Of ik nu gelijk heb of niet, een onacceptabele en zeer onbeschofte reactie. Het is niet de manier hoe wij hier op het forum met elkaar omgaan, bij deze een waarschuwing, bij de volgende volgt een ban.Keezx schreef: ↑do 14 nov 2019 13:27Het zwamt en modereert....Daphne schreef: ↑do 14 nov 2019 12:16Volg een veiligheidstraining of een slipcursus dan weet je dat de beste banden voor horen. Met je stuur wil je corrigeren. Het is onzin om de beste banden achter te doen tegen uitbreken. Dat doet de auto toch wel als je niet goed stuurt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Post dit op een autoforum en u wordt afgebrand/met de grond gelijk gemaakt.
Bij hoeveel mm?
Re: Bij hoeveel mm?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Bij hoeveel mm?
Micky schreef: ↑do 14 nov 2019 14:16Goed voor wat betreft de discussie beste banden voor of achter, ben ik daar nog eens ingedoken en heb een interessante website gevonden waar de verschillende testresultaten opgesomd zijn.
Hieruit blijkt dat er niet zo maar gezegd kan worden wat beter is, er zijn gewoonweg te veel factoren die meespelen, wel valt me op dat de meesten daar toch adviseren om de betere banden achter te monteren en als er veel verschil in zit, zelfs 4 nieuwe banden te plaatsen.
Het is natuurlijk zo dat je ook moet kijken welke situaties doen zich het vaakst voor (uitbreken, of hard remmen/optrekken), net als met winterbanden kies je denk ik het best voor de veiligste keuze bij de situatie die je in de praktijk het vaakst tegenkomt.
de betrouwbaarheid van de site weet ik niet, maar het lijkt me allemaal zorgvuldig bij elkaar gezocht, doe er je voordeel mee zou ik zeggen
https://www.oponeo.nl/blog/waar-de-bete ... r-test-tcs
De moderne auto’s hebben hulpsystemen die voorkomen dat een auto van achter uitbreekt. Als het al gebeurt, wordt het vanzelf gecorrigeerd. Bij de training moesten hulpsystemen worden uitgeschakeld anders krijg je het niet voor elkaar om te driften of om gecontroleerd een 360 te maken.
Persoonlijk heb ik dus liever de beste banden voor, maar liever nog alle banden een goed profiel
Maar wel een heel interessant overzicht op de door jou genoemde site.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Als je achter met spek gladde banden rijdt zal de werking van alle hulpsystemen minimaal zijn.
Hoebeter de grip achter des te beter de werking van de hulpmiddelen.
Zie mijn voorbeeld van het winkelwagentje.
Heb je 4 zwenkwielen dan is de slip achter 100%, maw er is bijna niet of nauwelijks mee te rijden.
Zijn de achterste wielen vastgezet, dan is de slip 0% en je kunt met een hand sturen.
Frans
Als je achter met spek gladde banden rijdt zal de werking van alle hulpsystemen minimaal zijn.
Hoebeter de grip achter des te beter de werking van de hulpmiddelen.
Zie mijn voorbeeld van het winkelwagentje.
Heb je 4 zwenkwielen dan is de slip achter 100%, maw er is bijna niet of nauwelijks mee te rijden.
Zijn de achterste wielen vastgezet, dan is de slip 0% en je kunt met een hand sturen.
Frans
Bij hoeveel mm?
RE.gif
Spekgladde banden moet je vervangen! Die horen nergens op. Het gaat om banden die nog voldoende profiel hebben. Volgens de test uit de link van Micky maakt het weinig uit en gaat er er om wat je belangrijk vindt en welke omstandigheden vaker voorkomen.
Ik heb de trainingen overigens gedaan met achterbanden zonder profiel en voorbanden met profiel. En ik ben geslaagd, dus kom maar op met je winkelwagentje
Spekgladde banden moet je vervangen! Die horen nergens op. Het gaat om banden die nog voldoende profiel hebben. Volgens de test uit de link van Micky maakt het weinig uit en gaat er er om wat je belangrijk vindt en welke omstandigheden vaker voorkomen.
