Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » vr 15 nov 2019 22:01

Overweeg een 4 wieldrive als trekker voor m’n caravan rij al 40 jaar hetzelfde merk en type wagen , altijd achter aangedreven nu we wat meer tijd hebben zullen onze vakanties wat meer en langer zijn , ook zijn we nog fervente wintersporters altijd met de caravan ,verleden jaar veel sneeuw onderweg gehad , toen dacht ik nu zou een 4 wiel aangedreven auto beter zijn
Maar die ervaring heb ik niet , omdat ik nogal trouw ben aan het gene wat ik gewent ben , denk aan een Mercedes glc of evt een Volvo xc60 of 90 , maar het is totaal anders van wat ik gewent ben een Mercedes E
Graag wil ik wat meningen van forum leden horen die daar ervaring mee hebben.
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » vr 15 nov 2019 22:08

Hier een subaru legacy rijder, is op wintersport ideaal.
Zal met caravan niet anders zijn.
Lees je wel goed in want veel 4wd's worden pas 4wd wanneer de
aangedreven wielen doorspinnen.
Reden is het hogere verbruik tegenwoordig.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 nov 2019 22:09

Als je nu nooit problemen hebt ondervonden zal je dan ook geen voordeel merken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 15 nov 2019 22:28

Ik rij al wat jaren AWD privé en sinds 4 jaar ook zakelijk, ik wil liever niet meer zonder, met de caravan is het sowieso veel prettiger in de wat mindere omstandigheden, op de wintersport met caravan is het vind ik eigenlijk een must, ook zonder caravan genieten we ervan, waar wij meestal heengaan ligt ons huis op een onhandig steile helling, dus als je in de omgeving zonder kettingen kunt, heb je ze de laatste 200 meter nodig om bij je huis te komen, echter niet met 4x4, dan tokkel je zo omhoog thumbup.gif

Ik sta aan het het begin van het bestellen van een nieuwe wagen, dit wordt hopelijk een GLC 4Matic of een C-Klasse 4Matic (de andere opties ook hier genoemd vallen langzaam of zo lijkt het). jij kunt toch ook gewoon weer een E nemen en dan dus 4Matic?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » vr 15 nov 2019 22:33

Mijn voorkeur heeft een Glc
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » vr 15 nov 2019 22:44

Zou ook voor iets hogers gaan.
Overigens is een 4wd op veel campings ook erg handig.
Meer bodemvrijheid en een heerlijk hoge instap.
GLC is er nu ook als stekker hybride, is dat geen optie?
Met 2.0 benzine turbo motor.

@Micky, geen alfa???

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op vr 15 nov 2019 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 15 nov 2019 22:45

RE.gif RE.gif bij mij ook Afbeelding

RE.gif ik denk het niet, de offertes zijn niet mals terwijl een c van bijna 10 k duurder dan mijn Passat op ongeveer dezelfde leaseprijs uitkomt als de passat

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Henri Berends » za 16 nov 2019 07:35

Als je met je caravan naar de wintersportbestemmingen gaat lijkt mij een AWD of 4WD onontbeerlijk. scratch.gif Tenzij je van tobben houd. Met de aandrijving op vier wielen heb je gewoon meer tractie, dan met slechts twee. Rijden hier zelf al meer dan 30 jaar in vierwielaangedreven voertuigen, waarvan de caravantrekker zelfs een permanent 4WD-voorziening heeft.

Hoewel we zelf nooit de caravan naar de wintersport meenemen, rijden we zelf ongestoord jaarlijks naar ons appartement dat op bijna 2000 mtr. hoogte ligt. Dat gaat zelf bijna altijd zonder montage van kettingen. Als de financiën het toelaat zou ik zeggen: doen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door DanielW » za 16 nov 2019 07:55

Als je nu problemen ondervind met de Mercedes of word beperkt in welke camping er bezocht kunnen worden omdat je bv niet op die prachtige bergcamping op 1500+ meters komt (geen idee of die er zijn zonder dat het dorp zo hoog ligt), dan zou dat voor mij een goede reden zijn.

