ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » za 23 nov 2019 08:03

Hallo,

ik overweeg een skoda Fabia 1.2tdi aan te schaffen. daarmee zal ook onze caravan getrokken worden van max 900 kilo. technisch kan en mag het.

maar heeftbiemand ervaring mee en kan mij zeggen of je een beetje mee kan komen tussen de vrachtwagens.

Ik weet dat het geen snelheidswonder zal zijn en dat de lange versnellingen voor veel mensen vreselijk zijn. maar tot voor kort reed ik de 1.4tdi greenline met volgens mij de zelfde versnellingsbak. Na wat therapie sessie heb ik die bak weten te waarderen.

caravantrekker geeft het geheel een 8.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door RDDR » za 23 nov 2019 09:07

Ik heb met de beperkte gegvens die je deelde dit ingevoerd op caravan trekker wat je zelf ook al gedaan had.
Dit is het zorgwekkende stuk:

"Gematigde motorische prestaties
Op de snelweg zijn die over het algemeen net voldoende. Er kan veelal gereden worden in de 4e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2400 toeren.
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 3e versnelling nog net met 80 km (3150 toeren) naar boven gereden worden.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 14%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 29%."
Bron: caravantrekker.nl / Skoda Fabia 1.2TDI handbak uit 2014 / Standaard caravan van 750kg + 150kg belading, breedte 2,1 meter, lengte met dissel 5,35 meter

Over het algemeen is caravantrekker redelijk aardig in het benaderen van de snelheden die je daadwerkelijk haalt. Dus 90 in de 4de versnelling (zal aan de lange overbrengingsverhoudingen liggen, maar 2400 rpm is prima). De autobaan hellingen houden echter niet over..... 80 in de 3 plankgas. Net genoeg om geen last van vrachtwagens te hebben. Die dingen rijden bij de helling Luik tegenwoordig ook met 70+ naar boven.

Ervaring heb ik er niet mee, maar het zal dus allemaal wel net aan gaan. Het mag, het valt binnen de door Skoda gestelde grenzen, dus grote problemen zullen er vast niet van komen. En je kan dus 80 halen op een autosnelweghelling, ook net genoeg om uit problemen de blijven met vrachtverkeer. Persoonlijk zou ik deze auto nooit aanschaffen voor iets mee te gaan sleuren. Er staat zoveel te koop in Nederland. Als je graag een Fabia diesel wil, waarom dan niet zoeken naar een 1.6TDI? Geeft toch aardig wat meer marge voor wat prestaties betreft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Gemineye » za 23 nov 2019 09:27

Met een auto rijden de meeste mensen het grootste deel van de kilometers zónder caravan, dus voor de meeste mensen zal dat een lagere prio hebben. Die 1.2tdi is heus een prima blokje en zo’n fabia een prima auto. Ik denk dat dit prima gaat. Wij hebben dit blok zelf in een polo gehad.

Op persoonlijke titel; zo’n driecilinder is wel lawaaierig en ik vond hem wat onrustig rijden. (De turbo is in vergelijk met de rest van de motor nogal ambitieus..) Als je veel kilometers gaat rijden neem dat dan wel in je overweging mee; voor vergelijkbare bedragen heb je ook viercilinders en die zijn in de praktijk minstens zo zuinig. Dat rijdt ook veel fijner, ook met caravan. Dat is dan bijvoorbeeld de 1.6 van Volkswagen, maar neem ook vooral de 1.5 van renault in je overweging mee. Een Clio is vergelijkbaar met de fabia en heeft 90pk. Uit ervaring kan ik je zeggen dat die een caravan van 900 kilo met twee vingers in de neus naar de Alpen sleept. De Clio die ik had vond ik veeeeel fijner dan de polo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door deusjevo » za 23 nov 2019 09:56

Volgens mij heeft @Volvodriver een Fabia TDI gereden maar weet niet meer of dat met caravan was?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door DanielW » za 23 nov 2019 11:03

Geen ervaringen, maar de filosofie is eigenlijk; houd je aan de wet, ken de beperkingen (of kansen die het bied) van de combinatie en everything will be fine and dandy [sintduim.gif] . Moet je verwachten dat je alpenpassen met een dergelijke combinatie kan pakken? Nee, blijf er dan gewoon van weg. De genoemde klim bij Luik kan prima vermeden worden door om te rijden, niets aan de hand. Voor velen is dat teveel gedoe, waar soms vergeten word dat de auto mischien 1 of 2km met tegenover 10km zonder caravan word gereden. Duur grapje als je maar 1 auto nodig hebt en de bewuste trekker zonder caravan niet "nodig" is. Of je die kosten wilt en kunt dragen is iets anders, de bewering duur grapje is alleen maar rationeel.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » za 23 nov 2019 11:15

De 1.4tdi is ook een luie 3 cilinder, en jah dat is geen rustige 4 cilinder, financien en interesse maken dat ik kies voor een goedkope en zuinige diesel. het comfort in de auto is prima, hoewel je mer dat het geen Mercedes is.

dat hij 90 in zijn 4 moet rijden begrijp ik zonder caravan heeft hij ook weinig fut bij 90 in zijn 5. in de 1.4tdi kon ik door trekken naar 100+ en dan ging het rechtuit prima in zijn 5. maar jah dat advies zullen ze niet geven.

ik overweeg er evt een chiptuning op te doen, dan wordt het ipv 75pk 100pk en ip 195nm 220nm. als ik dat invoer in caravan trekken krijgt hij een 10+ maar als ik zonder mee kan komen in het verkeer doe ik het niet

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Gemineye » za 23 nov 2019 11:26

Met 195nm kom je heus wel op de plek hoor. Geen chiptuning voor nodig. Er zijn voldoende benzine auto’s die 900 kilo mogen trekken en minder koppel hebben.