Ik heb de trainingen overigens gedaan met achterbanden zonder profiel en voorbanden met profiel. En ik ben geslaagd, dus kom maar op met je winkelwagentje
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Bij hoeveel mm?
@Wally,
Het gaat niet over spekgladde banden!!
Ik wissel ze ook van voor naar achter (mits niet schuin afgesleten) ik vervang niet graag “maar” twee banden.
Dat voor sneller slijt zegt mij genoeg!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gaat niet over spekgladde banden!!
Ik wissel ze ook van voor naar achter (mits niet schuin afgesleten) ik vervang niet graag “maar” twee banden.
Dat voor sneller slijt zegt mij genoeg!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Bij hoeveel mm?
Mini ale diepte is zoals gezegt 1,6 voor de apk
Geadviseerd word bij 2,5 te vervangen voor zomerbanden als je ze nu om legt naar voren kun je voorlopig nog wel even vooruit beetje afhankelijk van de diepte van nieuwe banden kun je dan met de 7 mm wel weer 20k vooruit maar dan zullen ze wel op zijn. En de achterbanden ook.
4 mm is voor een winterband versleten maar ook die kan dan nog wel een zomer mee
Verder ligt de keuze helemaal bij jouw wat je ermee wil doen
Geadviseerd word bij 2,5 te vervangen voor zomerbanden als je ze nu om legt naar voren kun je voorlopig nog wel even vooruit beetje afhankelijk van de diepte van nieuwe banden kun je dan met de 7 mm wel weer 20k vooruit maar dan zullen ze wel op zijn. En de achterbanden ook.
4 mm is voor een winterband versleten maar ook die kan dan nog wel een zomer mee
Verder ligt de keuze helemaal bij jouw wat je ermee wil doen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Bij hoeveel mm?
Ik rij ook zeker 4 dagen van de week in een winkelkarretje over de snelweg iddWally schreef: ↑do 14 nov 2019 17:36RE.gif
Als je achter met spek gladde banden rijdt zal de werking van alle hulpsystemen minimaal zijn.
Hoebeter de grip achter des te beter de werking van de hulpmiddelen.
Zie mijn voorbeeld van het winkelwagentje.
Heb je 4 zwenkwielen dan is de slip achter 100%, maw er is bijna niet of nauwelijks mee te rijden.
Zijn de achterste wielen vastgezet, dan is de slip 0% en je kunt met een hand sturen.
Frans
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bij hoeveel mm?
Ben ik niet helemaal met je eens;p_vingerhoets schreef: ↑do 14 nov 2019 18:19
4 mm is voor een winterband versleten maar ook die kan dan nog wel een zomer mee
in de "winterbandplichtige "landen word een band met minder dan 4 mm niet gezien als winterband.
Echter als de omstandigheden zodanig zijn dat winterbanden niet vereist zijn kun je ook in deze landen risicoloos ( en straffeloos) rond rijden met banden met minder dan 4 mm profiel.
Versleten zijn ze dan dus nog lang niet( ze voldoen alleen niet aan de eisen die de wetgever er aan stelt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Bij hoeveel mm?
Weten jullie dat de Wegenwacht het hele jaar door dus uitsluitend op winterbanden rijdt?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Maakt dat iets uit dan ik betaal al 26 jaar voor die club en ze hebben me 26 jaar geleden 1 keer geholpen, van mijn geld kunnen ze wel een paar zomerbandjes kopen toch
Nee, dit soort uitspraken heeft geen enkele invloed op mijn keuze iedereen moet lekker doen wat hij wil, alleen als je een glijer maakt in de winer en je rijdt een kind aan op de fiets, terwijl je op zomerbanden rijdt.. tja dat zou ik mezelf nooit vergeven, dus ik kies voor de oplossing die mij het beste gevoel geeft, als iedereen dat doet is het ook ok toch?