Wat voor mij ook een afweging zou zijn is de ratio trekken en solo, loop je bij wijze van 1 op 1 met trekken en solo is dat heel iets anders als dat dat 1 op 10 is. Let wel, ik rij niet zakelijk, zakelijk zou ik het wel weten net als Mickey. @Mickey GLB afgevallen?
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

workel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door workel » za 16 nov 2019 09:45

RE.gif
Een jaar of 12 in AWD auto's gereden ivm het trekken van een grote rib van 2000 kg, Vitara, Q3 en Q5 ideaal, met de caravan geen AWD mis ik het nee, maar de volgende auto denk ik wel aan AWD.
Reden, ga toch 3 keer per jaar richting de sneeuw en dan is het ideaal, kettingen nooit nodig gehad, de angst dat je niet weg komt ook nooit ervaren en zeker als je met de caravan richting een wintersport gebied gaat zou het voor mij een must zijn.
Wij komen vaak in Livigno en Obertauern daar moet je altijd een pas over voordat je het dorp bereikt, vaak sneeuwval mee gemaakt en dan is AWD met winterbanden ideaal.
Rij nu als 3 jaar AWD loos, gemist in die jaren nee, wel 2 keer heel erg veel geluk gehad om met sneeuwval zonder kettingen het skioord uit de komen.

Heerlijke auto een GLC, zou zo een keuze voor mij kunnen zijn al vind ik een X1 X3 Q3 Q5 zeker ook een optie.

Succes met het maken van je afweging.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door PD » za 16 nov 2019 09:55

Het is met 4WD zoals met zoveel dingen.... eenmaal ervan geproefd, wil je niet anders meer knipoog.gif

Wij rijden sinds 2012 met 4WD waarvan de laatste 5 caravanseizoenen met Diso's met permanente 4x4. Zeker in het vroege voorjaar en late najaar op vochtige campings lekker onbezorgd met een zware caravan. Ook in de winter solo naar de sneeuw een feest.

Kan het met 2WD..... ja natuurlijk..... maar wanneer de financiën het toelaten, heerlijk 4WD.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Michel1975 » za 16 nov 2019 10:07

Net als Micky al aangeeft. Waarom geen 4-matic dan? Tenzij je liever hoger zit. Hier ook aan het rondkijken voor een vervanger van de PHEV. Kijk hier ook met een schuin oog naar de Mercedes GLC. Maar ik vind hem nog wel aan de prijs. Ook een Mazda CX5 wordt hier overwogen. Kostentechnisch toch wel een behoorlijk verschil.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Jan van Vijven » za 16 nov 2019 10:34

@Cdebruin,
Je schrijft dat je al veertig jaar rondtoert met twee wiel aangedreven trekkers, volgens mij zonder noemenswaardige problemen, vandaar ook mijn eerder gegeven antwoord dat je in dat geval weinig verschil zult merken.
Ik rij met beide en merk wel de verschillen, bijvoorbeeld bij boothellingen, slechte ondergrond of bij sprintjes.
Mijn eerste 4wd pick-up had ik in 1990 en ook toen merkte ik wel verschil.
Ergens heb ik het gevoel dat jij een “brave” rijder bent die niet echt tot de limit gaat, mocht je dat in toekomst wel willen gaan doen en het financieel aankan zou ik zeggen: doen!
Je zult het verschil pas merken als je het nodig hebt en dan zul je geen spijt hebben, behalve de prijs en eventueel wat duurder onderhoud zie ik geen gebruikers nadelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Pakkie » za 16 nov 2019 10:38

Tot 2011 altijd in een vergelijkbare wagen qua lay-out gereden als jij, maar dan de 5-serie van BMW. Daarna overgestapt op een X5 met als voordeel de 4WD. Naast het voordeel met de caravan bij wegrijden op een drassige ondergrond die ligt helt (wat met 2WD wel eens uitdaging kan worden) biedt het ook grote voordelen in de sneeuw. Wij gaan ook drie per kaar jaar op wintersport en hebben daar al diverse malen omstandigheden meegemaakt waarin de 4WD een groot voordeel was. Op de laatste stukken omhoog waar dan veelal een kettingplicht geldt voor 2WD mag en kun je met 4WD en winterbanden zonder problemen doorrijden. Als er eens een flink pak sneeuw valt en je auto staat geparkeerd is het ook een stuk eenvoudiger wegkomen met 4WD.
Ook op de snelweg zodra daar eens veel sneeuw ligt en je van die hopen sneeuw buiten de rijsporen hebt liggen heb je er voordeel. Met 4WD "snijdt" de X5 daar een stuk rustiger doorheen dan de 5-serie en dat licht niet uitsluitend aan het gewicht.