Ik zie geen beperkingen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » zo 24 nov 2019 00:55

Gemineye schreef:
za 23 nov 2019 11:26
Met 195nm kom je heus wel op de plek hoor. Geen chiptuning voor nodig. Er zijn voldoende benzine auto’s die 900 kilo mogen trekken en minder koppel hebben.

Ik zie geen beperkingen!
wat hier het nadeel kan zijn is dat de greenline heel lange versnellingen heeft. maar misschien moet ik hem gewoon kopen en zien wat hij doet, kan chiptuning altijd nog.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Gemineye » zo 24 nov 2019 10:58

RE.gif

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat is absoluut waar. Dat ga je met chiptuning ook niet verhelpen natuurlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » zo 24 nov 2019 19:32

Gemineye schreef:
zo 24 nov 2019 10:58
RE.gif

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat is absoluut waar. Dat ga je met chiptuning ook niet verhelpen natuurlijk.
nee maar hij zal wel meer nm hebben per versnelling? maar wat ik nu niet weet is of dat meer is bij gelijk blijvende toeren of dat dat ook omhoog gaat.

SuzukiVitaraDiesel
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door SuzukiVitaraDiesel » ma 20 apr 2020 10:36

Mijn ervaring met de Skoda Fabia 1.2 TDI als trekker van een Eriba Touring Puck 120 is overwegend positief. De caravan weegt beladen 650 kg. Als het drie-cilindertje op toeren gehouden kan worden zijn de prestaties verbluffend, althans, naar mijn mening.
Vanuit stilstand op een helling is het een ander verhaal. Daar heeft de Fabia flink moeite mee. Mij brak het angstzweet uit toen ik eens op een helling in een file terechtkwam. Onder de 2000 toeren per minuut zit er absoluut geen fut in het kleine motortje. De koppeling wordt in een dergeljjke situatie zeer zwaar belast en dat ruik je goed!! Maar als je kunt blijven rijden, is het een goede trekker. Overigens had ik de station uitvoering dus met flinke achteroverhang. Ik heb hulpveren gemonteerd en dat was een stuk prettiger. Inmiddels trek ik de nog immer in mijn bezit zijnde Eriba Puck met een Suzuki Vitara diesel. Dat gaat een stuk beter......

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » ma 20 apr 2020 18:23

Inmiddels heb ik de fabia al een tijdje. Voor naar Kroatie moest hij echt eerst nog even wat pk's erbij. in zijn met tegen wind de stichtse brug (a27 bij huizen) op met 850kilo aan de haak ging net.

Nu lijkt het er op dat we in NL blijven dat komt wel goed. Op een helling wegrijden zal die niet fijn vinden. al kwam mijn vrouw dit jaar met de 1.4 stil te staan op een flink stijl stuk omdat ze het gas los liet voor de bocht. Uiteindelijk met haar uit de auto ging het wel goed, met een lekker luchtje dat wel. zulke stijle snelwegen ken ik niet.

De hulpveren heb ik er wel onder gezet, want er schijnen 2 onderstellen te zijn, een goede en een dweil. ik zette met kerst mijn schoonmoeder en vrouw op de achterbank (niet extreem zwaar) en kon vervolgens de drempels niet meer over.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door deemster07 » di 21 apr 2020 22:33

En , ga je chip tunen?

1.2 in de Polo’s worden veelvuldig getuned om ze prettiger kwa rijden te maken.

Monteur van ‘klokje rond’ zegt er wat over op YouTube.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Morgoth » wo 22 apr 2020 14:33

Niels83 schreef:
ma 20 apr 2020 18:23
Uiteindelijk met haar uit de auto ging het wel goed, met een lekker luchtje dat wel. zulke stijle snelwegen ken ik niet.
Jongens, ga in dit geval aub een klein stukje achteruit, laat de caravan scharen, zet je ESP uit en trek weg met slippende WIELEN en niet met slippende koppeling!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » wo 22 apr 2020 22:11

klein stukje naar achteren in een haarspeld bocht lijkt mij niet zo verstandig eigenlijk..

De slippende banden probeerde mijn vrouw maar op asfalt dat bij 35+ graden vol in de zon is als grip zoeken opbeen ijsbaan.

Daarbij is het een driecilinder, met onder de 1000 toeren nauwelijks iets, dus gebeurt er weinig als je eenmaal stilstaat..

