Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Useless » di 10 dec 2019 11:05

Waarom deze vraag? Ik mag volgend jaar eindelijk met pensioen en had me voorgenomen om de huidige diesel te vervangen voor een 2e hands benzineauto. Nu viel het me op dat de auto's waar ik in geinteresseerd ben over het algemeen al een behoorlijk aantal kms hebben gereden. En dan bedoel ik meestal zo'n 100.000 tot 120.000 km.
Voor een diesel helemaal geen probleem maar geldt dit ook voor benzinemotoren (bijv de Tiguan 1.4)
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Hermanus
Berichten: 817
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Hermanus » di 10 dec 2019 11:28

De huidige generatie benzineauto's gaan ruim 300.000 km zonder problemen mee, uiteraard wel als zij de nodige onderhoud krijgen. Maar let op als je een gebruikte auto gaat kopen. Er zijn een aantal auto's die wel degelijk problemen hebben, en waar bij rond de 150,000 km een geheel nieuwe motor in moet, b.v. VW met zijn TFI motoren of Peugeot met de THP motoren. Een tip: als je een auto op het oog hebt kijk dan op de site van de ANWB naar de problemen die zij met deze auto tegenkomen, en natuurlijk is ook Google de beste informatiebron. Maar nogmaals, een auto met een kilometerstand van 100.000 km hoeft geen probleem te zijn. Veel succes met het zoeken naar een geschikte auto.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door dieseltijger » di 10 dec 2019 11:58

Lang. Toverwoorden: Goed onderhoud, rustig aan rijden bij een koude motor, en niet te zwaar belasten door in een te hoge versnelling te rijden bij een laag toerental.

En je hebt inderdaad motoren die gewoon slecht zijn (laten we het beestje maar bij z'n naam noemen). Bericht zijn de Toyota 177 pk diesels, de oudere TSI motoren van Volkswagen waarbij de coating van de cylinderwanden snel sleet, een snel oprekkende distributiekettingen bij VW en PSA.

Toyota had een ruimhartige terugroepactie, en onze Duitse vrienden waren wat hufteriger op dat vlak. Kijk inderdaad bij occasiontests van de ANWB: daar worden ook de wegenwacht ervaringen die betrekking hebben op de oudere auto's gedeeld.

Concreet: ik had een Toyota Carina met 450 duizen kilometer op de teller, en het olieverbruik was iets van een halve liter per 2 of 3 duizend kilometer. Nu een Avensis met 265 duizend kilometer, olieverbruik: nihil.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 10 dec 2019 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Chris » di 10 dec 2019 11:59

RE.gif
Die Peugeot THP motoren vind je ook terug in div. BMW en Mini modellen...
Dat is nog een extra oplettertje dus.
Net als de PSA ( diesel) motoren.... ook ruim door vele fabrikanten gebruikt en niet altijd even goed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Hans met Troll » di 10 dec 2019 13:08

dat is niet te vraag,maar kijk en over de grens naar de oosterburen,veel auto's met veel luxe en weinig km op te teller.aantrekkelijke prijzen....
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door DanielW » di 10 dec 2019 13:15

125.000 met de auto in het onderschrift met 0,0 motorische problemen buiten regulier onderhoud. Ik heb 2 terugroepacties gehad, 1 waarvan de auto de hele dag bij de garage stond en 1 wat bij een beurt verholpen kon worden. Auto is nieuw gekocht met 0 op de teller, heeft me nog nooit niet regulair in de steek gelaten, enige onverwachte was de accu die vervangen moest worden toen we op vakantie waren, niets wat de ANWB niet kan oplossen!

Elk merk of type motor heeft problemen, nu is dit preken voor eigen parochie, maar ik denk dat we met een Ford met betreffende EcoBoost motor niet heel snel fout kan. Deze motor ligt in best veel verschillende auto's, ook hogere modellen als MPV's of "SUV's", bewust "SUV" want vind de Kuga geen echte "SUV".
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Knaus440 » di 10 dec 2019 13:41

Elke auto/merk heeft zo zijn zwakke modellen. Onze opel, 1.4 140pk, draait met een 160000 km nog zeer goed. Geen olie verbruik bv.
Maar helaas wel de m32
6 versnellings bak. Dus revisie bij een 130000 km. Deze bak gebruiken oa Saab, Renault, Opel, Fiat.
De M32 bak staat bekend om zijn problemen. Na 2013/14 zijn er minder problemen omdat er aanpassingen werden doorgevoerd.
Er zijn specifieke zaken bekend, in het algemeen is idd goed onderhoud en stijl van berijden, van belang voor een lange levensduur.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door r.obbink » di 10 dec 2019 14:30

Is afhankelijk van goed onderhoud.