Als je de caravan ook regelmatig meeneemt richting de sneeuw en het behoort financleel tot de mogelijkheden dan zou het voor mij een no-brainer zijn en zou altijd 4WD nemen.

Hieronder wat willekeurige plaatjes van de afgelopen jaren waarbij ik wel blij was met 4wd:
sneeuw1.jpg
sneeuw2.jpg
Laatst gewijzigd door Pakkie op za 16 nov 2019 10:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 16 nov 2019 10:43

Michel1975 schreef:
za 16 nov 2019 10:07
Net als Micky al aangeeft. Waarom geen 4-matic dan? Tenzij je liever hoger zit. Hier ook aan het rondkijken voor een vervanger van de PHEV. Kijk hier ook met een schuin oog naar de Mercedes GLC. Maar ik vind hem nog wel aan de prijs. Ook een Mazda CX5 wordt hier overwogen. Kostentechnisch toch wel een behoorlijk verschil.
de CX5 is meer vergelijkbaar met de GLB, als je al over vergelijkbaar kunt spreken, het zijn 2 verschillende klassen en daarom zit er een behoorlijk prijsverschil in.
DanielW schreef:
za 16 nov 2019 07:55
@Mickey GLB afgevallen?
Die heeft nooit op mijn lijstje gestaan, tenzij ik een typefout heb gemaakt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Michel1975 » za 16 nov 2019 10:52

Klopt helemaal. Echter is de GLB ook aanzienlijk duurder dan de Mazda. Het prijsverschil is me dan te groot. (leasetarieven). Ik weet alle waar naar zijn geld maar ik rijd er toch alleen maar in als we op vakantie gaan of de hond moet mee. En verder rijd ik wel in de CL mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Michel1975 op za 16 nov 2019 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door DanielW » za 16 nov 2019 11:03

RE.gif RE.gif
Wij hadden het laatst over de GLK hier (staat ook op de shortlist, 350 6 cylinder), je plaatste ook de GLB met love.gif , maar die GLC is toch wel een slag meer auto mrgreen.gif
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » za 16 nov 2019 22:17

Overigens heeft de mercedes e-serie ook een model die wat
hoger staat, de all-terrain.
Vind ik zelf ook een mooie auto.
Beetje zoals de volvo V90CC.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » za 16 nov 2019 22:53

Ik rij al meer dan 40 jaar uitsluitend 4WD.
Stomweg omdat dat de enige auto's zijn die veel mogen en vooral kunnen trekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » wo 20 nov 2019 11:24

Met de caravan op wintersport zou ik dan niet aandurven zonder vierwielaandrijving. Een camping verandert dan al snel in een grote sneeuw- en ijsbaan en dan ben je tweewielaangedreven binnen de kortste keren hulpeloos. Ik herinner me uit mijn vroege jeugd bovendien nog goed dat wij met vaders Nissan Bluebird en caravan ergens in de Eiffel op de terugweg van de wintercamping op een bergrug in de sneeuwstorm strandden. Terwijl mijn oom met zijn Daihatsu Rocky en caravan moeiteloos door de steeds diepere sneeuw bleef doorkachelen. Onze caravan ter plekke afgekoppeld, die is mijn oom de de dag erna gaan oppikken met zijn Rocky.

Ik heb er zelf een gezonde 4x4-tik aan overgehouden en alleen caravans getrokken met auto's met vierwielaandrijving. Dus kan over het verschil met tweewielaangedreven weinig zeggen. Het schijnt onderweg met de caravan wel een stabielere combinatie op te leveren, maar dat weet ik dus zo niet. Maar vooral op campings al vaak profijt gehad. Nat gras al meerdere keren of zoals afgelopen zomer toen we waren "ingeparkeerd" op onze plek en alleen via mul zand de caravan de plek afkregen; dat was tweewielaangedreven einde oefening geweest. Maar alleen daarvoor zou ik het dan ook weer niet doen, want vierwielaandrijving heeft ook zeker nadelen (met name hogere kosten).

