkelend op een bochtige helling zodanig in paniek dat ie z'n sleurhut bijna om kieperde toen ie, na enkele achterwaartse slippertjes, uiteindelijk dan maar voorwaarts, tussen de omheining, enkele buren en hun terraspercelen in wrong, hun stoelen even aan de kant en afdruipen met dat witte kasteel... Ik trok vanuit mijn zetel naast de Weber met een big smile een tweede biertje open en hij staarde (stuurde?) dwars voor zich uit, recht naar huis, of hopelijk toch. ;D

Moraal van het verhaal? Wat kost een extra beetje gemoedsrust onderweg, of een flinke kras of bluts? Of erger, een ongeval met derden-letsels, omdat men, vaak zonder argwaan, bij momenten zelfs ietwat overmoedig, over het plots natte asfalt raast, de sleep in nood niet op tijd tot stilstand krijgt en in schaar eindigt in de berm? Filmpjes genoeg te vinden en ik hoop dat ik - BE of niet - zelf ook gespaard mag blijven, want je weet immers maar nooit... Maar dan maken die paar uurtjes besef-training misschien wel dat nuttig beetje verschil. Voor mijn part mogen ze die BE zelfs standaard verplichten van zodra je sleept, en diegenen die - met alle respect voor hun tijdsgeest - het ooit gratis kregen bij een pak suikerwafels, bij de eerstvolgende overtreding - of miskleun - ook best wel es uitnodigen om hun zelfverklaarde rijkunstjes te komen vertonen, niet? #mindthepun ;p
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op do 12 dec 2019 12:53, 18 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Citrorob

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Citrorob » do 12 dec 2019 11:59

Hendrik S schreef:
do 12 dec 2019 09:13
Ik weet dat er hier al veel over geschreven is maar voor die 52kg is een BE rijbewijs wel heel duur
Maar je bent wel voor de rest van je leven van dit gezeur af.....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door dieseltijger » do 12 dec 2019 12:52

Daphne schreef:
do 12 dec 2019 11:10

Nee, nee nee!!!!! [kerstboos.gif] mrgreen.gif
Dit geldt niet voor het rijbewijs. Wel om te bepalen of je het maximum trekgewicht niet overschrijdt. Dan is het werkelijk gewicht van belang.
Dus de "killer question" : Krijgt TS in zijn situatie met zijn huidige rijbewijs en de huidige administratieve gewichten nu een bekeuring of niet als het gemeten totaalgewicht minder is dan 3500 kilo?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door CoralOne77 » do 12 dec 2019 13:09

dieseltijger schreef:
do 12 dec 2019 12:52
Dus de "killer question" : Krijgt TS in zijn situatie met zijn huidige rijbewijs en de huidige administratieve gewichten nu een bekeuring of niet als het gemeten totaalgewicht minder is dan 3500 kilo?
RE.gif

Volgens mij wel, en met een stalen glimlach. Niet het op dat moment gemeten, maar het maximale toegestane gewicht op papier is van tel voor geldigheid van je rijbewijs. (En niet alleen een bekeuring, maar mogelijks ook een neuterige, in het slechtste geval alles terugvorderende verzekeraar als er wat gebeurt?)

[image]https://www.drivewell.be/images/Samenvatting.png[/image]
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op do 12 dec 2019 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Daphne » do 12 dec 2019 13:12

dieseltijger schreef:
do 12 dec 2019 12:52

Dus de "killer question" : Krijgt TS in zijn situatie met zijn huidige rijbewijs en de huidige administratieve gewichten nu een bekeuring of niet als het gemeten totaalgewicht minder is dan 3500 kilo?
Er wordt een bekeuring gegeven voor het niet in het bezit hebben van het juiste rijbewijs en mag alleen zonder caravan de weg vervolgen.
Ik zou me dan niet druk maken over jouw vraag want wegen is na het zien van de papieren niet eens meer aan de orde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door dieseltijger » do 12 dec 2019 13:30

Aha! duidelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 12 dec 2019 14:07

Wat is voor jullie een aanvaardbaar laadvermogen?
150kg
200kg
250kg
300kg
Ik ben wel van plan om alle zware spullen in de auto te leggen, bv voortent luifel dranken
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”