Zo mag mijn C-Max absoluut geen normale olie hebben (heeft te maken met de distributieriem die door de olie heen loopt) De olie die er in gaat kost 45€ per liter (en er gaat 4,5 liter in)

Hij krijgt elk jaar zijn beurt en loopt als een zonnetje. waar ik ook op let is de benzine. De C-Max krijgt sinds oktober alleen maar 98 (E5) benzine en géén E-10.

Natuurlijk is dat een stuk duurder dan E-10 maar op o.a. het Focus forum waar ook monteurs op zitten, hoor je dat E10 gewoon niet goed is voor diverse delen van de motor.

Onderhoudshistorie is dus belangrijk om te weten en te achterhalen. Maar dan nog moet je de verkoper maar geloven op zijn blauwe ogen.

succes met uitzoeken!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door DanielW » di 10 dec 2019 14:53

RE.gif

Ik heb wel op E10 gereden tankje of 5/6 sinds invoering, laatst V Power E5 getankt en daar loopt hij wel mooier maar niet persee beter. Met mijn kilometers zou ik ook prima V Power kunnen blijven tanken...
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door VIP » di 10 dec 2019 14:55

RE.gif RE.gif

Je bedoelt denk ik een distributieketting [kerstknipoog.gif]
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Knaus440 » di 10 dec 2019 15:07

Helaas heeft het probleem met de M32 niet met onderhoud te maken. Kwestie van met verkeerd koppel de lagers in de bak gemonteerd in de fabriek en te kleine oliekanaaltjes.
En de gemonteerde lagers zijn te licht voor koppel van de motoren.
Een 1500 toeren in 5e of 6e versnelling, en dan gassen, geeft problemen. Gelukkig hou ik niet van zo laag in de toeren rijden. Niet beneden de 2000 toeren!
Revisie betekend dus nieuwe zwaardere lagers zoals in M32 na 2013/2014 ook gebeurd. En ook de olieleidingen zijn ruimer. In onze bak bij revisie opgeboord.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door r.obbink » di 10 dec 2019 15:27

VIP Premium schreef:
di 10 dec 2019 14:55
RE.gif RE.gif

Je bedoelt denk ik een distributieketting [kerstknipoog.gif]
nope, zit een distributieriem in de C-Max/focus
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Hans met Troll » di 10 dec 2019 15:36

RE.gif Precies,en dat vraagt naar speciale olie,soms komen kosten zonder einde...
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Pakkie » di 10 dec 2019 17:06

@r.obbink: een distributieriem die door de olie heen loopt en olie van 45€ per liter voor een Ford C-max?
Ben geen automonteur maar heb wel enige affiniteit met auto's, maar van beiden heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd. Dat sommige dealers astronomische bedragen rekent voor olie is me wel helder. De olie die in mijn circuit-auto gaat kost bij de BMW-dealer >30€ per liter terwijl je hem online voor iets meer dan een tientje per liter koopt....

Verder eens met de voorgangers dat er bepaalde benzinemotoren zijn die je liever niet hebt gezien de mankementen. Heb je iets voor ogen dan is Google daarna je vriend. Heb hier nu even een '02 1.6 Astra van een vriendin staan waar al 350.000 probleemloze kilometers mee zijn afgelegd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door VIP » di 10 dec 2019 17:14

r.obbink schreef:
di 10 dec 2019 15:27
VIP Premium schreef:
di 10 dec 2019 14:55
RE.gif RE.gif

Je bedoelt denk ik een distributieketting [kerstknipoog.gif]
nope, zit een distributieriem in de C-Max/focus
Ik leer graag nog elke dag, maar een distributieriem die door de olie loopt zoals je schrijft is voor mij nieuw...... die zou dan toch van de tandwielen en spanrollen aflopen.......
Porsche + Tabbert

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Robertolini » di 10 dec 2019 20:28

lle nieuwe Ford Mondeo motoren, zowel diesel als benzine hebben een natte distributieRiem.
De riem moet preventief worden vervangen bij 200.000 km, en dat kost wel een paar centen, de zijkant van het blok moet helemaal uit elkaar.
Voorwaarde is idd speciaal voorgeschreven olie.

Natte distributieriem / wet belt
De Ecoboost motor lijkt op het eerste gezicht te beschikken over een distributieketting, echter beschikt de Ecoboost motor toch over een distributieriem. Maar dit betreft geen normale distributieriem. De distributieriem van een EcoBoost motor word ook wel is WET BELT genoemd
Die naam is te danken aan de natte distributieriem. De distributieriem zit inwendig in de motor en komt in contact met olie, waardoor die nat word.
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door VIP » di 10 dec 2019 20:43

RE.gif

Bedankt voor de uitleg, vandaag weer veel geleerd [kerstduim.gif]
Porsche + Tabbert

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Robertolini » di 10 dec 2019 21:18

Heb ik niet zelf bedacht hoor, maar geleend van het Ford forum...
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door myalexx » di 10 dec 2019 21:44

Hier nog een met een vraagje, hoe krijgt die snaar dan tractie?