Overigens is het wel belangrijk je voor de aanschaf te realiseren dat er verschil is tussen AWD en 4x4. Tegenwoordig zijn als gevolg van electronica die verschillen kleiner (of soms zelfs verdwenen of zelfs omgekeerd). Wij hebben onder meer een XC90 uit 2004, met AWD. An sich een fijne trekker, maar de vierwielaandrijving stelt geen kl*te voor en biedt ten opzichte van tweewielaangedreven nauwelijks meerwaarde. En dat geldt voor meer van die auto's die als "SUV", XC, Allroad etc. werden verkocht. Als je dáár dan de investering voor doet, kun je het beter laten. Overigens zijn de latere systemen van onder meer de XC90's wel (aanzienlijk) verbeterd. Maar weet wat je koopt.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door yarrah » wo 20 nov 2019 11:47

Omdat mijn auto vaker een twee-paards trailer dan een caravan. wil ik nooit meer een wagen zonder 4x4. Ja, natuurlijk is het merkbaar ga maar eens over een vochtige en drassige weiland rijden met een 2 wheel drive.....
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » vr 22 nov 2019 10:41

nee hoofdzakelijk voor wintersport en naar mijn inziens een betere trekker stabieler voor een caravan Kabe van rond de 1900 kg beladen
weet niet presies hoe de aandrijflijn is van een Mercedes Glc Coupe 200 4 matic
als dat weinig verschil maakt zoals in het verhaal hier boven .van( lucas ) met een tweewiel aangedreven auto. hoop van niet
kan ik net zo goed blijven rijden wat ik heb .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door 4Motion » vr 22 nov 2019 10:49

Voor zover ik het begrepen heb werkt 4Matic (Mercedes) volgens hetzelfde principe als 4Motion (VW) en 4x4 (Skoda).

Bij vw en skoda is dit een haldex koppeling die elektronisch aanvoelt naar welke wielen er extra kracht moet gestuurd worden. Je kan dit systeem niet specifiek inschakelen, het werkt altijd. Mijn ervaringen zijn voorlopig positief met 4x4 van Skoda. Ook op een normale oplopende asfalt weg voel je de extra grip bij het aanzetten dus de voordelen zijn zeker niet beperkt tot enkel ruwer terrein.

Autogefuhl heeft de Skoda Kodiaq Scout getest op offroad terrein (met gewone banden - geen offroad) en waren positief
https://www.youtube.com/watch?v=L_u0chHxIp4

Elk systeem heeft voor/nadelen. Ik ben voorlopig erg tevreden over de Kodiaq 4x4. Zoals VIP laatst ook schreef : ik rij rond met een smile van oor tot oor, onbetaalbaar ;-).
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door deusjevo » vr 22 nov 2019 10:57

Is een 4 wheeldrive merkbaar?

Als je de grenzen opzoekt (winterkamperen bijv) wellicht wel maar dat doen wij niet en wij hebben 4WD nooit gemist de laatste 20 jaar.

Jullie zijn fervente winterkampeerders begrijp ik dus persoonlijk zou ik er dan wel voor kiezen.
Aan de andere kant hebben jullie het nooit gemist met winterkamperen begrijp ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 22 nov 2019 11:16

Cdebruin schreef:
vr 22 nov 2019 10:41
als dat weinig verschil maakt zoals in het verhaal hier boven .van( lucas ) met een tweewiel aangedreven auto. hoop van niet
kan ik net zo goed blijven rijden wat ik heb .
Ik ben het met dat verhaal niet eens en spreek ook uit ervaring, ben al wel met de caravan van de plek gereden met tapijt onder de voorwielen van de A4 omdat ik de caravan gewoon niet van de plek kreeg aangezien er 2 cm water op het gras stond.
elke AWD heeft grote voordelen tov 2WD alleen de vraag is hoe vaak heb je het echt nodig, voor die paar duizend extra neem ik het er dan gewoon bij, de privé auto waar we geen caravan mee trekken is een Fwd maar als de kans zou zijn dat we daar de caravan mee zouden gaan trekken, was dat ook een AWD geweest, zoals we in het verleden ook hebben gehad A6 Allroad en Range-Rover, nu is de trekker zakelijk en is dat een AWD, zolang het bij ons kan kies ik daar altijd voor.
Tevens heb je het voordeel dat de wagen zo'n 100kg zwaarder is en dat dit gewicht laag bij de grond zit, ideaal voor het trekken van de caravan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”