Maakt dat iets uit dan ik betaal al 26 jaar voor die club en ze hebben me 26 jaar geleden 1 keer geholpen, van mijn geld kunnen ze wel een paar zomerbandjes kopen toch
Nee, dit soort uitspraken heeft geen enkele invloed op mijn keuze iedereen moet lekker doen wat hij wil, alleen als je een glijer maakt in de winer en je rijdt een kind aan op de fiets, terwijl je op zomerbanden rijdt.. tja dat zou ik mezelf nooit vergeven, dus ik kies voor de oplossing die mij het beste gevoel geeft, als iedereen dat doet is het ook ok toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bij hoeveel mm?
https://www.oponeo.nl/blog/waar-de-bete ... r-test-tcs
Waar sommige voor- en alle nadelen mee afgesloten wordt:
Onthoud dat er ook situaties zijn waarin de betere banden bij voorkeur op de voorste as worden geplaatst, maar dit komt niet vaak voor. Als je geen zin en tijd hebt in het bestuderen van de tests en analyses, is het ongeacht de aandrijving van jouw voertuig in principe veiliger en beter om de beste wielen achter te doen.
Waar sommige voor- en alle nadelen mee afgesloten wordt:
Onthoud dat er ook situaties zijn waarin de betere banden bij voorkeur op de voorste as worden geplaatst, maar dit komt niet vaak voor. Als je geen zin en tijd hebt in het bestuderen van de tests en analyses, is het ongeacht de aandrijving van jouw voertuig in principe veiliger en beter om de beste wielen achter te doen.
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
ik denk dat je niet het hele draadje gelezen hebt of wel die link had ik al geplaatst
En euh, al;s je geen zin hebt? dan laat je ze sowieso zitten waar ze zaten, het kost immers alleen maar energie
ik denk dat je niet het hele draadje gelezen hebt of wel die link had ik al geplaatst
En euh, al;s je geen zin hebt? dan laat je ze sowieso zitten waar ze zaten, het kost immers alleen maar energie
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Voor jouw toch weer aanleiding om te kunnen reageren.
Voor jouw toch weer aanleiding om te kunnen reageren.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bij hoeveel mm?
Wij monteerden in de garage altijd de nieuwe banden voor.
Overigens ben je bij een 4wd enigzins verplicht de banden elke 15k
te wisselen ivm de middendiff/visco of haldex.
Vooral volvo staat er om bekend dat 2 mm verschil al desastreus kan zijn.
Ook is het advies om 4 dezelfde banden te monteren.
Maten mogen 5% afwijken, zet maar eens 2 banden naast mekaar van dezelfde
maat maar merk verschillend.
Eric
Overigens ben je bij een 4wd enigzins verplicht de banden elke 15k
te wisselen ivm de middendiff/visco of haldex.
Vooral volvo staat er om bekend dat 2 mm verschil al desastreus kan zijn.
Ook is het advies om 4 dezelfde banden te monteren.
Maten mogen 5% afwijken, zet maar eens 2 banden naast mekaar van dezelfde
maat maar merk verschillend.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Bij hoeveel mm?
Wat is onze Disco dan toch zuinig met haar bandjes...…… de zomerbanden zijn afgelopen maandag gewisseld en blijken alle vier nog 4,5 tot 5 mm profiel te hebben, en dat na 44.563 km
De winterbanden hebben in diezelfde 4 jaar slechts 16.490 km gelopen en zijn nog als nieuw !
De winterbanden hebben in diezelfde 4 jaar slechts 16.490 km gelopen en zijn nog als nieuw !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
bij 4x4 zijn dit idd normale waarden er staat nu 60k op de XC 60, winterbanden idd als nieuw en de voorbanden zitten op zo'n 4,5 mm, achter schat ik 5,5, ook al worden de krachten standaard naar voor of achter gegeven, het slijtage beeld is heel anders dan bij 2WD, daarbij had ik doorgaans na 28-32.000km de voorbanden op..
bij 4x4 zijn dit idd normale waarden er staat nu 60k op de XC 60, winterbanden idd als nieuw en de voorbanden zitten op zo'n 4,5 mm, achter schat ik 5,5, ook al worden de krachten standaard naar voor of achter gegeven, het slijtage beeld is heel anders dan bij 2WD, daarbij had ik doorgaans na 28-32.000km de voorbanden op..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bij hoeveel mm?
Dat klopt..
Mijn record was 120.000 km met de eerste set banden met 2 RAMs terug.
Er zit ook wel erg veel rubber om die banden heen..
Mijn record was 120.000 km met de eerste set banden met 2 RAMs terug.