Staalkabel en olie is mij bekend met mijn werk. Maar een snaar nat van de olie over een poelie.. dat gaat toch slippen als een gek?
Of spreken we hier over een sterke getande riem ?

Snap alleen even de olie niet.. normale snaren gaan juist kapot door olie..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door erichendri » di 10 dec 2019 23:56

Zowel de natte en droge distributieriem hebben tanden.
Snap het alleen niet, olie geeft iets weerstand en dat kost extra brandstof
plus die olie gaat schuimen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Jan van Vijven » wo 11 dec 2019 01:26

RE.gif
Daarom dan ook “speciale” olie...
Niet elke olie schuimt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Niels83 » wo 11 dec 2019 01:57

het hangt ook van de motor af. een 1.0 3 cilinder zonder turbo gaat ws een stuk korter mee dan een 3.2 6 cilinder.

maar 250.000 moet bij goed onderhoud probleemloos te doen zijn. ik rij nu een ford mondeo 1.8 4 cilinder met 345.000 op de teller. van alles is kapot maar de motor loopt heerlijk rustig met gemak naar de 200+ en ook in de stad heel rustig. en deze auto gaat al een tijdje snel naar een volgende auto. echt een overbruggingsauto. die gewoon moet rijden en een liter olie er bij gooien de max aan onderhoud is.

de vraag is ook wat het je mag kosten. want vaker gaan er allerlei anderen dingen stuk, dynamo, distributie riem, wiellagers, uitlaat, schokbrekers etc etc etc.

Ik denk dat auto's eerder op zijn door te hoog onderhoud dan dat een blok er mee stopt. Vaak ruilen mensen hun auto op omdat er meerdere van bovenstaande kapot zijn of wetende dat het er aan komt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door dieseltijger » wo 11 dec 2019 06:35

erichendri schreef:
di 10 dec 2019 23:56
Zowel de natte en droge distributieriem hebben tanden.
Snap het alleen niet, olie geeft iets weerstand en dat kost extra brandstof
plus die olie gaat schuimen.

Eric
Ik denk dat er op het moment dat de tanden van de poelie in de tanden van de riem grijpen er sprake is van enige wrijving. En bij het loslaten eveneens. Blijkbaar levert per saldo het geroer in de olie minder verlies op dan de winst die minder wrijving oplevert. Verder kan ik mij voorstellen dat bij een draaiende motor de krukaspoelie nauwelijks is ondergedompeld in de olie, en dat je meer een vorm van spatsmering hebt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door RDDR » wo 11 dec 2019 09:49

Best een lastige vraag, zoals bij bijna alle producten met de vraag hoe lang gaat het mee.

Er zijn een paar echt bekende probleemblokken:
- sommige series van de 1.2TSI en vooral 1.4TSI van VAG (VW, Audi, Skoda , Seat)
- eerste generatie DSG van VAG
- 1.6THP van Peugeot en Mini (Cooper S vorige generatie); dacht ook kortstondig in de BMW 1 serie gebruikt

En zo zijn er nog een paar die deels al genoemd zijn.
Generiek: als betrouwbaarheid je belangrijkste criterium is dan ga vooral shoppen bij Toyota / Lexus (muv de beruchte 177pk D4D diesel) Honda of Subaru.

Blijft dat het ook behoorlijk meetelt hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan. En dat blijf altijd een gok bij een occasion. Iemand die met (vooral een turbo) motor plankgas weg rijdt als het ding koud is, vooral korte stukken rijdt versus iemand die braaf warm rijdt en lange ritten met 120 / 130 pruttelt maakt een groot verschil.
Daarnaast zit eern nog een factor geluk.

Maar al met al: echt grote problemen zou je pas boven de 300.000 kunnen verwachten als er netjes met de auto is omgegaan en hij altijd zijn onderhoud heeft gehad.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Hoelang gaat een benzinemotor mee bij normaal onderhoud?

Bericht door Nimma » wo 11 dec 2019 12:58

Toyota had een ruimhartige terugroepactie, schrijft Diesel tijger.
Nou, mooi niet dus. Dat had mij een hoop ellende bespaard: niks terugroepactie, de D-Cat motor ging kapot, er kwam een nieuwe motor in, nou ja, nieuw. Een gereviseerde. En die ging ook weer kapot. Daarna was Toyota niet meer thuis. Lekkere dealer trouwens die mij deze gebruikte Corolla Verso D-Cat verkocht en zweeg over de bekende niet deugen de motor.
NB de tijd dat ie het wel goed deed was het qua prestaties een toppertje mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”