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door dieseltijger » wo 22 apr 2020 22:27

Tweede mogelijkheid: stuur maximaal links of rechts draaien en dan met slippende wielen optrekken. De kracht nodig voor het roteren van de neus is minder dan de benodigde kracht om de auto en caravan omhoog te sleuren. Het is of dit, of de koppelingsplaten.

Edit; En (caravan)rijden met een auto met weinig vermogen vraagt meer lef en vaardigheden dan rijden met plenty vermogen en een automaat - zo moet je maar denken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door erichendri » wo 22 apr 2020 22:37

Met maximaal sturen en slippende wielen sloop je je homokineten.
Kijk, het is een eco auto, lichte motor dus ook lichte koppeling.
Vind het ook niet vreemd dat hij snel slipt en niet aangrijpt.
Dat soort koppelingen voelen aan als een bijna versleten koppeling.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » do 23 apr 2020 07:12

ach ja,

De koppeling was toen al een heel eind op bleek later.

Op zich komt het overal wel goed, dit was imo welbecht extreem, ik vindt de binnenkomst in Istrie altijd een pittige dit was nog een paar graden stijler, met hele korte haarspeld bochten. En het werd veroorzaakt doorveen foutje, mijn vrouw schakelde op naar zijn, dat was in het begin prima, maar toen ze gas losliet voor de bocht had ze verloren.

Wat ze had kunnen doen was te snel in zijn 2 die bocht door rammen, eerder als een volleerd F1 rijden terug schakelen naar zijn 1, hem in zijn 1 laten vanaf het begin, maar ergens voelt het alsof je snelheid nodig hebt, maar toeren is het belangrijkst. Ze had ook mij kunnen laten rijden, ik ben geen betere chauffeur, integendeel (ze weet niet dat ik op dit forum zit, en dat laten we zo) maar ik ken de auto wel beter, en ben minder snel bang.

Ik keek natuurlijk niet echt uit om met een koude auto dezelfde route terug te nemen.

En toch is dit voor ons de ideale auto, precies de juiste maat, zuinig, goedkoop, en rijdt 345 dagen per jaar perfect. Met de caravan aan de haak rijdt hij ook heel keurig mee met alles, ook op de heuvelweggetjes. Het houdt niet over, maar overdaad schaad.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door dieseltijger » do 23 apr 2020 07:25

Precies. Tel je zegeningen qua verbruik en kosten gedurende 345 dagen per jaar. En je kan erop wachten: meer en meer auto's worden electrisch, en de handgeschakelde bak wordt in de tussentijd steeds meer verdrongen door automatische varianten. Dan is dit probleem ook weer opgelost. (om plaats te maken voor andere, toch? - het is altijd wat).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door RDDR » do 23 apr 2020 09:39

Niels83 schreef:
do 23 apr 2020 07:12
Het houdt niet over, maar overdaad schaad.
Daar zit het belangrijkste verschil in onze denkwijze => als je verstandig ermee omgaat kan je bijna niet te veel vermogen en koppel hebben. Kan in bepaalde situaties een uitkmst bieden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Patman » do 23 apr 2020 09:40

Dat scharen van de combinatie door een klein stukje achteruit te laten rollen op een steil stukje is maar een klein stukje. Zo hoef je niet het volle gewicht van de caravan te trekken en rij je makkelijker weg. Het zijn geen meters achteruit, hooguit 1 a 1,5 meter.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Niels83 » do 23 apr 2020 12:43

RE.gif

Je kan er normaal gezien beter maarcwat over hebben idd, alleen betaal je wel overal voor. meer vermogen kost in de regel bij aanschaf, in de vaste lasten en het verbruik meer.

daarbij is er voldoende vermogen, alleen zijn er te weinig cilinders om die bij lage toeren te gebruiken. het laten tunen zal flink meer koppeling en vermogen geen maar wel pas echt merkbaar van zo'n 1800 toeren

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door Morgoth » do 23 apr 2020 15:09

RE.gif
Dat is zo. Mijn zoon en schoondochter hebben ook een Fabia Combi 1.2 TDI. Hij trekt nog geen vette worst van een plat bord maar zuinig issie wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door erichendri » do 23 apr 2020 15:18

En heuvel op en beetje toeren maken kan helemaal geen kwaad.
Met een diesel kan je rustig met 3000-3500 toeren omhoog tuffen.
Moest zelf bij het Gardameer ook flink klimmen met caravan bij 36 graden, heb de hele klim
met 4000 toeren omhoog gereden in zijn 1, temp meter netjes in het midden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ervaring met de skoda fabia 1.2tdi als trekauto

Bericht door dieseltijger » do 23 apr 2020 16:05

Dàt is niet erg, maar vanuit stilstand met een caravan wegrijden op een steile helling naar boven vind ik met een plaatkoppeling een ramp. Maar goed, ik moet niet miepen: inclusief caravanrijden een paar keer per jaar doen de Avensis koppelingsplaten al 265 duizend kilometer hun werk. Of ik ben een extreem goede chauffeur, of de platen zijn overgedimensioneerd. Ik ga uit van het laatste.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”