Er zit ook wel erg veel rubber om die banden heen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Deze komen onder de RR, denk dat ze ook wel even meegaan...
Deze komen onder de RR, denk dat ze ook wel even meegaan...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Bij hoeveel mm?
Dat waren de banden waar ik het over had..
In 20 inch uitvoering.
In 20 inch uitvoering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Hadden die BFGoodrichs van jou ook het sneeuwvlokje symbool dus als winterband toegelaten in Duitsland?
De nieuwe versie schijnt dat sneeuwvlokje niet meer te hebben maar als je goed zoekt zijn ze nog met sneeuwvlokje te verkrijgen.
Hadden die BFGoodrichs van jou ook het sneeuwvlokje symbool dus als winterband toegelaten in Duitsland?
De nieuwe versie schijnt dat sneeuwvlokje niet meer te hebben maar als je goed zoekt zijn ze nog met sneeuwvlokje te verkrijgen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Bij hoeveel mm?
Ja, die markering zat er op.
Bij mijn huidige banden ook, ( Hankook)
Bij mijn huidige banden ook, ( Hankook)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bij hoeveel mm?
Welk type Hankook heb je nu?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Bij hoeveel mm?
Ik wil iedereen die denkt dat ze een voorwielaandrijver aan de achterkant kunnen laten uitbreken graag uitdagen om dit op film vast te leggen en hier te posten. Het lukt je namelijk niet, tenzij je op een ijsbaan rijdt, maar dan maakt profiel toch al niet veel meer uit.
De achterwielen lopen in het spoor van de voorwielen. Bij nattigheid rijden de voorwielen de weg grotendeels droog waardoor de achterwielen veel minder water te verwerken krijgen. Daardoor moeten de beste banden dus VOOROP.
De theorie dat de beste banden achterop moeten komt uit het verleden toen we nog reden met achterwielaandrijving en zonder vangnetten als bv ESP en ABS. Een achterwielslip (overstuur) is veel moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Om deze reden zei men dat de achterwielen het beste profiel moesten hebben. Tegenwoordig rijden de meesten met voorwielaandrijving en zij die wel achterwielaandrijving hebben worden door allerlei slipregelingen beschermd. Daarom dus het beste profiel op de wielen die het meeste water te verstouwen krijgen. De voorwielen dus.
In Duitsland: Winterbanden of all season in de winter dienen bij winterse omstandigheden minimaal 4mm te hebben. In alle andere gevallen 1,6mm. Een winterband onder de 4mm mag je in principe 's zomers dus oprijden tot 1,6mm.
De achterwielen lopen in het spoor van de voorwielen. Bij nattigheid rijden de voorwielen de weg grotendeels droog waardoor de achterwielen veel minder water te verwerken krijgen. Daardoor moeten de beste banden dus VOOROP.
De theorie dat de beste banden achterop moeten komt uit het verleden toen we nog reden met achterwielaandrijving en zonder vangnetten als bv ESP en ABS. Een achterwielslip (overstuur) is veel moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Om deze reden zei men dat de achterwielen het beste profiel moesten hebben. Tegenwoordig rijden de meesten met voorwielaandrijving en zij die wel achterwielaandrijving hebben worden door allerlei slipregelingen beschermd. Daarom dus het beste profiel op de wielen die het meeste water te verstouwen krijgen. De voorwielen dus.
In Duitsland: Winterbanden of all season in de winter dienen bij winterse omstandigheden minimaal 4mm te hebben. In alle andere gevallen 1,6mm. Een winterband onder de 4mm mag je in principe 's zomers dus oprijden tot 1,6mm.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Bij hoeveel mm?
RE.gif
Het kan echt wel hoor en het feit dat je schrijft "tenzij op een ijsbaan" zegt het ook, want als het op een ijsbaan kan, kan het bij de juiste krachten ook op de weg.
Het kan echt wel hoor en het feit dat je schrijft "tenzij op een ijsbaan" zegt het ook, want als het op een ijsbaan kan, kan het bij de juiste krachten ook op de weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54
Re: Bij hoeveel mm?
Zitten bij mij onder de Ford Ranger
In de maat 285/60 r18 top bandje zijn gewoon met sneeuwvlokje te krijgen hoor zitten net nieuwe op
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.